Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Kyllä Luffella ainakin MUC-HEL-OUL suostuttiin tsekkaamaan vaikka MUC-HEL oli Luffella omalla lipulla ja HEL-OUL Blue1 eri lipulla. Itselläkin ollut sellainen tieto ettei onnistu mutta niin ne vaan perille asti tuli. Ainoa mikä siinä meni pieleen oli se, että Münchenissä sanottiin paikallisten tullaussääntöjen mukaan että laukku pitää hihnalta käydä hakemassa ja sitten viedä uudelleen jota ei tosin joutunut tekemään koska Suomessa tullaussäännöt erilaiset. Sillä ei edes ollut väliä kun muutenkin piti yöksi airside-puolelta poistua. Mennessä Oulussa toimi juuri samalla tavalla sillä erotuksella että virkailija tiesi miten Suomessa toimitaan. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei onnistu, kun CCS-LIM on eri lipulla.

 

Mun mielestä sillä ei ole varsinaisesti mitään väliä jos on eri lipulla! Itse olen pyytänyt chekkaamaan laukut perille asti monesti eri lipuilla. Laukku menee just sinne mihin asti eka yhtiö sen laittaa menemään, mutta tosin Finnairi ei ole chekannut jatkoja enää pariin vuoteen.  Ainakaa mulle :laugh:

 

   8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mun mielestä sillä ei ole varsinaisesti mitään väliä jos on eri lipulla! Itse olen pyytänyt chekkaamaan laukut perille asti monesti eri lipuilla. Laukku menee just sinne mihin asti eka yhtiö sen laittaa menemään, mutta tosin Finnairi ei ole chekannut jatkoja enää pariin vuoteen.  Ainakaa mulle :laugh:

 

   8)

 

Laitoin s-postia Luftwaffelle ja kysyin asiaa. Toivon mukaan saa laukut suoraan Limaan asti. Muuten joutuu maksamaan about 60$ lentokenttäveroa Caracasissa jos ei saa chekattua perille asti...

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ehkä nyt jonkun MUC-HEL-OUL pystyykin, kun samalla allianssilla olevat yhtiöt lentävät alusta loppuun. Mutta miten on Lufthansa+TACA Peru? Heillä tuskin on minkäänlaista yhteistyötä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi nähdä vaivaa koko matkalaukuista? Matkaan mukaan vain ne tavarat jotka ovat menomatkalla välttämättömiä. Silloin riittää käsipakaasi. Maailmalta saa puhtaita kalsareita kassin täytteeksi.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ehkä nyt jonkun MUC-HEL-OUL pystyykin, kun samalla allianssilla olevat yhtiöt lentävät alusta loppuun. Mutta miten on Lufthansa+TACA Peru? Heillä tuskin on minkäänlaista yhteistyötä.

 

Tuossa on mun mielestä sellainen tilanne että allianssista riippumatta on pari kysymystä:

1. onko laukut mahdollista checkata jatkolennoille

2. haluaako eka yhtiö palvella asiakasta jatkojen osalta

 

Hyvin on siirtynyt isoilla yhtiöillä allianssista riippumatta (siis jos jatko ei ole halpisyhtiö).

 

  8)  

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistanko kuitenkin oikein että koneen on tehtävä AUTOLAND, 3 kertaa per 90 päivän sisään, samoin kun kenen tahansa lentäjän, jotta paxeja saa olla selän takana?

 

Koneen vaatimuksista ei ole tietoa, mutta pilotille riittää kaksi kertaa vuodessa tarkkarin yhteydessä ajettava ohjelma, joka sisältää muutaman automaatilähestymisen ja -laskun. Tarkat vaatimukset löytynevät JAR-FCL 1:stä.

 

blue skies,

-- Olli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys,

 

Osaisikos joku valaista mitä ovat nuo siiven yläpinnan keltaisista kolmioista lähtevät ilmavirrassa viipottavat narut? Tai kolmioiden tarkoitus yleensäkin? Koneena Alitalian MD-80.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen joskus kuullut että kaikki kaarrot tehdään aina vasemmalle (sääntöjen mukaan), ja kun kone tekee lentoonlähdön niin se tekee kaarron vasemmalle, mutta moni kone silti tekee kaarron heti oikealle? Onko tämä sääntö ihan pepusta vai onko tämä oikeesti olemassa, tämä sääntö siis?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen joskus kuullut että kaikki kaarrot tehdään aina vasemmalle (sääntöjen mukaan), ja kun kone tekee lentoonlähdön niin se tekee kaarron vasemmalle, mutta moni kone silti tekee kaarron heti oikealle? Onko tämä sääntö ihan pepusta vai onko tämä oikeesti olemassa, tämä sääntö siis?

Ymmärtääkseni VFR-vehkeet seuraavat laskukierroksen "suuntaa" lähtiessään lentopaikalta (tai ainakin LJ yrittää näin käskeä "oikea/vasen kaarto"?). Joten jos lähtö tapahtuu baanalta jonka kierros on oikealle, niin silloin kaarto on tehtävä oikealle, kuten Malmilla raiteelta 36. Loppujen lopuksi kuitenkin LJ kertoo lähtöselvityksessä kaarron suunnan, jos lähdet kentällä Y baanalta 36 itään ei ole järkeä kiertää koko vasenta laskukierrosta jos lähtö onnistuu suoraan oikealla kaarrolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen joskus kuullut että kaikki kaarrot tehdään aina vasemmalle (sääntöjen mukaan), ja kun kone tekee lentoonlähdön niin se tekee kaarron vasemmalle, mutta moni kone silti tekee kaarron heti oikealle? Onko tämä sääntö ihan pepusta vai onko tämä oikeesti olemassa, tämä sääntö siis?

Valvotulta lentopaikalta toimittaessa tornin tai afiksen ohjeistamana joko vasemmalle tai oikealle. VALVOMATTOMALTA lentopaikalta (eli siis torni tai afis kiinni,tai myös puhtaasti korpikentältä)AINA vasen kaarto!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valvotulta lentopaikalta toimittaessa tornin tai afiksen ohjeistamana joko vasemmalle tai oikealle. VALVOMATTOMALTA lentopaikalta (eli siis torni tai afis kiinni,tai myös puhtaasti korpikentältä)AINA vasen kaarto!

 

No ei kai nyt ihan niinkään, onhan sitä useammalla lentopaikalla erikseen ilmoitettu ja joillain korpikentillä jopa kiitotiehenkin piirretty että kierros on oikeanpuoleinen. Korpikentistä vaikkapa Vampula, VFR Suomesta löytyvällä sivulla lukee "RWY 28 RHC" ja esimerkiksi http://www.lentopaikat.net/kuvat/efvp/efvp_air.htm tuossa näkyy kierroksen suuntaa kuvaava nuolikin...

 

/Samuli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valvotulta lentopaikalta toimittaessa tornin tai afiksen ohjeistamana joko vasemmalle tai oikealle. VALVOMATTOMALTA lentopaikalta (eli siis torni tai afis kiinni,tai myös puhtaasti korpikentältä)AINA vasen kaarto!

Siis tietenkin,periaatteessa noin ja poikkeuksia löytyy,kuten asioista perillä olevat lähteet tuossa jo kertoivat  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis tietenkin,periaatteessa noin ja poikkeuksia löytyy,kuten asioista perillä olevat lähteet tuossa jo kertoivat  ;)

 

Tarttis oppia lopettamaan joka lause,"jos ei määräykset toisin määrää" jne..

 

:laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maallikko kysyy, että noinkos noiden peltien kuuluukin lirpatella?

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai nuo kuvat ole nykyaikaisesta matkustajakoneesta ? Osat niiteillä kiinni ?

Voin kuvitella, että yli 100 vuotta sitten, mutta ei kai sentään nykypäivänä. !!! ???  :)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai nuo kuvat ole nykyaikaisesta matkustajakoneesta ? Osat niiteillä kiinni ?

Voin kuvitella, että yli 100 vuotta sitten, mutta ei kai sentään nykypäivänä. !!! ???  :)

 

 

 

Kyllä ne nykypäivänäkin niiteillä on kiinni. Montakoha A380:in siipeen meni, reilu 3000.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä paikkaa 757 jättämän aukon? Tarkennetaan hieman, Boeinghan valmistaan short-haulille sopivaa 737NG:tä ja long-haulille tarkoitettuja 747-8 sekä 777. Ja jos vastaus on että 767 paikkaisi tuon aukon niin mikä siitä tekee paremman/kannattavamman vrt. 57?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään