Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Lentävätkö yhtiöiden pilotit noita koneiden siirtolentoja (esim. kun kone vaihtaa omistajaa) vai onko olemassa "oma ammattikuntansa" siirtolentoja varten ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentävätkö yhtiöiden pilotit noita koneiden siirtolentoja (esim. kun kone vaihtaa omistajaa) vai onko olemassa "oma ammattikuntansa" siirtolentoja varten ?

Siirtolennoilla voidaan käyttää myös välittäjiä, jotka tarjoavat koko koneen siirtopalvelun (paperitöistä koneen siirtämiseen). Usein nuo siirtolentoja suorittavat pilotit ovat jonkun siirtolentoja välittävän firman listoilla, ja lentävät esim. samalla yhtiössä. Tietysti myös omat pilotit voi siirtää koneita, mutta esim USA:sta tänne tai päinvastoin suuntautuva koneiden siirto vaatii omat kommervenkkinsä (ihan jo koneen rekisteröintimaan suhteen:esim. USA:laiseen vaaditaan piloteilta FAA lupakirja tai validointi JAR-lupakirjalle).

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällänen kymysys tälläkertaa: Ajattelin suorittaa ensivuonna purjelento lupakirjan, ja nyt kysyisin, että jos myöhemmin haluaa siirtyä esim. mopuun/ultrakevyeen, niin täytyykö kurssit käydä alusta kokonaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällänen kymysys tälläkertaa: Ajattelin suorittaa ensivuonna purjelento lupakirjan, ja nyt kysyisin, että jos myöhemmin haluaa siirtyä esim. mopuun/ultrakevyeen, niin täytyykö kurssit käydä alusta kokonaan?

Niitä kursseja eli ilmeisesti tarkoitat teorioita, ei tarvitse käydä kokonaan uusiksi. Purjelentolupakirjan jälkeen mentäessä mopukurssille, täytyy suorittaa moputeorioissa lisänä moottoropurjelentokonerakenteet ja moottori, moottopurjelentokoneen käyttö ja hoito, lentokäsikirja ja lentotoimintamenetelmät. Ultrakurssille purjelennon jälkeen mentäessä sama juttu eli ultrakevytlentokonerakenteet ja moottori, ultrakevytlentokoneen käyttö ja hoito, lentokäsikirja ja lentotoimintamenetelmät täytyy teorioissa suorittaa. Sitten tietysti n.5-7h:n lentokoulutus päälle.

 

Katso: http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/imt-pel-m/pem2_46.pdf

http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/imt-pel-m/pem2_70.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve.

Uutena sivuston käyttäjänä haluaisin esittää

yhden kysymyksen.

 

Onko jostain mahdollista saada selville mikä

kone lensi 31.3.-11 n. klo 20.00 Helsingin yli

korkealla suuntaan noin koillinen.

 

t. Vesa

 

Edit. päivämäärä korjattu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ikävä kyllä en tiedä :(, olisitpa kysynyt muutamaa päivää aikaisemmin, niin flightradar24 olisi voinut paljastaa asian kun siinä on 2vk historia nähtävissä. Mutta ehkä vastaisen varalle ;) voisi olla iloa. Jospa joku muu voisi auttaa jollain tapaa :-[.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ikävä kyllä en tiedä :(, olisitpa kysynyt muutamaa päivää aikaisemmin, niin flightradar24 olisi voinut paljastaa asian kun siinä on 2vk historia nähtävissä. Mutta ehkä vastaisen varalle ;) voisi olla iloa. Jospa joku muu voisi auttaa jollain tapaa :-[.

 

Kiitos vastauksestasi.

 

Harmi että vasta tänään sain itseni rekisteröityä,

vaikka laitoinkin anomuksen 10. päivä.

 

Asiani tekee mielenkiintoiseksi se, että ko. koneesta

"putosi" jotain tumman savun kera. Seurasin tilannetta

ja ennen kuin tajusin kameran hakea oli koneen jättämä

valkea juova jo hävinnyt.

 

Mutta mutta, savuava esine lähtikin liikkeelle jättäen

oman valkoisen vanan.

 

Yritän liittää kuvan.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katselin tässä että Blue1 olisi taas aloittamassa reittiä Ateenaan kesäksi. Kiinnostuin katsomaan yhtiön lipunvaraussivulta, että millä konetyypillä meinaavat Ateenaan lentää ja varausjärjestelmä ilmoitti Boeing 717. Herääkin kaksi kysymystä: Riittääkö kyseisen koneen kantama Helsingistä Ateenaan ja miksi Blue1 lopetti reitin MD-90 koneiden lähdettyä, jos kerran B717 :lla pystyy lentämään samaa reittiä edelleen. Vai olikohan kysymyksessä jokin kesäkauden reitti? En sen tarkemmin ole syynännyt foorumia läpi, joten toivottavasti ei ole kysytty aiemmin. Kiitos jo etukäteen  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valistunutta arvausta toivotaan: kuinka monen minuutin jono mahtaakaan olla huomenaamulla ti 19.4.2011 klo 07:15 Helsinki-Vantaan ykkösterminaalin turvatarkastuksessa?

 

T. nimim. "sattuneesta syystä oikeasti asiasta kiinnostunut" :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ööö... mistäpäin Helsinkiä tuollaisen kuvan nappasit?

 

Pakkala, Vantaa..Länteen päin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin, selvä todiste niistä kemikaaliruiskutuksista jälleen ;D. Ei vaiskaan, mielenkiintoista, mikä sitten onkaan totuus. Näkisiköhän "tutkan" omistajat tuota historiaa omista boxeistaan kauemmas, voisit kysyä tuolla FR24:n keskustelupalstalla ;).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veikkaan 15-20 min. ilman fast trackia. Pahin aamuruuhkan aika, ja tiistai kai vielä vähän muita päiviä pahempi aamuisin.

 

Tänks, tuohon jonotusaikaan turvajonossa (EFHK,terminaali 1, 07:15 LOC) oli varaa ja toteutuma oli onneksi 1 minuutti  :thmbup:

Tämä siis kiitollisena feedbackina. Ja asiasta kolmanteen: palatessa Oulun hälyportti oli taas herkkänä kuin mikä; vissiin mulla oli liian korkea hemoglobiini :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve.

Uutena sivuston käyttäjänä haluaisin esittää

yhden kysymyksen.

 

Onko jostain mahdollista saada selville mikä

kone lensi 31.3.-11 n. klo 20.00 Helsingin yli

korkealla suuntaan noin koillinen.

 

t. Vesa

 

Edit. päivämäärä korjattu.

 

Jostain syystä asiallinen kysymykseni on

siirtynyt tänne tyhmiä kysymyksiä osioon.???

 

No, joka tapauksessa tietoa jos

jollain on, niin olisin kiitollinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jostain syystä asiallinen kysymykseni on

siirtynyt tänne tyhmiä kysymyksiä osioon.???

 

Terve Vesa,

 

Vaikka ketjun nimi onkin tuollainen, niin ketju on kuitenkin ihan asiatavaraa. Tiedäthän vanhan sanonnan, "Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä. On vain tyhmiä vastauksia." ;) Toisinsanoen tämä ketju on ihan yleismaailmallinen ilmailuaiheisten kysymysten ketju, mikäli kysymys on sen verran "pieni", että aiheelle ei ole tarpeellista perustaa omaa ketjua... Vastaavasti ketju, jossa kysymyksesi alunperin oli, on tarkoitettu lähinnä eri medioista poimituille ilmailun parissa sattuneille erikoisemmille tapauksille. Ja sitähän aiheesi/kysymyksesi ei oikein ole, joten tämä ketju soveltuu sille paremmin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve Vesa,

 

Vaikka ketjun nimi onkin tuollainen, niin ketju on kuitenkin ihan asiatavaraa. Tiedäthän vanhan sanonnan, "Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä. On vain tyhmiä vastauksia." ;) Toisinsanoen tämä ketju on ihan yleismaailmallinen ilmailuaiheisten kysymysten ketju, mikäli kysymys on sen verran "pieni", että aiheelle ei ole tarpeellista perustaa omaa ketjua... Vastaavasti ketju, jossa kysymyksesi alunperin oli, on tarkoitettu lähinnä eri medioista poimituille ilmailun parissa sattuneille erikoisemmille tapauksille. Ja sitähän aiheesi/kysymyksesi ei oikein ole, joten tämä ketju soveltuu sille paremmin.

 

 

 

Kiitos valistavasta vastauksestasi.

 

Jostain syystä kysymykseni aihe on

vain niin erikoinen.

 

Mutta, jos jollain on tietoa asiasta niin

otan mielelläni vastaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos saa arvata, niin saattaisi olla esim. Virgin Atlanticin lento VS250 Lontoo - Shanghai, joka lähtee Lontoosta 15.15 paikallista aikaa (siis 2 tuntia Suomen aikaa myöhemmin) ja lienee Helsingissä iltakahdeksan aikoihin. Voi toki olla joku muukin Kauko-Idän lento, mutta tuohon suuntaan ne Lontoosta Suomen yli lentävät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi jotkut koneet kääntää uukkarin Turun kiitoradalla vaikka voisivat mennä sieltä ihan tietäkin pitkin kääntymään? 8)

 

Kyllä siinä on kysymys lentokoneen rullausmatkan lyhentämisestä. Siis kääntymällä ja rullaamalla kiitotietä pitkin, voi olla huomattavasti lyhyempi matka asematasolle. Tähän tarvitaan tietysti selvitys lennonjohdolta.

 

http://fi.wikipedia.org/wiki/Rullaustie

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään