Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Onko sille jotain syytä, että finnairilla ei ole rekistereissä Jtä? Esim. LVJ ja LEJ puuttuvat,LVIstä hypätään suoraan LVH

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko sille jotain syytä, että finnairilla ei ole rekistereissä Jtä? Esim. LVJ ja LEJ puuttuvat,LVIstä hypätään suoraan LVH

Rakentamisessa on perinteisesti kehoteltu välttämään I- ja O-kirjainten käyttöä koodauksissa, koska ne on helppo sekoittaa ykköseen ja nollaan  - ja miksei I:tä J:hin. Oisko tässä jotain samaa taustalla? Puhuttunahan noista ei ole ongelmaa (India vs. Juliet)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko sille jotain syytä, että finnairilla ei ole rekistereissä Jtä? Esim. LVJ ja LEJ puuttuvat,LVIstä hypätään suoraan LVH

Kuuleman mukaan muistuttaa liikaa I:tä. Ilmeisesti samasta syystä Q:ta ei käytetä kuin keskimmäisenä kirjaimena (näyttää liikaa O:lta?).

 

Tätä miettiessäni tulikin mieleen toinen tyhmä kysymys: Miksi 757-laivaston rekkareissa on skipattu Q:n lisäksi P-kirjain? Ettei sekoittuisi samaan aikaan laivastossa olevaan LPB:hen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti samasta syystä Q:ta ei käytetä keskimmäisenä kirjaimena (näyttää liikaa O:lta?)

 

Ai ei? Mitäs lahnoissa on keskimmäisenä kirjaimena?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkkuutta Antti nyt tai ei ole Delhin koneessa paikkaa.  :laugh:

Pläh. Ei hätää, huhun mukaan koko lento perutaan teknisen syyn vuoksi. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuuleman mukaan muistuttaa liikaa I:tä. Ilmeisesti samasta syystä Q:ta ei käytetä kuin keskimmäisenä kirjaimena (näyttää liikaa O:lta?).

 

Tätä miettiessäni tulikin mieleen toinen tyhmä kysymys: Miksi 757-laivaston rekkareissa on skipattu Q:n lisäksi P-kirjain? Ettei sekoittuisi samaan aikaan laivastossa olevaan LPB:hen?

Mutta onhan nyt LBV ja LVB sekä LXB ja LBX

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti samasta syystä Q:ta ei käytetä kuin keskimmäisenä kirjaimena (näyttää liikaa O:lta?).

 

Mutta kuitenki Blue1lla on OH-SAQ ja OH-SAO...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmille tuli kerran laskuun bineskone jonka tunnuksissa oli Hotel Romeo Romeo.

Tiessalon Harri selvitti sen laskuun; " Casanova selvä laskuun;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta onhan nyt LBV ja LVB sekä LXB ja LBX

Totta. Olisikin ihan mielenkiintoista kuulla mitä tuossa P:n skippaamisessa oikeasti on taustalla!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin koneiden rekisteritunnuksista varmaa perimätietoa on, että aikoinaan DC-8:ien OH-LFR ja OH-LFS, muutettiin OH-LFT ja OH-LFV ettei niitä sekoitettaisi Convairiin OH-LRF tai Caravelleen OH-LSF. Joskus muinoin koneella saatettiin lentää jopa koneen rekisterin mukaisilla radiokutsuilla, mutta enpä ole nähnyt sellaista tapahtuneen tosielämässä 20 vuoteen. Jäljelle jää oikeastaan se syy, ettei firman sisäisessä kirjanpidossa koneet menisi sekaisin.

 

Muutama perustieto:

- DC-3 OH-LCJ muutettiin puolen kuukauden rekisterissä olon jälkeen OH-LCK:ksi. En jaksanut kaivaa Weggin kirjaa esiin hyllystä, mutta lienee OH-LCI:n olemassaolo vaikuttanut asiaan.

- Höyry-Caravellet (III/IIIA) lensivät tunnuksilla OH-LEA/LED ja sitten kun malli VIR tuli vajaaksi puoleksi vuodeksi käyttöön, sille annettiin tunnus OH-LER

- Super-Caravelle (10B3) -sarjasta tunnukset olivat OH-LSA/LSK, mutta OH-LSJ puuttui välistä

- Tumppi-Yseillä (DC-9-1x) oli käytossä sarja OH-LYA/LYK, mutta OH-LYJ puuttui välistä

- Höyry-Yseillä, tarkemmin viiskymppisillä (DC-9-51/A) oli käytössä sarja OH-LYN/LYZ, mutta OH-LYQ puuttui välistä

- Kun ATR-72:t tulivat aikoinaan, oli niille varattu tunnukset OH-LTN/LTS, mutta OH-LTQ puuttui välistä

- Kasikymppisillä (MD-82/83) oli käytössä sarja OH-LMN/LMZ, mutta OH-LMQ puuttui välistä

 

Jos nyt menisi tekemään mitään johtopäätöksiä, niin sen, että I ja J eivät näy esiintyvän laivastossa samanaikaisesti, aivan kuten eivät O ja Q. Kummasti sitten V ja W esiintyvätkin. Toisaalta, omien kokemusten mukaan, jos joku kirjoittaa epäselvällä käsialalla on nimenomaan noissa I/J ja O/Q -kombinaatioissa mahdollisuus syntyä sekaannuksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin koneiden rekisteritunnuksista varmaa perimätietoa on, että aikoinaan DC-8:ien OH-LFR ja OH-LFS, muutettiin OH-LFT ja OH-LFV ettei niitä sekoitettaisi Convairiin OH-LRF tai Caravelleen OH-LSF. Joskus muinoin koneella saatettiin lentää jopa koneen rekisterin mukaisilla radiokutsuilla, mutta enpä ole nähnyt sellaista tapahtuneen tosielämässä 20 vuoteen. Jäljelle jää oikeastaan se syy, ettei firman sisäisessä kirjanpidossa koneet menisi sekaisin.

 

 

Sisäinen kirjanpito on varmasti yksi tekijä, mutta veikkaanpa että merkittävimpänä on kuitenkin kaikki muu toiminta, joka ei kuulu lennonjohdon ja koneen välisiin radiokeskusteluihin. Näes kaikki toiminta joka liittyy koneen maahuolintaan, koneiden käytön suunnitteluun ja huoltotoimintaan tapahtuu nimenomaan rekisteritunnusten perusteella. Ja sitä toimintaa on paljon!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta. Olisikin ihan mielenkiintoista kuulla mitä tuossa P:n skippaamisessa oikeasti on taustalla!

 

Kyllähän sää sen kuiteski tiedät. Et vaan sano ääneen ;) Syy on vakavahenkisen huhun mukaan siinä, että kun otetaan o, r, s, t ja u ja vaihdetaan niistä keskimmäisten järjestystä, saadaan 757-projektikipparin ja sittemmin ryhmäpäällikön lempinimi aikaan.

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

aikoinaan lenteli valkoinen Cessna 150:nen tunnuksella OH-COO, eli oscar oskar oskar  :o

 

Tuohon liittyen tyhmä kymysys: Jos jaksolla lentelee yht'aikaisesti esim. OH-ABC, OO-ABC, sekä OD-BBC, niin millä "nimellä" noita kutsutaan? Oscar-Bertta-Charlie tuskin riittää? ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohon liittyen tyhmä kymysys: Jos jaksolla lentelee yht'aikaisesti esim. OH-ABC, OO-ABC, sekä OD-BBC, niin millä "nimellä" noita kutsutaan? Oscar-Bertta-Charlie tuskin riittää? ;)

 

Näin tapahtui takavuosina Malmilla, kun laskukierroksessa lensi OH-COW ja OH-TOW. Lennonjohtaja voi ratkaista ongelman käyttämällä radiokutsuja Cessna OW ja PIK OW tai sitten COW ja TOW. Tämä siis tapahtuu lennonjohtajan aloitteesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai OH-CCO, Hippikone?

 

Joskus tänne palstalle kirjailinkin tapauksesta jossa oli useampi samankaltaisella tunnuksella olevaa laitetta ilmassa. Kuopiossa joskus 90-luvun alkupuolella, oltiin tulossa koneenhakureissulta Kajaanista CCO:lla ja COO:lla (oli silloin Lindholmin Valtsun). Kuopiossa piti tehdä tekninen välilasku kun bensat oli vähissä. (Kajaanista ei silloin saanut 100LL)

Lähdettyämme painamaan kohti Helsinkiä oli ilmassa meidän lisäksi vielä joku Charlie-oscar jotain, valitettavasti en saa päähäni mikä se oli mutta lupsakka tornihenkilö totesi että nyt on aika monta oscaria ilmassa.  COC kävisi hyvin mutta se ei tyyppinsä puolesta sovi kuvioon, ellei se sitten ollut lähestymässä tms. (aika kun tuppaa hämärtämään muistot)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sisäinen kirjanpito on varmasti yksi tekijä, mutta veikkaanpa että merkittävimpänä on kuitenkin kaikki muu toiminta, joka ei kuulu lennonjohdon ja koneen välisiin radiokeskusteluihin. Näes kaikki toiminta joka liittyy koneen maahuolintaan, koneiden käytön suunnitteluun ja huoltotoimintaan tapahtuu nimenomaan rekisteritunnusten perusteella. Ja sitä toimintaa on paljon!

 

No niin... tarkoitin juuri tätä samaa asiaa tuolla firman sisäisellä kirjanpidolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljonko on kulutus per 100km/nuppi vaikka A320 tai B747 jos oletetaan että on täyspoka päällä. Normi olosuhteet?

Ennen kuin alan väittelemään toisella palstalla, heh.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljonko on kulutus per 100km/nuppi vaikka A320 tai B747 jos oletetaan että on täyspoka päällä. Normi olosuhteet?

Ennen kuin alan väittelemään toisella palstalla, heh.

Mitä nyt noissa matkustamolehdissä lukee, sellaset 3.5-4.5 l/100km on muistikuvani.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään