Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Ettei vaan ois tullu telineet sisällä laskuun? :)

 

Sunnuntaina kun koneen Malmilla kuvasin ja huomasin ton potkurijutun, niin tuli ensin sama mieleen, mutta sitten huomasin että toisessakin potkurissa oli lavat käännetty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sunnuntaina kun koneen Malmilla kuvasin ja huomasin ton potkurijutun, niin tuli ensin sama mieleen, mutta sitten huomasin että toisessakin potkurissa oli lavat käännetty.

 

Eli on tultu pirun tarkasti siivet vaaterissa telineet sisällä laskuun. :)

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa viideossa on push back -rojekti meneillään. Mikä on tuo kierrepiuha rakvaattorista koneen kylkeen? Ääntäkö siinä kulkeepi?

 

 

Sitäpä juuri.

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No entäpä, mikä varmistin on tuossa kuvassa kyseessä (siis tuo punainen nauha)? Maahenkilökunta irrottaa sen sen jälkeen kun puomi on irti.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

No entäpä, mikä varmistin on tuossa kuvassa kyseessä (siis tuo punainen nauha)? Maahenkilökunta irrottaa sen sen jälkeen kun puomi on irti.

 

"Bypass pin" katkaisee hydrauliikat nokkapyöräohjaukselta, jotta teline saisi pyöriä vapaana pushbackin aikana eikä vaurioita syntyisi pushbackille tai nokkatelineelle. Jos pinna on asennettuna, koneen nokkapyöräohjaus ei siis toimi. Tämän takia koneen lähettäjän rituaaleihin pushbackin jälkeen kuuluu yleensä näyttää "all clear" signaali ohjaamomiehistölle heiluttamalla pinnaa kädessään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uskoisin, että useimmin pyydetään jotakin ohjaussuuntaa jolla sopivasti pystyy välttämään pahimmat rintamat.

 

Jatkokysymys tähän liittyen; onko esimerkiksi Suomessa aluelennonjohdolla jotakin systeemiä, joilla he näkisivät reaaliaikaista kuvaa juurikin myrskyrintamista ja voisivat näin alkaa jo ennen koneiden pyyntöä alkaa pyörittelemään niitä pois pahimmista puijutuksista siistissä järjestyksessä?

 

Apunäytöltä saadaan sää näkyviin yksisäätutka-asema kerrallaan, mutta vektorointia ei juuri kannata yrittää. Koneiden säätutkat näyttävät antavan paremman tiedon sään intensiteetistä ja usein tulee arviokin paikasta josta pystytään palaamaan takaisin reitille. Apunäytöltä tänä ei oikein pysty tekemään, vaan korkeintaan arvioita mihin pahin sää on siirtymässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko liikennekoneiden automatiikka nykyään jo sellainen, että laskuja ja nousuja suoritetaan täysin automaattisesti ihan normisuorituksena? Jos on, niin millaisissa olosuhteissa, ja mikä olisi määrällinen suhde automatiikan ja käsiohjauksen välillä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On ollut jo 1960-luvulta lähtien. Esimerkiksi Caravelleen sai Auto Land option.

Finnairin koneista ensimmäinen jatkuvasti Auto land kelpoinen kone oli DC-10.

 

Huonolla säällä on aina pakko tehdä Auto Land, ja jotta ohjaajilla olisi kelpoisuus tuohon niin autoländejä pitää treenata myös hyvällä saallä tai simussa.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko liikennekoneiden automatiikka nykyään jo sellainen, että laskuja ja nousuja suoritetaan täysin automaattisesti ihan normisuorituksena? Jos on, niin millaisissa olosuhteissa, ja mikä olisi määrällinen suhde automatiikan ja käsiohjauksen välillä?

Nousuja ei tehdä autopilotilla vielä edes Airbusissa. Ehkäpä tulevaisuudessa sitten, teknisesti pitäisi jo olla mahdollista mutta itse en näe syytä miksi lentoonlähtö pitäisi tehdä autopilotilla kun siellä vielä on ohjaajatkin, no ehkä sitten kun näkyvyys on nolla tai pieni. Lasku automaatilla on sitten eri asia, huonolla säällä autoland on turvallisempi jos maanäkyvyyteen ei päästä ollenkaan tai päästään vasta hyvin matalalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok, kiitos. No, tehdäänkö hyvällä kelillä ja näkyvyydellä pääsääntöisesti laskut käsiohjauksella, vai onko asia kiinni kuskista miten haluaa? Vai yhtiön proseduureista pelkästään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten lyhyeltä kiitoradalta Boeing 757 voi nousta ?  Jos kerosiiniä on tuskin mitään tankeissa. Ja ei ole matkustajia eikä lastia ? Oletuksena tullaan heti laskuun.

 

Entä lasku. Pysähtyykö nopeasti kevyenä ?  Mietin Jämin kiitorataa. Että riittääkö pituus ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok, kiitos. No, tehdäänkö hyvällä kelillä ja näkyvyydellä pääsääntöisesti laskut käsiohjauksella, vai onko asia kiinni kuskista miten haluaa? Vai yhtiön proseduureista pelkästään?

Tehdään. Jos keli on vaikka tuulinen ja puuskainen, niin ohjaaja mieluiten siirtyy käsiohjaukseen totuttua aikaisemmin ennen laskua jos ollaan vaan maanäkyvyydessä, tämä sen takia, että ohjaaja pääsee jo hyvissä ajoin ottamaan vallitsevaan keliin tuntumaa. Yleensä tuo käsiohjaus- automaattisuhde on osittain kiinni yhtiön proseduureista ja enemmän lentokentän ruuhkaisuudesta, jos on vilkas kenttä niin mennään yleensä lähes ratkaisukorkeuteen asti automaatilla, että tullaan täsmällisesti ja ehditään ennen seuraavaa laskevaa konetta alta pois koska usein tuo automaatti tekee asiat tasaisemmin kuin ihminen.

 

Välillä hyvällä kelillä harjoitellaan autolandeja ja testataan koneen autopilotin autoland - moodia(jos siis sellainen on) - ja kentän autoland-laskun mahdollistavia lähestymislaitteita. Tuo autoland - järjestelmän testaus tietyin väliajoin kuuluu koneen normaaliin huolto-ohjelmaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten lyhyeltä kiitoradalta Boeing 757 voi nousta ?  Jos kerosiiniä on tuskin mitään tankeissa. Ja ei ole matkustajia eikä lastia ? Oletuksena tullaan heti laskuun.

Entä lasku. Pysähtyykö nopeasti kevyenä ?  Mietin Jämin kiitorataa. Että riittääkö pituus ?

 

Paha sanoa kovin tarkasti kun riippuu monesta eri tekijästä kuten koneen massasta, tuulista, lämpötilasta, laippa-asetuksesta...ym.

Tuolta http://www.boeing.com/commercial/airports/757.htm löytyy ko. koneen suoritusarvoja ja käyriä esim. kohta performance: "takeoff/landing runway requirements".

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpä ole ennen nähnyt tälläistä. Onko jokin uusi?

Jaa, oliskohan teksti-tv:ssä osunut silmiin eka kerran tuossa joskus juhannuksen kieppeillä,en isommin asiaa huomioinut, tänä kesänä kuitenkin  :-[. Aika uusi asia kuitenkin kyseessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten lyhyeltä kiitoradalta Boeing 757 voi nousta ?  Jos kerosiiniä on tuskin mitään tankeissa. Ja ei ole matkustajia eikä lastia ? Oletuksena tullaan heti laskuun.

 

Entä lasku. Pysähtyykö nopeasti kevyenä ?  Mietin Jämin kiitorataa. Että riittääkö pituus ?

Just joo, ota sitten selvää onko kysyjä joku 14v. kalsaripilotti, vai vanhenpikin henkilö, kysymykset ainakin viittaa noihin nuorempiin. Kyssärin tiedot löytyy netistä nopeempaa kuin lähetetellä kysymyksiä tänne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten lyhyeltä kiitoradalta Boeing 757 voi nousta ?  Jos kerosiiniä on tuskin mitään tankeissa. Ja ei ole matkustajia eikä lastia ? Oletuksena tullaan heti laskuun.

 

Entä lasku. Pysähtyykö nopeasti kevyenä ?  Mietin Jämin kiitorataa. Että riittääkö pituus ?

 

Isollakin lentokoneella pääsee tyhjänä lyhyeltä radalta ilmaan jos tarvis vaatii ja pysähtyy mutta kumia kuluu. Kuvittelisin että B757:kaan ei voi lentää "ihan" tyhjänä vaan sielläkin tarvitaan tiettyjä painoja että se pysyy ilmassa kuten muutkin suihkarit. (Balance)

 

Vuosien varrella olen nähnyt erilaisia koelentoja niin kyllä 757 kuten jopa lussuksi haukutut erilaiset Airbussit ampuvat taivaaseen kuin tykin nokasta jos niitä niin käskytetään, ns. tyhjänä.

 

Ongelma yleensä on se että koneella (mikä vaan "isompi") ei voi laskeutua tai nousta ihan miltä vaan kiitotieltä kun yleensä jos on tehty pienille koneille tarkoitettu kiitotie ei sitä isot voi painon takia käyttää. Tämäkin on vai laskelmaa mitä asfaltti kestää joten Jämille ei 757:lla pääse.

 

Kävi kai Kuopijossakin aekoenaa niin että Vinnairin "isojen" bussejen jäliltä asfalttia paikkailtiin.  ;) 

 

Hätätilanne on eri mutta sitä ei kukaan toivo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävi kai Kuopijossakin aekoenaa niin että Vinnairin "isojen" bussejen jäliltä asfalttia paikkailtiin.  ;) 

 

Tosin se asfaltin rullaus tapahtui käsittääkseni nimensämukaisesti rullaustiellä, kun siellä mutkassa käännetty nokkapyörä työnsi asfaltin pinnan ruttuun. Ja kyse ei varmastikkaan ollut siitä, etteikö sillä rullaustiellä olisi riittävää kantavuutta, sillä eihän siitä olisi kait muuten rullattu? Tai näin olen ainakin antanut itseni ymmärtää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

19.6.2006 n. klo 14:30 Rissalassa A340 OH-LQA kääntyi laskun jälkeen kiitotiellä ympäri, jolloin nokkapyörä ruttasi asfalttia rullalle.  Rullaustietä ei käytetty ainakaan näillä ensimmäisillä lennoilla.  Nimimerkillä kentällä laskua seuranneena ja kuvanneena.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään