Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Nyt oli pojat lähellä ettei ollu kahvit näytöllä  ;D

 

Odotellas kun kun jeesukset herää nälkäisenä ja alkaa syömään.....

 

;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samasta syystä esim.vesikulkuneuvoilla on työkäytössä ikkunat nurinpäin, jos vesi niihin sattuu niin valuu nopeasti pois.Mökkiläiset ajelee auton ikkunoilla ja kärsii sade ja roisekevedestä, lentokoneista tuo lähtee vauhdin hurmasta, hitaissa tuo ei ole samanmoinen, paikallaan pysyvä koppi johon sadepisarat osuu, kokeile näitä suora/ulospäin alaosa/sisäänpäin alaosa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samasta syystä esim.vesikulkuneuvoilla on työkäytössä ikkunat nurinpäin, jos vesi niihin sattuu niin valuu nopeasti pois.Mökkiläiset ajelee auton ikkunoilla ja kärsii sade ja roisekevedestä, lentokoneista tuo lähtee vauhdin hurmasta, hitaissa tuo ei ole samanmoinen, paikallaan pysyvä koppi johon sadepisarat osuu, kokeile näitä suora/ulospäin alaosa/sisäänpäin alaosa.

 

Tässä yksi ilmiselvä syy,lisää....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näkee myös siihen tornin juureen platalle (kurottelemalla)? Normi-ikkunoissahan jää aina se kuollut kulma siihen ikkunan alle, johon ei näe kuin ikkunan avaamalla...

 

Siis tuohon tapaan, harmaa alue = kuollut kulma:

nimetnyi.png 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uskottava tämäkin.  :thmbup:

Min en tiiä mittään... Onko lennonjohtajan nähtävä virkansa puolesta, kuka tornin juurelle kusee  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näkee myös siihen tornin juureen platalle (kurottelemalla)? Normi-ikkunoissahan jää aina se kuollut kulma siihen ikkunan alle, johon ei näe kuin ikkunan avaamalla...

 

Kyllä tuo on vähän turhan kaukaa haettu. Harvasta tornista kun suoraan alaspäin näkee muuten, kuin menemällä parvekkeen kaiteen yli kurkkimaan  ;)

 

Tässä nyt pari esimerkkiä. Lisää on Suomen kentät pullollaan...

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

Ja varmaan yhtä harvassa tornissa sinne ikkunalle pääsee edes "kiinni" siellä ns. "tapahtumapuolella", kun siellä on yleensä pyödät yms. edessä. (Kimmolle terveisiä  :))

 

[ attachment removed ]

 

 

Kyllä se perimmäinen syy taitaa olla tosiaan niin yksinkertainen, että kun ne lasipinnat on viistot, ne ei tee heijastuksia lennonjohtajan katselusektoriin. Jos ne lasit olisi suorassa kulmassa, voisi tuollaisessa monikulmaisessa akvaariossa, missä valo tulee sisään joka suunnasta, käydä varsinainen heijastuskaruselli...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

60 luvulla PAN AM lensi JFK - HEL B 707 :lla.

 

Heikki

 

Mä oon tullut Pan-Amin Nakki-Putella ARNista joskus 80 luvun alussa/puolessa välissä. Muistan kun oli niin saakelin kylmä, emoilla oli vaaleet turkit päällä sisällä ja ne kanteli meille parit huovat/pää. Hengitys vaan höyrysi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja varmaan yhtä harvassa tornissa sinne ikkunalle pääsee edes "kiinni" siellä ns. "tapahtumapuolella", kun siellä on yleensä pyödät yms. edessä. (Kimmolle terveisiä  :))

 

Nice! Mistä noita Aviation Studio:n konttorituoleja saa ;D

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaipa tuo heijastusten välttäminen ja sateella lasien pysyminen kuivana on motiivina. Monissa aluksissa lasit ovat samalla tavoin ja olipa yhdessä Valmetin traktorissakin joka sai lempinimen "lennonjohtotorni" en muista enää tyyppiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Min en tiiä mittään... Onko lennonjohtajan nähtävä virkansa puolesta, kuka tornin juurelle kusee  :o

 

Ei kai sinne kukaan kuselle uskalla mennä.

 

Oli miten oli niin kurkotella on helpompi kun katselee rullailevia juurella.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

olipa yhdessä Valmetin traktorissakin joka sai lempinimen "lennonjohtotorni" en muista enää tyyppiä.

 

1502. Keräilyharvinaisuus nykyään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jossain vanhassa (TM:n?) lehtijutussa puhuttiin "idioottivarmoista lentokoneista", todettiin vielä hiukan ironisesti, että niiden taru loppui siihen, ettei löytynyt riittävästi idiootteja niitä lentämään. Mitähän konetyyppejä tässä olisi voitu tarkoittaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun nyt ollaan jo sopivasti oikeassa ketjussa  ;), niin kysytäänpä sitä, mistä ja millä kalustolla Pan Am Helsinkiin lensi?

 

Hämärä muistikuva, että olisivat lentäneen myös B727:lla. Jos näin, tultiinko niillä Atlantin yli Helsinkiin vai jostain eurooppalaisesta hubista?

 

Loppuaikoina Miami -reittiä bussillakin (Yhtiö julistettiin konkurssiin tammikuussa 1991):

Pan Am   Airbus A310-324 N814PA   "Clipper Liberty Bell"   EFHK helmikuu 1991

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,67966.msg1153342.html#msg1153342

 

EDIT: Hubi oli tässä tapauksessa Tukholma

EDIT:

Uusi tyhmä kysymys

Mikä vekotin eilisessä Taistelulentäjät - sarjassa, minkä niminen ja mitä sillä tehdään, ei varmaankaan pyyhitä hyttysiä kuomusta?

 

Lähde: Taistelulentäjät 20.1.2011 YLE TV2

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolla huiskalla muistaakseni poistetaan staattinen varaus koneesta, ettei kuulu "iso räps" koneeseen koskettaessa.

 

Ennenkaikkea kuomusta. Saattaa kuulemma apumekaanikko tipahtaa tikkailta jos tuota ei tee ennen kuomuun koskemista...

 

/Samuli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten lentoyhtiöt suunnittelevat lennoilla käytettävien koneiden kierron, niin, että joka lennolle yleensä löytyy kone? Siis miten huollot yms. otetaan huomioon?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi lennonjohtotornin ikkunat on kallellaan ulospäin...

 

1. ulkopuolella vallitseva sää ei tartu laseihin

2. pienentää tornin kuumenemista kesällä

3. vähentää heijastuksia

4. kyllä se alasnäkeminenkin helpottuu. Jos joissakin torneissa voi olla hankala mennä ikkunan ääreen, niin vielä hankalampaa sinne parvekkeelle on mennä jos asia liittyy liikenteen avustamiseen. Plattahan ei kuitenkaan kuulu lennonjohtajan vastuualueeseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään