Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Taas otsikon mukainen kysymys: Mitkä pippalot siellä Turussa (EFTU) on meneillään kun on vaikka mitä Pilatus PC-9 stä alkaen jopa isoihin merivalvontakoneisiin Breguet ja jenkkien Lockheed Orioniin asti? :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve,

 

Ensimmäinen viesti tälle palstalle, monta vuotta vierailijana. Aloitetaan siis täältä, johon uskaltaa kirjoittaa ensimmäisella kerralla.

 

Koneiden laskeutuessa sivutuulessa kääntyvätkö päälaskutelineet kiitoradan mukaisesti koneen ollessa tuulen suuntaisesti vai näyttääkö se aina vain siltä? Lisäksi jos kääntyvät, miten se käytännössä tapahtuu? Jos joku viisas tietää niin huikeaa. :)

 

-J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttää vain siltä. Koko konehan kääntyy tuulen mukaisesti enemmän tai vähemmän vinoon, sivutuulilaskeutumisen taito onkin siinä että saa koneen kiitotien suhteen suoraan linjaan juuri ennen maakosketusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietääkseni jossain raskaassa kalustossa (B-52?) teliä voi kääntää kompensoimaan luisua. Pikkuräpistimillämme sen sijaan sivutuulilaskussa oikaistaan juuri ennen kosketusta. Tästä sitten saadaankin lisäkeskustelua aikaiseksi, sillä nokka- ja kannuspyöräkoneet käyttäytyvät eri tavoin kosketuksen jälkeen ja on myös hieman eroavuuksia tavoissa antaa tuulenpuoleisen pääpyörän koskettaa kiitotietä ensin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttää vain siltä. Koko konehan kääntyy tuulen mukaisesti enemmän tai vähemmän vinoon, sivutuulilaskeutumisen taito onkin siinä että saa koneen kiitotien suhteen suoraan linjaan juuri ennen maakosketusta.

Entä sitten tuolla A380@EFHK kuvaketjussa s.11oleva Petri Höltän kuva jossa näkyy miten telineet on kääntyneet radan suuntaisiksi ennen kosketusta?

Katsokaa itse s. 11 alaosassa Petri Höltän ensimmäinen kuva.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entä sitten tuolla A380@EFHK kuvaketjussa s.11oleva Petri Höltän kuva jossa näkyy miten telineet on kääntyneet radan suuntaisiksi ennen kosketusta?

Katsokaa itse s. 11 alaosassa Petri Höltän ensimmäinen kuva.

 

Taitaa olla vain optinen harha? A380 päätelineissähän telin edessä olevat pyörät ovat alempana kuin takimmaiset toisin kuin vaikka A330 päätelineissä, jossa takimmaiset ottavat maakosketuksen ensin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla vain optinen harha? A380 päätelineissähän telin edessä olevat pyörät ovat alempana kuin takimmaiset toisin kuin vaikka A330 päätelineissä, jossa takimmaiset ottavat maakosketuksen ensin.

 

Heh, ite katoin ihan samaa eilen (Heikki viittasi varmaan siihen kuvaan, missä telineistä näkyy vain siluetti). Samasta ketjusta löytyi sitten kuvia, mistä totesin asian olevan juuri niinkuin Jouni kirjoittaa, eli telin etupyörät ovat alempana. Eli harhaa on.

 

Tollaset siluettikuvat voi helposti hahmottaa miten päin vaan ja tällä kertaa aivot taisivat päättää juurikin väärinpäin. Johtuisko lie siitä, että sitä jotenkin odottaa taaempien fillareiden roikkuvan alempana...

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska tänne saa laittaa tyhmiä kysymyksiä, niin laitampa itsekkin aiheeseen liittyen.

Mitä käytännön merkitystä noilla pyörien asennoilla on, vrt. esim. b767 jossa etummainen pyörä on alempana, a330 takimmainen pyörä alempana, md11 pyörät tasan.

Toinen kymysys, onko joka pyörässä jarrut, vaan vain päälaskutelineissä ja jos vain niissä, niin kuuluuko tässä tapauksessa runkopyörä niihin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh, ite katoin ihan samaa eilen (Heikki viittasi varmaan siihen kuvaan, missä telineistä näkyy vain siluetti). Samasta ketjusta löytyi sitten kuvia, mistä totesin asian olevan juuri niinkuin Jouni kirjoittaa, eli telin etupyörät ovat alempana. Eli harhaa on.

 

Tollaset siluettikuvat voi helposti hahmottaa miten päin vaan ja tällä kertaa aivot taisivat päättää juurikin väärinpäin. Johtuisko lie siitä, että sitä jotenkin odottaa taaempien fillareiden roikkuvan alempana...

 

-m

 

No niin. Tämä selvä, kiitos selostuksesta. :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska tänne saa laittaa tyhmiä kysymyksiä, niin laitampa itsekkin aiheeseen liittyen.

Mitä käytännön merkitystä noilla pyörien asennoilla on, vrt. esim. b767 jossa etummainen pyörä on alempana, a330 takimmainen pyörä alempana, md11 pyörät tasan.

Toinen kymysys, onko joka pyörässä jarrut, vaan vain päälaskutelineissä ja jos vain niissä, niin kuuluuko tässä tapauksessa runkopyörä niihin?

 

Pyörien asentoa telineen roikkuessa alhaalla en ole tullut pohtineeksi. Kuitenkin, telityyppisissä telineissä on monesti erillinen sylinteri, jolla teli voidaan ajaa tiettyyn asentoon, jotta se mahtuu telinekuiluun. Teli ei voi siis olla sattumanvaraisessa asennossa, tila ei riitä. A330:ssä teline mahtuu kuiluun juuri niin, että etupyörät on kallistettu kohti joustintukea.

 

Nokkapyöräjarru on erittäin harvinainen liikenneluokan koneissa. Joissain 727:ssa sellainen on ollut, osa on valmistettu suoraa ilman nokkatelineen jarrua ja monesta se on jälkikäteen otettu pois. Päätelineissä on tyypillisesti jarrut joka pyörällä, mukaanlukien myös rungon alla olevat telineet.

 

edit: kun nyt keskitelineestä ja jarruista päästiin puhumaan, niin vähän aiheen vierestä: http://www.flightglobal.com/articles/2008/12/10/319969/violation-of-test-procedures-led-to-toulouse-a340-600.html (kuva täällä: http://www.flightglobal.com/assets/getAsset.aspx?ItemID=20433 )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla vain optinen harha?

Näin varmaankin on  8). Mielestäni valokuvattu ja kehitetty/ julkituotu kuva ei vielä tänäkään päivänänä vastaa ihmissilmän luonnossa aistimaa havaintoa. Liekö tälläkään voorumilla nähtyjen kuvien kanssa aivoilla olla mitään tekemistä  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pyörien asentoa telineen roikkuessa alhaalla en ole tullut pohtineeksi. Kuitenkin, telityyppisissä telineissä on monesti erillinen sylinteri, jolla teli voidaan ajaa tiettyyn asentoon, jotta se mahtuu telinekuiluun. Teli ei voi siis olla sattumanvaraisessa asennossa, tila ei riitä. A330:ssä teline mahtuu kuiluun juuri niin, että etupyörät on kallistettu kohti joustintukea.

 

Nokkapyöräjarru on erittäin harvinainen liikenneluokan koneissa. Joissain 727:ssa sellainen on ollut, osa on valmistettu suoraa ilman nokkatelineen jarrua ja monesta se on jälkikäteen otettu pois. Päätelineissä on tyypillisesti jarrut joka pyörällä, mukaanlukien myös rungon alla olevat telineet.

 

edit: kun nyt keskitelineestä ja jarruista päästiin puhumaan, niin vähän aiheen vierestä: http://www.flightglobal.com/articles/2008/12/10/319969/violation-of-test-procedures-led-to-toulouse-a340-600.html (kuva täällä: http://www.flightglobal.com/assets/getAsset.aspx?ItemID=20433 )

 

A330/ A340 koneissa telineessä on sylinteri joka ajaa telin vaateriin kun teline alkaa liikkua sisäänpäin. Se ei siis ole sisällä ollessa samassa asennossa kuin telineet ulkona. Lisäksi telineen lyhennysmekanismi vetää joustintuen puolisenmetriä lyhemmäksi telineen liikkuessa sisään koska se ei muuten mahdu kuiluun.

A340-300 koneessa ei ole keskitelineessä jarruja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A330/ A340 koneissa telineessä on sylinteri joka ajaa telin vaateriin kun teline alkaa liikkua sisäänpäin. Se ei siis ole sisällä ollessa samassa asennossa kuin telineet ulkona. Lisäksi telineen lyhennysmekanismi vetää joustintuen puolisenmetriä lyhemmäksi telineen liikkuessa sisään koska se ei muuten mahdu kuiluun.

 

Ei pitäisi luottaa näemmä kaikkeen, mitä saksalaiset nettiin kirjailee. Onko saman konemallin päätelineen telin roikkumisasento aerodynamiikan tai painovoiman määräämä, vai vaikuttaako hydraulipaine asiaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Europe Finland?

Ei tosin joka maassa ihan samalla logiikalla, mutta meillä kyllä.

 

Kastepiste antaa relevanttia tietoa esimerkiksi odotettavissa olevista näkyvyyttä haittaavista sääilmiöistä, esim. sumu, pilvet.

Kyseisessä lämpötilassa näkymätön vesihöyry tiivistyy näkyviksi vesipisaroiksi ja esimerkiksi kastepisteen ja lämpötilan läheisyys kertoo mahdollisuudesta matalaan pilveen tai sumuun.

Yksi tärkeimmistä metarin tiedoista siis.

 

-M-

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Europe Finland?

Ei tosin joka maassa ihan samalla logiikalla, mutta meillä kyllä.

 

Täällä on listattuna tarkemmin miten nuo jaottelut menevät maittain. E on Pohjois-Eurooppa.

http://en.wikipedia.org/wiki/International_Civil_Aviation_Organization_airport_code

 

L on Etelä-Eurooppa ja sieltä on näemmä kirjaimet loppuneet kesken, koska Kosovo on sijoitettu B-alkuisten Islannin ja Gröönlannin kanssa samaan lohkoon :)

 

t. Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten niin? Kyl se Arlanda viimeksi vielä oli ESSA eli Europe Sweden (Stockholm Arlanda)

 

Laskin just housuun ja lähden koisaan.  ;) Joo-o märillä pöksyillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, mutta mistä se OH tulee?

Se on ihan hatusta heitetty. Ranskalle meni tuo F-kirjain ilma-alusten rekisteritunnuksen alkukirjaimeksi, joten Suomelle on heitetty sitten vain joku kirjainyhdistelmä, eli ei tuo OH ole mistään lyhenne.  Joillakin mailla tuo rekisteritunnuksen alkukirjain vastaa hyvin koneen omistajamaata, kuten juuri Ranskalla ja myös Iso-Britannialla jolla on G sekä Saksalla jolla on D.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, mutta mistä se OH tulee?

 

Se tulee kansainvälisestä radio-ohjesäännöstä, jossa Suomelle on varattu

kutsut väliltä OFA - OJZ. Näistä kiinteän liikenteen asemilla käytetään

muotoa 3 kirjainta tai 3 kirjainta ja numeroita olevia kutsuja, laivoilla

muotoa 4 kirjainta olevia kutsuja ja ilma-aluksilla muotoa 5 kirjainta

olevia kutsuja. Toistaiseksi OH -alkuiset tunnukset ovat riittäneet,

mutta mahdollista olisi käyttää myös OF-, OG-, OI- ja OJ- tunnuksia,

jos Suomen hallinto katsoisi sen tarpeelliseksi.

 

--

 

-Tane

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se tulee kansainvälisestä radio-ohjesäännöstä, jossa Suomelle on varattu

kutsut väliltä OFA - OJZ. Näistä kiinteän liikenteen asemilla käytetään

muotoa 3 kirjainta tai 3 kirjainta ja numeroita olevia kutsuja, laivoilla

muotoa 4 kirjainta olevia kutsuja ja ilma-aluksilla muotoa 5 kirjainta

olevia kutsuja. Toistaiseksi OH -alkuiset tunnukset ovat riittäneet,

mutta mahdollista olisi käyttää myös OF-, OG-, OI- ja OJ- tunnuksia,

jos Suomen hallinto katsoisi sen tarpeelliseksi.

 

--

 

-Tane

 

 

Lisätään tähän listaan nyt vielä huvivenepuolen radiotunnukset jotka ovat muota 2 kirjainta ja 4 numeroa (esim OI-5798)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja vielä radioamatööritunnukset. Omani OH6SJ kertoo, että olen Suomesta (OH) ja entisestä Vaasan läänistä (6) ja sitten se identifiointi (Sivulan Jari), nykyään saa numeron jälkeen 3 kirjainta. Käytetty juhlavuosina myös OG- OF- jne- alkuisia.

Ja jottei menisi ihan OT:ksi, tietyin edellytyksin amatööriradioasemaa saa käyttää ilma-aluksessa, jolloin minun tunnukseni kuuluisi OH6SJ/AM.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään