Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Voisiko kukaan kertoa tästä projektista asiaa.Taidettu tehdä ainakin osittain leikkimielessä,moottoripukista päätellen.Ei lentänyt?

 

Rahaa ja aikaa kuitenkin uhrattu,mielenkiintoinen juttu,golf turbodiesel moottori....

 

 

 

[ attachment removed ]

 

 

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla se "surullisen kuuluisa" SIL:n diesellentokoneprojekti.

http://www.ilmailu.org/forum/index.php?topic=632.msg3654

 

Kiitos linkistä.

 

Miksi projetki keskeytyi? Rahoituksesta tuskin kyse kun SIL takana.

Luin että moottoripukki on väliaikainen,joten unohdetaan kommentini siitä tuolla aikaisemmin.

 

Tämä Jarmon ja kumppanien tiisseliliprojekti on kyllä ihan omaa luokkaansa,olisi kiva lukea aiheesta enemmän  :thmbup:,ja unohtaa sanginjoen räpellykset,painivat täysin eri sarjassa.... :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Että on siis rakenneltu jo vuosia PIK koneita eikä mulle oo kerrottu mithään.... :laugh:

 

http://pik.ayy.fi/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=43&Itemid=108

 

Tämä PIK-25 ei ole tarkoitettu kaiketi sarjavalmistukseen?Onko rakennuspakettia silti saatavana,mihin hintaan suunnilleen?

 

Onko muita kuin Jarmon kone diiselillä?

 

"Sanginjoen sankarille" kiitokset että tuli allekirjoittaneen tietoon PIK rakentajat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt tulee hitusen omituinen juttu.

 

Kuulin tuossa, että lennolla A320:ssä olisi hieman lentoonlähdön jälkeen tullut jostain matkatavaralokeroitten ylä- ja alapuolelta jonkinlaista höyryä hetken aikaa. Ei ole siis oma kertomukseni ja koitin lypsää kaiken mahdollisen siihen liittyvän tiedon kertojalta. Väitti kuitenkin kovasti nähneensä jonkinlaista höyryä tai savua (ei tosin haissut savulle kuulemma) tulevan. Jäin sitten ihmettelemään, että mistä tuossa voisi olla kyse. Tapahtui muutama viikko sitten lähtiessä Frankfurtista. Ainut mikä itselle mieleen tuli, oli se että lentoonlähdön jälkeen kabiinin ilmanpaineen laskeminen olisi saanut aikaan kuuman ja kostean ilman kosteuden tiivistymistä hetkeksi näkyviin.

 

Edit: Itseasiassa, juuri näin:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsittääkseni tuo usva johtuu ilmastointilaitteen toiminnasta sen työntäessä riittävän viileää ilmaa kabiiniin. Ilmassa oleva kosteus tiivistyy pisaroiksi ja näkyy hetken, ei pidempään. Videollakin näyttää haihtuvan hetimiten kun on vähänkään kauempana kanavasta.

Voisi liittyä tilanteeseen jossa on aluanalkaen melko kosteaa ilmaa.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etelämmässä tämä usva lienee arkipäiväinen ilmiö, joka nyt kuumana ja kosteana kesänä on esiintynyt pohjoisemmassakin Euroopassa. Sumua näkyi reilusti koko boardauksen ajan, kun pari vuotta sitten kapusin A320:aan heinäkuisessa Madridissa. Ovien sulkemisen jälkeen kabiinin ilmankosteus laskee ja usvahattarat häviävät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä "hyötyä" saadaan/ saavutetaan vaihtamalla perinteinen pyöreäpäinen potkuri tasapäiseen ?

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä "hyötyä" saadaan/ saavutetaan vaihtamalla perinteinen pyöreäpäinen potkuri tasapäiseen ?

 

 

Ei aavistustakaan, mutta noissa kuvissa esiintyvä Beaver on entinen Rajavartiolaitoksen OH-MVK.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Beaver on entinen Rajavartiolaitoksen OH-MVK.

Näin  :thmbup: . 4-kuisena alkuna olin kuulemma ekakerran tuon kyydissä, tavoitteena vielä kerran koska molemmat oomme vielä hengissä  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä "hyötyä" saadaan/ saavutetaan vaihtamalla perinteinen pyöreäpäinen potkuri tasapäiseen ?

 

Olipas hyvä kysymys! Odotan mielenkiinnolla vastausta tietäjiltä :)

 

Minulle tuli tuosta heti mieleen se yksi Spitfiren malli, jossa siivenkärjet oli typistetty tasaisiksi. Tällä saavutettiin nopeampi roll-rate ja saatiin lisää nopeutta matalalla lennettäessä (http://en.wikipedia.org/wiki/Supermarine_Spitfire_(early_Merlin_powered_variants)). Koska potkurihan on yksinkertaistettuna vain siipi, niin saataisiinkohan tuolla sitten vastaavasti aikaiseksi lisää nopeutta kasvattamatta potkurin läpimittaa. Voisin myös kuvitella mölyn lisääntyvän.

 

Mitään en asiasta kuitenkaan tiedä :)

 

t. Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin  :thmbup: . 4-kuisena alkuna olin kuulemma ekakerran tuon kyydissä, tavoitteena vielä kerran koska molemmat oomme vielä hengissä  :laugh:

 

Jos minäkin silloin, voisi soitella niin tulisin mukaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipas hyvä kysymys! Odotan mielenkiinnolla vastausta tietäjiltä :)

 

Minulle tuli tuosta heti mieleen se yksi Spitfiren malli, jossa siivenkärjet oli typistetty tasaisiksi. Tällä saavutettiin nopeampi roll-rate ja saatiin lisää nopeutta matalalla lennettäessä (http://en.wikipedia.org/wiki/Supermarine_Spitfire_(early_Merlin_powered_variants)). Koska potkurihan on yksinkertaistettuna vain siipi, niin saataisiinkohan tuolla sitten vastaavasti aikaiseksi lisää nopeutta kasvattamatta potkurin läpimittaa. Voisin myös kuvitella mölyn lisääntyvän.

 

Mitään en asiasta kuitenkaan tiedä :)

 

t. Juha

 

Clipped, Cropped, Clapped MkV versio ?  ::)

 

w3834-770745.jpg

 

Ja vähintäinkin yhtä suurella mielenkiinnolla odottelen vastausta kymysykseen.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos minäkin silloin, voisi soitella niin tulisin mukaan?

Tulkkia reissulla tosiaankin tarvitsisin varmaankin  :thmbup:, mitähän kielipuolta c-gifh in kotiseudulla praatataan  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulkkia reissulla tosiaankin tarvitsisin varmaankin  :thmbup:, mitähän kielipuolta c-gifh in kotiseudulla praatataan  ::)

 

Kielikurssilla minäkin, kyllä järjestyy. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulkkia reissulla tosiaankin tarvitsisin varmaankin  :thmbup:, mitähän kielipuolta c-gifh in kotiseudulla praatataan  ::)

 

Eiköpä se British Columbiassa englannilla järjestyne. Tarpeen vaatiessa amerikalla

 

Arnen ekaa potkuria ei lasketa kun se on jäljestäpäin tuunattu.....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No näinhän tuo menee, eli ensimmäinen on alunperin ameriikantollojen tekemä joka maavaran takia lyhennetty, sininen on kuulemma potkurinvalmistajan, jostain Järvenpään kulmilta tekemä versio jolla piti kokeilla ollaanko lähellä.Nuo päät jätettiin pois koska niillä haettiin sitten vimonen tuuninki.

Kolmas puinen on sitten sinisen edelleenkehitelmä josta seuraava "täyspäinen" oli pellillä kengitetty ja toimiva.

Eli kuuleman mukaan, en tiedä, nuo typistetyt olivat vain koekappaleita joilla ei lennetty mutta haettiin sitä oikeata, en tiedä. :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä että selvitit. Mie jo luulin että Sanginjoelta nuo kuvat oot ottanna  :-\

 

"2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.

Rangerit kunniaan." :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo oletin noista rupeleista muuta, tosin tämäkin on vain yhden kertomaa.Nordberg ja Nisonen ovat kuulemma jollain tavalla näissä hommissa olleet mukana.Selvitystyö jatkuu pikkuhiljaa.En muista kuka siellä Järvenpää-Mäntsälä kulmilla näitä potkureita väsäili, oli vissiin ollut VL hommissa aikanaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo oletin noista rupeleista muuta, tosin tämäkin on vain yhden kertomaa.Nordberg ja Nisonen ovat kuulemma jollain tavalla näissä hommissa olleet mukana.Selvitystyö jatkuu pikkuhiljaa.En muista kuka siellä Järvenpää-Mäntsälä kulmilla näitä potkureita väsäili, oli vissiin ollut VL hommissa aikanaan.

Pankkonen väsäili potkureita ja muutakin. Siipiä etc.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään