Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Tämä lienee oikea alue tälle kysymykselle ;D

 

Eli onko 126.05 oikea Skiathoksen tornin taajuus? Tältä sivulta sen löysin. Muilla kokemuksia kyseisestä sivusta? Jotain Notamin tynkääkin näyttäisi olevan, mutta niitä en tarvitse. Eli ken tietää, ni kertokoon, onko tuo oikea taajuus :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

126.05 on Skiathoksen lähestymistutkan taajuus, tornin taajuus on 123.250. Ja varmaankin jokin kämmi käynyt linkkiä tehdessäsi viestiin, en nimittäin itse ainakaan näe siinä mitään linkkiä  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

126.05 on Skiathoksen lähestymistutkan taajuus, tornin taajuus on 123.250. Ja varmaankin jokin kämmi käynyt linkkiä tehdessäsi viestiin, en nimittäin itse ainakaan näe siinä mitään linkkiä  :P

No voi luoja..  http://www.ourairports.com/airports/LGSK/pilot-info.html

Siinä linkki.

Tuollahan näkyykin olevan tornin ja lähestymisen paikalla sama taajuus ::) Elikkä tornissa löpissään siis jaksolla 123.250. Kiitoksia tästä ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennon myöhästyminen hieman askaruttaa ja siihen liittyvät mahdolliset korvaukset / toiminta mallit... Eli tarkoituis olisi lähteä lomailemaan 26.6 rhodokselle ja Air Finland:in lomalento kyseessää, nyt huolestuneenna seurannut kyseseisen yhtiön lentoja. Millainen käytäntö on esim. lähtöselvityksessä ( eli pitääkö tehdä siihen "oikeaan alkuperäiseen aikaan" ) jos on tiedossa että lento on esim. 12h myöhässä ? Mites odottelu kuka siintä kantaa vastuun ja mahdollisista korvauksista lentoyhtiö vai matkanjärjestäjä... Tyhmiä kysymyksiä mutta tämä ketju lienee niille tarkoitettu. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jos on tiedossa että lento on esim. 12h myöhässä ?

 

Mistä olet saanut tiedon? Jos tieto on hevosmiesten tietotoimistosta ja yhtiö onkin vuokrannut korvaavan koneen, joka lähtee aikataulussa, korvausvelvollisen näet peilistä. Muut matkaehdot löydät lipuista tai muista matkatositteista.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman korjausta tohon edelliseen, en tarkoittanut että nyt olisi tiedossa lennon myöhästyminen. Tarkoitin lähinnä vain esimerkkinä. Pahoittelut epäselvästä kysymyksestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän matkanjärjestäjä isomman ennaltatiedetyn viivästyksen sattuessa myös ota yhteyttä asiakkaaseen, tätä Yleiset Valmismatkaehdotkin edellyttävät: "Muutoksista on ilmoitettava matkustajalle niin pian kuin mahdollista."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos lähden Helsingistä itävaltaan austrian arrowsilla (austrian airlines) ja kone saapuu syystä x pikkasen myöhässä itävaltaan ja seuraava lento on lähtenyt eli olen myöhästynyt. Kuka on tapauksessa korvausvelvollinen? Eli tarkoitan sillä kuka maksaa seuraavan lipun toiselle lennolle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos lento Wieniin ja jatkolento ovat samalla lipulla, on lentoyhtiö korvausvelvollinen.

 

Esim. Leikitään, että olet ostamassa lippua Barcelonaan:

Jos ostat yhdessä ostotapahtumassa lipun HEL-BCN sisältäen koneenvaihdon Wienissä, on koko matka samalla lipulla.

Jos ostat ensin lipun HEL-VIE ja sitten VIE-BCN on sinulla kaksi eri lippua.

 

Jos sinulla on kaksi erillistä lippua, ei menetettyä jatkoyhteyttä korvata, eivätkä kaikki lentoyhtiöt anna edes esim. poletoida laukkuja perille.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennon myöhästyminen hieman askaruttaa ja siihen liittyvät mahdolliset korvaukset / toiminta mallit... Eli tarkoituis olisi lähteä lomailemaan 26.6 rhodokselle ja Air Finland:in lomalento kyseessää, nyt huolestuneenna seurannut kyseseisen yhtiön lentoja. Millainen käytäntö on esim. lähtöselvityksessä ( eli pitääkö tehdä siihen "oikeaan alkuperäiseen aikaan" ) jos on tiedossa että lento on esim. 12h myöhässä ? Mites odottelu kuka siintä kantaa vastuun ja mahdollisista korvauksista lentoyhtiö vai matkanjärjestäjä... Tyhmiä kysymyksiä mutta tämä ketju lienee niille tarkoitettu. ::)

Lähtöselvityksen aukiolo koneen ollessa pahasti myöhässä on aina tapauskohtaista. Yleensä lähtöselvitys pyritään pitämään auki lennon arvioituun lähtöaikaan asti (-30min). Aina tämä ei kuitenkaan ole mahdollista. Matkanjärjestäjä tiedottaa aina myöhästymistapauksissa asiakkaita arvioidusta lähtöajasta, lähtöselvityksen poikkeusaukioloajoista ja mahdollisista korvausmenettelyistä. Koneen ollessa yli 10 tuntia myöhässä, annetaan usein matkustajille mahdollisuus päivähuoneeseen lentokenttähotellissa ja mahdollisuus aterioida joko lentokentällä tai hotellissa, mutta tämä ei ole absoluuttinen totuus vaan kaikki riippuu tapauksesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos lähden Helsingistä itävaltaan austrian arrowsilla (austrian airlines) ja kone saapuu syystä x pikkasen myöhässä itävaltaan ja seuraava lento on lähtenyt eli olen myöhästynyt. Kuka on tapauksessa korvausvelvollinen? Eli tarkoitan sillä kuka maksaa seuraavan lipun toiselle lennolle.

 

Sinä maksat.

Seuraavaa lippua tuskin saat halpayhtiöiden markkinoimalla hinnat alkaen -summalla.

 

Esimerkki: ostat liput Ryynärtousilta. Saat aina kaksi eri lippua. Ensin lippu suomesta välipysäkille ja sitten erikseen välipysäkiltä perille. Lipuissa ei ole vaihto eikä palautusoikeutta ja hintakin on määräytynyt huutokaupan tapaan. Nyt joudut ostamaan uuden lipun tuolla välipysäkillä, jossa et edes tahtoisi olla. Mistä ostat lipun ? erikseen maksulliselta myyntitiskiltä? Erikseen maksulliselta WEB kioskilta? Mikä on paikallinen data-siirtohinta, kun ostos tehdään kännykällä? Uuden jatkolipun hinta voi olla jopa kymmenkertainen alkuperäiseen jatkolippuun verrattuna. Tämä on se millä halpikset tienaavat, ei sämpylöiden myynti.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saanen olla eri mieltä.

 

Halpikset myyvät pääosin ns. point to point-lentoja, eli A:sta B:hen ilman välilaskuja. Jotkut matkustajat kikkailevat ostamalla ensin lipun A:sta B:hen ja erikseen B:stä C:hen. Tällöin ei kukaan korvaa menetettyä jatkoyhteyttä.

 

Valtaosa reittiyhtiöistä ja myös monet "halpikset" kuten AB, BT ja DY myyvät kuitenkin lippuja vaihtoyhteydellä. Jos ostat esim. DY:llä lipun HEL-ARN-AGP, on yhtiö velvollinen korvaamaan menetetyn jatkoyhteyden ja mahdollisen hotelliyön Tukholmassa vaikka lipun hinta olisi 2 markkaa. Ei siis riipu lipun hinnasta, vaan edelleen siitä, onko koko matka samalla lipulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos lähden Helsingistä itävaltaan austrian arrowsilla (austrian airlines) ja kone saapuu syystä x pikkasen myöhässä itävaltaan ja seuraava lento on lähtenyt eli olen myöhästynyt. Kuka on tapauksessa korvausvelvollinen? Eli tarkoitan sillä kuka maksaa seuraavan lipun toiselle lennolle.

Niin kuin edellisissä viesteissä jo sanottiinkin, että jos molemmat lennot ovat samalla lipulla on lentoyhtiö korvausvelvollinen. Jos lennot ovat eri lipuilla niin jos sinulla on matkavakuutus, niin vakuutusyhtiö korvaa sen lennon hinnan minkä joudut varaamaan uudestaan myöhästymisen takia, silloin sinun täytyy pyytää lentoyhtiöltä tuosta myöhästymisen syystä raportti, jonka sitten lähetät vakuutusyhtiöön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saanen olla eri mieltä.

 

Halpikset myyvät pääosin ns. point to point-lentoja, eli A:sta B:hen ilman välilaskuja. Jotkut matkustajat kikkailevat ostamalla ensin lipun A:sta B:hen ja erikseen B:stä C:hen. Tällöin ei kukaan korvaa menetettyä jatkoyhteyttä.

 

Mistä olet erimieltä? Mitä kikkailua?

 

jk

 

PS. mitä ovat AB, BT ja DY

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä olet erimieltä? Mitä kikkailua?

 

Siitä, kuka maksaa.

 

Kikkailulla tarkoitan kahden eri lipun ostamista yhden sijasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kahden lipun osto on tosiasiallinen pakko, jos myyjä ei kirjoita yhdelle kupongille kuin yhden välin tai sama yhtiö (tai allianssi) ei voi kuljettaa perille. Jos jatko katkeaa niin lipun haltija joutuu ostamaan uuden lipun päivän hintaan. Ihan omasta pussista. Mikä tässä on kikkailua? Ja edelleen kuka mielestäsi maksaa uuden jatkolipun?

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäksi jos esim Easyjet jättää sut 7 tunniksi CDG kolmosterminaaliin koska lentävät ensin Orly-Nizza välin, josta kone palaa sitten CDG:lle, ainoa lohtu jota saat on 8EUR voucher kahvilaan, joka on kiinni.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mietittiin tuossa Turku Airshowssa lauantaina tämmöistä ilmiötä:

Kun se UH-1 Huey lenteli siinä edessä, olimme huomaavinamme notta koptereille tuttu lätkytys-ääni hävisi kun Huey käänsi pyrstönsä meihin päin ja tuli takaisin kun nokka oli suurinpiirtein meitä kohti. Kun pyrstö oli meihin päin kuului milteinpä pelkästään moottorin ääni.

 

Totta vai yhden lonkeron luoma audioharha?

 

Tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mietittiin tuossa Turku Airshowssa lauantaina tämmöistä ilmiötä:

Kun se UH-1 Huey lenteli siinä edessä, olimme huomaavinamme notta koptereille tuttu lätkytys-ääni hävisi kun Huey käänsi pyrstönsä meihin päin ja tuli takaisin kun nokka oli suurinpiirtein meitä kohti. Kun pyrstö oli meihin päin kuului milteinpä pelkästään moottorin ääni.

 

Totta vai yhden lonkeron luoma audioharha?

 

Tuomo

 

Notuota.... itte olen aina mieltänyt asian niin että se lätke tulee nimenomaan siitä kun sen leveän lavan tuottama ilmavirta lävähtää pyrstöroottorin puomiin, joka tukisi tuota audioaistimusta. Ja olenpa mielestäni Hueyen ja Huey Cobrien kanssa mielestäni todennut samankaltaista ilmiötä. Jopa ilman lonkeroa  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Notuota.... itte olen aina mieltänyt asian niin että se lätke tulee nimenomaan siitä kun sen leveän lavan tuottama ilmavirta lävähtää pyrstöroottorin puomiin, joka tukisi tuota audioaistimusta. Ja olenpa mielestäni Hueyen ja Huey Cobrien kanssa mielestäni todennut samankaltaista ilmiötä. Jopa ilman lonkeroa  8)

 

Mun ymmärtääkseni kyse on enemmänkin pääroottorin ilmavirran tai kärkipyörteiden osumisesta pyrstöroottorin vastaavaan. Mielikuvaa tukee se että esim. Eurocopterit ja muut vastaavat Fenestron-vehkeet ovat ääneltään kovin ei-kopterimaisia.

 

/Samuli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia vastauksista Orvo ja Samuli :)

 

Mitenkäs tuo kopterin asento sitten vaikuttaa ikäänkuin päinvastoin? Naama meihinpäin lätkähdys-ääni kuului, hanuri meihinpäin ja vain moottori murisi? Lätkähdys-ääni syntyy siis jossain kopterin takaosissa, mutta kuuluu paremmin eteen kuin taakse. Kummallista sanon minä.

 

Tuomo

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään