Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Nyt todella tyhmä kysymys: Onko kukaan keksinyt miten pärjätä Embraerissa (170/190) ilmastointiin liittyvän, suoraan päälakeen kohdistuvan ilmavirtauksen kanssa. Katossa olevista suuttimista tuleva virtaus on niin voimakas, ettei tällainen karvaton päälaki siitä tykkää. Eikä suuttimia voi säätää kuten muissa koneissa. Sekin tuntuu vähän nololta, jos aikuinen ukko pitää punaista vilttiä päälakensa suojana lennolla. Luulin pitkään olevani ainoa yliherkkä, mutta istuttuani rivillä 18 näin, kun joka toinen edessäni yritti eri keinoin välttää samaa vedon tunnetta, kuka kierossa kuka kumarassa istuen. Onnellisimpia olivat ne, joilla oli hattu mukana tai paljon tukkaa, minulla ei kumpaakaan. 

 

Seppo

 

Työnnä vessapaperia suuttimeen. :P

 

Minulla menee niska lukkoon vedosta.....

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä ! Siiven sakkausta edeltää monesti aivotoiminnan sakkaaminen ?

 

Perinteisten sakkausmekanismien hallintakeinojen lisäksi uusia innovaatioita haetaan rajakerroksen sekä virtausmekanismien aktiivisista & passiivisista säätökeinoista. Eteenpäin mennään kaikenaikaa. Hitaasti mutta varmasti. Ei ihme. Onhan evoluutioltakin mennyt satoja miljoonia vuosia biosiipien kehittelyyn. Luulisin, että kehitys jatkuu näillä sektoreilla edelleenkin hamaan ikuisuuteen. Tåydellisiä siipiä kun ei taida olla olemassakaan. Ainakin ihmisen tekemät siipikehitelmät näyttävät osoittautuvan lyhenkin ajan myötä keskeneräisiksi ?

 

Jussi Salminen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä ! Siiven sakkausta edeltää monesti aivotoiminnan sakkaaminen ?

 

Jussi Salminen

 

Hyvin sanottu,ja pitää myös paikkansa.Lisäksi jos ja kun näin tapahtuu,tapahtuu se matalalla,usein ikävin seurauksin. :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heips

 

Tuli tässä wanhoja muistellessa mieleen että millä konetyypillä Air Botnia operoi reittiä Helsinki - Varkaus - Savonlinna joskus 80 -luvun lopussa tai 90 -luvun alussa ? Itse muistelin että SF340, mutten ole 110% varma, joskus kakarana tuo väli tullut kerran lennettyä.

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heips

 

Tuli tässä wanhoja muistellessa mieleen että millä konetyypillä Air Botnia operoi reittiä Helsinki - Varkaus - Savonlinna joskus 80 -luvun lopussa tai 90 -luvun alussa ? Itse muistelin että SF340, mutten ole 110% varma, joskus kakarana tuo väli tullut kerran lennettyä.

 

 

Air Botnialla ei tainnut olla muita kuin Embraer EMB-110 Bandeiranteja tuolloin  :-\ , käytössä 1987-1993

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Botnialla ei tainnut olla muita kuin Embraer EMB-110 Bandeiranteja tuolloin  :-\ , käytössä 1987-1993

 

Roger that. Taisi sitten olla Emppu. Enpä muistanutkaan että on sitten tuollaisenkin kyydissä tullut oltua  ;D

 

Taisin sekoittaa Saabin Golden Airiin..

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko totta että Aasiassa on lentoyhtiöitä joilla voi matkustaa seisomo paikalla vai onko huhu pelkkä vitsi?

 

Kyllä se taisi ainakin ihan todellinen suunitelma olla. Tiedä sitten onko jossain vinkukiinassa totetettukin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse muistelisin lukeneeni jostain että seisomapaikkoja suunniteltiin Japanin kotimaan lennoille, jossa lentäviin sillipurkkijumboihin pitäisi saada vieläkin enemmän porukkaa kyytiin. Siinä lukemassani artikkelissa oli oikein havainnekuvakin sellaisesta hieman kallellaan olevasta seisomalaudasta johon matkustaja nojaisi ja josta tulevat turvavyöt. Penkkivälin säästö olis ollu kai jotain 50% luokkaa.  Ei tainnut koskaan toteutua?

 

Se Ryanairin juttu oli ilmeisesti vain julkisuushakuinen heitto...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ryanair järjesti muistaakseni lukijaäänestyksen aiheesta. Taisi olla Aamulehdessä. Siinäkin oli havainnekuva, mutta en löytänyt enää netistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arbuuseista

 

A330 ja A340 ovat samankokoisia koneita, moottorien määrä on eri. Mikä on näiden konetyyppien käytännön ero? Millä perusteella valinta näiden kahden välillä tehdään?

 

A319, A320 ja A321 ovat muuten samanlaisia, mutta pituus (ja sen mukana massa ja ilmeisesti myös moottoriteho) vaihtelee. Yllättäen matkanopeus ja siipien kärkiväli ovat samat. Ovatko siivet kuitenkin erilaisia, koska koneethan tarvitsevat samalla nopeudella eri määrän nostovoimaa?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos tutkittu tuota pyörrettä mikä niin selvästi näkyy esim. MD11 ollessa laskuasussa. kts esim.Mikon kuva  http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,78342.3840.html   Mikä tuollaisen "letku" ilmiön oikein aiheuttaa? Pyöriikö ilma, ja miten hurjaa kyytiä? vai mistä on kyse.

 

Ilma pyörii todella hurjaa kyytiä, pyörteen sisällä ilmanpaine laskee merkittävästi ja kosteus tiivistyy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos tutkittu tuota pyörrettä mikä niin selvästi näkyy... Pyöriikö ilma, ja miten hurjaa kyytiä? vai mistä on kyse.

 

Notta sehän on jättöpyörre eli wingtip vorticle/vortex. Toki jos tarkkoja ollaan niin linkittämässäsi kuvassa pyörre ei lähde siiven kärjestä vaan laipan päästä, mutta ilmiö on silti sama. http://en.wikipedia.org/wiki/Wingtip_vortices

 

Siiven päällä oleva matalapaineinen ja nopea ilmavirta menee sekaisin siiven alla olevan korkeapaineisemman ilman kanssa. Ilmiö synnyttää myös vastusta. Kierrosnopeudesta en osaa sanoa mitään, mutta paine ja lämpötila putoaa pyörteessä tehokkaasti. Parhaana osoituksena siitä lienee kosteuden tiivistyminen :laugh:.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katselin tuossa juuri Suomi-Tvn "Vaarallisilla vesillä"-sarjaa, joka kertoo USAn rannikkovartiostosta. Enpä ole ennen tiennyt, että HH-60 "Jayhawk" pystyy dumppamaan polttoainetta !! Onko tuo kuinka ylleistä koptereilla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

Löytyykö netistä mistään ATC-nauhotteita joita voisi ladata vaikka kännykkään?

Ja vielä vaikeuttamiseksi: mielellään suomeksi   ;)

 

terv,

Timppa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

Löytyykö netistä mistään ATC-nauhotteita joita voisi ladata vaikka kännykkään?

Ja vielä vaikeuttamiseksi: mielellään suomeksi   ;)

 

terv,

Timppa

Tässä pari mutta saatko helposti ripattua tuosta ekasta?

http://www.planecrashinfo.com/lastwords.htm

http://www.airdisaster.com/cvr/atcwav.shtml (näitä en saanut downloadattua?)

http://www.faa.gov/data_research/accident_incident/1549/ (USAirways 1549 (AWE1549), January 15, 2009)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomessa muun kuin yleisradioliikenteen tallentaminen on laitonta, joten tuskin löytyy julkisesti. (radiolaki, 7 §)

 

Hups :-[

 

Tarkoittaa siis sitä että en saa nauhoittaa radiokeskustelua itse lentäessä.

 

Edit/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Radiolaki, 7 §

Radiosalaisuus

 

Joka vastaanottaa muun kuin hänelle tarkoitetun radiolähetyksen, jota ei ole tarkoitettu yleisesti vastaanotettavaksi, ei saa tallentaa sitä, eikä ilmaista tai käyttää hyväksi sen sisältöä taikka tietoa sen olemassaolosta.

 

Aika selvää tekstiä tuo lakipykälä.

 

Niin ja täältähän noita löytyy: http://tarmomies.kapsi.fi/random/mp3/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Radiolaki, 7 §

Radiosalaisuus

 

Joka vastaanottaa muun kuin hänelle tarkoitetun radiolähetyksen, jota ei ole tarkoitettu yleisesti vastaanotettavaksi, ei saa tallentaa sitä, eikä ilmaista tai käyttää hyväksi sen sisältöä taikka tietoa sen olemassaolosta.

 

Aika selvää tekstiä tuo lakipykälä.

 

Niin ja täältähän noita löytyy: http://tarmomies.kapsi.fi/random/mp3/

 

Kuulkaas, tuo on vanhentunut laki, joka on korvattu kokonaan lailla, nimeltään "Laki radiotaajuuksista ja telelaitteista 16.11.2001/1015"

 

Täällä on uusi laki.

Ja täällä viestintäviraston tulkintaa...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulkaas, tuo on vanhentunut laki, joka on korvattu kokonaan lailla, nimeltään "Laki radiotaajuuksista ja telelaitteista 16.11.2001/1015"

 

No niin, onhan tästä ollut puhetta mutta enpä muistanut kun googlella tuli tuo vanha laki vastaan. Uusi laki jättääkin enemmän tulkinnanvaraa.

 

Ei varmaan kannata tässä ketjussa alkaa asiasta vääntämään vaikka minä tämän aloitinkin. Olle, unohda edellinen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, onhan tästä ollut puhetta mutta enpä muistanut kun googlella tuli tuo vanha laki vastaan. Uusi laki jättääkin enemmän tulkinnanvaraa.

 

Ei varmaan kannata tässä ketjussa alkaa asiasta vääntämään vaikka minä tämän aloitinkin. Olle, unohda edellinen...

 

En enää muista...... :laugh:

 

Aika touhua,istuukohan joku jo linnassa..... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään