Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Nyt ei varmastikaan tarkoiteta Finnairia, vaan Boeingin tuotantoa.

 

:laugh: Tyhmiä vastauksia ilmailusta. Lähin korvaaja sit varmaa olis 739ER.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laurin (Sodervall) kysymys B757:n korvaajasta ei ole ollenkaan tyhmä, viisaan vastauksen antaminen sitävastoin on mahdotonta. Vastaus muodostuu useista eri osasista. Yksi lienee se, että lentoyhtiöt yksinkertaisesti muuttavat liikeideaansa enemmän muille tyypeille soveltuvaksi. Lennetään samoihin kohteisiin sitä pienemmillä tai suuremmilla koneilla, kohteet ovat joko lähempänä tai kauempana mutta eivät B757:n optimietäisyydellä jne. Helsingistä Kanarian saarille yltäviä pienempiä koneita on jo valmiina Boeingilla ja toivon mukaan parin vuoden kuluttua myös Airbussilla. Näitä koneita voi myös tilata normaalia suuremmalla tankkitilavuudella jos on valmis tinkimään rahtitilasta. Mutta jos pitäisikin lentää lento Helsingistä Kap Verdelle, joka on kaksi tuntia Kanariaa kauempana, silloin tulisikin jo ongelmia ellei lentoa tehdä laajarunkokoneella. Silloin taas yli kolmensadan maksavan matkustajan löytäminen saattaa tuottaa ongelmia. B757 tuottaa kulunsa paljon pienemmällä matkustajamäärällä.                                                                                                                                                               

 

Boeing 767 ei myöskään korvaa B757:ää, ne täydentävät toisiaan. B757 kuljettaa noin 220 matkustajaa maksimissaan 8h30 minuutin päähän tai vaihtoehtoisesti pystyy samalla kuormalla lentoonlähtöön 1.600 metrin kiitoradalta noin neljän tunnin lennolle, lyömätön suorituskyky luokassaan. B767 kuljettaa noin 80 ihmistä enemmän maksimissaan 12-13 tunnin päähän mutta huomattavasti painavampana lyhyiden ratojen lentoonlähtöhirmua siitä ei saa tekemälläkään. B767 mittaa kiitorataa pitkään ja hartaasti jos on tarkoitus lentää kauas ja painavana.

 

Niin moderneja kuin nämä molemmat koneet olivatkin syntyessään noin 30 vuotta sitten, ne alkavat olla etenkin viihde-elektroniikaltaan auttamatta vanhanaikaisia. B757 ei myöskään ole ns. konttikone eli ruumaan lastaaminen tapahtuu käsipelillä. Rahdin kuljettaminen ruumassa on siten hankalaa. Siksi B757:n käyttö alkaakin rajoittua charterliikenteeseen tai niitä muutetaan rahtiversioiksi. Näissä molemmissa käyttötarkoituksissa ne ovat vielä pitkään erinomaisia. B767 on konttikoneena ja kaksikäytäväisenä parempi reittikoneena ja monet lentoyhtiöt hyödyntävätkin B767:n rahdinkuljetuskapasiteettia silloin kun konetta käytetään suhteellisen lyhyillä reiteillä. Pienempänä B767 on myös halvempi operoida (leasingmaksut ja polttoainekulut) verrattuna A330:een ja siksi se on sinnitellyt liikenteessä niinkin suosittuna.

 

Sekä B757 että B767 tulevat palvelemaan vielä pitkään, vaikka maaliman hienoimmat lentoyhtiöt luopuvatkin niistä uusimpien B737 ja A321 long range-versioiden sekä hieman suurempien B787 ja A350:n hyväksi. Niille on oma käyttäjäkuntansa, jotka odottavat koneiden vapautumista hienommilta ja varakkaammilta yhtiöiltä. Monille maailman lentoyhtiöistä sekä B757 että B767 edustavat modernisointia nykyiseen kalustoon verrattuna.

 

Seppo 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pääsekö Finnairin plussapisteillä Reykjavikiin ja takas jos pisteitä on euroopansisäisen lennon?

 

Äitini pääsee vain pohjoismaitten sisäisen joten pääsekö se?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pääsekö Finnairin plussapisteillä Reykjavikiin ja takas jos pisteitä on euroopansisäisen lennon?

 

Äitini pääsee vain pohjoismaitten sisäisen joten pääsekö se?

 

Finnairin classic -palkintomatkakohdeluettelosta ei Reykjavikiä löydy ja epäilen että syy on siinä että Finnair ei sinne itse lennä vaan lennot ovat FI:n kalustolla jossa AY on osallisena code-share -formaatilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitoin s-postia Luftwaffelle ja kysyin asiaa. Toivon mukaan saa laukut suoraan Limaan asti. Muuten joutuu maksamaan about 60$ lentokenttäveroa Caracasissa jos ei saa chekattua perille asti...

 

Jani

 

TACA:n sivuilla näköjään lukikin että heillä on soppari Lufthansan kanssa chekkauksesta ja code-share lennoista  :thmbup: Laitoin vielä kuitenkin varmistukseksi kyssärin TACA:lle, Lufthansa ei ole ihme ja kumma vielä vastannut  ;D

 

Josko sitä synttäreiden kunniaks ens viikolla ostais nuo CCS-LIM-CUZ-LIM-CCS lennot. Hintaa tulisi noin 480€ tuolle setille eli yhteensä 480€ + 255€ = 735€ HEL-FRA-CCS-LIM-CUZ-LIM-CCS-FRA-HEL lennoille.

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi AN-124 tarvitsee 4 minuuttia oleskeluaikaa kiitoradalla ennen lentoonlähtöä?

 

Jos siellä testaillaan jotain järjestelmiä niin miksi sitä ei voi tehdä odotuspaikalla?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi AN-124 tarvitsee 4 minuuttia oleskeluaikaa kiitoradalla ennen lentoonlähtöä?

 

Jos siellä testaillaan jotain järjestelmiä niin miksi sitä ei voi tehdä odotuspaikalla?

 

Käsittääkseni moottoreita koekäytetään/lämmitetään juuri ennen lentoonlähtöä sellaisella teholla että sitä ei voi tehdä kuin kiitotiellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi AN-124 tarvitsee 4 minuuttia oleskeluaikaa kiitoradalla ennen lentoonlähtöä?

 

Jos siellä testaillaan jotain järjestelmiä niin miksi sitä ei voi tehdä odotuspaikalla?

 

 

 

Minulla on sellainen käsitys, että moottoreiden osatehoja suurennetaan portaittain, kunnes lentoonlähtötehot voidaan ottaa irti; moottorityypin rakenteesta ja koosta johtuen. Tämä ei taida onnistua kuin lähtöpaikalla. Taitaa olla vilkkaalla kentällä lennonjohdon unelma...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajattelin kysyä vähän kysymyksiä yleisesti ottaen Helsinki-Vantaata, taitaa koskea myös muita kenttiä.

 

1. Lentoyhtiöt ostaa siis maahuolintapalvelu noita yhtiöiltä, eli se yhtiö hoitaa kaiken, lähtöselvitysvirkailijan, porttivirkailijan, kuormaajat etc.?

 

2. Onko siis Vantaalla yhteinen matkatavarakäsittelykeskus vai jokaisella maahuolintafirmalla oma?

 

3. Koskee siis lentokoneitten kuormausta: Jokaisella yhtiöllä (ISS etc.) on varmaan kuormaushenkilöitä töissä, joten kysymys on: Jos vaikkapa joku kone on laskussa, ja ISS on vastuussa siitä, miten siis ne kuormaajat ja kaikki osaa tulla sitä konetta vastaan? Onko jossain työvuoron aloituksessa määritetty kaikille henkilöille omat vastuukoneet jotka ne saapuu hoitaa vai mikä on systeemi? Miten esim. pushback auton kuski osaa tulla juuri siihen aikaan kun koneita voi olla monta saman aikaan paikalla?

 

4. Lentokoneista on varmasti helppoa ottaa laukut pois, mutta mistä tietää mitkä menee jatkolentoon? Kun odotin laukkua vantaalla, jotenkin tuntuu että ne tulee kärryillä vaan ja heittää hihnaan ja sillä selvä?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyypillisillä työpaikoilla on työn suunnittelijoita ja työnjohtajia jakamassa tehtäviä niin kuormaajille kuin muullekin henkilöstölle. Laukuihin liimattu TAG kertoo mitä sille tehdään...

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pääsekö Finnairin plussapisteillä Reykjavikiin ja takas jos pisteitä on euroopansisäisen lennon?

 

Äitini pääsee vain pohjoismaitten sisäisen joten pääsekö se?

 

Kannattaa soittaa Finnairille ja kysyä onnistuuko ostaa palkintolennot vaikkapa jonkun toisen Oneworld -yhtiön lennolle. Jokunen aika takaperin ainakin British Airways lensi Reykjavikiin; olin itsekin hilkulla ostaa pisteillä HEL - (LGW) - KEF -lennot. Muutaman Australia - Uusi-Seelanti sekä Japani - Etelä-Korea -siivun olen hommannut plus -pisteillä Finnairin puhelinpalvelun ystävällisellä avustuksella. Yllättäen "verot" yms. rahastukset ovat olleet näillä pätkillä (QF & JL) vain murto-osan kotimaisen vastaavan pituisilta palkintolennoilta karhuamista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elikkä mitä noi tossa koneen rungossa  ikkunariveillä on noi valkoiset kohdat et ei oo ikkunaa ollenkaan? =D

 

Niin simppeliä kuin se onkin, ikkunattomia "ikkunapaikkoja"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Okei, tollasia en oo nähny koneen sisäpuolella ;) kiitti!

Henkilökohtaisesti varasin kerran tuommoisen paikan tietämättä asiasta.. Joten siitä kokemus  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. Lentoyhtiöt ostaa siis maahuolintapalvelu noita yhtiöiltä, eli se yhtiö hoitaa kaiken, lähtöselvitysvirkailijan, porttivirkailijan, kuormaajat etc.?

Kyllä.

 

2. Onko siis Vantaalla yhteinen matkatavarakäsittelykeskus vai jokaisella maahuolintafirmalla oma?

Tilat/kuljettimet ovat Finavian omistamia ja yhteiskäyttöisiä.

 

3. Koskee siis lentokoneitten kuormausta: Jokaisella yhtiöllä (ISS etc.) on varmaan kuormaushenkilöitä töissä, joten kysymys on: Jos vaikkapa joku kone on laskussa, ja ISS on vastuussa siitä, miten siis ne kuormaajat ja kaikki osaa tulla sitä konetta vastaan? Onko jossain työvuoron aloituksessa määritetty kaikille henkilöille omat vastuukoneet jotka ne saapuu hoitaa vai mikä on systeemi? Miten esim. pushback auton kuski osaa tulla juuri siihen aikaan kun koneita voi olla monta saman aikaan paikalla?

Riippuu varmasti yhtiöstä, mutta pääpiirteittäin työntekijöille allokoidaan esimiesten toimesta hyvissä ajoin ennen vuoron alkua työtehtävät (esim. lennot) ja esimiehet seuraavat tilanteita sitä mukaa kun ne muuttuvat ja siirtävät työntekijöitä sinne missä tarvitaan. Työntekijät kommunikoivat myös keskenään selvittääkseen missä työvoiman tarvetta on milloinkin.

 

4. Lentokoneista on varmasti helppoa ottaa laukut pois, mutta mistä tietää mitkä menee jatkolentoon? Kun odotin laukkua vantaalla, jotenkin tuntuu että ne tulee kärryillä vaan ja heittää hihnaan ja sillä selvä?

Juuri sitä varten laukuissa on nuo tagit, eli matkatavarapoletit kiinni. Usein jo koneen lähtöasemalla erotellaan ns. jatko- ja lokaalilaukut ja lastataan eri ruumiin tai kontteihin helpottaakseen konetta purkavan henkiökunnan työtä. Jos näit esim. Helsingin hihnalla pyörivän kotimaan jatkolennolle poletoituja laukkuja, voi olla että laukut on vahingossa heitetty tulohihnalle tai laukut on heitetty tulohihnalle koska tiedetään, ettei matkustaja ehdi jatkolennolleen (esim. koneen saapuessa myöhässä).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin simppeliä kuin se onkin, ikkunattomia "ikkunapaikkoja"

 

Eikös aika usein tuolla ikkunattomalla kohdalla ole galley (=keittiö), joku muu välike, tai sitten turistipuolen veski jossa glamouri ei riitä siihen että veskissäkin ois ikkuna. Pisneksessähän on kiva katella maisemia pissatessa  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös aika usein tuolla ikkunattomalla kohdalla ole galley (=keittiö), joku muu välike, tai sitten turistipuolen veski jossa glamouri ei riitä siihen että veskissäkin ois ikkuna.

No ei ainakaan esimerkin Norwegianin putessa  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistähän mahtaa johtua että tuolla EFHK:lla päästetään Finskin koneet laskeutumaan terminaalia lähempänä olevalle 04R:lle, mutta muut joutuvat 04L:lle, vaikka 04R:kin näyttäisi vapaalta? Tämä toistui lähes koko päivän tänään. Sen kyllä ymmärrän että laajarunkoiset halutaan ottaa sinne mutta tuntui että sama kaava toistui myös heidän pikkubussienkin kohdalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistähän mahtaa johtua että tuolla EFHK:lla päästetään Finskin koneet laskeutumaan terminaalia lähempänä olevalle 04R:lle, mutta muut joutuvat 04L:lle, vaikka 04R:kin näyttäisi vapaalta? Tämä toistui lähes koko päivän tänään. Sen kyllä ymmärrän että laajarunkoiset halutaan ottaa sinne mutta tuntui että sama kaava toistui myös heidän pikkubussienkin kohdalla.

 

Korruptiosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljonko LOT joutui maksamaan tänään Finavialle 04R:n käytöstä laskuun?

 

Tuskin mitään, olen nyt tässä parin päivän aikana, kun käytössä on ollut nuo kiitotiet  04R/L niin ihmetellyt että mistä mahtaa moinen johtua, että yksinäinen Finski A319 pistetään 04R, mutta yksinäinen norjalaisten B737-8 johdatetaan 04L:lle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään