Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Voinko ottaa matkustamoon turistissa matkustavana järjestelmäkameralaukun ja käsimatkatavaralaukun? (AY)

http://www.finnair.fi/finnaircom/wps/portal/carryOnBaggage/fi_FI# "Myöhemmin mainittujen määrien lisäksi matkustaja saa tuoda jokaisessa matkustusluokassa koneeseen pienen käsilaukun, pienen kameran tai kiikarin, lastenruokaa, matkalukemista, päällystakin sekä tarvittaessa kävelykepin, kyynärsauvat tai vastaavat kävelyä helpottavat apuvälineet."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi matkustajakoneiden rudder eli kai peräsin on koneen platalla ollessaan sivuasennossa ja koneen ohjauspinnat alhaalla? johtuuko koneen hydrauliikkajärjestelmästä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sivuperäsin (rudder) on normaalisti koneen ollessa platalla keskiasennossa, mutta koska se on melko herkkä liikkumaan (pieni kitka) kohtuullinen tuuli saa sen kääntymään melko herkästi.

Siivekkeet ja korkeusperäsimet yleensä roikkuvat jos ei koneessa ole hydraulipumppu/-pumput päällä eli järjestelmä(t) paineettomana. Toki kaikissa koneissa näin ei ole (esim md-80 korkeusperäsimet)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elikkä vastaus on niin simppeli että olen outo...?  ;D

 

Ei mut oikeesti, en ymmärrä miten se voi olla. Samalla tavalla kai koneet joka paikassa laskeutuu?

 

Hommahan menee selkeesti silleen, että kun käyt jossain Lontoossa tai Pariisissa, joissa keskuslämmitys on lähinnä statussymboli ja talot ovat kylmiä sekä kosteita kuin kellarit, vilustut. Sitten sulla on muita onteloita herkempi tai luonnostaan vähän ahdas otsaontelo ja sinne kerääntyvä lima tekee paineenvaihtelun kanssa ikäviä asioita. Vaikka nykyairbusseissa onkin hämmentävän hienosti toimiva paineistus, kabiinin paine kasvaa joka tapauksessa alastultaessa ja räkä rööreissä aiheuttaa tuskaa. Flunssaisena lentämistä tulisi välttää viimeiseen asti. Myös ientulehdus, reikä hampissa tai puoliksi irronnut paikka samassa kalustossa voi saada aikaan niin infernaalista tuskaa jopa paineenvaihteluihin tottuneella, ettei ole tosikaan.

 

Justiinsa eilen tulin lentäneeksi pari legiä pikku flunssassa ja hyvin maltillisesta korkeudenpudotuksesta huolimatta toinen korva on vieläkin puoliksi lukossa, vaikka kesällä toistuvia kolmen minuutin pudotuksia pinnalta 140 laskuun ei edes yleensä huomannut nenä-korva-sielu -osastolla.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hommahan menee selkeesti silleen, että kun käyt jossain Lontoossa tai Pariisissa, joissa keskuslämmitys on lähinnä statussymboli ja talot ovat kylmiä sekä kosteita kuin kellarit, vilustut. Sitten sulla on muita onteloita herkempi tai luonnostaan vähän ahdas otsaontelo ja sinne kerääntyvä lima tekee paineenvaihtelun kanssa ikäviä asioita. Vaikka nykyairbusseissa onkin hämmentävän hienosti toimiva paineistus, kabiinin paine kasvaa joka tapauksessa alastultaessa ja räkä rööreissä aiheuttaa tuskaa. Flunssaisena lentämistä tulisi välttää viimeiseen asti. Myös ientulehdus, reikä hampissa tai puoliksi irronnut paikka samassa kalustossa voi saada aikaan niin infernaalista tuskaa jopa paineenvaihteluihin tottuneella, ettei ole tosikaan.

 

Justiinsa eilen tulin lentäneeksi pari legiä pikku flunssassa ja hyvin maltillisesta korkeudenpudotuksesta huolimatta toinen korva on vieläkin puoliksi lukossa, vaikka kesällä toistuvia kolmen minuutin pudotuksia pinnalta 140 laskuun ei edes yleensä huomannut nenä-korva-sielu -osastolla.

 

-A-

 

Jep, vastaa nimimerkki "kokemusta on". Vanhana vitsinä: "Ensin tuntuu siltä, että kuolee, sitten alkaa pelätä, etti kuolekaan".

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymyksen esittäjä tarkoitti varmaan tämäntyylistä ratkaisua:

 

http://www.airliners.net/photo/Untitled-(Cargolux)/Boeing-747-481(BCF)/1859588/L/

 

Tuo tuskin on pätkääkään aerodynaamisempi, kuin ikkunakaan :P

 

Tosta kuvasta tuli mieleen kysymys, että miksi helkutissa tuulilasinpyyhkijät parkkeerataan ikkunan ulkopuolelle? Luulisi, että viipperäkumi kuluu aika lailla, kun se menee ikkunan reunan yli.

 

Vaikka ei ne kumit taida 747:n operointikustannuksissa paljon merkitä...  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Force One:ssa näyttää olevan ilmatankkausmahdollisuus, eli kuinka kauan sillä voisi pysyä ilmassa yhteen menoon? Eli onko suihkumoottoreissa määritelty maksimi yhtäjaksoinen käyttöaika? Tietenkin on huoltojaksot ynnä muut moottorin pitkäikäisyyttä auttavat suunnitelmat. Jos olisi niin huonot kortit jo jaettu, että ei ole mitään väliä voiko moottoria enää käyttää tämän rupeaman jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten sulla on muita onteloita herkempi tai luonnostaan vähän ahdas otsaontelo ja sinne kerääntyvä lima tekee paineenvaihtelun kanssa ikäviä asioita. Vaikka nykyairbusseissa onkin hämmentävän hienosti toimiva paineistus, kabiinin paine kasvaa joka tapauksessa alastultaessa ja räkä rööreissä aiheuttaa tuskaa. Flunssaisena lentämistä tulisi välttää viimeiseen asti. Myös ientulehdus, reikä hampissa tai puoliksi irronnut paikka samassa kalustossa voi saada aikaan niin infernaalista tuskaa jopa paineenvaihteluihin tottuneella, ettei ole tosikaan.

 

Räkä tulee ulos noustessa ja alas tullessa ongelmaksi muodostuu sivuontelon ilmastoituminen uudelleen. Ientulehdus on luultavasti maailman yleisin tulehdussairaus, arviolta joka iikalla on se vähintään kerran vuodessa. Sen huomaa kun hampaiden harjauksen jälkeen ikenistä tulee verta. Ientulehdus EI aiheuta kipuja paineenvaihtelun yhteydessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitä vaan kysyisin tässä kategoriassa (kun parempaa valmista kategoriaa en löytänyt), että onko verkossa olemassa jotain muuta ilmailufoorumia, missä aiheet liittyisivät pääasiassa ilmailuun? Tässä foorumissa kun aiheet alkavat olla enimmäkseen aika kaukana ilmailusta. Tietenkin tälle foorumille voisi tehdä puhdistuksia ilmailuun liittymättömistä aiheista. Eniten minua hävettää ilmailijoiden puolesta "tuksun" repostelu kaiken kansan edessä. Se ei ole ilmailun eikä ilmailijoiden profiilin kannalta edullista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitä vaan kysyisin tässä kategoriassa (kun parempaa valmista kategoriaa en löytänyt), että onko verkossa olemassa jotain muuta ilmailufoorumia, missä aiheet liittyisivät pääasiassa ilmailuun? Tässä foorumissa kun aiheet alkavat olla enimmäkseen aika kaukana ilmailusta. Tietenkin tälle foorumille voisi tehdä puhdistuksia ilmailuun liittymättömistä aiheista. Eniten minua hävettää ilmailijoiden puolesta "tuksun" repostelu kaiken kansan edessä. Se ei ole ilmailun eikä ilmailijoiden profiilin kannalta edullista.

 

Suomalaisia sivustoja muita läheskään samankokoisia löydy, ulkomaaisia on sitten paljon :) ja  täällähän on erikseen omat palstat muille kuin ilmailu asioille. Ei niille ole pakko eksyä :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitä minä vaan, että jos kerralla on pari sataa vierasta paikalla ilmailusivulla, niin kyllä heille pakosakin muodostuu foorumin perusteella joku kuva ilmailusta- ei millään pahalla. Tämä nimittäin ei ole ainoastaan minun mielipide vaan olen tässä muutaman ei- ilmailijan asialla. Jos asia ei foorumin ylläpitäjiä kiinnosta niin antaa asian olla, ei ole minun murhe. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitä minä vaan, että jos kerralla on pari sataa vierasta paikalla ilmailusivulla, niin kyllä heille pakosakin muodostuu foorumin perusteella joku kuva ilmailusta- ei millään pahalla. Tämä nimittäin ei ole ainoastaan minun mielipide vaan olen tässä muutaman ei- ilmailijan asialla.

 

Siis "ei minä mutta kun muut" ja/tai "meitä on monta"?  ;)  Ja miksi näitä kyseisiä ei-ilmailijoita sitten huolettaa mitä juuri tällä foorumilla ilmailusta tai mistä muusta tahansa kirjoitetaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nytkin foorumilla 113 jäsentä ja 183 vierasta paikalla.

 

Tämä nyt ei tietysti sinällään merkitse juuri mitään. Noihin "vieraisiin" mahtuu todellisuudessa varmasti iso joukko rekisteröitymättömiä vakiovierailijoita jotka seuraavat palstaa säännöllisesti ja sillä hetkellä sisäänkirjautumattomia jäseniä jne. Ne ei taatusti ole kaikki "sattumalta kohdalle osuneita".

 

BTW, palstalla on mennyt rikki 5000 rekisteröityneen käyttäjän raja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minua ilmailijaa tämä aiheiden kirjavuus ei haittaa. Olenhan minäkin ottanut osaa yrittämällä arvata paikkoja eri puolilta maailmaa- hauskaa ja opettavaistakin. Otinpahan esille tämän "aiheiden moninaisuuden ohi ilmailun", kun siitä on tullut palautetta. Jatketaan samaan malliin ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minua ilmailijaa tämä aiheiden kirjavuus ei haittaa. Olenhan minäkin ottanut osaa yrittämällä arvata paikkoja eri puolilta maailmaa- hauskaa ja opettavaistakin. Otinpahan esille tämän "aiheiden moninaisuuden ohi ilmailun", kun siitä on tullut palautetta. Jatketaan samaan malliin ::)

 

Niin no sitä vartenhan tuo on nimenomaan olemassa tuo vapaan keskustelun osio, että palstan jäsenet voivat siellä nimenomaan keskustella ilmailuun kuulumattomista asioista ja aiheista. Tällaisella jäsenmäärällä tuollaiselle epäilemättä on tilaus. Eihän lentokentälläkään kuppilatiimaa kerätä pelkästään ilmailusta puhumalla?  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla olisi kaksi tyhmää kysymystä ilmailusta.

1.Onko Airbussilla mitään muita hankkeita vireillä kuin A350 XWB ?

2.Mitä koneita Finnair aikoo hankkia tulevaisuudessa, jos A350 ei lasketa tähän mukaan. Onko Finnairilla aikomusta hankkia koskaan A380 ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bussi on aloittanut uudistetun A320 koneperheen suunnittelun ja markkinoinnin.

A350XWB hanke on myös vielä monilta oisiltaan kesken vaikka proton valmistus onkin aloitettu. Konettahan tarjotaan kolmea kokoa ja eri kokoisissa koneissa on toisiinsa nähden merkittäviä eroja. Sotilaspuolella on kesken protoasteelle saatettu A400.

 

Miksi Finnairin pitäisi ostaa A380 koneita?

Helsingin ja kaukoidän kohteiden matkustajia palvelee paremmin vaikkapa päivittäinen yhteys pienemmällä koneella kuin kaksi tai kolme yhteyttä viikossa suurella. Samoin kaksi päivittäistä yhteyttä kohteesta antaa valinnanmahdollisuuden paremmin kuin yksi yhteys suurella koneella. Jättikokoisten koneiden hankinta tulee vastaan silloin kun matkustajamäärät ovat nykyistä merkittävästi suurempia tai lisävuoroja ei määräkentille enää kasvavien ruuhkien takia saada.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2.Mitä koneita Finnair aikoo hankkia tulevaisuudessa, jos A350 ei lasketa tähän mukaan. Onko Finnairilla aikomusta hankkia koskaan A380 ?

 

Finnairille on tulossa A350:n lisäksi Airbusilta myös uusi A321.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näkeekö jostain mikä kone on tiedossa millekin AB:n lennolle? Itseä kiinnostaisi millä koneella tulevat lennot ovat, eikä AB:n omilta sivuilta näitä näe...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs tuo Malmin kenttä, jos joku haluaisi aloittaa kentälle sopivalla konetyypillä sieltä reittilennot jonnekin kotimaassa tai vaikka esim. Tallinnaan, minkälaisia esteitä olisi edessä? ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs tuo Malmin kenttä, jos joku haluaisi aloittaa kentälle sopivalla konetyypillä sieltä reittilennot jonnekin kotimaassa tai vaikka esim. Tallinnaan, minkälaisia esteitä olisi edessä? ;)

 

Liekkö siihen olemassa mitään varsinaisia esteitä? Hidasteita enneminkin...

 

Voisi äkkiseltään kuvitella, että kentän mittarilähestymissysteemit toisivat omat rajoituksensa toimintamahdollisuuksiin. Ja varmaan myös on tiettyjä juttuja kaiken maailman turvatarkastusjutuissa, tai niiden olemattomuudessa jne., mutta ei varmaan mitään, mitä ei rahalla saisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs tuo Malmin kenttä, jos joku haluaisi aloittaa kentälle sopivalla konetyypillä sieltä reittilennot jonnekin kotimaassa tai vaikka esim. Tallinnaan, minkälaisia esteitä olisi edessä? ;)

 

Ei varmaan esteitä, mutta paljon vaatinee työtä, tuolta varmaan kun kaivaa infoa,

 

http://www.ilmailuhallinto.fi/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään