Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Seinäjoellahan tuo pyöri ja kävi meitäkin Kauhavalla moikkaamassa...

Ja Tampereellakin sai tunti sitten ihailla wanhan rouvan rotkotusta  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tarkoittaa ei- kaupallinen käyttö?

 

Onko vastakohta kaupallinen käyttö?

 

Miten kaupallinen käyttö on määritelty tänään?

 

???

 

 

Euroopan lentoturvallisuusviraston (EASA) antamassa määräyksessä EASA.SAS.A.

067, ISSUE 03, 3.11.2009 osa 4, joka koskee myös AS202-lentokalustoa, on rajoitus:

Tämän ilma-aluksen käyttö on rajattu vain ei-kaupalliseen käyttöön. Suomen ilmailuviranomaisen

antaman ilmoituksen mukaan tämän määräyksen vaikutus lentokoulutuksessa

käytettävään AS202-lentokalustoon täsmentyy tulevissa EASA-määräyksissä,

joissa kaupallinen lentotoiminta määritellään tarkemmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tarkoittaa ei- kaupallinen käyttö?

 

Onko vastakohta kaupallinen käyttö?

 

Miten kaupallinen käyttö on määritelty tänään?

 

???

 

 

Euroopan lentoturvallisuusviraston (EASA) antamassa määräyksessä EASA.SAS.A.

067, ISSUE 03, 3.11.2009 osa 4, joka koskee myös AS202-lentokalustoa, on rajoitus:

Tämän ilma-aluksen käyttö on rajattu vain ei-kaupalliseen käyttöön. Suomen ilmailuviranomaisen

antaman ilmoituksen mukaan tämän määräyksen vaikutus lentokoulutuksessa

käytettävään AS202-lentokalustoon täsmentyy tulevissa EASA-määräyksissä,

joissa kaupallinen lentotoiminta määritellään tarkemmin.

 

Taisi olla kinkkinen kysymys johon ei vastausta ole.Voisiko arvata että peruuslentokoulutus PPL ei ole koskaan kaupallista,koulutus muuttuu kaupalliseksi vasta ATPL tasolla.

 

Mailma on merkillisyyksiä täynnä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisi olla kinkkinen kysymys johon ei vastausta ole.Voisiko arvata että peruuslentokoulutus PPL ei ole koskaan kaupallista,koulutus muuttuu kaupalliseksi vasta ATPL tasolla.

 

Mailma on merkillisyyksiä täynnä.

 

Kyllähän PPL-koulutuskin on ilma-aluksen kaupallista käyttöä jos opetuksesta otetaan maksu?

 

Mielestäni kaupallinen käyttö on käyttöä joka pyrkii tuottamaan omistajalleen rahallista tuottoa eli voittoa. Ei-kaupallinen käyttö taas ei ota toiminnasta rahallista tuottoa vaan lähtee omakustanneperiaatteesta. Kaupallinen käyttö on myös sitä jos matkustajilta peritään maksua koneeseen päästäkseen, koska muuten voisi argumentoida ettei tappiolla pyörivä lentoyhtiökään ole kaupallista käyttöä :P.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia Tuomo.

 

En saa silti yhtälöä yhteen näiden Bravojen osalta,esimerkiksi Patria kouluttaa niillä ei kaupallisesti koska kaupallisesti ei saa... ???

 

Käsitänkö oikein,jos jollain koneella ei saa kouluttaa kaupallisesti niin koulutuksen katsotaan olevan ei kaupallista käyttöä  jos silla silti koulutetaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Guukeli auttoi....

 

http://www.ilmailu.org/index.php?option=com_smf&Itemid=26&topic=1483.0;prev_next=next

 

Uusi ilmailulaki toki toteaa, että lentokoulutusta voi antaa joko lentokoulutusluvalla tai lentokoulutuslupa voi sisältyä lentotoimintalupaan. Lentotoimintalupa pykälän 68 nojalla vaaditaan vain kaupalliseen ilmakuljetukseen jota lentokoulutus ei kaupallisen ilmakuljetuksen määritelmän mukaan ole: "kaupallisella ilmakuljetuksella (Commercial Air Transport) ilma-aluksen käyttämistä matkustajien, rahdin tai postin kuljetukseen maksua tai muuta korvausta vastaan;". Eli vain lentokoulutuslupa vaaditaan, mikä sinänsä on varmaan intuitiivisesti selvää useimmille?

 

Siis lentokoulutus ei ole kaupallista käyttöä.

 

Yksinpuhelu loppu. :laugh:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Guukeli auttoi....

 

http://www.ilmailu.org/index.php?option=com_smf&Itemid=26&topic=1483.0;prev_next=next

 

Uusi ilmailulaki toki toteaa, että lentokoulutusta voi antaa joko lentokoulutusluvalla tai lentokoulutuslupa voi sisältyä lentotoimintalupaan. Lentotoimintalupa pykälän 68 nojalla vaaditaan vain kaupalliseen ilmakuljetukseen jota lentokoulutus ei kaupallisen ilmakuljetuksen määritelmän mukaan ole: "kaupallisella ilmakuljetuksella (Commercial Air Transport) ilma-aluksen käyttämistä matkustajien, rahdin tai postin kuljetukseen maksua tai muuta korvausta vastaan;". Eli vain lentokoulutuslupa vaaditaan, mikä sinänsä on varmaan intuitiivisesti selvää useimmille?

 

Siis lentokoulutus ei ole kaupallista käyttöä.

 

 

Oletko varma? Kaupallinen ilmakuljetus (Commercial Air Transport - CAT) on minun mielestäni eri asia kuin kaupallinen käyttö.

 

EU:n asetuksen 216/008 mukaan kaupallista käyttöä on: "Commercial operation" shall mean any operation of an aircraft, in return of remuneration or other valuable consideration, which is available to the public or, when not made available to the public, which is performed under a contract between an operator and a customer, where the latter has no control over the operator.

 

Jos joku tarjoaa Bravoa käytettäväksi maksua vastaan, niin tuon mukaan se on kaupallista käyttöä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletko varma? Kaupallinen ilmakuljetus (Commercial Air Transport - CAT) on minun mielestäni eri asia kuin kaupallinen käyttö.

 

EU:n asetuksen 216/008 mukaan kaupallista käyttöä on: "Commercial operation" shall mean any operation of an aircraft, in return of remuneration or other valuable consideration, which is available to the public or, when not made available to the public, which is performed under a contract between an operator and a customer, where the latter has no control over the operator.

 

Jos joku tarjoaa Bravoa käytettäväksi maksua vastaan, niin tuon mukaan se on kaupallista käyttöä.

 

Terve Jouni,en ole lähellekään varma,olen ymmälläni... ???

 

Lainasin tekstiä tuolta toiselta forumilta kun ei vastauksia/kommentteja kuulunut.

 

Siis alkuperäinen kysymys voimassa. :) ja koulutus jatkuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli tuossa pientä väittelyä isän kanssa mitä koneita Suomen Ilmavoimilla oli ennen Hornetteja ja Hawkeja. Voisiko joku selventää tätä asiaa minulle?  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajattelin että pätevämpi vastaus löytyy täältä kuin Wikipediasta  ::)

 

Harvoinpa ne Wikipedian tiedot kauheasti pielessä on vaikka joku nördelli pilkunviilaaja niin väittäisikin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipahan korkattua eilen Easyjet ennenkuin se lopettaa HK:n lennot. Mikä kumma siinä on kun erittäin monien piti päästä etupäähän istumaan ja siinä blokata koko jono tavaroita asetellessa kun takana oli tilaa vaikka muille jakaa? Muutaman kerran siinä puolivälissä emot koitti maanitella porukkaa taaksekin päin. Meikäläinen purjehti silloin alkupäässä jonoa melkein heidän yli vauhdilla takaosaan ikkunapaikalle ;).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä kumma siinä on kun erittäin monien piti päästä etupäähän istumaan ja siinä blokata koko jono tavaroita asetellessa kun takana oli tilaa vaikka muille jakaa?

Niin tyypillistä, vaikka olisi jo ennalta määritetyt paikat... Ei voida väistää sitten millään.  Ja toinen asia mikä ihmetyttää, niin porukka menee kyynärpäät edellä lähtöportille tungeksimaan, kun boarding alkaa, ei sitä yhtään sen aikaisemmin perille pääse.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mut jos menee siihen koneen etuosaan niin pääsee aikasemmin ulos ;)

Näin kai ne ajattelee vaikka ei siinä mene just yli 2 minuuttia kun tollanen pikku putki on tyhjä. Mut boardingi voi kestää usean minuutin enemmän :-\. Saattaapi tulla isompi delay siitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Normi Suomi-Verkkari touhua. Juosten koneeseen ja kun istutaan riveillä 1-5 luullaan olevansa busineksessa.  :'(

 

Toki kaikki 158 ihmistä jonossa em. esiintyjien jälkeen ovat toista mieltä.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse en juurikaan Suomi-verkkareita käytä matkustaessani, mutta silti pidän koneen etuosassa istumisesta - aavistuksen hiljaisempaa, tarjoilut aikaisemmin, rauhallisempi fiilis kun ei näe niitä 150:tä muuta ihmistä.

 

Ja jos sitten lentoyhtiö valitsee palvelumallikseen sen, että koneen paikat jaetaan koneeseennousujärjestyksessä, niin kyllä silloin luonnollinen valinta on hakeutua jonon ensimmäiseksi, jotta pääsee mukavalle paikalle. Jos ei tuosta mallista pidä, niin sille ei sitten oikein voi mitään muuta kuin valita toisenlainen lentoyhtiö...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka tarkalleen suurempiin matkustajakoneisiin pumpataan niiden pyytämät polttoainemäärät? Heittääkö lukema kymmenillä vai sadoilla kiloilla pyydetystä määrästä(toivon mukaan yli  ;D)? Entä tankkien väliset suhteet, voiko esim. toisessa siivessä olla kymmeniä/satoja kiloja enemmän keroa kuin toisessa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka tarkalleen suurempiin matkustajakoneisiin pumpataan niiden pyytämät polttoainemäärät? Heittääkö lukema kymmenillä vai sadoilla kiloilla pyydetystä määrästä(toivon mukaan yli  ;D)? Entä tankkien väliset suhteet, voiko esim. toisessa siivessä olla kymmeniä/satoja kiloja enemmän keroa kuin toisessa?

 

Tankkiautoissa on melko tarkat mittarit, eikä heittoa pääse siksi juurikaan tulemaan (parikymmentä kiloakin kuulostaan omaan korvaan jo melko isolta heitolta, mutta paremmin asioista perillä olevat tarkentakoot).  Tankkausvaiheessa pyritään polttoainemäärät toki tasaamaan siipitankeissa. Eroa voi kuitenkin hieman olla, esimerkiksi putessa maksimiero siipitankkien välillä on 453kg (käsikirjan mukaan siis). Se on sitten ihan eri asia, että missä vaiheessa se ero vaikuttaa ratkaisevasti lento-ominaisuuksiin. Ilmeisesti nuo manuaalien määräämät rajat ovat kuitenkin melko kovilla turvakertoimilla supistettuja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Intialaisen Kingfisherin liittyessä lähivuosina oneWorldiin, mitenhän olisi Kingfisherin HEL-BOM nyt Finnairin jälkeen? Mumbaista puolestaan on yhteydet muihin eteläisen Intian kaupunkeihin, kuten Hyderabadiin, Bengaluruun ja Chennaihin. A332 voisi olla varsin sopiva kone ko. reitille, kun syöttöliikennettä löytyisi sekä Euroopasta (AY) että Intiasta (IT).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse en juurikaan Suomi-verkkareita käytä matkustaessani, mutta silti pidän koneen etuosassa istumisesta - aavistuksen hiljaisempaa, tarjoilut aikaisemmin, rauhallisempi fiilis kun ei näe niitä 150:tä muuta ihmistä.

 

Ja jos sitten lentoyhtiö valitsee palvelumallikseen sen, että koneen paikat jaetaan koneeseennousujärjestyksessä, niin kyllä silloin luonnollinen valinta on hakeutua jonon ensimmäiseksi, jotta pääsee mukavalle paikalle. Jos ei tuosta mallista pidä, niin sille ei sitten oikein voi mitään muuta kuin valita toisenlainen lentoyhtiö...

Varmaan osittain noinkin, tällasta puolikuuroa ei pienet äänet haittaa, tarjoilutkin voi alkaa molemmista päistä ja noita takaraivoja en yleensä katsele, niin ihan sama. Mutta takaa voi tarkkailla siipeä, laippoja,jarruja ja siivekkeitä paremmin. Enkä tuota palvelumallia sinänsä pitänyt huonona, itse pääsin reilusti  vielä valikoimaan sopivan ikkunapaikan kun olin jonossa noin kohdassa 1/5. Lisäksi käytännössä ei tuo vapaa istuin juttu juurikaan eronnut mielestäni niistä "toisenlaisista lentoyhtiöistä", niissäkin samanlaisesti aina etupään tyypit blokkaa käytävän tukkoon, nyt niiden tietysti pitää jäädä siihen alkuun, siinä ero.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Intialaisen Kingfisherin liittyessä lähivuosina oneWorldiin, mitenhän olisi Kingfisherin HEL-BOM nyt Finnairin jälkeen? Mumbaista puolestaan on yhteydet muihin eteläisen Intian kaupunkeihin, kuten Hyderabadiin, Bengaluruun ja Chennaihin. A332 voisi olla varsin sopiva kone ko. reitille, kun syöttöliikennettä löytyisi sekä Euroopasta (AY) että Intiasta (IT).

 

Varmaan oikeanlaisella syöttöliikenteellä (joka sisältää tarpeellisen markkinoinnin jne.) voisi teoriassa toimiakin. Mutta luulisi, että A332 on omimmillaan juuri pidemmillä reiteillä, eikä tuollaisilla keskipitkällä reitillä. Lisäksi Kingfisher varmasti löytää tuottoisampia markkinoita muualta kuin Suomesta. Näin äkkiseltään Saksa tuntuisi järkevämmältä, koska siellä on tuntuva intialaisvähemmistö ja lisäksi Air Berlin on myös liittymässä oneWorldiin. Kingfisher on myös (ainakin aikaisemmin) ilmaissut aikeensa aloittaa lennot P-Amerikkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään