Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Olen ymmärtänyt että ikkunat yksinkertaisesti suojataan rahdin aiheuttamilta kolhuilta. Yksi selitys sekin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymykseen on yksinkertainen ja selkeä vastaus:

rahtikoneessa on ikkunaremontin jälkeen sata ikkunaa karmeineen ja huurresuojineen vähemmän huollettavaa ja pikku kolhujen jälkeen korjattavaa.

 

Ns. combi koneissa on normaalit ikkunat, jos konetta ei ole suht pysyvästi siirretty rahtihommiin.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varasimme matkan Thaimaahan jo yli vuosi sitten. Lähtö on nyt hiihtolomalla ja lennot ovat Finnairin.

Noin viikko sitten saimme Aurinkomatkoilta matkaliput, joita vastaan saa sitten lähtöselvityksessä kentällä lentoliput. Näissä lipuissa näkyy jo istumapaikat.

Mielestäni ennen ei näissä matkalipuissa ole vielä näkynyt istumapaikkoja lentokoneessa, vaan sehän näkyy vasta lentolipussa siis Boarding passissa. Samat paikat on merkitty myös sekä meno- että paluulennolle.

 

Pitääkö nämä matkalipussa ilmotetut paikat paikkansa vai jakaako ne paikat oikeasti vasta lähtöselvityksessä?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka monta ns. "normaalin" ihmisen aistit puuttuvaa, elikkä esim.:  kuulovammaista , Malmilta on lähtenyt lupakirja kourassa kotia kohden ?

Ps. Haittaako kuulovamma lupakirjan saantiin ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ps. Haittaako kuulovamma lupakirjan saantiin ?

Luulisin, ilman minkäänlaista tietopohjaa että haittaa.Riippuen vakavuudesta. Koska eikös esim lennonjohto pidä kuulla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millaisilla nopeuksilla yleisesti ottaen koneet saadaan tankattua/tankataan (kg/min)? Esim. 737, pikkubussit?

 

Ihan 0 nopeudella platalla seisten  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millaisilla nopeuksilla yleisesti ottaen koneet saadaan tankattua/tankataan (kg/min)? Esim. 737, pikkubussit?

 

Muistaakseni reilu tonni/minuutti, olettaen että koneen nopeus tosiaan on 0 km/h...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millaisilla nopeuksilla yleisesti ottaen koneet saadaan tankattua/tankataan (kg/min)? Esim. 737, pikkubussit?

 

Pikkubussi, noin 700 kg/min.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ps. Haittaako kuulovamma lupakirjan saantiin ?

 

Tuollaista..

 

(ylimääräiset tavuviivat tulevat pdf:stä kopioinnin seurauksena)

 

JAR-FCL 3.355 Kuulovaatimukset

(a) Kuulo on mitattava kaikissa lääkärin- tarkastuksissa. Hakijan on kyettävä ymmär- tämään oikein tavallista keskustelua kahden metrin etäisyydeltä selin tarkastavaan lääkä- riin.

(b) Jos lupakirjaan lisätään mittarilentokel- puutus, kuulonmittaus puhdasääni- audiometrian avulla (katso luvun C liitteen 16 kohta 1) vaaditaan ensimmäisessä lääkärin- tarkastuksessa kelpuutuksen myöntämiseksi, ja se on toistettava joka viides vuosi 40 vuo- den ikään asti ja sen jälkeen joka toinen vuo- si.

(1) Kuulo ei saa kummassakaan korvas- sa erikseen mitattuna olla alentunut enempää kuin 20 dB(HL) taajuuksilla 500, 1000 ja 2000 Hz, eikä enempää kuin 35 dB(HL) taa- juudella 3000 Hz.

(2) Jos mittarilentokelpuutuksen hakijan tai haltijan alentuneen kuulon aste on 5 dB(HL):n päässä edellä kohdassa 3.355(b)(1) määrätyistä rajoista kahdella tai useammalla testatulla taajuudella, hänelle on tehtävä puhdasääniaudiometria vähintään kerran vuodessa.

(3) Voimassaolon jatkamis- tai uusin- tatarkastuksessa huonokuuloinen hakija voi- daan hyväksyä, jos puheen erotuskyvyn mit- taus osoittaa hänen kuulonsa olevan riittävä luvun C liitteen 16 kohdan 2 mukaisesti.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikos SYD/MEL - LAX - JFK ja sama takaisin?

 

Edit. Jeps, QF107 LAX - JFK A332.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mista Qantas lentaa JFK:lle 330:lla? Juuri asken 13L:lle iski tassut kiinni QF:n 330.

 

Katos, katos... Ovat sitten vaihtaneet pienempaan koneeseen. Kun 2006 lensin Sydneysta Losin kautta Kennedylle, oli konetyyppina 744... Ja, oli viela naihin paiviin saakka.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hehe, nyt tulee aikamoinen kysymys ja vaikka tämä kuullostaa vähän oudolta niin olisi hyvä jos löytysi vastaus...

 

Elikkä... Miksi mua sattuu niin pe*****esti oikean silmän yläpuolella aina kun kone laskeutuu HELSINKIIN?

 

Ei oo ollu mitään ongelmia kun ollan laskeudettu esim. Pariisiin tai Lontooseen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hehe, nyt tulee aikamoinen kysymys ja vaikka tämä kuullostaa vähän oudolta niin olisi hyvä jos löytysi vastaus...

 

Elikkä... Miksi mua sattuu niin pe*****esti oikean silmän yläpuolella aina kun kone laskeutuu HELSINKIIN?

 

Ei oo ollu mitään ongelmia kun ollan laskeudettu esim. Pariisiin tai Lontooseen...

 

Tietysti siksi että elimistösi tuntee kaupungin ja laittaa kaikin voimin hanttiin.

Sinun kannattaa kokeilla ikkunaverhon sulkemista reilusti ennen suomen ilmatilaa että elimistösi ei tietäisi minne matka vie ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hehe, nyt tulee aikamoinen kysymys ja vaikka tämä kuullostaa vähän oudolta niin olisi hyvä jos löytysi vastaus...

 

Elikkä... Miksi mua sattuu niin pe*****esti oikean silmän yläpuolella aina kun kone laskeutuu HELSINKIIN?

 

Ei oo ollu mitään ongelmia kun ollan laskeudettu esim. Pariisiin tai Lontooseen...

 

Vihje on kätketty nimeen: HELL-SINK-I  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hehe, nyt tulee aikamoinen kysymys ja vaikka tämä kuullostaa vähän oudolta niin olisi hyvä jos löytysi vastaus...

 

Elikkä... Miksi mua sattuu niin pe*****esti oikean silmän yläpuolella aina kun kone laskeutuu HELSINKIIN?

 

Ei oo ollu mitään ongelmia kun ollan laskeudettu esim. Pariisiin tai Lontooseen...

 

Tämä on niin kutsuttu Mikko Zetterberg syndrooma... ;) Tai jotain..

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elikkä vastaus on niin simppeli että olen outo...?  ;D

 

Ei mut oikeesti, en ymmärrä miten se voi olla. Samalla tavalla kai koneet joka paikassa laskeutuu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voinko ottaa matkustamoon turistissa matkustavana järjestelmäkameralaukun ja käsimatkatavaralaukun? (AY)

 

Turistiluokka, oneclass-lennot, kotimaanlennot ja lomalennot: yksi laukku, jonka ulkomitat ovat enintään 56 x 45 x 25 cm. Yhteensä yksi laukku, jonka enimmäispaino on 8 kg.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään