Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Onko ilmailukerhot (ry) liikevaihtoverovelvollisia?

 

Liikevaihtoveroa ei enää ole, vaan nykyisin on arvonlisävero (ALV)

 

Ilmailukerhot ovat verovelvollisia siinä missä muutkin yhdistykset. Tosin ne veropykälät eivät muistaakseni ole kovin yksiselitteisiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liikevaihtoveroa ei enää ole, vaan nykyisin on arvonlisävero (ALV)

 

Ilmailukerhot ovat verovelvollisia siinä missä muutkin yhdistykset. Tosin ne veropykälät eivät muistaakseni ole kovin yksiselitteisiä.

 

Maailma muuttuu ja nimet mukana.  :)

 

Täällä kerhot yleensä eivät ole ALV velvollisia.Luin että tulossa muutos Brysselistä,vaativat verolle.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin tässä kuvaamassa tänään ja huomasin, että Aeroflotin ja Rossiyan koneista kumpikaan ei ollut Venäjän (RA) rekisterissä. Rossiyan putte oli EI -alkuinen, eli Irlantilainen ja Aeroflot oli VP, josta en kyllä osaa sanoa minkä maan rekisterissä sen kone on. Onkohan nämä vuokrakoneita vai miksi ne eivät ole Venäjän rekisterissä?  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

paljonko oli ilmanpaine ts. mikä oli siirtopinta?

 

Ellen ihan väärin muista, niin ilmanpaine oli 1015 hPa ja siirtopinta 55. En ole tuollaisia selvityksiä aiemmin kuullut Helsinki-Vantaalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin tässä kuvaamassa tänään ja huomasin, että Aeroflotin ja Rossiyan koneista kumpikaan ei ollut Venäjän (RA) rekisterissä. Rossiyan putte oli EI -alkuinen, eli Irlantilainen ja Aeroflot oli VP, josta en kyllä osaa sanoa minkä maan rekisterissä sen kone on. Onkohan nämä vuokrakoneita vai miksi ne eivät ole Venäjän rekisterissä?  ???

 

Aeroflot oli itse asiassa VP-B eli Bermuda (esim. VP-C on Caymansaaret). Asiasta on keskusteltu vanhoissa ketjuissa:

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,62933.0.html

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,58435.0.html

 

Syyt liittyvät veroihin ja tulleihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maailma muuttuu ja nimet mukana.  :)

 

Täällä kerhot yleensä eivät ole ALV velvollisia.Luin että tulossa muutos Brysselistä,vaativat verolle.

 

Kai nämä lentokerhotkin ovat pääpiirteittäin ns. voittoa tavoittelemattomia yhdistyksiä, jolloin normaaliin toiminnan pyörittämiseen kohdentuva varainhankinta on verotonta. Ainakin urheilupuolella on näin, miksei ilmailupuolellakin. Sitten jos seura esim. pyörittää tanssilavaa (tai muuta ei suoranaisesti yhdistyksen toimialaan liittyvää toimintaa), ja siitä kertyy tuloja selvästi enemmän kuin mitä seuran toiminnan kannalta olisi kohtuullista, verottaja voi tulkintansa mukaan harkita veroseuraamuksia. Kyseinen afääri tulkitaan silloin liiketoiminnaksi. Arvonlisäverovelvollisuuteenhan on olemassa tietty rajakin.

 

Näin olen ymmärtänyt, oikaisee se joka taitaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kai nämä lentokerhotkin ovat pääpiirteittäin ns. voittoa tavoittelemattomia yhdistyksiä, jolloin normaaliin toiminnan pyörittämiseen kohdentuva varainhankinta on verotonta. Ainakin urheilupuolella on näin, miksei ilmailupuolellakin. Sitten jos seura esim. pyörittää tanssilavaa (tai muuta ei suoranaisesti yhdistyksen toimialaan liittyvää toimintaa), ja siitä kertyy tuloja selvästi enemmän kuin mitä seuran toiminnan kannalta olisi kohtuullista, verottaja voi tulkintansa mukaan harkita veroseuraamuksia. Kyseinen afääri tulkitaan silloin liiketoiminnaksi. Arvonlisäverovelvollisuuteenhan on olemassa tietty rajakin.

 

Näin olen ymmärtänyt, oikaisee se joka taitaa.

 

Eli jos ilmailukerhot on vapautettu arvonlisäverosta on odotettavissa ehkä muutos asiaan.Tälläiset muutokset tekee harvemmin lentämisen halvemmaksi,koulutuksesta puhumattakaan.

 

Aika näyttää miten käy Ruotsissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

JIM D: Air France 447 - Kadonnut lento ohjelmassa kerrottiin että lennettäessä matkalentonopeudella, 10km korkeudessa ja turbulenssissa pienikin nopeuden lasku lisää sakkauksen riskiä.

Nopeusalue on kertoman mukaan pieni eli noin 10 solmua matkalentonopeuden molemmin puolin ja lentäjien tulee välttää edes 10 solmun nopeuden laskua jotta kone ei sakkaisi.

Voiko kone tosiaan sakata matkalentonopeuksilla näin pienillä muutoksilla?

 

http://www.ruutu.fi/video?vt=video_episode&vid=247374&video_browser_series_filter=JIM+D%3A+Air+France+447+-+Kadonnut+lento

Kohdassa 37:30 alkaen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

JIM D: Air France 447 - Kadonnut lento ohjelmassa kerrottiin että lennettäessä matkalentonopeudella, 10km korkeudessa ja turbulenssissa pienikin nopeuden lasku lisää sakkauksen riskiä.

Nopeusalue on kertoman mukaan pieni eli noin 10 solmua matkalentonopeuden molemmin puolin ja lentäjien tulee välttää edes 10 solmun nopeuden laskua jotta kone ei sakkaisi.

Voiko kone tosiaan sakata matkalentonopeuksilla näin pienillä muutoksilla?

 

Kyllä, joskaan marginaalit eivät yleensä ole ihan noin pienet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei!

 

Onko CDG:ssä joku spottausterassi, missä terminaalissa? Saako lentokentällä kuvata vapaasti ikkunoitten läpi vai tuleeko myös silloin 450€ sakko?  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko CDG:ssä joku spottausterassi, missä terminaalissa? Saako lentokentällä kuvata vapaasti ikkunoitten läpi vai tuleeko myös silloin 450€ sakko?  ???

 

Ei ole terassia. Olen ymmärtänyt, että ns. landside-puolelta ei saa kuvata, mutta airside-puolelta (eli turvatarkastuksen jälkeen) saa kuvata. Joka tapauksessa kuvausmahdollisuudet ovat erittäin rajalliset oli kyse kummasta puolesta tahansa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli jos ilmailukerhot on vapautettu arvonlisäverosta on odotettavissa ehkä muutos asiaan.Tälläiset muutokset tekee harvemmin lentämisen halvemmaksi,koulutuksesta puhumattakaan.

 

Niin, tai siis kaikki* yleishyödylliset yhdistykset on vapautettu arvonlisäverosta. Onko brysseli siis suunnittelemassa, että kaikki yhdistystoiminta laitettaisiin verolle?

 

(* yhdistys voi tietysti harjoittaa myös liiketoimintaa sen yleishyödyllisen toiminnan lisäksi ja tästä osiosta se on verovelvollinen. Suomessa esimerkiksi suomen laskuvarjokerho on hakeutunut alv-velvolliseksi liiketoimintojensa osalta).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, tai siis kaikki* yleishyödylliset yhdistykset on vapautettu arvonlisäverosta. Onko brysseli siis suunnittelemassa, että kaikki yhdistystoiminta laitettaisiin verolle?

 

(* yhdistys voi tietysti harjoittaa myös liiketoimintaa sen yleishyödyllisen toiminnan lisäksi ja tästä osiosta se on verovelvollinen. Suomessa esimerkiksi suomen laskuvarjokerho on hakeutunut alv-velvolliseksi liiketoimintojensa osalta).

 

Tässä vähän aiheesta.

 

http://www.konkurrensverket.se/t/NewsPage____5907.aspx

 

http://www.skatter.se/index.php?q=node/3135

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vähän aiheesta.

 

Meille kielirajoittuneille:

Normally, no VAT for non-profit organizations

 

When the Swedish VAT law will be adapted to the rules at the EU level, it is important that the exemption does not introduce distortions in competition between different operators.

 

The Swedish VAT legislation has been a failure to conform to the rules at the EU level and must therefore be changed. The report suggests a number of steps to the entities now exempt from VAT, which non-profit organizations and religious groups, continue to avoid paying VAT.

 

In the opinion of the Government stresses the FCA that certain competitive activities by non-profit organizations engaged in shall not be exempt from VAT when the financing activity is large in scale and carried out under similar conditions to the private sector. This is because it threatens to lead to competitive distortions.

 

The study also proposes that all taxable persons with a turnover not exceeding EUR 250 000 per fiscal year shall be exempted from VAT. FCA can see obvious benefits to all small players, regardless of activity, equal treatment for tax purposes. The change could reduce distortions of competition between operators today are treated differently for tax purposes. FCA, while cautioning against the threshold effects levels of this kind can give rise to.

 

Finally, the Competition Authority approves the proposal on the mandatory charge for the lease of premises. The change helps reduce administrative burden and a simplified and more easily comprehensible format rules.

 

The non-profit sector will be offset

Mon, 2010-05-31 17:55 by public sources

 

Press Release

May 31, 2010

Ministry of Finance

 

The voluntary sector should be safeguarded and the conditions do not deteriorate

 

The voluntary sector will be offset so that we can continue to play an active popular movement in Sweden if we, for example due to EU demands to change the VAT rules. The announcement gave Finance Minister Anders Borg today when he met representatives of a number of organizations involved in the voluntary sector.

 

- Featured interviews with industry representatives have been important and valuable to me. There is an obvious starting point that we should not make the conditions for this type of activity in Sweden, "says Anders Borg.

 

The purpose of the meeting was to discuss issues raised in connection with the EU requirements regarding tax issues, but also income tax issues in the activities of public non-profit associations, foundations, and registered religious communities.

 

The Finance Minister stressed that the voluntary sector should not suffer financial losses from changes in tax rules. The government is considering introducing a rule that exempts non-profit sector from VAT on the taxable turnover of goods and services falls below a certain level. The proposal requires a special permission from the EU.

 

- I would like to underline the importance that the income tax-exempt commercial activities of voluntary associations are not so large that it distorts competition, "says Anders Borg.

 

The Finance Minister also stated that the voluntary sector should not suffer financially for compulsory VAT imposed on the premises. Either will be leased to nonprofit activities continue to be exempt from VAT or so, the sector will be offset by other means.

 

Kyse on siis ilmeisestikin juuri siitä, että sellaista yleishyödyllisen yhdistyksen toimintaa, joka "kilpailee" markkinoilla olevan yritystoiminnan kanssa, pitäisi kohdella samalla tavalla. Laskuvarjokerho taidettiin laittaa alv-velvolliseksi, vaikka kilpailevaa yritystoimintaa ei juuri edes ollut, mutta oli mahdollisuus, että sellaista syntyy... tämä joskus viitisen vuotta sitten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meille kielirajoittuneille:

Kyse on siis ilmeisestikin juuri siitä, että sellaista yleishyödyllisen yhdistyksen toimintaa, joka "kilpailee" markkinoilla olevan yritystoiminnan kanssa, pitäisi kohdella samalla tavalla. Laskuvarjokerho taidettiin laittaa alv-velvolliseksi, vaikka kilpailevaa yritystoimintaa ei juuri edes ollut, mutta oli mahdollisuus, että sellaista syntyy... tämä joskus viitisen vuotta sitten.

 

Tästä juuri kysymys.

 

Kritiikki Ruotsin verosääntöja kohtaan tuli muutama kuukausi sitten.Muutoksia odotettavissa,ihmeen hiljaista ollut aiheen ympärillä.

 

Ei auta kuin odotella kädet ristissä. ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä juuri kysymys.

 

Kritiikki Ruotsin verosääntöja kohtaan tuli muutama kuukausi sitten.Muutoksia odotettavissa,ihmeen hiljaista ollut aiheen ympärillä.

 

Ei auta kuin odotella kädet ristissä. ???

 

Aika pieneksi vaikutus kuitenkin jää (vaikka epäilemättä se vaikuttaa hintaan), kun käytännössä voidaan siirtää eteenpäin polttonesteen alv, huoltotyön alv, varaosien/vaihtolaitteiden alv... jne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika pieneksi vaikutus kuitenkin jää (vaikka epäilemättä se vaikuttaa hintaan), kun käytännössä voidaan siirtää eteenpäin polttonesteen alv, huoltotyön alv, varaosien/vaihtolaitteiden alv... jne.

 

Täällä on polttoaine yksityislentoon edelleen ilman alv:tä,muutoksen jälkeen odotettavissa aikamoinen korotus.

 

Kun ympäristövero,vai mikä se suomeksi on, tuli polttoaineeseen,oli keskustelua riitämiin.Nyt kuin huopatossutehtaalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljonkos koneen polttoaineenkulutus vaihtelee kuorman mukaan? Sanotaan nyt ihan esimerkkinä vaikka B757:lla lento Helsingistä Haniaan, marsuhäkki tyhjänä, puolillaan ja täynnä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään