Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Kysyvä ei (välttämättä) 04L:lle eksy... Paikalliset tietenkin osaavat kysyä 04 oikeaa, vierailijat menevät monesti sinne, minne alkuun käsketään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskin mitään

 

On se nyt kummalliseksi mennyt, jos joku saa ilmaiseksi matkustajakoneella laskeutua ja minun pitää mopocessnalla mennessäkin maksaa. LOT on varmaan maksanut Finavia Oyj:n yleisissä palveluehdoissa määrätyn summan.. tai saavat ehkä laskun ja maksavat kun ehtivät ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun ulkomaanlentäjille kerrotaan reitti ja lähestyminen jo Gotlannin yllä niin heille 04L on paljon helpompi antaa kompuutterin tuoda kone maihin kuin viime tingan mahdollisuus "do you accept visual tjsp 04R" ? AY lentäjät kotipesän turvin ottavat tarjouksen vastaan ellei peli muuten sekoa.

 

Ei se LOT mitään sen enempää maksa on se laskurata sitten L tai R. Tänään varmaan lennonjohtaja on palkkakuopasta päästyään palvellut asiakasta.  :thmbup:

 

Toki AY kaukoreittejä ajatetaan aina lähimmälle mahdolliselle kiitotielle tuulista yms. riippuen.

 

- Via Helsinki -

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus vuosituhannen alussa tuli lennettyä yhten väliin HEL-ARN-HEL -väliä melkein viikottain ja aina pahimpaan ruuhka-aikaan molempien kenttien suhteen. Päiväreissussa kun oltiin, ei ollut ruumatavaraa, mutta sen sijaan aina melko kiire taksille ja kokoukseen. Siksi minä (ja muutama jopa ruotsalainenkin kollega) päätyivät usein valitsemaan sen lentoyhtiön, jota ei jätetty outer markkerille odottelemaan laskulupaa. Helsinkiin tullessa suoran laskuluvan sai Finnair, Tukholmassa SAS - ja siis toinen näistä peräkanaa lentelevistä tuubeista (molemmat md-8x) jäi sitten ottamaan pari ylimääräistä maisemakierrosta. En tiedä sitten onko edelleen näin... 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erityisesti ruuhka-aikaan on myös kätevämpää ottaa idästä, tuloporttien OKLOR, LEDUN ja INTOR kautta saapuva liikenne 04R/22L:lle ja lännestä saapuva liikenne 04L:lle PEXEN:n ja LAKUT:n ja 22R:lle LAKUT:n kautta. Mm. Aasian kaukolennot saapuvat yleensä aina joko OKLOR:n, LEDUN:n tai INTOR:n kautta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se jännää tarkastella aina silloin tällöin näitä kansallisen kulttuurin ilmentymiä eri maissa. Suomessa herättää närää jos lennonjohto suosii kotimaista lentoyhtiötä, muualla  samanlaista närää herättää se, jos käy ilmi, ettei paikallinen lennonjohto suosikaan oman maan yhtiöitä.

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se jännää tarkastella aina silloin tällöin näitä kansallisen kulttuurin ilmentymiä eri maissa. Suomessa herättää närää jos lennonjohto suosii kotimaista lentoyhtiötä, muualla  samanlaista närää herättää se, jos käy ilmi, ettei paikallinen lennonjohto suosikaan oman maan yhtiöitä.

Outoa vain kun yrittävät olla kaikessa niin ekologisia, niin eikö siinäkin voitas muutamat viherhiukkaset säästää sillä että kerrotaan mahdollisuudesta lähempänä olevasta kiitotiestä, mikä olisi käytettävissä. On tuolta kauempaa kuitenkin kai lähemmäs kilometrin matka T2:llekkin? Täydellistä tasa-arvoa tuskin tullaan saavuttamaan, ainakaan tässä maassa, missä aina kaikki puhuvat siitä että tasa-arvo sinne ja tänne.  :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sehän vasta ekologista olisikin että tarjotaan lähintä rataa kaikille ja ajatetaan ympyröitä, jotta rata olisi vapaa. Rinnakkaisten ratojen idea on että kiitoratakapasiteetti saadaan kokonaan käyttöön ja turhat odotuskierrokset voidaan minimoida. Verkkoaidan takaa ei näy liikenteen kokonaiskuva mukaan lukien ratojen ja rullausteiden huoltoliikenne tai lähtevien koneiden ja laskevien koneiden sijaintipaikat rullausteillä.

 

:thmbdn:

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sehän vasta ekologista olisikin että tarjotaan lähintä rataa kaikille ja ajatetaan ympyröitä, jotta rata olisi vapaa. Rinnakkaisten ratojen idea on että kiitoratakapasiteetti saadaan kokonaan käyttöön ja turhat odotuskierrokset voidaan minimoida. Verkkoaidan takaa ei näy liikenteen kokonaiskuva mukaan lukien ratojen ja rullausteiden huoltoliikenne tai lähtevien koneiden ja laskevien koneiden sijaintipaikat rullausteillä.

 

Eilen olin ainakin katselemassa menoa, enkä nähnyt minkään näköistä liikennettä kummallakaan kiitotiellä vähään aikaan. Finskin 75W ohjattiin laskuun 04R:lle, n. 10min jälkeenpäin tulevat norskit (737-8) ja pulut (717 ja Avro) ohjattiin 04L:lle letkana, ja jos kyse on kysymisestä, sopisi olettaa että pulunkin kuskit osaisivat pyytää 04R:lle laskua. Tässä vaiheessa 04R oli n. 40min täysin käyttämättömänä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Verkkoaidan takaa ei ehkä kuitenkaan näy kokonaisuus samalla lailla kuin tornista tai tutkalta. Yksi liikennettä säätelevä tekijä on myös missä järjestyksessä koneet ovat liikkumassa. Suurta kärkipyörrettä tekevien koneiden perään ei parane panna kevytkoneita (717, AVRO, 737).

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi liikennettä säätelevä tekijä on myös missä järjestyksessä koneet ovat liikkumassa. Suurta kärkipyörrettä tekevien koneiden perään ei parane panna kevytkoneita (717, AVRO, 737).

Totta tuokin, tosin tuntui että A330/340 perään pistettiin kyllä ainakin kerran A319, eikö tuota sitten luokitella kevytkoneeksi? Pitääkin tarkkailla tilannetta ensi kerralla taas. Yksi puolituttuni on kyllä töissä EFHK:n tornissa, joten pitää varmaan joskus häntä haastella asiasta.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyhmälle infoa kiitos ;) !

 

Elikkä mitä noi tossa koneen rungossa  ikkunariveillä on noi valkoiset kohdat et ei oo ikkunaa ollenkaan? =D

 

esim tässä tossa exit-ovien etupuolella ; http://www.airliners.net/photo/Norwegian-Air-Shuttle/Boeing-737-8JP/1925414/&sid=99ed1c9e04f704ee7cb15bfa0686b883

Niin simppeliä kuin se onkin, ikkunattomia "ikkunapaikkoja"

Eikös aika usein tuolla ikkunattomalla kohdalla ole galley (=keittiö), joku muu välike, tai sitten turistipuolen veski jossa glamouri ei riitä siihen että veskissäkin ois ikkuna. Pisneksessähän on kiva katella maisemia pissatessa  :P

B737:ssa on tuossa kohtaa koneen rungossa alhaalla ilmastoinin "packit" joista lähtee isot kanavat ylös. Menevät tuosta kohtaa mistä yleensä ikkunat. Siksi ei ole ikkunoita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitotie keskusteluun:

 

Tilanne 04 L/R välillä näyttää rullauksen suhteen paljon pahemmalta kuin mitä se oikeastaan on. 04L laskussa voidaan usein vacate at the end (WD) ja siitä päästään kätevästi ja usein pysähtymättä rullaamaan Deltaa pitkin Papa Deltaan ja siitä platalle. Jos 04R ei ole risteävää liikennettä ei edes Papa Deltaan tarvitse pysähtyä vaan torni selvittää koneen vauhdista 04R/22L yli.

 

Jos käytetään 04R joudutaan miltei pysähtymään ja vapautetaan Zulu Golf tai Zulu Deltasta. Matka porteille esim 20 - 26 on toki lyhyempi 04R mutta ajallisesti ero ei liene suuri. Ainakin rullausaika tuntuu 04L varsin lyhyeltä.

 

22R käyttäminen rankaisee sitten huomattavasti enemmän kuin 22L. Mutta 22R ole erityisen paljon käytössä laskuihin, varsinkaan ruuhkahuippujen ulkopuolella.

 

https://ais.fi/ais/eaip/aipcharts/efhk/EF_AD_2_EFHK_ADC.pdf

 

-tuomo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos hyvästä vastauksesta Tuomo  :) Ajattelin asiaa tuolta kantilta ja totesin ettei se niin huono vaihtoehto ehkä olekkaan, ainoa mikä vielä mietityttää että miksi Finskit sitten tulevat suurimmaksi osaksi sinne? Sattumaa, vai?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun tuli Keski-Suomen ilmailumuseossa käytyä, niin jäin miettimään miten koneiden siirtäminen näyttelyyn ja sieltä pois on hoidettu. Näytti ahtaalta, enkä nähnyt mitään suurempia oviakaan. Ja entä DC-3 ja IL-28. Näytti siltä, että niiden liikuttaminen on suorastaan mahdotonta. Onko halli rakennettu koneiden ympärille, vai miten tuo on toiminut?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä kuvan keltainen Finavia-auto teki eilen EFHK:n kiitotiellä 22R kello 18.12? Lähtevien koneiden jono oli tovin seisahduksissa, kun auto ajoi kiitotietä noin 2/3 ja kääntyi sitten rullaustielle. Oliko kiitotiellä havaittu jokin vierasesine?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun tuli Keski-Suomen ilmailumuseossa käytyä, niin jäin miettimään miten koneiden siirtäminen näyttelyyn ja sieltä pois on hoidettu. Näytti ahtaalta, enkä nähnyt mitään suurempia oviakaan. Ja entä DC-3 ja IL-28. Näytti siltä, että niiden liikuttaminen on suorastaan mahdotonta. Onko halli rakennettu koneiden ympärille, vai miten tuo on toiminut?

 

En tunne kummemmin asiaa, mutta ainakin DC-3:sta saa siivet irti varsin helposti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun tuli Keski-Suomen ilmailumuseossa käytyä, niin jäin miettimään miten koneiden siirtäminen näyttelyyn ja sieltä pois on hoidettu. Näytti ahtaalta, enkä nähnyt mitään suurempia oviakaan. Ja entä DC-3 ja IL-28. Näytti siltä, että niiden liikuttaminen on suorastaan mahdotonta. Onko halli rakennettu koneiden ympärille, vai miten tuo on toiminut?

K-S Ilmailumuseossa on etupihalle päin sellainen iso ovi, josta ainakin osa koneista on sisään luultavasti saatu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos joku löytää kuvat BL-200 "sisäänajosta" näkyy miten homma toimii.

 

Ainakin kone on nähtävästi ollut siivetön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Henkilökohtaisesti varasin kerran tuommoisen paikan tietämättä asiasta.. Joten siitä kokemus  ;D

Mikä on sitten sen ikkunattoman paikan tarkoitus, ??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä kuvan keltainen Finavia-auto teki eilen EFHK:n kiitotiellä 22R kello 18.12? Lähtevien koneiden jono oli tovin seisahduksissa, kun auto ajoi kiitotietä noin 2/3 ja kääntyi sitten rullaustielle. Oliko kiitotiellä havaittu jokin vierasesine?

 

British Airwaysin kone oli lentoonlähdössä törmännyt lintuun ja kiitotie tarkastettiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä on sitten sen ikkunattoman paikan tarkoitus, ??

B737:ssa on tuossa kohtaa koneen rungossa alhaalla ilmastoinin "packit" joista lähtee isot kanavat ylös. Menevät tuosta kohtaa mistä yleensä ikkunat. Siksi ei ole ikkunoita.

Tuo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä ne nykypäivänäkin niiteillä on kiinni. Montakoha A380:in siipeen meni, reilu 3000.

 

Ööh... kyllä siellä varmasti jotain muutakin kiinnikettä on, koska merkittävästi pienempiinkin koneisiin menee helposti tuplasti tuo niittimäärä. Eli puuttuuko tästä nyt ainakin yksi nolla?

 

http://www.chadandbrittne.com/Numbers.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään