Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Moi.

 

Tulin Istanbulista sunnuntaina ja jo portilla heti koneesta poistuttaessa paikalla oli kolme tullin virkailijaa tarkastamassa passit. Muutama ulkomaalainen otettiin sivuun lisäselvitystä varten tms. Miksi tälläinen käytäntö ja onko tämä vain käytäntönä Turkista tulevilta lennoilta ? Lisäksi oli tietenkin normi passintarkastus.

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulin Istanbulista sunnuntaina ja jo portilla heti koneesta poistuttaessa paikalla oli kolme tullin virkailijaa tarkastamassa passit. Muutama ulkomaalainen otettiin sivuun lisäselvitystä varten tms. Miksi tälläinen käytäntö ja onko tämä vain käytäntönä Turkista tulevilta lennoilta ? Lisäksi oli tietenkin normi passintarkastus.

 

Ihan maalaistuntumalla pääteltynä tuollainen voi olla tilanne ihan millä tahansa lennolla jolla on henkilöitä joiden maahantulon edellytyksissä voi olla epäselvyyksiä, tai sitten muuten vain kohotettu valmiustila.

 

Vaikuttavia tekijöitä luonnollisesti se, mistä lento on tulossa ja voidaanko olettaa lähtöpäässä tarkastuksen tehdyn asianmukaisesti. Esimerkiksi todennäköisempää on että vaikka Hong Kongissa tarkastus on hoidettu tarkemmin kuin jossakin korruptoituneessa kehitysmaassa (en tarkoita Turkkia  :D ).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi.

 

Tulin Istanbulista sunnuntaina ja jo portilla heti koneesta poistuttaessa paikalla oli kolme tullin virkailijaa tarkastamassa passit. Muutama ulkomaalainen otettiin sivuun lisäselvitystä varten tms. Miksi tälläinen käytäntö ja onko tämä vain käytäntönä Turkista tulevilta lennoilta ? Lisäksi oli tietenkin normi passintarkastus.

 

Jani

 

Joskus lehdissä kirjoiteltiin, että Aeroflotin tai Pulkovon kyydissä tuli Venäjältä kaikenlaista porukkaa joiden passi oli hävinnyt lentomatkan aikana. Koneiden vessoista löytyi passeihiin kuuluvia osia ja paloja joten passit oli hävitetty matkan aikana. Ja näin tehtiin siksi, että hakija jolla ei ollut passia haki jotain turvapaikkaa Suomesta ja häntä ei voitu palauttaa Venäjälle kun ei tiedetty mistä oli edes tullut Helsinki-Vantaalle.

Joten epäilen, että näistä suunnista mistä tunnetusti tulee epämääräisin paperein porukkaa Suomeen, tarkistetaan passit heti koneessa ja jos paperit ei ole kunnossa, niin voidaan laittaa Suomeen lennättäneen lentoyhtiön kyydillä heti takaisin sinne mistä tuli eikä aloittaa mitään turvapaikkakierrosta. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko totta että koneen seisoessa kentällä tai hallissa, parkkijarruja ei ikinä pidetä päällä? Eli ainoastaan koekäytössä tai esimerkiksi lentoonlähdössä? Eli pyöräpukit olisivat ainoa varmistus että kone pysyy paikallaan. Vai puhuiko opettaja omiaan ::)

 

En jaksa muiden hyviä vastauksia tähän kopsata. Laitan oman, teknisen näkemyksen aiheesta.

Asiasta kiinnostuneet voivat kurkata etenkin C-150/152:n parkkijarrusysteemiä polkimissa. Melko hentoiset rakenteet.

Jarrunuppi vetää kaikessa yksinkertaisuudessaan kaapelilla poljinsylinterien männänvarsien ympärillä olevat lukituslevyt hieman vinoon ylöspäin jolloin levy lukittuu varteen eikä päästä sitä nousemaan sen jälkeen kun jarruja on hieman painettu.

Yksinkertainen ja melko toimiva systeemi, kunhan hentoja osia ei ole runnottu rikki tai käyttötunnit kuluttaneet loppuun.

 

Vanhat ja kuluneet lukituslevyt tuppaavat luistamaan männänvarsissa-> jarrut ei pysy päällä-> painetaan polkimia isommalla voimalla-> jarrut ehkä lukittuvat mutta se onneton lukituslirppu pureutuu tosi tiukasti männänvarteen. Jarrut sitten jumissa, seuraava kuski runnoo polkimia vieläkin suuremmalla voimalla... kierre on valmis.

Lukituslirpuissa myöskin pienet jousilehdet jotka lopulta nöyrtyvät ja päästävät lukituslirpun irtoamaan kokonaan, ei parkkijarrua enää.

 

Parkkijarrua ei tulisi painaa/kiskoa kovin kovasti, kevyt painallus varpailla ja veto nupista.

 

C-172:ssa rakenne hieman erilainen mutta näitäkin on runnottu solmuun liialla voimalla ja epäsuotuisalla tekniikalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan sellaista, että onko kenelläkään mitään tietoa sellaisesta ilmailukanavasta kuin "Rovaniemi Meteo, 125.100MHz"? Näyttäisi olevan myös nimellä "Rovaniemi A/G" Ja mitähän varten tuo on? :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan sellaista, että onko kenelläkään mitään tietoa sellaisesta ilmailukanavasta kuin "Rovaniemi Meteo, 125.100MHz"? Näyttäisi olevan myös nimellä "Rovaniemi A/G" Ja mitähän varten tuo on? :P

 

Lentäjien ja meteorologin välistä suoraa keskusteluyhteyttä varten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä varmaan kuuluu tänne :)

 

1. Kun kone laskeutuu, menee parkkiin niin mikä ihme kaapeli on se joka laitetaan koneen nokkaan kiinni (tai siis sinne alas)?

 

2. Voiko puolessa tunnissa ehtiä jatkolennolle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. Kun kone laskeutuu, menee parkkiin niin mikä ihme kaapeli on se joka laitetaan koneen nokkaan kiinni (tai siis sinne alas)?

 

2. Voiko puolessa tunnissa ehtiä jatkolennolle?

 

1. Maavirtakaapeli. Sähköä koneeseen, ettei tarvi moottoreita käyttää.

 

2. Riippuu tilanteesta, mutta on mahdollista.

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä varmaan kuuluu tänne :)

 

1. Kun kone laskeutuu, menee parkkiin niin mikä ihme kaapeli on se joka laitetaan koneen nokkaan kiinni (tai siis sinne alas)?

 

2. Voiko puolessa tunnissa ehtiä jatkolennolle?

 

En tiä kuuluuko, mutta vastaan silti, kun muut eivät tällä kertaa ehtineet...! EDIT: Ehtivät sittenkin!

 

1) Maavirtakaapeli. Moottoreiden tai APU:n (auxiliary power unit) käydessä koneen generaattorit tuottavat rakkineen tarvitseman sähkön. Maassa niitä käytetään aika harvoin, jolloin tarvitaan lisää sähköä valaistukseen, ilmastointiin, huoltotöihin, siivoukseen, käynnistykseen jne.

 

2) Voi, mutta on sangen peeloa yrittää. Koneet voivat koska tahansa myöhästyä, jolloin puoli tuntia on yhtä tyhjän kanssa. Vaihdolla voi joutua jonottamaan. Puoli tuntia menee äkkiä. Siirtyvien ruumalaukkujen ehtimisen todennäköisyys pienenee. Homma on stressaavaa. Kaikkia ahdistaa. Pari-kolme tuntia on sellainen kohtuullinen minimi, joka kannattaa vaihdoille varata.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulle syntyi kerran koneviiveistä syntynyt reilusti alle puolen tunnin vaihto Finskin Oulun koneesta Pulun Arlandakoneeseen EFHK:lla. Onneksi oli vain käsipakaasi. Jo Oulusta soittelin varoituksen Espooseen vaimolle joka oli jo menossa kentälle. Kerroin ongelmasta myös lentoemolle lähdössä ja sain lähempänä Helsinkiä kuulla, mille putkelle päästään. Heti turpavyövalon sammuttua kännykkä verkkoon ja soitto vaimolle, joka odotti portilla, notta täältä tullahan.

 

Kipikipikipi... ehdin, ja matka jatkui kaksin kohti Ruåttinmaata! :thmbup:

 

Mitä opimme tästä? Se "reilu puolitoista tuntia" vaihtoaikaa ei ollutkaan lopulta niin reilu...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itävallan kone wieniin ja sieltä puolen tunnin päästä croatian kone croatiaan, et lipus näkyy että puolen tunnin päästä lento lähtee, ja kaikki on samassa lipussa, eli mitään isoja laukkuja en joudu hakemaan vain pari käsimatkatavaraa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itävallan kone wieniin ja sieltä puolen tunnin päästä croatian kone croatiaan, et lippus näkyy että puolen tunnin päästä lento lähtee, ja kaikki on samassa lipussa, eli mitään isoja laukkuja en joudu hakemaan vain pari käsimatkatavaraa.

 

En kyllä lähtisi tuota yrittämään puolen tunnin vaihtoajalla! Toisaalta, jos olet jo lähtökentällä selvittänyt koko lennon ja vaihdat vaikka jossain Arlandan 5:ssa SAS:in lennolta toiselle, aika sujuvastihan se silloin käy 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En kyllä lähtisi tuota yrittämään puolen tunnin vaihtoajalla! Toisaalta, jos olet jo lähtökentällä selvittänyt koko lennon ja vaihdat vaikka jossain Arlandan 5:ssa SAS:in lennolta toiselle, aika sujuvastihan se silloin käy 8)

 

Siis ihan helsinki-vantaalla itävaltaan, ja jos tää lippu näyttää oikein niin siinä on ihan selvästi 30 minuutin aika toiseen lentokoneeseen, et katotaan onnistuuko :D kyllä ne varmaan odottaa silti, kun kerran on odottanu ja kuuluttanu yli 3 kertaa. toivottavasti itävallasta kone tulee hyvään porttiin josta ei oo pitkä matka toiseen porttiin, niin voi ihan hyvinki ehtiä. Mutta kun on liput jo ostettu ja näin laitettu lippuun niin tuskin se tästä muuttuu paljon, luulis että matkatoimistossa tiedetään ajat, hyvää tässä on se ettei tarvii odottaa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis ihan helsinki-vantaalla itävaltaan, ja jos tää lippu näyttää oikein niin siinä on ihan selvästi 30 minuutin aika toiseen lentokoneeseen, et katotaan onnistuuko :D kyllä ne varmaan odottaa silti, kun kerran on odottanu ja kuuluttanu yli 3 kertaa. toivottavasti itävallasta kone tulee hyvään porttiin josta ei oo pitkä matka toiseen porttiin, niin voi ihan hyvinki ehtiä. Mutta kun on liput jo ostettu ja näin laitettu lippuun niin tuskin se tästä muuttuu paljon, luulis että matkatoimistossa tiedetään ajat, hyvää tässä on se ettei tarvii odottaa

 

Sanoisin kyllä että kiire tulee... Kroatia kuuluu non-schengen alueeseen, joten joudut menemään passintarkastuksen läpi Wienissä, pahimmillaan myös turvatarkastus on välissä. Toisekseen Austrian lentää Helsinkiin Fokker kalustolla, jotka ovat yleensä Wienissä pysäköitynä remote standeilla, eli bussikuljetus tiedossa ja aikaa kuluu.

 

Vaihdoin eilen Wienissä non-schengen lennolta Helsinkiin... välissä oli passintarkastus sekä turvatarkastus. Puolen tunnin vaihdolla ei olisi sillä kertaa onnistunut..

 

Onnea kuitenkin yritykselle, voi se silti onnistuakin jos on onnea matkassa!  :thmbup:

 

- Lasse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Milloin lentonäytöksissä Hornetit tulevat yliäänennopeudella matalalla yllättäen .  :)

 

 

Aikoinaan Turussa Blue angelsin Hornet  (1992)  tuli kovaa ja matalalla.  :) 8) . Alle äänennopeuden harmi.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Eivät koskaan, vaikka suorituskyvyn pyolesta voisivatkin. Haitat paljon suuremmat kuin hyödyt.

 

Seppo

 

Eihän tuossa hyötyä kyselty, vaan huvia... ;D

 

Suuressa maailmassa annetaan joskus palaa. Tiivistysaallon luoma morsiushuntu on varsin =>

:thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis ihan helsinki-vantaalla itävaltaan, ja jos tää lippu näyttää oikein niin siinä on ihan selvästi 30 minuutin aika toiseen lentokoneeseen, et katotaan onnistuuko :D

 

 

Yleenstä Amadeus tai siis matkatoimistosi ei myy lentoja yhdelle lipulle jos vaihtoaika on alle tunti koska se menee aikalailla saletisti puihin. Tuossa HEL-VIE-Croatia tapauksessa on lähtökohtaisesti mahdotonta ehtiä koneeseen vaikka kaikki sujuisi aivan nappiin. Bordaus kun alkaa uuteen koneeseen siinä vaiheessa kun Helsingin kone tulee porttiin kiinni, eli 30 minuuttia ennen lähtöä.

 

Sitten pitää vielä odotella että Helsingin koneen ovet aukeaa, kipitellä passintarkastukseen ja ehkä mukavimmassa tapauksessa uuteen passintarkastukseen ja hyvin todennäköisesti uuteen turvaan.

 

Kun Croatian koneen bordaus alkaa olla valmis, porttia aletaan sulkemaan siinä 10-15minuuttia ennen koneen lähtöaikaa, joten todellinen vaihtoaikasi 15-20 minuuttia! Toisaalta jos lennot on myyty samalle lipulle sinulla ei ole mitään ongelmaa. Lentoyhtiö on velvollinen järkkäämään sinut seuraavalle lennolle. Varaa vain hieman kaljarahaa Wieniin - ihan varmuuden vuoksi ;).

 

-tuomo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Työmatkoilla Tampereelta Arlandaan tulee pohdittua usein mitä reittiä kone Arlandaan lentää.

Lennetäänkö aina samoja lentoreittejä pitkin tuollaisella vakituisemmalla reitillä ja onkohan noista löydettävissä jotain karttaa tms.

 

Olisi nimittäin kiva ikkunasta ulos katsellessaan tietää vähän tarkemmin missä mennään.  :)

Koneena yleensä Blue1:n Saab 2000

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Työmatkoilla Tampereelta Arlandaan tulee pohdittua usein mitä reittiä kone Arlandaan lentää.

Lennetäänkö aina samoja lentoreittejä pitkin tuollaisella vakituisemmalla reitillä ja onkohan noista löydettävissä jotain karttaa tms.

 

Olisi nimittäin kiva ikkunasta ulos katsellessaan tietää vähän tarkemmin missä mennään.  :)

Koneena yleensä Blue1:n Saab 2000

 

Pieni, halpa GPS mukaan, kai se toimii (ainakin ikkunapaikalla :-[) ja kai sitä saa käyttää lennon aikana?  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Työmatkoilla Tampereelta Arlandaan tulee pohdittua usein mitä reittiä kone Arlandaan lentää.

Lennetäänkö aina samoja lentoreittejä pitkin tuollaisella vakituisemmalla reitillä ja onkohan noista löydettävissä jotain karttaa tms.

 

Olisi nimittäin kiva ikkunasta ulos katsellessaan tietää vähän tarkemmin missä mennään.  :)

Koneena yleensä Blue1:n Saab 2000

Koneet lentävät yleensä "vakiolentoväylillä". Usein näillä lyhyemmillä reiteillä ei hirveitä muutoksia ole siinä mitä väylää lennetään, yleensäkin saadaan lennonjohdolta oikaisuja, ns. direct-selvityksiä. Sen sijaan pitkillä lennoilla reitit voivat muuttua tuulten ja sään takia enemmänkin, niin että päästään mahd. nopeammin. Tampereelta Arlandaan mennään yleensä Turun ja Turun saariston sekä Maarianhaminan yli kohti Tukholmaa. Katso: https://ais.fi/ais/eaip/fi/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Työmatkoilla Tampereelta Arlandaan tulee pohdittua usein mitä reittiä kone Arlandaan lentää.

Lennetäänkö aina samoja lentoreittejä pitkin tuollaisella vakituisemmalla reitillä ja onkohan noista löydettävissä jotain karttaa tms.

Katsot ikkunasta pihalle ja tunnistat maisemat  ;) kun on selkeää, siitä sen reitin selville saa aika tarkasti, kun ei nuo saabit näy tietsikkatutkissakaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään