Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Erittäin hyvä vastakysymys. Nopeasti googlettelemalla mahdollisiksi eroiksi löysin mm:

 

- esteettinen ilme  ;D

- laskutelineille varatun tilan muoto rungossa

- roikkuva teline mahdollistaa jyrkemmän kulman rotaatiossa

- roikkuva teline mahdollistaa pehmeämmän touch-downin, koska pyörät koskettavat eri aikaan pintaan

 

Varmasti suurin syy on tuo kohta 2, eli itse roikkumistavalla ei ole mitään merkitystä.  ;)

 

Vastakommentteja

- katsojan silmässä, ainakin minulle taaempi pyörä alempana on kauniimpi

- tämä on se syy :thmbup:

- ei vaikuta, taaempi alempana antaa vähintään yhtä jyrkän, ellei jyrkemmän kulman

- sama kuin ed. - oletko sittenkin verrannut yksiakseliseen, eikä taaempi alempana telineeseen, niinkuin minä ymmärsin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kollegani tiedusteli tänään seuraavanlaista asiaa, johon ei löytynyt omasta vastausvarastostani vastausta eli...

 

KLM:n lennolla Amsterdamista Ateenaan oli joulukuun alussa 2010 ilmoitettu, että tarjoilu aloitetaan vasta kun Saksan ilmatilasta on poistuttu. Syy jäi epäselväksi, joten sitä tässä olisi tarkoitus tiedustella nyt sitten Teiltä, arvoisat tietäjät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erittäin hyvä vastakysymys. Nopeasti googlettelemalla mahdollisiksi eroiksi löysin mm:

 

- esteettinen ilme  ;D

- laskutelineille varatun tilan muoto rungossa

- roikkuva teline mahdollistaa jyrkemmän kulman rotaatiossa

- roikkuva teline mahdollistaa pehmeämmän touch-downin, koska pyörät koskettavat eri aikaan pintaan

 

Laskutelineille varatun tilan muoto rungossa ei välttämäti ole ihan se sama, jossa se teline vapaana olleessaan roikkuu (kuinka yllättävää...? vai onko sittenkään?. Kiikarit käteen ja katsomaan, missä asennossa vaikkapa ne ison bussin (tarkoittaen 330/340) renkaat sinne oikeesti menee sisään... ettei vaan menisi suorassa? Sitä varten niissä on erillinen sylinteri telin suoristamiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastakommentteja

- katsojan silmässä, ainakin minulle taaempi pyörä alempana on kauniimpi

- tämä on se syy :thmbup:

- ei vaikuta, taaempi alempana antaa vähintään yhtä jyrkän, ellei jyrkemmän kulman

- sama kuin ed. - oletko sittenkin verrannut yksiakseliseen, eikä taaempi alempana telineeseen, niinkuin minä ymmärsin?

 

Sori, kirjoitin hieman epäselvästi. Eli roikkuvalla telineellä tarkoitin juuri mainitsemaasi mallia, jossa siis takapyörät alempana .  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[ attachment removed ]

 

Tässä on vanha kuva Tampereelta, kysymys kuuluu että onko kuvassa "legendaarinen" Tupolev Tu-154?

 

Haluaisin faktaa sillä olen vähän epävarma tästä asiasta...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tässä on vanha kuva Tampereelta, kysymys kuuluu että onko kuvassa "legendaarinen" Tupolev Tu-154?

 

Haluaisin faktaa sillä olen vähän epävarma tästä asiasta...

 

 

Kyllä, kuvassa on Tu-154.

 

Oletko aivan varma, että kuva on Tampereelta? Mä tarjoisin kyllä EFHK:ta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä, kuvassa on Tu-154.

 

Oletko aivan varma, että kuva on Tampereelta? Mä tarjoisin kyllä EFHK:ta.

 

En oo ollenkaan varma, vanhassa kuva-albumista löytyi vaan kuvat näsineulasta ennen näitä kuvia.

 

Ja sama paita oli mulla päällä neulassa ja lentokentällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä, kuvassa on Tu-154.

 

Oletko aivan varma, että kuva on Tampereelta? Mä tarjoisin kyllä EFHK:ta.

 

Elinan kanssa kentästä (Helsinki-Vantaa) samaa mieltä, muutaman kerran tullut noissa ikkunoissa kiinni oltua kuten varmaan jokunen muukin foorumilainen ;) siis siihen hienoon aikaan kun ikkunalle pääsi ilman lentolippua ja turvatarkastuksen läpäisyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elinan kanssa kentästä (Helsinki-Vantaa) samaa mieltä, muutaman kerran tullut noissa ikkunoissa kiinni oltua kuten varmaan jokunen muukin foorumilainen ;) siis siihen hienoon aikaan kun ikkunalle pääsi ilman lentolippua ja turvatarkastuksen läpäisyä.

 

Olette varmasti aivan oikeassa. Ja kuvassa oikealla oleva Pan Am ei varmasti oo lentäny Tampereelle niin usein...  ;)

 

Onko muuten tietoa mikä lentoyhtiö toi kuvan Tupolevi on...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun nyt ollaan jo sopivasti oikeassa ketjussa  ;), niin kysytäänpä sitä, mistä ja millä kalustolla Pan Am Helsinkiin lensi?

 

Hämärä muistikuva, että olisivat lentäneen myös B727:lla. Jos näin, tultiinko niillä Atlantin yli Helsinkiin vai jostain eurooppalaisesta hubista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitta mistä/minne ne B727 ja muut 'pienkoneet' lensivät?

 

Jos nyt oikein muistan niin ainakin Frankfurtista, taisivat yhdessä välissä jatkaa Leningradiin (Pietari)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelen että OSL ja ARN olivat käytössä myös.

 

Vuonna 1986 lensin PanAmin 727:llä Helsingistä Oslon kautta Heathrowiin, ja saman reissun paluumatkalla Frankfurtista suoraan Helsinkiin. Jotenkin on semmoinen muistikuva, että se Frankfurtin kone jatkoi vielä Leningradiin, mutta enpä jaksa muistaa varmasti.

 

Edit: A310:llä PanAm lensi reittiä JFK-HEL-ARN-JFK.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sekä Pan Amilla että TWA:lla oli aikanaan tällä puolella rapakkoa useita B727 koneita.

 

Varsinainen syy tähän oli ymmärtääkseni Berliini.

 

Länsi-Berliiniin sai jossain vaiheessa lentää ainoastaan voittajavaltioiden tietyt yhtiöt.

Siinä samalla molemmat yhtiöt sitten käyttivät koneita muuhunkin syöttöliikenteen tapaiseen Euroopassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Sekä Pan Amilla että TWA:lla oli aikanaan tällä puolella rapakkoa useita B727 koneita.

...

Siinä samalla molemmat yhtiöt sitten käyttivät koneita muuhunkin syöttöliikenteen tapaiseen Euroopassa.

 

Tämä onkin mielenkiintoinen aihe, onko jollakulla tarkempaa tietoa näiden lentojen liikennöimisoikeuksista? Olen joskus pohdiskellut oliko kyse vain syöttöliikenteestä vai oliko kyydissä myös ainoastaan Euroopan sisällä matkustavia matkustajia? Entä onko tietoa mikä nykyään on tilanne? Ainakin Delta (ex-Northwest) pitää ilmeisesti jonkinlaista hubia Amsterdamissa josta jatkavat itäänpäin. Myydäänkö näille lennoille myös AMS-Aasia lippuja vai onko matkustajan lähtöaseman tai määränpään oltava USAssa?

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Freedoms_of_the_air

 

blue skies,

-- Olli

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään