Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

1. Onko esim. Finnairin näissä kaukolentokoneissa jotain "taukotupaa" miehistölle? Meneekö esim. Amerikan lennoille kaksi kapteenia ja kaksi perämiestä vai?

 

2. Kaikki nämä kannettavat tietokoneet, mp3 soittimet, kännykät pitää sulkea laskun ja takeoff ajan, mutta onko koskaan tapahtunut missäkään näissä nykykoneissa jotain onnettomuutta sen takia että esim. kännykkää on ollut päällä/käytössä laskun tai nousun aikana. Eikös ohjaamossaki ole kannettavat päällä jossa on kartat etc.? Mitä voi mahdollisesti tapahtua jos kaikki on esim. kännykällään netissä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Mitä voi mahdollisesti tapahtua jos kaikki on esim. kännykällään netissä?

 

netti jumiutuu, ei kait sieltä koneesta mee kun yks kaapeli alas  8) ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

netti jumiutuu, ei kait sieltä koneesta mee kun yks kaapeli alas  8) ;)

 

ehkä  :) mutta jos vaikka kaikki kuuntelee mp3 soitinta. Ei taida mennä yhtäkään kaapelia alas....

 

1. Onko esim. Finnairin näissä kaukolentokoneissa jotain "taukotupaa" miehistölle? Meneekö esim. Amerikan lennoille kaksi kapteenia ja kaksi perämiestä vai?

 

2. Kaikki nämä kannettavat tietokoneet, mp3 soittimet, kännykät pitää sulkea laskun ja takeoff ajan, mutta onko koskaan tapahtunut missäkään näissä nykykoneissa jotain onnettomuutta sen takia että esim. kännykkää on ollut päällä/käytössä laskun tai nousun aikana. Eikös ohjaamossaki ole kannettavat päällä jossa on kartat etc.? Mitä voi mahdollisesti tapahtua jos kaikki on esim. kännykällään netissä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. Erityisesti matkustamohenkilökunnan lepotilaksi tarkoitettu pieni huone sijaitsee ruumassa ja sinne mennään portaita pitkin (siis Finnairin A330- ja A340-koneissa). Enpäs ole varma, mutta yleensä kaksi lentäjää riittää (?), mutta pidemmillä kaukolennoilla saattaa kyydissä olla kolmaskin lentäjä.

 

2. Täysin varotoimenpide, ei todennäköisesti aiheuta mitään. Onnettomuusriski on suurempi nousussa ja laskeutumisessa, ja siten on kätevää, ettei matkustajilla ole laitteet esillä, kun pitäisikin poistua äkkiä palavasta koneesta. Eli todennäköisesti ei mitään ja nykytutkimusten valossahan lentokoneissa on internet ja matkapuhelintakin saa käyttää. Aiemmin on perusteltu elektronisten laitteiden voivan aiheuttaa häiriöitä lentokoneen laitteisiin, mutta ainakaan nykyään tällaista ei tapahdu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä, Viggenissä on reverssit. Ja ei, Viggenin reverssejä ei käytetä monessa hävittäjässä ;D

Olis vissii pitäny muotoilla asia toisin  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

täytyskö tän otsikon vaihtaa tyhmiä kysymyksiä ja vastauksiai ilmailusta?

 

ei vaan, saipahan hymyilemään, ei aina tarvii väkisin olla niin hampaat irvessä ja veren maku suussa. Kiva huomata että huumoriakin löytyy vielä  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. Onko esim. Finnairin näissä kaukolentokoneissa jotain "taukotupaa" miehistölle? Meneekö esim. Amerikan lennoille kaksi kapteenia ja kaksi perämiestä vai?

 

 

On, matkustamohenkilökunnalle on tosiaan ruumassa, niin kuin Lasse kirjoitti. Lentäjille on pieni lepohuone heti ohjaamon takana. New Yorkin lennolla on vain kaksi lentäjää, mutta pitemmillä lennoilla tosiaan 3 , joita kukin vuorollaan lepäämässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2. Kaikki nämä kannettavat tietokoneet, mp3 soittimet, kännykät pitää sulkea laskun ja takeoff ajan, mutta onko koskaan tapahtunut missäkään näissä nykykoneissa jotain onnettomuutta sen takia että esim. kännykkää on ollut päällä/käytössä laskun tai nousun aikana. Eikös ohjaamossaki ole kannettavat päällä jossa on kartat etc.? Mitä voi mahdollisesti tapahtua jos kaikki on esim. kännykällään netissä?

 

FAA tutkii WiFi:n vaikutuksia 737NG:n näyttöihin. Tosin näyttäisi siltä, että normaaleilla tehoilla ei ongelmia pitäisi aiheutua. Faa odottaa Boeingilta SB:tä ongelmaan liittyen.

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Mitä voi mahdollisesti tapahtua jos kaikki on esim. kännykällään netissä?

 

Tälläinen tilanne on kyllä melko ongelmallinen myös matkapuhelinverkon kannalta, koska kysymyksessä on 'soluverkko', jossa samat taajuudet toistuvat tietyn kuvion mukaan ja oletetaan, että tukiasemat kuulevat vain lähellä olevia matkapuhelimia, samoin tietysti puhelimet vain lähellä olevia tukiasemia. Tämä ehto ei enää toteudu, jos matkapuhelin onkin korkealla lentävässä lentokoneessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällainen kapine ohjaamaan audiota lienee tällä hetkellä etevin tarjolla olevista ratkaisuista:

 

http://www.ps-engineering.com/pma8000bt.shtml

 

Musiikin lähteeksi käy sitten vaikkapa jokin bluetoothilla varustettu kapula.

 

Mites kun tuolla 'heavy' puolella bluutuutti kuuluu laitteisiin, joita ei saa matkustamossa käyttää missään lennon vaiheessa, niin cessnapiiperön avioniikkako on niin robustia, ettei mitään riskejä virhetoiminnasta  tai virheindikaatioista ole? ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites kun tuolla 'heavy' puolella bluutuutti kuuluu laitteisiin, joita ei saa matkustamossa käyttää missään lennon vaiheessa, niin cessnapiiperön avioniikkako on niin robustia, ettei mitään riskejä virhetoiminnasta  tai virheindikaatioista ole? ;)

 

No jos ei muuta niin sitä on ainakin merkittävästi vähemmän ja VFR-toiminnassa se on huomattavasti vähemmän kriittistä :D

 

/Samuli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten yleistä on että Finskin Euroopan lennoille jo lippua kirjoitettaessa ilmoitetaan istumapaikka?

 

Paremman puoliskon kanssa ostimme matkan Lissaboniin hotelleineen (ei muita palveluita) vanhentuvilla pisteillä, niin istumapaikat olivat valmiina lipussa.

En ole tälläiseen aiemmin törmännyt, vaikka aika reippaasti on tullut matkusteltua...

 

Vai tuleeko tuo siitä, että kyseessä on ns pakettimatka (matkanjärjestäjä on Finskin sivujen mukaan Aurinkomatkat) ?

 

Viime vuonna kävimme vastaavalla matkalla ja silloin istumapaikkoja ei ollut valmiina.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi kiitotie (rullaustie??) puhdistettiin Lufthansan A380 laskun jälkeen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi kiitotie (rullaustie??) puhdistettiin Lufthansan A380 laskun jälkeen?

 

Lainaus toisaalta: Airbusin perässä tuli kolonna työkoneita, jotka puhdistivat kiitoradan nousun jälkeen. A380:n siivenkärjet ylttivät kiitoradan reunojen yli ja reunimmaiset moottoritkin olivat aika lähellä radan reunoja, joten koneen nousun aiheuttamat pyörteet nostattivat radan reunoilta paljon pölyä ja roskaa. Se piti putsata pois ennen seuraavia koneita.

 

(ja laskeutumisen yhdessä samat perusteet, jos silloinkin putsailtiin)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaa joku selitys tälle vähän oudolle reitti valinnalle. Kyseessä on siis Norwegianin lento Rovaniemi-Helsinki

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten yleistä on että Finskin Euroopan lennoille jo lippua kirjoitettaessa ilmoitetaan istumapaikka?

Paremman puoliskon kanssa ostimme matkan Lissaboniin hotelleineen (ei muita palveluita) vanhentuvilla pisteillä, niin istumapaikat olivat valmiina lipussa.

Vai tuleeko tuo siitä, että kyseessä on ns pakettimatka (matkanjärjestäjä on Finskin sivujen mukaan Aurinkomatkat) ?

Nykyään aivan yleisestä, Finnair.fi sivustolta ostaessa saa itse valita paikat, mutta sinulle ei ilmeisesti ole tullut mahdollisuutta paikkaa valita, kun kerran on jo valmiina lipussa paikat. Tietenkin, vaikka istumapaikat ovat jo lipussa, voivat ne vielä muuttua ellei ne ole ennalta maksettuja paikkoja, vahvistuvat lähtöselvityksessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään