Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

F.A.R Takeoff and landing runway requirements(http://www.boeing.com/commercial/airports/plan_manuals.html) - taulukon mukaan Boeing 757 olisi suurin lentokone...

 

Hmmm, senverran korjaan itseäni että lause "F.A.R Takeoff and landing runway requirements", saattaa viitata siihen että annetut kiitotiepituudet ovat jo factoroituja arvoja, eli safety factor olisi niissä mukana. En tiedä...

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuossa on pakko olla suuruusluokkavirhe. Esim. JFK:n tällä hetkellä yleisimmin laskeutumisiin käytössä oleva kiitotie 22L (31L on remontissa) on päästä päähän mitattuna 2560 metriä ja kun kuitenkin on tarkoitus laskeutua kynnykselle niin käytettävissä oleva pituus on ehkä 150 metriä vähemmän. Ja sinne ihan taatusti liikennöidään 747-400-konetyypillä. Sekä A380:llä...

 

http://www.myairplane.com/chart/00610AD.pdf (8400 feet = 2560 m)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikohan tuo tyma tarkoita lentokelvotonta saata lentajaslangilla, tai sitten olen pahasti vaarassa(siis vææræssæ) :-[.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Useiden purjekoneiden perässä näyttää olevan 2 kirjainta. Olen kuullut että nuo liittyvät jotenkin kilpailuihin mutta miten? Minkä mukaan kirjaimet määräytyvät, saako ne itse päättää? Onko muita mahdollisuuksia kuin kaksi kirjainta (esimerkiksi kirjain numeroyhdistelmä) ?

 

Pari esimerkkiä:

 

http://www.airliners.net/photo/Schempp-Hirth-Nimbus-4DM/1157226/L/

 

http://www.airliners.net/photo/Schempp-Hirth-Ventus-2CXT/1111442/L/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Useiden purjekoneiden perässä näyttää olevan 2 kirjainta. Olen kuullut että nuo liittyvät jotenkin kilpailuihin mutta miten? Minkä mukaan kirjaimet määräytyvät, saako ne itse päättää? Onko muita mahdollisuuksia kuin kaksi kirjainta (esimerkiksi kirjain numeroyhdistelmä) ?

Ymmärtääkseni ne on aika vapaavalintaisia. Usein niissä on omistaja(kerho)n nimenlyhennyksiä havaittavissa helposti ja johdonmukaisesti. Esim. Turun Lentokerholla oli/on Pik-20 TL( Turun Lentokerho?), Pegase TK (Turun Kerho?  vai Timo Koski ;D) jne. Kirjain ja numeroyhdistelmiä on, taitaa olla Nuorisoilmailijoillakin  N1-N9 tms käytössä mitä olen nähnyt ainakin useimmat samana päivänä kisoissa. Lisäksi ainakin on kolmea kirjainta, esim. NIL(taitaapi sekin tulla Nuorisoilmailijoista). Tuossa muuten viime kesän nuorten MM-skaboissa kun oli ulkolaisiakin paljon mukana, oli 2-3 tapausta että oli samoja tunnuksia koneissa, jolloin niitä muutettiin teipillä esim. jossakin koneessa tehtiin P:stä R tai toisinpäin. Joku guru saa kertoa paremmin mutta luulisin noiden tunnusten olevan selvyyden vuoksi radioliikenteessä käytössä. Ja usein ne näkyykin paremmin kuin rekisteritunnus(jota ei edes ole Engelsmannien purjekoneissa, muistelen).  Katso vaikka kuvasatoa noista kisoista niin näet paljon vaihtoehtoja.  http://www.jwgc2009.fi/pictures.php

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä tai mitä on "tymä"? Olen siinä käsityksessä, että jotain säätilaan liittyvää tuo lienee.

 

Sumu on venäjäksi туман.

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärtääkseni ne on aika vapaavalintaisia. Usein niissä on omistaja(kerho)n nimenlyhennyksiä havaittavissa helposti ja johdonmukaisesti. Esim. Turun Lentokerholla oli/on Pik-20 TL( Turun Lentokerho?), Pegase TK (Turun Kerho?  vai Timo Koski ;D) jne. Kirjain ja numeroyhdistelmiä on, taitaa olla Nuorisoilmailijoillakin  N1-N9 tms käytössä mitä olen nähnyt ainakin useimmat samana päivänä kisoissa. Lisäksi ainakin on kolmea kirjainta, esim. NIL(taitaapi sekin tulla Nuorisoilmailijoista). Tuossa muuten viime kesän nuorten MM-skaboissa kun oli ulkolaisiakin paljon mukana, oli 2-3 tapausta että oli samoja tunnuksia koneissa, jolloin niitä muutettiin teipillä esim. jossakin koneessa tehtiin P:stä R tai toisinpäin. Joku guru saa kertoa paremmin mutta luulisin noiden tunnusten olevan selvyyden vuoksi radioliikenteessä käytössä. Ja usein ne näkyykin paremmin kuin rekisteritunnus(jota ei edes ole Engelsmannien purjekoneissa, muistelen).  Katso vaikka kuvasatoa noista kisoista niin näet paljon vaihtoehtoja.  http://www.jwgc2009.fi/pictures.php

 

Se ompi 'kisatunnus', kun on siellä koneen peräsimessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitän! Mitenkäs tuollainen lämmitin, nehän on kai jotain pyörillä kulkevia lämminilmapuhaltimia, sitten koneeseen liitetään? Jotkut putkiliitännätkö sitä varten koneessa?

 

Useimmissa taitaa olla ihan perinteinen öljypoltin ja iso puhallin, melko topakasti puskee ilmaa. Itsekseen toimeentulevissa on dieselaggregaatti sähköä tekemässä polttimen ja puhaltimen tarpeisiin. Myös jatkojohdolla toimivia laitoksia on.

Koneissa liitäntä johon lämmittimen paksu ilmaputki kytketään, liittyy suoraan koneen ilmastointijärjestelmään.

 

Kullanarvoisia laitteita talvella moneen muuhunkin lämmittelytarpeeseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. Mikä olisi suurin lentokone, joka voisi laskeutua EFKI:lle (Kajaani) täydellä lastilla? 

2. Mikä olisi suurin lentokone, jolla vielä ilmaan nouseminen onnistuisi täydellä lastilla?

 

Kiitoradan pituus 2499 metriä.

 

Tuo 2500 m (tai 2700 m) näkyy olevan aika tyypillinen maakuntakenttien kiitoradan pituus. Eli kysytäänpä hiukan toisinpäin: aiheuttaako tuo pituus jotain ongelmia tai rajoituksia tyypillisissä operaatioissa, esim. tilauslennot Kanarialle tai Välimeren maihin?

 

... ja Jounille kiitos vastauksista kenttälämmitystä koskeneisiin kysymyksiin. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo 2500 m (tai 2700 m) näkyy olevan aika tyypillinen maakuntakenttien kiitoradan pituus. Eli kysytäänpä hiukan toisinpäin: aiheuttaako tuo pituus jotain ongelmia tai rajoituksia tyypillisissä operaatioissa, esim. tilauslennot Kanarialle tai Välimeren maihin?

 

... ja Jounille kiitos vastauksista kenttälämmitystä koskeneisiin kysymyksiin. 

Kaikilla koneilla ei pysty lähtemään täysillä painoilla koska koneen lentoonlähtöä ei pysty turvallisesti pysäyttämään ennen V1 - nopeutta(jolloin päätös keskeytyksestä on tehtävä) moottorihäiriön sattuessa tuon pituisilta kiitoteiltä. Tämän takia joillain koneilla on tehtävä välilasku jossain kun ei voida lähteä täysillä tankeilla Kanarialle. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jokunen kuukausi sitten matkalla HEL-->OUL pienemmällä Embraerilla, koneen kapteeni kuulutti, jotta on kaasu pohjassa, mutta vastatuulen vuoksi kaikesta huolimatta tullaan myöhästymään.

 

Kysymys on: kuinka tavallista on, että suihkarilla lennetään "urku auki"?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jokunen kuukausi sitten matkalla HEL-->OUL pienemmällä Embraerilla, koneen kapteeni kuulutti, jotta on kaasu pohjassa, mutta vastatuulen vuoksi kaikesta huolimatta tullaan myöhästymään.

 

Kysymys on: kuinka tavallista on, että suihkarilla lennetään "urku auki"?

 

Veikkaanpa että kyseessä oli enemmänkin kielikuva.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä se koiran haukunnalta kuulostava ääni on busseissa? :) Kuuluu aina nousun ja laskun yhteydessä..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä se koiran haukunnalta kuulostava ääni on busseissa? :) Kuuluu aina nousun ja laskun yhteydessä..

 

Se on se koira, jota pidetään ohjaamossa vahtimassa, että kukaan ei koske automaatiojärjestelmiin lennon aikana.

Lentäjien tehtävänä on ruokkia koira ja pitää se tyytyväisenä. Noustessa ja laskeuduttaessa koira tuppaa hermostumaan,

koska lentäjät usein pyrkivät tekemään liikkeitä ohjaimien suuntaan. Airbuseissa on jouduttu siirtymään suurempiin

koiriin ja ääni kuuluu usein voimakkaampana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko se sitten hydrauliikkapuudeli tms. joka vikisee ennen/jälkeen moottoreiden käynnistystä Airbusseissa ? Ääni kuuluu siiven/laippojen kohdalta.

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko se sitten hydrauliikkapuudeli tms. joka vikisee ennen/jälkeen moottoreiden käynnistystä Airbusseissa ? Ääni kuuluu siiven/laippojen kohdalta.

 

Jani

Aikoinani mietin tätä myöskin ja sain vastaukseksi PTU (Power transfer unit), yhdistetty hydraulipumppu ja -moottori. Paineistaa samalla toisen puolen järjestelmän

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärtääkseni ne on aika vapaavalintaisia. Usein niissä on omistaja(kerho)n nimenlyhennyksiä havaittavissa helposti ja johdonmukaisesti. Esim. Turun Lentokerholla oli/on Pik-20 TL( Turun Lentokerho?), Pegase TK (Turun Kerho?  vai Timo Koski ;D) jne.

 

Pegasen (OH-681) kisatunnus on/oli TA :-) .

Pegase muuten on viimeksi nähty lentävän Pudasjärvellä:

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,94065.0.html

 

Käsittäseni molemmat on myyty, Pikistä en ole varma, mutt Pegase on nykyään hyvinkin tuttu:-)

 

-Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voiko ilmailukerho järjestää esimerkiksi arpajaiset jossa on palkintona lennätys kerhon koneella? Vai luetaanko tämäkin ansiolentämiseksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman kysymyksiä pohdittavaksi: 1. kysymys: SID:eistä ja STAR:eista. Onko ilmailumääräyksissä tms. mainittu jotain tiettyä liikennemäärää, jolloin viimeistään pitäisi lentokentältä löytyä SIDEJÄ ja STAREJA, eli vakiolähtö - ja vakiotuloreittimenetelmiä. Vaikuttavatko myös melusäädökset näiden menetelmien olemassaoloon? Eli jos lentokenttä ei ole mikään hirveän vilkasliikenteinen, mutta se sijaitsee lähellä kaupunkia tai asutusta, niin pitääkö siltä löytyä erilaisia vakiotulo- ja lähtöreittimenetelmiä?

 

2. kysymys ilma-aluksen RNAV(aluenavigointi)-kelpoisuudesta. Mitä laitteita ilma-aluksesta vähintään pitää löytyä, jotta se olisi hyväksytty aluenavigointiin? Entä mitkä laitteet riittävät Basic(perus) Rnav - kelpoisuuteen. Mitä rajoituksia nämä siinä tapauksessa aiheuttavat lennettäessä lentoväylissä koneen liikennöintiin jos siinä ei ole Rnav-kelpoisuutta ollenkaan tai vain Basic rnav- kelpoisuus?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikoinani mietin tätä myöskin ja sain vastaukseksi PTU (Power transfer unit), yhdistetty hydraulipumppu ja -moottori. Paineistaa samalla toisen puolen järjestelmän

Yks hyvä selitys löytyy esim täältä http://www.pprune.org/spectators-balcony-spotters-corner/410306-a321-strange-noise.html

Tämä on kysymys joka usein esitetään  :)

Edit : Santtu varmaan tarkoitti ääntä joA kuuluu tässä

videossa kohdasta 2:06 eteenpäin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään