Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Tuskinpa sitä enää Turusta Helsinkiin lentokoneella kuskataan, kun tuo välimatka on niin pieni.

 

Itse asiassa todennäköistä on että kulkee autolla ihan koko matkan alusta loppuun. Suuri osa "lentorahdista" kulkee pyörillä lyhyemmät etäisyydet..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En löytänyt tälle kysymykselle sopivampaa paikkaa, mutta:

 

Mikä on merkitys on ainakin A340-313X:n Attendant indication panelien alapuolelta löytyvällä toisella paneelilla, jossa on ne kaksi vihreää palkkia näytöllä? Sen merkitystä en ole etsimisestä huolimatta löytänyt mistään. Näkyy mm. http://www.finnair.fi//filecontent/common/fleet/a340/a340_snackbar_fin.htm oven vierellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En löytänyt tälle kysymykselle sopivampaa paikkaa, mutta:

 

Mikä on merkitys on ainakin A340-313X:n Attendant indication panelien alapuolelta löytyvällä toisella paneelilla, jossa on ne kaksi vihreää palkkia näytöllä? Sen merkitystä en ole etsimisestä huolimatta löytänyt mistään. Näkyy mm. http://www.finnair.fi//filecontent/common/fleet/a340/a340_snackbar_fin.htm oven vierellä.

 

Jos en ihan täysin väärässä ole, niin oli jotakin lattian ja jonkun muun lämpötilaan liittyvää? Muut voi korjailla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos en ihan täysin väärässä ole, niin oli jotakin lattian ja jonkun muun lämpötilaan liittyvää? Muut voi korjailla...

Juu, jokin "FLOOR TEMP" tekstin muistan siinä olleen. Lattialämmitystäkö meinaa, ehkä ei kuitenkaan. ;D Toisaalta enpä ole kauheammin lattian lämpötilaa noteerannut lennoilla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, jokin "FLOOR TEMP" tekstin muistan siinä olleen. Lattialämmitystäkö meinaa, ehkä ei kuitenkaan.  ;D

 

Mielestäni voi hyvinkin olla, sillä gällin lattiat ovat olleet lämpöisiä kun sukkasilleen on yölennolla siellä tallustellut :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh, kun näyttää tuo edellinen ratkenneen niin kysytään toinen.

 

Haloni-1211:n käyttöhän on kielletty CFC-yhdisteensä takia otsonikerrosta tuhoavana, mutta lähes jokaisessa ilma-aluksessa niihin olen törmännyt. Mikä ylivoimainen etu haloonisammuttimilla on kun ne kerta ovat sallittu ilmailussa? Huomattavasti harmittomalla hiilidioksidilla hoituu kyllä ne A, B, C luokan palot. Näyttäisi tarkastusaikakin olevan aika pitkä, 10 vuotta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh, kun näyttää tuo edellinen ratkenneen niin kysytään toinen.

 

Halooni-1211:n käyttöhän on kielletty CFC-yhdisteensä takia otsonikerrosta tuhoavana, mutta lähes jokaisessa ilma-aluksessa niihin olen törmännyt. Mikä ylivoimainen etu haloonisammuttimilla on kun ne kerta ovat sallittu ilmailussa? Huomattavasti harmittomalla hiilidioksidilla hoituu kyllä ne A, B, C luokan palot. Näyttäisi tarkastusaikakin olevan aika pitkä, 10 vuotta?

 

Mututuntumalla halon on ylivoimainen kun pitää paineet kovalla pakkasellakin,hiilidioksidsammutin mitätön kovalla pakkasella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh, kun näyttää tuo edellinen ratkenneen niin kysytään toinen.

 

Halooni-1211:n käyttöhän on kielletty CFC-yhdisteensä takia otsonikerrosta tuhoavana, mutta lähes jokaisessa ilma-aluksessa niihin olen törmännyt. Mikä ylivoimainen etu haloonisammuttimilla on kun ne kerta ovat sallittu ilmailussa? Huomattavasti harmittomalla hiilidioksidilla hoituu kyllä ne A, B, C luokan palot. Näyttäisi tarkastusaikakin olevan aika pitkä, 10 vuotta?

 

Hiilidioksidi syrjäyttää happea, haloni ei niinkään paljon. Ja on myös tehokkaampaa kuin CO2. Kummatkin ei tosiaan sotke, mikä on hyvä juttu. Ja tästäkään en ole täysin varma, muut täydentäkööt :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

CO2 aiheuttaa myrkytys oireita kun hengityskaasussa osapaine nousee yli muutaman sadasosa baarin...

Halonit eivät itessään ole myrkyllisiä - vaikka jos kaikki happi korvautuu ni henkihän sitä menee:-)

 

-J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitosta. Ihan järkeenkäypä selitys, jauhe siis sotkisi mutta kestäisi pakkasen, CO2 taas ei mutta ei kyllä kestäisi pakkastakaan mutta haloonissa ei siis ole kumpaakaan ongelmaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisin lisätä tästä Halon:nista,vaikka ei ole myrkyllistä niin kyllä pienessä tilassa tulee ongelmia sen tyhjentämisen jälkeen.

 

Silmät vuotaa ja kirvelee,huimaa kuin olisi kännissä,miten onnistuu lento onkin kysymys... ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä on tyypillinen painonjakauma matkustajakoneessa, esim A340, nokkatelineen ja päätelineen suhteen. Eli montako tonnia on nokkapyörän kuorma koneen seistessä tyhjillään maassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos VFR-puljalento on sallittu ulkomailla ilman kielitaitotodistusta siten että johtokone hoitaa radioliikenteen niin onko sallittua lentää yö-vfr-lentoa puljassa ilman yö-vfr kelpuutusta jos johtokoneen pilotilla on sellainen ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomalaisilla Horneteillako ei ole käyttöä Libyassa ? Onko tässä riittäviä selityksiä:

Ei ilmasta maahan ampumatarvikkeita. Ei operoi hiekkakentiltä. Laskeutuminen  lentotukialukselle aselastissa huonoa.

Ilmatorjunnan tutkien häirintälaitteet ei ajan tasalla, tai niiden tarvitsemat koodit ei ole sallittu paljastaa suomalaisille. 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä muutama naismainen kymysys  8)

 

Onko lentokoneilla omat kuljettajata samaan tyyliin kun vaikka rekka autoilla yleensä on (riippuu yhtiöstä kait) eli, että tiettyä konetta lentää aina samat tyypit vai vaihtuuko niiden kuljettajat?

 

Sitten, mikä se lasipömpeli Turun lennonjohdon katolla on, lennonjohtotornilaisten kesäterassiko? :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomalaisilla Horneteillako ei ole käyttöä Libyassa ? Onko tässä riittäviä selityksiä:

Ei ilmasta maahan ampumatarvikkeita. Ei operoi hiekkakentiltä. Laskeutuminen  lentotukialukselle aselastissa huonoa.

Ilmatorjunnan tutkien häirintälaitteet ei ajan tasalla, tai niiden tarvitsemat koodit ei ole sallittu paljastaa suomalaisille. 

 

En ole ihan varma mihin kysymykseen tämä oli vastaus, mutta kommentoidaan nyt kuitenkin.

a) Ruotsalaisilla on, mutta maahan ei saa ampua. Tarkoitus olisi muutenkin valvoa lentokieltoa. Ei siis haittaa.

b) En usko, että esimerkiksi Italiassa on mitään suurempaa tarvetta operoida hiekkakentiltä.

c) Suomella ei tiettävästi ole lentotukialuksia, joten mihin olit laskeutumassa? Ihan teknisestä näkökulmasta ajateltuna suomalaisilla Horneteilla ei liene tämän suhteen sen suurempia ongelmia kuin amerikkalaisillakaan.

d) En ole tietoinen, että omasuoja olisi suomalaisissa koneissa mitenkään erityisesti vanhentunutta. Jos nyt leikitään, että joku oikeasti ampuisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä muutama naismainen kymysys  8)

 

Onko lentokoneilla omat kuljettajata samaan tyyliin kun vaikka rekka autoilla yleensä on (riippuu yhtiöstä kait) eli, että tiettyä konetta lentää aina samat tyypit vai vaihtuuko niiden kuljettajat?

 

Sitten, mikä se lasipömpeli Turun lennonjohdon katolla on, lennonjohtotornilaisten kesäterassiko? :o

 

Ei ole.

 

En tiedä.

 

;) -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sellainen tuli mieleen että mitä ovat nuo punaiset nelikulmiot koneen katolla (B757).

 

Lienevät pelastusmiehistölle merkattuja leikkuuturvallisia kohtia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lienevät pelastusmiehistölle merkattuja leikkuuturvallisia kohtia.

 

Selvä. Onko tuo L1 korkeammalla kuin L2, ihan siltä näyttäisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

riippuu yhtiöstä kait

 

 

 

Siitähän se juuri riippuu. Jos yhtiöllä on yksi kone, niin sillä on hyvin todennäköisesti samat pilotit... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miäsmainen vastaus. :laugh:

 

No mitähän ja millä sanoilla tohon ois pitänyt vastata ?  :-\

 

Onks toi  :laugh: hyvä vai huånå ??

 

Sry en muuta osnanu, vastasin vaa mitä tiesin, tai sitku eiku vaan mitä olen "kavereilta kuullu".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiheeseen vielä sen verran, että meillä on töissä jokaisella kaverilla nimikkoauto. Kuljettaja vastaa auton katsastuksesta, huolloista ym. Jos autoon tulee jokin vika, kuljettaja korjaa/korjauttaa sen heti. Yhdellä autolla on siis vain yksi kuljettaja. Systeemi toimii loistavasti. Meillä on myös pari ns. "piha-autoa" jotka eivät ole varsinaisesti kenenkään vastuulla. Seurauksena toisen "piha-auton" leima meni pari kuukautta pitkäksi ennenkuin joku huomasi asian. Meni vähän ohi aiheesta, mutta menköön... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä kuuluuko tänne mutta kysytään nyt.

 

Mikä kone on kuvassa? Tarkoitan siis mallia.

www.faqs.org/photo-dict/photofiles/list/8/667airplane.jpg

 

Tuossa kun piirtelen noista kuvista niin aina olen merkannut mikä kone mutta nyt en tiedä  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään