Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Tuo käyttämäsi termi "dutch rollaaja" on sikäli vähän huono, että käytännössä kaikki lentokoneet siihen pystyvät eikä se välttämättä ole aina ei-toivottu liike.

 

Haetko yksittäisiä liikennekonetyyppejä joissa suunta- ja kallistusvakavuuden suhde on erityisen pieni?

 

 

No esimerkiksi jos joku konetyyppi on oikein kuuluisa siitä, että se on dutch rollaaja, niin haluaisin tietää mikä. Varmaan kaikki koneet joissa on kallistusvakavuutta suhteessä enemmän verrattuna suuntavakavuuteen(suuri V-kulma verrattuna sivuvakaajaan, nuolikulmaa siivissä) ovat dutch rollaajia. Niin kuin sanoit, niin varmaan kaikki lentokoneet osaavat(purjekoneista aina suureen liikennekoneeseen) lievän dutch rollin. Mitä tarkoitat sillä, ettei se aina ole ei toivottu liike?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No esimerkiksi jos joku konetyyppi on oikein kuuluisa siitä, että se on dutch rollaaja, niin haluaisin tietää mikä.

 

Esim. tuolla on jotain:

http://www.boeing-727.com/Data/systems/infofltctrls.html

 

"The tendency to "Dutch Roll", at high altitude and high airspeed, is counteracted in the 727 by a yaw damper system for each rudder.  The lower rudder yaw damper does not function when that rudder is powered by the standby system.  The yaw dampers receive electrical signals from the rate gyros.  As the nose moves left or right, the rate gyro senses a yaw.  This signal is sent to the yaw dampers , which direct the rudders opposite to the direction of the yaw.  Rudder movement caused by the yaw dampers is not transmitted to the rudder pedals and does not interfere with pilot input to the rudders. "

 

PR

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tarkoitat sillä, ettei se aina ole ei toivottu liike?

 

Huonosti muotoiltu minulta - liike itsessään ei ole välttämättä toivottu, mutta ne ominaisuudet jotka usein siihen johtavat, eli kallistusvakavuutta heikompi suuntavakavuus. Esimerkiksi hävittäjissä joissa liikehtimiskyky on tärkeä - varsinkin tykillä ammuttaessa on parempi että nokkaa voi heilutella reippaasti.

 

Samanlaista liikettä käytetään joskus myös lentokoulutuksessa koordinaatioharjoituksena, mutta silloin sitä ei kutsuta dutch rolliksi.

 

Idea oli kuitenkin se että kyllä kaikki koneet siihen pystyvät, kuten sanoitkin.

 

Yksi opettaja joka lensi RAF:issa VC10:llä, kertoi jokunen vuosi sitten että kyseinen konetyyppi saattoi lähteä matkalentovaiheessa suht voimakkaaseen dutch rolliin kun yaw damper oli pois pelistä. Kokeilivat tätä ihan tarkoituksella testitilanteessa ja oli kuulemma epämiellyttävä kokemus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä konemallien "jälkiluvussa" olevat kirjaimet/numerot tarkoittavat, jotka poikkeavat normaalista valmistajan antamasta mallinumerosta? Esimerkki selventäköön kaiken=

Boeing 757-200 (normaali)

Boeing 757-2Q8 (Finnairin 757-200:ssa lukee tuo noin, -2Q8  :-\?)

 

Eli mitä nuo erikoisuudet tuolla tarkoittavat :D? Muillakin malleilla olen huomannut vastaavaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä konemallien "jälkiluvussa" olevat kirjaimet/numerot tarkoittavat, jotka poikkeavat normaalista valmistajan antamasta mallinumerosta? Esimerkki selventäköön kaiken=

Boeing 757-200 (normaali)

Boeing 757-2Q8 (Finnairin 757-200:ssa lukee tuo noin, -2Q8  :-\?)

 

Eli mitä nuo erikoisuudet tuolla tarkoittavat :D? Muillakin malleilla olen huomannut vastaavaa...

Koneen tilaajien tunnukset (tässä tapauksessa vuokraajan eli ILFC).

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Boeing_customer_codes

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös esim. jos A340:ssä on pääte -313E niin tarkoittikohan se jotain isompaa rahtitilaa tms.

Jos se ei päde Busseihin, niin mitä tuo "-313":n "13" siinä tarkoittaa..?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämähän ei kait tänne sinänsä kuulu, mutta en oikeastaan tiedä mihin muualle olisin laittanut..

Onko haisua miksi tuo pienikokoinen helikopteri on pyörinyt Helsingin yllä iltapäivästä lähtien..? Pohjassa lukee MTV3 ja junan ikkunasta EFHK:lta tullessani olin näkevinäni pohjassa OH-LIP (en todellakaan varma)..

Malli kait joku Robinsonin. Lentelee toodella matalalla, ehkä jopa alle sadassa metrissä. Nyt täällä Ruoholahden yllä kiertää mutkaa... Onko tietoa miksi?  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos hekon pohjassa lukee MTV3, niin oliskohan se vastahankittu uutiskuvauskone? Suuressa maailmassa suuret mediafirmat ovat käyttäneet helikoptereita jo vuosikymmeniä uutisaiheiden kuvaamiseen. Olisiko Suomi astunut uuteen aikakauteen 30 vuotta sivistysmaiden jäljessä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämähän ei kait tänne sinänsä kuulu, mutta en oikeastaan tiedä mihin muualle olisin laittanut..

Onko haisua miksi tuo pienikokoinen helikopteri on pyörinyt Helsingin yllä iltapäivästä lähtien..? Pohjassa lukee MTV3 ja junan ikkunasta EFHK:lta tullessani olin näkevinäni pohjassa OH-LIP (en todellakaan varma)..

Malli kait joku Robinsonin. Lentelee toodella matalalla, ehkä jopa alle sadassa metrissä. Nyt täällä Ruoholahden yllä kiertää mutkaa... Onko tietoa miksi?  ::)

 

Plim: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,92701.0.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pohjassa lukee MTV3 ja junan ikkunasta EFHK:lta tullessani olin näkevinäni pohjassa OH-LIP (en todellakaan varma)..

Maikkarin vispilän pitäisi totella tunnusta OH-HJP.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maikkarin vispilän pitäisi totella tunnusta OH-HJP.

Sitten on se. Tiirasin junan ikkunasta ja sen tärinän tuloksena olin näkevinäni sen LIP:nä, mutta en todella menisi väittämään vastaan. Eli olkoon HJP ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tätäkin on varmaan jo kysytty. Miten nämä siiven päälle etenkin kostealla ilmalla  "pilvet" muodostuvat? Tarkoitan nyt sellaista efektiä, jossa sellaanen lepattava pilvi tulee siiven yläpinnalle. Entä miten ne "streamit" muodostuvat? Eli sellaiset pitkulaiset vesisuikulat siiven kärjistä...? Erittäin näyttäviä efektejä  :o:D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tätäkin on varmaan jo kysytty. Miten nämä siiven päälle etenkin kostealla ilmalla  "pilvet" muodostuvat? Tarkoitan nyt sellaista efektiä, jossa sellaanen lepattava pilvi tulee siiven yläpinnalle. Entä miten ne "streamit" muodostuvat? Eli sellaiset pitkulaiset vesisuikulat siiven kärjistä...? Erittäin näyttäviä efektejä  :o:D

 

"Vesisuikulat" lienevät tiivisty(mi)sjuovia. Isommissa kai kyse samasta ilmiöstä, mutta isompana.  :)

 

PR

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Vesisuikulat" lienevät tiivisty(mi)sjuovia. Isommissa kai kyse samasta ilmiöstä, mutta isompana.  :)

 

PR

 

On ne kyllä aikasta makiat ilta-aurinkoo vaste kuvattavina  :thmbup: Ja muutenki :D!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Morjens

 

a) Onko mitään väliä missä järjestyksessä esim. 747:n motit käynnistetään. Olen nähnyt ainakin seuraavat käynnistykset: 1-4-2 ja viimeseks 3. Toinen kerta oli muistaakseni sama järjestys mutta 1 ja 4 (2 ja 3) käynnistettiin samaan aikaan (onko tähän erityistä syytä).

 

b) Käynnistetäänkö kaksimottisella ensin 1 ja sitten 2?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

737ssa esimerkiksi usein starttijärjestys on 2-1. Putessa kakkospannun hydraulipumppu paineistaa jarrut (tosin ennen tätäkin sähköinen hydraulipumppu paineistaa ne), joten starttijärjestys lienee "varmistusmielessä" jarrujen toiminnan takaamiseksi startin aikana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Morjens

 

a) Onko mitään väliä missä järjestyksessä esim. 747:n motit käynnistetään. Olen nähnyt ainakin seuraavat käynnistykset: 1-4-2 ja viimeseks 3. Toinen kerta oli muistaakseni sama järjestys mutta 1 ja 4 (2 ja 3) käynnistettiin samaan aikaan (onko tähän erityistä syytä).

 

 

British Airways käynnistää 4-3-2-1. B747:n APU on niin tehokas, että sillä pystyy käynnistämään kaksi moottoria samanaikaisesti. Täten 4 & 3 käynnistetään ensin yhtäaikaa, sitten 2 & 1.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli mieleen pieneen, mimmosia tuhkamyrskyjä on odotettavissa kun nuitten koneitten laskeutumistelineetkin on muovilla peitetty?Tietäis vaan josko tuvan akkunat pitäis peittää ja vielä tuon citymaasturin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä haluisin tietää miten tällaisista koneista näki ulos ja eteenpäin rullatessa kiitoradalle..? :)

 

näkyvyys näyttää olevan aika huono

 

spitfiretaxi96w2.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

näkyvyys näyttää olevan aika huono

 

Se ei ole huono, koska sitä ei ole.

Kannuskoneilla oppii katselemaan nokan vierestä ja mutkittelemaan kuten edellä jo mainittiinkin. Mutkittelun ei tarvitse edes olla mitään kovin suurta niin näkee jo tarpeeksi.

Loppujen lopuksi ongelma on oikestaan vaan maassa hitaalla nopeudella.

Suunnan esimerkiksi laskukiidossa oppii aika nopeasti hahmottamaan sivusta ja laskualueen ehtii tarkastaa ennen kuin hidastetaan ja nokka nousee peittämään näkyvyyden. Lentoonlähdössä alkaa näkymään kun pyrstö nousee hieman.

Toki ennenmuinoin mm. sotilaskoneilla sattuin toisen niskaan ajoja, mutta ne oli niitä aikoja ne.

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä muuten on alunperin ollut ideana, kun kannuspyöräkoneita on alettu tekemään? Eli missä mielessä kannusteline on parempi kuin nokkapyörä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään