Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Jos sitä taitolentoa nyt ehdointahdoin haluaa yöllä lentää, ehkä voisin antaa pienen vinkin: Lennä kaupungin yläpuolella, koska maaseudulla tähdet ja yksittäisten talojen valot ovat ihan samannäköisiä. Tulee aika helposti sekaannusta siitä, kummat ovat talojen valoja ja kummat tähtiä.

 

Seppo

Tuohan on lentäjän kannalta hyvä alue, mutta entäs kaupungin asukkaat, jos kone sattuu tipahtamaan (toivottavasti ei)? :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan kysytty moneenkin kertaan, mutta en löytänyt haulla.

 

Eli: Katselin tossa Finnmatkojen aikataulusta HEL - HKT lentoa, kalustona B763. Menolennon lentoajaksi on merkitty tasan 11h, kun taas paluulento on merkattu kestämään 11h 40min.

Minkä takia menolento kestää pidempään, kuin paluulento, vaikka kumpaankaan suntaan mennessä ei ole välilaskua tms. ;D

 

On olemassa varmaan loogisempikin selitys, kuin että Thaimaasta Suomeen tullessa on ylämäki...  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Globaalisti tuulet puhaltavat kutakuinkin siten että tuolla reitillä HKT-HEL välillä on about aina vastatuuli ja yllättäen toiseen suuntaan myötätuuli.

Pistän tähän vielä lisäyksenä, että kun lennot lennetään talviaikaan, niin pohjoisen euroopan ollessa kylmä puhaltaa globaalit tuulet kylmemmästä(eli lännestä) lämpimämpään(eli itään) ja kun ilmamassojen välillä on tämä lämpötilaero niin tähän syntyy sitten suihkuvirtaus. Globaalisti tuulet puhaltavat useimmiten lännestä johtuen maapallon pyörimisliikkeestä. Kesäaikaan voi tilanne joskus olla toisinpäinkin, kun pohjois-eurooppa on lämmennyt, niin suihkuvirtaus puhaltaakin tässä tapauksessa idästä länteen, ja esim. Thaimaasta Suomeen välillä lentomatka voi olla jopa lyhyempi kuin toisinpäin. Sääopin ammattilaiset korjatkoon jos olen väärässä, mutta noin se suurinpiirtein menee. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni maantieteellinen paikka vaihtelee hieman vuodenaikaan nähden, mutta suunta pysyy kyllä samana.

 

Näin on. Talvella jetit ovat tosin keskimäärin voimakkaampia kuin kesällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missähän lentokoneessa mahtaisi olla sekä edessä että takana propelli?

Muistaakseni olen tällaisen joskus nähnyt :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missähän lentokoneessa mahtaisi olla sekä edessä että takana propelli?

Muistaakseni olen tällaisen joskus nähnyt :-\

 

Mitenkäs olis vaikkapa Cessna 336/337 Skymaster, Adam A500 ja Rutan Defiant .

Skymaster oli myös O-2 nimellä sotilaskoneena. Adam A500 on sekin Rutanin suunnittelema.

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyhmiä vastauksia ilmailusta... ;D

 

[ attachment removed / expired ]

 

CAPRONI-MORONI C2 "SCUD" EXPERIMENTAL FIGHTER

 

"When the tide of war turned against it, Fascist Italy turned with the tide. The C2, or "SCUD," was one direct result. The engineers of Aeronautico Piccolino Abagano Elari Quattori in Turin were charged with designing an aircraft of modern fighter type that could, should word come in mid-air of another change in Italian allegiance, instantly reverse course and become part of the now friendly force. Thus the unique two-engine configuration, central cockpit with swivel seat and dual controls facing fore and aft. Time for the SCUD (mean "Scuderia con curso il travala," or "turncoat") to switch directions and sides was set at less than two minutes from a top speed of 265 mph by air force consultants. This performance criterion was never tested, much less met, since pilots refused to attempt it, except on the ground with an ambulance close by. One pilot did take the sole SCUD prototype aloft, but once airborne decided to visit his mother in Salerno and wrecked the craft crash-landing on a nearby beach. The SCUD was painted gold by artisans formerly employed in upkeep of the Sistine Chapel.

 

A remarkable feature of the plane, considering its fighter designation, was its total lack of armament. The designers successfully resisted all attempts to ruin its unbroken lines with ugly guns."

("Major Howdy Bixby's Album of Forgotten Warbirds" by Bruce McCall)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missähän lentokoneessa mahtaisi olla sekä edessä että takana propelli?

Muistaakseni olen tällaisen joskus nähnyt :-\

 

 

Vanhempia ovat mm. Dornier Wal (1922), Dornier Do X (1929), Dornier Do 18 (1935), Dornier Do 26 (1938)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missä kohtaa lentäjät saavat käsiinsä lennon loadsheetin? Tapahtuuko tämä kuormauksen yhteydessä, sen jälkeen vaiko peräti ennen sitä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missä kohtaa lentäjät saavat käsiinsä lennon loadsheetin? Tapahtuuko tämä kuormauksen yhteydessä, sen jälkeen vaiko peräti ennen sitä?

 

Uskoisin, että yleensä kuormauksen loputtua, juuri ennen lähtöä (joskus jopa rullauksen aikana?)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missä kohtaa lentäjät saavat käsiinsä lennon loadsheetin? Tapahtuuko tämä kuormauksen yhteydessä, sen jälkeen vaiko peräti ennen sitä?

 

Alustava n. puoli tuntia ennen lähtöaikaa ja lopullinen niinkuin Aleksi sanoi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uskoisin, että yleensä kuormauksen loputtua, juuri ennen lähtöä (joskus jopa rullauksen aikana?)

Alustava n. puoli tuntia ennen lähtöaikaa ja lopullinen niinkuin Aleksi sanoi.

 

Selvä homma. Entäpä kun lentäjät saavat tiedot ulos koskien esimerkiksi V-nopeuksia, laippa-asetuksia ja tehonvähennyksiä. Otetaanko ne ulos jo kuormauksen aikana, vai vasta kun lopullinen loadsheet on saatu ja varmistettu? Vai saadaanko jo alustaviin painolaskelmiin pohjautuva data ulos ennen loadsheettiä, ja sitä korjataan/otetaan ulos uusi jos loadsheetissä muuttuu painot tai muu tärkeä merkittävästi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska ja miksi kyseiset KLM:n ilma-alukset kävivät Helsinki-Vantaalla? Kuva ajoittunee 90-luvun tienoille. Rekistereistä ei oikein saanut alkuperäisestä paperikuvastakaan selvää mutta lähempänä vasemmalla on Finnairin DC-9 / OH-LYP. Kelmin koneita varten kuitenkin on tullut kentälle mentyä isän kanssa mutta ei hänelläkään ollut mielikuvaa miksi olivat tänne saapuneet...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selvä homma. Entäpä kun lentäjät saavat tiedot ulos koskien esimerkiksi V-nopeuksia, laippa-asetuksia ja tehonvähennyksiä. Otetaanko ne ulos jo kuormauksen aikana, vai vasta kun lopullinen loadsheet on saatu ja varmistettu? Vai saadaanko jo alustaviin painolaskelmiin pohjautuva data ulos ennen loadsheettiä, ja sitä korjataan/otetaan ulos uusi jos loadsheetissä muuttuu painot tai muu tärkeä merkittävästi?

 

Suorituskykylaskelmat (joista siis saadaan työntövoima- ja nopeusasetukset) tehdään tavallisesti alustavan loadsheatin perusteella. ja jos lopullisessa on merkittäviä muutoksia, lasketaan tarpeen mukaan uudelleen. Samoin tietysti jos sää muuttuu merkittävästi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tätä on ehkä jo kysytty täällä, mutta enpä löydä. Eli kysyn tän typerän kysymyksen täällä ku en oo misään muualtakaan vastausta löytänyt...

Mitä tarkoittavat nämä ilmailun 'termit' "Alpha, Bravo, Uniform".. ym., joita sanotaan esm. ATIS -palvelun lopussa ja alussa.. esimerkkinä "This is Helsinki-Vantaa arrival information Alpha/Bravo, jne..."? Tiedän että niitä käytetään selventämään kirjainta lausumalla se sanalla, mutta mitä se tuossa yhteydessä meinaa?

Toinen tyhmä kysymys, mitä ne neljä valoa siellä kiitotien vasemmalla puolella merkitsevät ja mikä niiden tehtävä on? Ovat välillä ainakin punaiset ja kait myös värittömät...?  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tätä on ehkä jo kysytty täällä, mutta enpä löydä. Eli kysyn tän typerän kysymyksen täällä ku en oo misään muualtakaan vastausta löytänyt...

Mitä tarkoittavat nämä ilmailun 'termit' "Alpha, Bravo, Uniform".. ym., joita sanotaan esm. ATIS -palvelun lopussa ja alussa.. esimerkkinä "This is Helsinki-Vantaa arrival information Alpha/Bravo, jne..."? Tiedän että niitä käytetään selventämään kirjainta lausumalla se sanalla, mutta mitä se tuossa yhteydessä meinaa?

 

Ne kirjaimet toimivat sen hetkisen ATIS sanoman tunnisteena. ATIS päivittyy normaalisti 30 minuutin välein 10-vaille ja 20-yli tasatunnin. Aina, kun ATIS sanoma vaihtuu, vaihdetaan myös sen tunniste seuraavalla aakkosella. Se voi vaihtua myös, jos olosuhteet kentän ympäristössä vaihtuvat ratkaisevasti kesken tuon puolen tunnin jakson.

 

Pilotin sitten ottaessa yhteyttä lennonjohtoon ensimmäistä kertaa, hän sanoo kuunnelleensa esim. tiedotuksen Bravo. Lennonjohto tietää sitten tästä, että uusin sanoma on kuunneltu ja pilotilla pitäisi olla tiedossaan sanoman sisältö ettei sitä tarvitse erikseen käydä jokaiselle toistamaan.

 

Toinen tyhmä kysymys, mitä ne neljä valoa siellä kiitotien vasemmalla puolella merkitsevät ja mikä niiden tehtävä on? Ovat välillä ainakin punaiset ja kait myös värittömät...?  :-\

 

Ne ovat niin sanotut PAPI (precision approach path indicator) valot (jos ne neljä valoa ovat rinnakkain). Ne näyttävät visuaalisesti onko kone tulossa laskuun oikealla liukupolulla. Oikealla liukupolulla ollaan, kun samaan aikaan näkyy kaksi valkoista ja kaksi punaista valoa. Mikäli ollaan liian matalalla, näkyy kolme tai neljä punaista ja vastaavasti liian korkealla näkyy kolme tai neljä valkoista valoa.

 

Jos nuo valot ovat kaksi valoparia päällekkäin, niin kyseessä on VASI (visual approach slope indicator), jonka idea on täysin sama. Näitä en ole tosin Suomessa missään nähnyt.

 

Seuraamalla oikeaa liukupolkua, pilotti voi tuoda koneen turvallisesti kiitotien kynnykselle asti pelkäämättä osuvansa reunaesteisiin tai vastaavasti tekemästä liian pitkälle mennyttä laskua.

 

t. Juha

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esim koneiden rekisteritunnukset lausutaan muodossa Oskar Hotel-Lima Romeo Golf. Tunnus on silloin OH-LRG. Kaikilla aakkosten kirjaimella on oma kansainvälinen nimensä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään