Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Kertokaas nyt maalaiselle, kun on aamulla lento Berliiniin Blue1:n koneella mutta LH:n  numerolla. LH:n chekkaus ei koko lentoa näyttänyt, katsoin Bluen chekkausta ja siellä homma luonasi muuten(istuimen vaihto jne, kaverille kanssa), paitsi kun piti tulostaa boardingpass niin pikku mietinnän jälkeen sivu oli valmis muttei siinä mitään ollut näkyvissä eli tyhjä sivu. Sammutin jo koneenkin ja tyhjensin selaimen ja käynnistin uudelleen ja koitin uudestaan, ei sekään auttanut. Pitääkö vaan mennä aamulla kentällä automaatille ja katsoa kuinka käy, vai olenko pistänyt homman sekaisin? :-[. On se kans yx he...tti näiden systeemien kanssa välillä >:(:thmbdn:.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok, kiitos. No, tehdäänkö hyvällä kelillä ja näkyvyydellä pääsääntöisesti laskut käsiohjauksella, vai onko asia kiinni kuskista miten haluaa? Vai yhtiön proseduureista pelkästään?

 

Moi,

 

pikaisella vilkaisulla lentopäiväkirjasta olen alkavan lentourani aikana ollut mukana noin 850 laskussa liikenneluokan lentokoneella. Näistä laskuista autolandeja on ollut kuusi, joista yksi on tehty harjoitusmielessä hyvässä kelissä. Loput (eli lähes kaikki) laskut on siis lennetty käsin. Suhteeksi saadaan siis noin 0,7%. Lisäksi maininta oli vielä viidestä lähestymisestä, jossa on tehty CAT II lähestyminen, mutta tultu silti käsin laskuun.

 

Näistä kaikista muistaakseni yksi lähestyminen on ollut sellainen, jossa sää minimikorkeudessa on todella ollut niin huono, että CAT II-automaattilähestyminen alle CAT I minimikorkeuden (200 ft AGL) on ollut pakollinen. Ilman automaattilaskua olisi periaatteessa päästy joka kerta maahan asti. Kuitenkin jos kovaa sumua on odotettavissa kannatta suosiolla tehdä autoland eikä toivoa että edellinen kone on raivannut sumuun suihkarin mentävän reiän. Lisäksi jos lennonjohto ilmoittaa kiitotienäkyvyyden olevan alle 550m ainoa mahdollisuus on lentää vähintään CAT II-automaattilähestyminen vaikka sää todellisuudessa olisikin hieman parempi. Ja kun autolandiin on kerran lähdetty, viedään se loppuun asti koska hyvin suunniteltu on jo puoliksi tehty.

 

Oma ajatukseni laskun tekemisestä autolandilla on että se on pikemminkin kuormitusta lisäävä kuin kuormitusta keventävä proseduuri. Ongelma autolandissa on tietysti se, että jos se epäonnistuu matalalla (eli < 100 ft) asiat tapahtuvat hyvin nopeasti ja esteet ovat lähellä. Koska automaattilähestymisissä ja -laskuissa ratkaisukorkeudet ovat hyvin matalia, ylösvedon sattuessa kone saattaa hyvinkin käväistä maassa ennen kuin lähtee takaisin taivaalle. Tämä on etenkin totta CAT III-B ja -C lähestymisissä, joissa ei ole ratkaisukorkeutta vaan päätös maahan jäämisestä tehdään vasta kun kone on laskeutunut.

 

Mitä tulee hyvissä olosuhteissa tehtäviin harjoitusautolandeihin, on muistettava että lentokoneen automatiikka ei näe kiitotietä, vaan ILS:n antennien lähettämän radiosignaalin. Yhtä iso osa autolandia kuin koneen laitteisto ovat maalaitteet ja niiden toiminnan varmistaminen. Jos esimerkiksi kiitotien viereisellä rullaustiellä rullaa lähestymisen aikana toinen kone, se saattaa alumiinirunkoineen aiheuttaa suuntasäteeseen heijastuksen, joka riittää ohjastamaan lähestymistä tekevän koneen sivuun kiitotien keskilinjalta. Kun laskuja tehdään hyvällä kelillä, ILS-signaali ei ole suojattu ja näin ollen on huomattavasti todennäköisempää että jotain kriittistä tapahtuu viimeisten metrien aikana. Sen sijaan jos kentällä todella on kova sumu lennonjohto huolehtii muut koneet pois ILS:n suoja-alueelta ja valvoo signaalin laatua.

 

Ruukainen ilmatila ei siis suosi autolandin tekemistä. Sen sijaan pitkälle automatiikalla ajetut lähestymiset ovat normaalia toimintaa. Välillä se tarkoittaa lähestymistä noin 50m korkeuteen autopilotilla mikäli edellä menevä kone jää kuppaamaan kiitotielle. Toisinaan liikenne soljuu niin mukavasti että vähän ruuhkaisemmassakin ilmatilassa voi lennellä käsiohjauksella. Tässäkin idea on työkuorman vähentyminen. Jos on vielä olemassa merkittävä mahdollisuus ylösvetoon, on hyvä pitää autopilotti päällä koska silloin myös ylösvedon voi aloittaa autopilotilla. Ruuhkaisella kentällä myös maassa on paljon koneita ja on normaalia, että viimeisten sekunttien aikana ILS-signaali on kaikkea muuta kuin virheetön. Tämä tietysti saattaa estää automaattilaskun onnistumisen.

 

blue skies,

-- Olli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaas nyt maalaiselle, kun on aamulla lento Berliiniin Blue1:n koneella mutta LH:n  numerolla. LH:n chekkaus ei koko lentoa näyttänyt, katsoin Bluen chekkausta ja siellä homma luonasi muuten(istuimen vaihto jne, kaverille kanssa), paitsi kun piti tulostaa boardingpass niin pikku mietinnän jälkeen sivu oli valmis muttei siinä mitään ollut näkyvissä eli tyhjä sivu. Sammutin jo koneenkin ja tyhjensin selaimen ja käynnistin uudelleen ja koitin uudestaan, ei sekään auttanut. Pitääkö vaan mennä aamulla kentällä automaatille ja katsoa kuinka käy, vai olenko pistänyt homman sekaisin? :-[. On se kans yx he...tti näiden systeemien kanssa välillä >:(:thmbdn:.

Blue1.n kautta tehdyllä nettichekkauksella siihen pitäisi tulla linkki, jota klikkaamalla aukeaa PDF-sivu, jossa on boardingpass, kai sulla on koneella ohjelma joka avaa pdf.t?

Ellet tuolta saa boardingpassia, niin kentältä aamulla automaatilta tai sitten tiskiltä käyt hakemassa, paikat ovat kuten olet ne valinnut, jos teit lähtöselvityksen loppuun asti netissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Blue1.n kautta tehdyllä nettichekkauksella siihen pitäisi tulla linkki, jota klikkaamalla aukeaa PDF-sivu, jossa on boardingpass, kai sulla on koneella ohjelma joka avaa pdf.t?

On juu PDF ja kyllä se linkki tuli ja uusi ikkuna aukesi mihin se PDF boardari piti tulla mutta kun ei tullut mitään :(. Ja muuten on PDF:t ihan toimineet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On juu PDF ja kyllä se linkki tuli ja uusi ikkuna aukesi mihin se PDF boardari piti tulla mutta kun ei tullut mitään :(. Ja muuten on PDF:t ihan toimineet.

Ok, no siinä tapauksessa koitat joskus myöhemmin uudestaan. Joskus oli itelläkin ongelmia boardarin kanssa, tuli aluksi sellainen josta puuttui puolet, parin tunnin päästä tuli jo ihan normaali lappu ulos, tekniikka on ihmeellistä.  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok, no siinä tapauksessa koitat joskus myöhemmin uudestaan. Joskus oli itelläkin ongelmia boardarin kanssa, tuli aluksi sellainen josta puuttui puolet, parin tunnin päästä tuli jo ihan normaali lappu ulos, tekniikka on ihmeellistä.  8)

Täytyy koittaa vielä, vaikka alkaa usko mennä ja ainakin käämit lämmitä :P.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkustajakone Concorde lensi aikanaan kovaa ja korkealla. Eli yli kaksinkertaisen äänen nopeudella. Lentokorkeus oli  17- 18 kilometriä. Täydellä nopeudella.

Noissa korkeuksissa alkaa olla kylmää. Todella kylmää. (alle -100 astetta  kaiketi)  Luin jostain että Concorden nokan ja siipien etureunan lämpötila nousi  silti yli +80 celsiusasteeseen ilman kitkan vaikutuksesta ?  Concorde oli  60 luvun vanhaa tekniikkaa.

 

Jos joku tekisi Concorden rungon nykyisellä tekniikalla, niin mikä olisi mahdollinen huippunopeus? Eli parhaat nykyiset moottorit (4 kpl) jälkipoltolla ?

 

Jälkipolttimet olivat varmasti päällä lähdössä, mutta tuskin matka-ajossa. Ei kai edes isolla nopeudella. polttoaine olisi loppunut puolivälissä merta !

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Lentokoneiden toimintakorkeuksilla ilma on kylmintä noin 10km korkeudella: noin -55C. Talvipakkasilla jopa -70. Siitä ylöspäin noustessa ilma alkaa taas hiljalleen lämmetä koska stratosfäärissä ilmakehässä on otsoonia, joka imee itseensä auringosta tulevaa säteilyä. Tuon 10km korkeuden alapuolella otsonia ei ole, ja auringon valo pääsee häiriöttä maahan asti. Aurinko lämmittää maanpintaa, joka taas puolestaan lämmittää ilmaa. Tästä syystä maan pinnalla on lämpimintä ja ilma viileenee ylöspäin mentäessä.

 

Lämpötilan nousu lentokoneen pinnalla johtuu kitkasta ja etureunoilla ennenkaikkea ilman kokoonpuristumisesta esim. Concorden törmätessä suurella nopeudella pahaa-aavistamattomiin ilmamolekyyleihin. Myös tavallisilla liikennekoneilla lämpötilan nousu on huomattava (noin 20C) mutta johtoreunojen lämpötila jää silti tuonne -35C tuntumaan.

 

http://apollo.lsc.vsc.edu/classes/met130/notes/chapter1/graphics/vert_temp.gif

 

blue skies,

-- Olli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

19.6.2006 n. klo 14:30 Rissalassa A340 OH-LQA kääntyi laskun jälkeen kiitotiellä ympäri, jolloin nokkapyörä ruttasi asfalttia rullalle.  Rullaustietä ei käytetty ainakaan näillä ensimmäisillä lennoilla.  Nimimerkillä kentällä laskua seuranneena ja kuvanneena.

 

Tämä selkeä. Olin siis väärin infottu. Kiitos oikaisusta  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitähän kaikkea seuraa huoltoajoneuvon osumisesta koneeseen?

 

Tänään ilmeisesti OH-LVA oli saanut osuman laukkujen "kuljetushihna-ajoneuvosta" (mikä mahtaa olla oikea termi tällekin) ja paikalla lastausluukun ympäristöä oli tutkimassa ainakin Finavian, poliisin ja lastausfirman edustajia. Ilmeisesti tästä tehdään jokin tutkinta ja mahdollisesti asiasta saattaa tulla jotain seurauksia yhtiölle/työntekijälle?

 

Kone pääsi tässä tapauksessa nähtävästi jatkamaan normaalisti.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kukas lenteli tänään läpäreitä Hämeenkyrön kentällä ultralla OH-U446? Jos kuvat kiinnostaa lentäjää, ilman lupia ei viiti laittaa kun on tunnistettavissa?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyy koittaa vielä, vaikka alkaa usko mennä ja ainakin käämit lämmitä :P.

No eihän se lopultakaan tulostanut mitään ja sitten lähdinkin piakkoin mökille ja sieltä aamulla Vandaalle. Koitin sitten automaatista sitä boardaria saada mutta pa..at se mitään antanut, herjas vaan jotain. Käppäilin siitä sitten LH:n baggage dropiiin niin siinä pari neitoa pysäytti kohta "huulilla" ja kyseli jotain ja sanoin tilanteen. Antoivat sitten sellaisen "lupalapun" mennä tiskille(aika touhua kun pari tiskiä vapaana eikä mitään/ketään asiakkaita) hoitaan asiaa. Siinäkin virkailija sanoi että väärä tiski, tää on Blue1 lento. Sanoin että niin on mutta teidän numero on lipussa. Hoiti sit homman ja kesti sentään runsaat puoli minuuttia  se asiointi siinä. On tämä nykyautomaatio- ja itsepalvelu :o suuntaus usein aika pe...eestä loppupeleissä, kun hommat ei toimi ja amatöörit koittaa hoitaa aina erilaisia systeemeitä kerran-pari vuodessa, jotka ammattilainen tekee rutiinilla hetkessä ja vielä suullisesti antaa neuvoa (pyytämättäkin ) ja opastusta.

Eipä muuten Berliinissä kukaan Frankkiin lähtiessä passiakaan(=henkkareita) kysellyt ja Frankissa löin vaan automaatissa nimen ja varausnumeron, boardari tuli ja portilla menin automaattiportista itse boardarin luetuttaen, ihan hyvin olisi joku pahis voinut minut kaupunkilla kolkata ja löytää matkatulosteet laukusta ja mennä minuna lennolle, tietysti turvassa olisi voinut pyssyt ja puntarit jäädä kiinni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

pikaisella vilkaisulla lentopäiväkirjasta olen alkavan lentourani aikana ollut mukana noin 850 laskussa liikenneluokan lentokoneella. Näistä laskuista autolandeja on ollut kuusi, joista yksi on tehty harjoitusmielessä hyvässä kelissä. Loput (eli lähes kaikki) laskut on siis lennetty käsin. Suhteeksi saadaan siis noin 0,7%. ...

 

Kiitos Olli hyvästä vastauksesta. Muistanko kuitenkin oikein että koneen on tehtävä AUTOLAND, 3 kertaa per 90 päivän sisään, samoin kun kenen tahansa lentäjän, jotta paxeja saa olla selän takana?

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajattelin kysyä täällä vähän tätä asiaa: Laukkuni myöhästyi eikä tullut lennon mukana ja ilmoitin siitä vantaalla tulopalveluun (ISS oli siis yhtiön maahuolintatuottaja), sain laukun heti seuraavana päivänä, mutta laukusta on mennyt yksi sivu rikki, kun avasin laukun, kaikki näyttää olevan ok. Voinko tuosta asiasta valittaa ja voinko saada mitään korvausta? Jos valitan mihin minun täytyy valittaa (Asun turussa)?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä muuten Berliinissä kukaan Frankkiin lähtiessä passiakaan(=henkkareita) kysellyt ja Frankissa löin vaan automaatissa nimen ja varausnumeron, boardari tuli ja portilla menin automaattiportista itse boardarin luetuttaen, ihan hyvin olisi joku pahis voinut minut kaupunkilla kolkata ja löytää matkatulosteet laukusta ja mennä minuna lennolle, tietysti turvassa olisi voinut pyssyt ja puntarit jäädä kiinni.

 

Tää on mun mielestä ihan normaalia Saksan kotimaanlennon toimintaa? En muista millon oisin joutunu passia vilauttamaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En nyt löytänyt parempaa ketjua, mutta mikä yksilö mahtaa olla tuo Finnairin A340 cargo?

Vai onko edes kunnon rahti vai onko combi tai jotaki sellasta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En nyt löytänyt parempaa ketjua, mutta mikä yksilö mahtaa olla tuo Finnairin A340 cargo?

 

Mikä tuo? Maailmasta ei löydy A340 -sarjalaista cargoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mikä tuo? Maailmasta ei löydy A340 -sarjalaista cargoa.

 

No täältäkin foorumilta lukenut (en muista mistä threadista), että "yksi lussuistahan on rahtina vain" tjsp.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No täältäkin foorumilta lukenut (en muista mistä threadista), että "yksi lussuistahan on rahtina vain" tjsp.

 

Taidat nyt sekoittaa jotain. Yhtään lussua ei ole rahtarina, joskus lauantaisin lussulla heitettiin rahtikeikkaa Frankfurtiin mutta sekin tuli aamulla Hong Kongista ihan normi reittilennolla ja palattuaan jatkoi illalla taas eteenpäin reittilennolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajattelin kysyä täällä vähän tätä asiaa: Laukkuni myöhästyi eikä tullut lennon mukana ja ilmoitin siitä vantaalla tulopalveluun (ISS oli siis yhtiön maahuolintatuottaja), sain laukun heti seuraavana päivänä, mutta laukusta on mennyt yksi sivu rikki, kun avasin laukun, kaikki näyttää olevan ok. Voinko tuosta asiasta valittaa ja voinko saada mitään korvausta? Jos valitan mihin minun täytyy valittaa (Asun turussa)?

Todennäköisesti kyllä voit. Soita ISS:n tulopalveluun (oletettavasti sait lentokentällä raporttia tehdessäsi yhteystiedot) ja kysy miten menetellään. Todennäköisesti he lähettävät sinulle perään vahinkoraportin, jonka avulla voit viedä laukun korjattavaksi johonkin Turun laukkukorjaamoon. Paino sanalla "todennäköisesti", sillä käytännöt vaihtelevat lentoyhtiöittäin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi.

 

Mitenkähän on Lufthansalla käytäntö että saako matkalaukun chekattua Helsingissä Limaan asti jos lippu on Lufthansalla vain Caracasiin ? Eli olisi siis lento samana päivänä Lufthansalla HEL-FRA-CCS ja jatkolento TACA Perulla CCS-LIM, eri lipulla tietenkin. Olisi kiva jos laukun saisi suoraan Limaan asti niin ei tarvitsisi säheltää Caracasin lentokentällä sen enempää....

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi.

Mitenkähän on Lufthansalla käytäntö että saako matkalaukun chekattua Helsingissä Limaan asti jos lippu on Lufthansalla vain Caracasiin ? Eli olisi siis lento samana päivänä Lufthansalla HEL-FRA-CCS ja jatkolento TACA Perulla CCS-LIM, eri lipulla tietenkin.

Jani

Ei onnistu, kun CCS-LIM on eri lipulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei onnistu, kun CCS-LIM on eri lipulla.

 

Voihan anus. Eli joutuu siis hakemaan laukut Caracasissa ja chekkaamaan ne sisään TACA:n lennolle ja maksamaan lentokenttäveron... Toivon mukaan parin tunnin vaihtoaika riittää CCS:ssä.

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään