Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Mikä mahtaa olla tilanne Pariisissa?

 

Kyllä siellä ainakin loppuviikosta lentoja lappoi tasaiseen tahtiin taivaalle, mutta oli kai myös peruutuksia polttoaineongelmien vuoksi. Taksimiehen tietotoimiston mukaan ainakin SASsilla oli joitain peruutuksia. Muuten Pariisin tilanteesta voi todeta että matkaseurasta johtuen (8 v. Sylvi -tyttäreni) hauskempaa siellä oli kuin aiemmilla reissuilla, sää suosi jne.

 

Perjantaina piti tulla reitillä CDG - RIX - LPP, mutta eilen lauantaina sitten loppujen lopuksi CDG - MUC - RIX - LPP. Eli kun aikansa oli lennon BT692 lähtöä lykätty, niin noin 2,5 h jälkeen sitten peruutettiin koko lento. Syy jäi minulle ainakin epäselväksi, joten tässä onkin hyvä esittää ketjun mukainen tyhmä kysymys, mistä näen tuon peruuntuneen lennon tietoja ts. esim peruutuksen syyn?

 

Koneena oli YL-BBI ja oma arvelu on moottoriongelma tms. koska Lufthansan tekniikka siinä moottorin ympärillä useaan otteeseen kävi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuka tai ketkä ovat suunnitelleet / hyväksyneet Air Finlandin uuden värityksen , lähinnä tarkoitan tuota "vastatuuleen" hulmuavan suomen lipun. Joka tuo mieleeni vanhat purjelaivamaalaukset, joissa pullein purjein myötätuulessa, mastossa viiri on kitenkin "virtaviivaisesti" kohti perää  :laugh:  http://www.flightforum.fi/discussion/index.php?action=dlattach;topic=96118.0;id=272523;image

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuka tai ketkä ovat suunnitelleet / hyväksyneet Air Finlandin uuden värityksen , lähinnä tarkoitan tuota "vastatuuleen" hulmuavan suomen lipun. Joka tuo mieleeni vanhat purjelaivamaalaukset, joissa pullein purjein myötätuulessa, mastossa viiri on kitenkin "virtaviivaisesti" kohti perää  :laugh:

 

Hyväksyjästä en tiedä, mutta suunnittelija on mainittu Air Finlandin uusi väritys ketjussa:

 

"Modernin sinivalkoisen ulkoasun on suunnitellut lentokone-designiin erikoistunut hollantilainen Lila Design."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyväksyjästä en tiedä, mutta suunnittelija on mainittu Air Finlandin uusi väritys ketjussa:

"Modernin sinivalkoisen ulkoasun on suunnitellut lentokone-designiin erikoistunut hollantilainen Lila Design."

No, just juu,,,, The Flying Dutchman  :thmbup:  :laugh:  . Silmääni ei vaan tuo sovi, kuten ei myöskään pienkoneisiin asennettavat suomilippu- tarrat jotka ovat "vastavirtatuuleen"  >:(.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pystyykö Avrossa (RJ 85/100) käynnistämään kaksi moottoria samanaikaisesti niin, että yksi moottori on jo käynnissä sekä tietysti myös APU eli haen tällä sitä, että saako noista kahdesta sen verran tehokkaasti vuodatusilmaa, että kaksi moottoria olisi mahdollista käynnistää samanaikaisesti. Tai jos kaksi moottoria+APU on jo käynnissä, niin pystyykö tällöin käynnistämään loput kaksi moottoria samanaikaisesti?

 

Tiedän ainakin sen, että B747:n APU on niin tehokas, että sillä pystyy käynnistämään kaksi moottoria samanaikaisesti. Mitenkähän mahtaa olla sitten Airbus A340:ssa ja A380:ssa asian laita, onnistuuko siinä kahden moottorin käynnistys samanaikaisesti?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

että saako noista kahdesta sen verran tehokkaasti vuodatusilmaa, että kaksi moottoria olisi mahdollista käynnistää samanaikaisesti.

 

Tuo keksintö ei tarvitse ilmaa, starttaa sähköllä. :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo keksintö ei tarvitse ilmaa, starttaa sähköllä. :)

 

Tarkoitatko, että Avron moottorit käynnistetään sähkömoottorilla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin olen ymmärtänyt, en tosin tiedä voiko käynnistää useamman myllyn samanaikaisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millaista vauhtia hävittäjillä lennetään jos tehdään pidempää, kiireetöntä matkaa? Esim. kun kotimaiset HN:t lähtevät harjoittelemaan ulkoimaille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millaista vauhtia hävittäjillä lennetään jos tehdään pidempää, kiireetöntä matkaa? Esim. kun kotimaiset HN:t lähtevät harjoittelemaan ulkoimaille.

No ainakin niillä lennetään mahdollisimman korkealla ja varmasti vähän taloudellisemmin, että ranget riittävät. Tuskin ainakaan äänennopeutta ylitetään kun sitä kirassia palaa niin hemmetisti ja maanpäällä oleville se on niin hiton meluisaa  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pystyykö Avrossa (RJ 85/100) käynnistämään kaksi moottoria samanaikaisesti niin, että yksi moottori on jo käynnissä sekä tietysti myös APU eli haen tällä sitä, että saako noista kahdesta sen verran tehokkaasti vuodatusilmaa, että kaksi moottoria olisi mahdollista käynnistää samanaikaisesti. Tai jos kaksi moottoria+APU on jo käynnissä, niin pystyykö tällöin käynnistämään loput kaksi moottoria samanaikaisesti?

 

Tiedän ainakin sen, että B747:n APU on niin tehokas, että sillä pystyy käynnistämään kaksi moottoria samanaikaisesti. Mitenkähän mahtaa olla sitten Airbus A340:ssa ja A380:ssa asian laita, onnistuuko siinä kahden moottorin käynnistys samanaikaisesti?

Täydennetään tätä sitten sillä, että pystyykö missään kaksimoottorikoneessa(esim. Airbus A320, B737, Embraerit) käynnistämään ne kaksi moottoria samanaikaisesti?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedän ainakin sen, että B747:n APU on niin tehokas, että sillä pystyy käynnistämään kaksi moottoria samanaikaisesti. Mitenkähän mahtaa olla sitten Airbus A340:ssa ja A380:ssa asian laita, onnistuuko siinä kahden moottorin käynnistys samanaikaisesti?

 

A340:ssä pystyy - ja normaalisti niin tehdään - käynnistämään 2 moottoria samanaikaisesti. Uskoisin niin olevan myös A380:ssä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon A380 koneen APU poikkeaa merkittävästi vanhemman sukupolven koneiden APU yksiköstä. En epäile yhtään etteikö ilman tuotto riittäisi. A380 koneen APU ei ole vakiokierroslaite niin kuin tähän asti on totuttu, vaan sen pyörintänopeus muuttuu kuormituksen muuttuessa.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A340:ssä pystyy - ja normaalisti niin tehdään - käynnistämään 2 moottoria samanaikaisesti. Uskoisin niin olevan myös A380:ssä

 

Paljonkos se käynnistys vaatii pilotin mukanaoloa, vai hoitaako automatiikka homman? Kun toinen käynnistyy ja toiseen tulee joku härö, sitten on ohjaamo käsiä täynnä?  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FADEC moottorit ovat aika automaattisia, mutta ei nekään käynnisty aivan ilman käsiä. Kiire on siis vähentynyt sitten JT8 aikojen (MD11 CF6-80 moottoriinkin on tarjolla automaattikäynnistysoptio).

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi Rajavartiolaitos helikopteri AS 332 - Super Puma kuljettaa isoa puuta Malmi alue (harjoitus?) ?

 

Tämä tapahtua tämä päivä kello 14:30

 

Minulla ei kamera mukana ja ei saada valokuva tämä tapahtuma....

 

 

Cathy

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla ei kamera mukana ja ei saada valokuva tämä tapahtuma....

Cathy

Aina pitäis olla, vaikei muuta kun kännykamera  8) Palmuako takaisin toivat  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aina pitäis olla, vaikei muuta kun kännykamera  8) Palmuako takaisin toivat  :laugh:

 

:laugh: Minun puhelin (Isän vanha Nokia 9300i :thmbdn:) ei olla kamera ja en tietää mitä he tehdä..... Tämä syy olla kysyä ;)

 

Cathy

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi Rajavartiolaitos helikopteri AS 332 - Super Puma kuljettaa isoa puuta Malmi alue (harjoitus?) ?

 

Tämä tapahtua tämä päivä kello 14:30

 

Minulla ei kamera mukana ja ei saada valokuva tämä tapahtuma....

Cathy

 

Harjoitus todennäköisesti, olen itsekin usein nähnyt vastaavaa toimintaa. Sellaista tukin kokoista puuta roikotetaan kopterilla pitkin poikin kenttäaluetta. Kopteri saattaa tosin olla joku muu kuin Super puma.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harjoitus todennäköisesti, olen itsekin usein nähnyt vastaavaa toimintaa. Sellaista tukin kokoista puuta roikotetaan kopterilla pitkin poikin kenttäaluetta. Kopteri saattaa tosin olla joku muu kuin Super puma.  :)

 

Eilen sitä tukkia lennätti ympäri kenttää OH-HRI  Agusta-Bell AB-206B JetRanger III.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka monen hengen miehisty rahtareissa yleensä on? Onko enemmän kuin kaksi henkilöä?

 

 

Lensin pari viikkoa sitten Heathrowsta Kööpenhaminaan Sassin A321 koneella. Siinä rullatessa kohti kiitorataa pistivät vasta toisen kannun käyntiin. Onko tämä normaali tapa kentillä missä rullausmatkat ovat pitkiä ja lähtölupaa voi joutua tovin odottelemaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millä tavalla ~50 sekunnin kohdalla alkava erikoinen lentoonlähtö liittyy STOL-operointiin?

Tästä on ollut jo täällä kerran kysymys. Eli ilmajarrulla halutaan tehostaa momenttia, joka saa koneen nokan nousemaan, koska ilmajarru sijaitsee painopisteen takana. Mitä aikaisemmin koneen nokka saadaan ilmaan, sitä nopeammin koneen runko ja siivet rupeavat tuottamaan nostetta. :)

 

Ilkka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lensin pari viikkoa sitten Heathrowsta Kööpenhaminaan Sassin A321 koneella. Siinä rullatessa kohti kiitorataa pistivät vasta toisen kannun käyntiin. Onko tämä normaali tapa kentillä missä rullausmatkat ovat pitkiä ja lähtölupaa voi joutua tovin odottelemaan?

Kyllä noin tosiaan saatetaan välillä tehdä vilkkailla kentillä. Fokker 70/100:lla harrastavat tuollaista useamminkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pystyykö Avrossa (RJ 85/100) käynnistämään kaksi moottoria samanaikaisesti niin, että yksi moottori on jo käynnissä sekä tietysti myös APU eli haen tällä sitä, että saako noista kahdesta sen verran tehokkaasti vuodatusilmaa, että kaksi moottoria olisi mahdollista käynnistää samanaikaisesti. Tai jos kaksi moottoria+APU on jo käynnissä, niin pystyykö tällöin käynnistämään loput kaksi moottoria samanaikaisesti?

 

Tiedän ainakin sen, että B747:n APU on niin tehokas, että sillä pystyy käynnistämään kaksi moottoria samanaikaisesti. Mitenkähän mahtaa olla sitten Airbus A340:ssa ja A380:ssa asian laita, onnistuuko siinä kahden moottorin käynnistys samanaikaisesti?

 

Ärjyn moottorit käynnistetään vain ja ainoastaan yksi kerrallaan ja sähköllä.

 

Miksi niitä pitäisi käynnistää useampia samanaikaisesti kysyn minä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään