Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Mikko olisi voinut sitten vastata mitä ne ovat...  >:(

 

Siinä on wah-wah pedaali  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikko olisi voinut sitten vastata mitä ne ovat...  >:(

 

Öh, ei mitään. Tai siis siinä polkimien välissä on vain tuollainen kotelo, joka peittää alleen niiden polkimien "liukukoneiston"... Turhaan sinä siinä otsaa kurtistelet  :thmbdn:

 

EDIT: Kymmenessä sekunnissa etsitty toinen kuva bussin ohjaamosta: http://www.airliners.net/photo/LAN-Airlines/Airbus-A320-233/1870587/L/

 

Näyttää siinä jotain "säätöpotikoita" olevan, oletettavasti koskien polkimien liikettä(?), mutta ei siinä tosiaan mitään polkimia ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Öh, ei mitään. Tai siis siinä polkimien välissä on vain tuollainen kotelo, joka peittää alleen niiden polkimien "liukukoneiston"... Turhaan sinä siinä otsaa kurtistelet  :thmbdn:

 

Ite oot. Olisit voinut kaikkitietävänä jo edellisessä viestissäsi kirjoittaa tuon äskeisen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ite oot. Olisit voinut kaikkitietävänä jo edellisessä viestissäsi kirjoittaa tuon äskeisen.

 

No älä viitsi...  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, ei täällä taas näköjään saa kysellä tyhmiä ilman tyhmiä vastauksia. Voi jessus. Anteeksi.  :-[

 

Olisi pitänyt tietenkin alunperin kysyä mitä ovat nuo lootat tai tasot tai mitkä vaan tuossa polkimien välissä. Saamari kun ei ossaa tehä kunnon kysymyksiä. Tyhmä kun on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nii ja onhan siinä kuitenki tommoset ikäänkuin tassunaluset, joiden päälle lentäjäsankari voi asetella kiiltonahkakenkänsä silloin, kun vähän tekee mieli ottaa lokoisasti, muttei kuitenkaan kehtaa nostaa niitä vielä seuraavalle tasolle.

 

-A-

 

EDIT: Seuraava taso näkyy siinä Mikon kuvassa ainaskii sangen selkeästi eli siinä näyttöjen alla on tuollaiset jalkatuet, jotka ovat jousikuormitteiset. Eli kun lentäjäsankari nostaa niille kiiltonahkakenkänsä tai herra nähköön vaikka pelkän sukkaisan jalkansa, ne painuvat alas ja mukava on siinä sitten rötkötellä iivning standaardia silmäillen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ATR-72:ssa painaa oikean polkimen pohjaan, mihin suuntaan nokkapyörä kääntyy ja montako astetta?

 

0 astetta oikeelle ja nolla vasemmalle ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ATR-72:ssa painaa oikean polkimen pohjaan, mihin suuntaan nokkapyörä kääntyy ja montako astetta?

 

Moi,

 

ATR on siitä poikkeuksellinen liikennelentokone, että nokkapyörä ei ole lainkaan yhteydessä polkimiin, eli eipä käänny lainkaan. Maassa ohjaaminen tapahtuu nokkapyoräohjauksella (tillerillä) kapteenin toimesta, joten lähtö- ja laskukiidon aikana suoritetaan ohjainten vaihto. Lentoonlähdössä se tapahtuu 70kts nopeudella. Laskukiidossa perämies saattaa hoitaa jarrutuksen rullausnopeuteen asti omalla lentovuorollaan ja kapteeni auttaa nokkapyörä ohjauksella tarvittaessa alhaisilla nopeuksilla.

 

- Lasse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

;)Tässä super tyhmä kysymys; mistä tuo putte sana tulee?

 

Samasta ehtymättömästä idiotismin lähteestä kuin lussupussi, mädäri, wäskimädäwi ja muut lentokonekaunokaisia loukkaavat ällötykset eli tämän foorumin historiallisista ketjuista. Yäk. Vaikka onhan se vähän semmonen porsaan näköinen.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samasta ehtymättömästä idiotismin lähteestä kuin lussupussi, mädäri, wäskimädäwi ja muut lentokonekaunokaisia loukkaavat ällötykset eli tämän foorumin historiallisista ketjuista. Yäk. Vaikka onhan se vähän semmonen porsaan näköinen.

 

-A-

 

Saanko ymmärtää että ylläolevia lentolaitteita kutsutaan myös "peruskauraksi"? ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
0

lainkaan

 

Piti nyt kysyä siinä toivossa, että joku olisi ilmoittanut suunnan ja summittaisen astelukeman ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samasta ehtymättömästä idiotismin lähteestä kuin lussupussi, mädäri, wäskimädäwi ja muut lentokonekaunokaisia loukkaavat ällötykset eli tämän foorumin historiallisista ketjuista. Yäk. Vaikka onhan se vähän semmonen porsaan näköinen.

 

Ollut filtteri hyvin päällä, joutui ihan googlella katsomaan mitä tää foorumin putte ylipäätään tarkoittaa :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saanko ymmärtää että ylläolevia lentolaitteita kutsutaan myös "peruskauraksi"? ???

 

Saat toki. Peruskaura lienee kuitenkin semmoinen hieman vaihteleva määre kunkin lentopaikan normaalille kalustolle. Se myös muuttuu ajan kuluessa. Esimerkkinä vaikkapa DC-9 ja SF340. Joskus muinoin notkuessani Vantaan kentän kupeessa toivoin sieltä saapuvan edes joskus jotakin muuta. Nyt saapuu, mutta kehitys ei välttämättä ole silti mennyt parempaan päin.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saat toki. Peruskaura lienee kuitenkin semmoinen hieman vaihteleva määre kunkin lentopaikan normaalille kalustolle. Se myös muuttuu ajan kuluessa. Esimerkkinä vaikkapa DC-9 ja SF340. Joskus muinoin notkuessani Vantaan kentän kupeessa toivoin sieltä saapuvan edes joskus jotakin muuta. Nyt saapuu, mutta kehitys ei välttämättä ole silti mennyt parempaan päin.

 

-A-

 

Kiitos selvennyksestä,oletin että "peruskauralla" tarkoitettiin van että kone on yleinen/valmistettu isompi lukumäärä. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, ei täällä taas näköjään saa kysellä tyhmiä ilman tyhmiä vastauksia. Voi jessus. Anteeksi.  :-[

 

Olisi pitänyt tietenkin alunperin kysyä mitä ovat nuo lootat tai tasot tai mitkä vaan tuossa polkimien välissä. Saamari kun ei ossaa tehä kunnon kysymyksiä. Tyhmä kun on.

 

No ehkä sitten oikeasti pitäisi asetella ne kysymykset niin, että niistä selviää, mitä niillä oikeasti tarkoittaa. Kysyit, mitä niillä "keskellä olevilla polkimilla tehdään", johon sait vastauksen, että "siinä ei ole mitään polkimia". Ei mulle tullut mieleen, että sinä luulit tuota koteloa/muotosuojaa polkimiksi. Sorry vaan... Mutta siinä vaiheessa, kun rupeat sitten vastaukseen tyytymättömänä minua nimittelemään yms., niin en minä sitä aivan purematta niele...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tietääkö kukaan asiasta perillä oleva tarkempaa ottaen mikä virka on noilla polkimien välissä olevilla pitkulaisenmallisilla hiukan polkimia muistuttavilla tasoilla, joiden etureunassa näyttää olevan jotain säätimiä? Lepuutetaanko siinä yleensä koipia esim. tai onko se mahdollisesti jonkinlainen jalkatuki, kun siinä näyttäisi olevan luiston estämiseksi tuollainen pinnoite kuin polkimissakin, sekä kantapäille topparit, mahdollisesti.

 

terveisin nimim. uusi yritys  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noita "potikoita" tarvitaan, koska ei ole onnistuttu jalostamaan standartimittaisia pilotteja riittävän suuria joukkoja. Eli kaikkien bussipilottien silmät yritetään järkätä ohjaamossa samaan paikkaan, jotta näkymät niin ulos kuin mittaristoonkin olisi vakio. Tämä tehdään monipuolisesti säätyvällä jakkaralla. Lopputuloksena on että jalat voivat olla silloin hullussa asennossa, jolloin ohjaus ja jarrutus ei oikein luonnistu. Noilla potikoilla säädetään polkimet paikoilleen. Ne tarranauhat tuon koneiston suojakotelossa ovat lähinnä kulumissuoja ja paikka missä lepuuttaa koipia - tässä koneessa kun lentoyhtiö ei tarjoa jalkojen väliin mitään mikä estäisi koipien liikettä myös sivusuuntaan.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eivätkö AirForceOnen lentäjät käytä turvavöitä?

 

Tältä näytti yhdessä tv-dokumentissa.

 

yES

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katselin tuossa pelastushelikopterin uusintoja. Maastolaskua tehtäessä tulee aina tsekkaus "CAT-A On"

 

Mitä tuo käytännössä tarkoittaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eivätkö AirForceOnen lentäjät käytä turvavöitä?

 

yES

 

Jaa laskussa / nousussa vai pinnoilla? Pinnoilla ollessa ei turvavyötä käytellä muutenkaan. Jos ovat nousussa/laskussa ilman vyötä niin vaihtoehtoja on kaksi:

 

1. Ne on niin kovia jätkiä etteivät he (mielestään) tarvitse turvavyötä

2. Yhdysvaltain ilmavoimat on helpottanut crewingia kirjaimellisesti liimaamalla poikien perseet penkkiin, niin etteivät pääse koneesta koskaan minnekkään. Liimaus lienee siinämäärin onnistunut ettei vöitäkään tarvita joten ne on voitu myydä takaisin Boeingille sotien rahoittamista varten.

 

Itse uskon vahvasti vaihtoehtoon yksi tai kaksi... ;D

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa laskussa / nousussa vai pinnoilla? Pinnoilla ollessa ei turvavyötä käytellä muutenkaan.

 

Kyllä mulla olevan käsityksen mukaan on kuitenkin melkolailla tyypillistä, että OM-A käskee pitämään ohjaamossa vyöt kiinni koko lennon ajan, toki jos paikaltaan poistuu, saa vyön avata... Toki AF1 on erikoistapaus monessa mielessä, mutta kirjoituksesta syntyi sellainen kuva, että vöiden aukipitäminen olisi kovinkin tyypillistä laajemmassa mittakaavassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toki AF1 on erikoistapaus monessa mielessä, mutta kirjoituksesta syntyi sellainen kuva, että vöiden aukipitäminen olisi kovinkin tyypillistä laajemmassa mittakaavassa.

 

Kun en itse (vielä) lennä, ei varmaa tietoa ei juuri nyt ole käsillä mutta olen antanut itseni ymmärtää ettei vöiden kiinnipitäminen, varsinkaan shoulder-strapsien, ole pakollista cruisen aikana.

 

Toisaalta kirjoituksessasi on kyllä totuuden siemen, ja omistakin opinnoista muistelen että jotain kirjoituksesi suuntaisia määräyksiä on olemassa. Pitääpä kaivaa kirjat naftaliinista ja tutkia :).

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lussubussihan on vertaus A340-300:n silmiinpistävän laiskalle lähdölle eli nousu on niin laiskaa katseltavaa vrt. muut saman kokoluokan vehkeet että siihen on kiinnitetty huomiota. Ei mitään tekoa MD-11 kanssa vaan on ihan oma tavaramerkki tuolla konetyypillä.

 

Hakusanoilla "climb rate A343" löytyy maailmanlaajuisesti tarinaa laiskan bussin lähdöstä.

 

Jetbluella lentävä tuttuni kuvasi asiaa sanoilla "A340-300 climbs with the curvature of the Earth" :)

 

Olisi mielenkiintoista tietää ihan oikeasti että pystyykö sillä tekemään haluttaessa sellaisia MD11/MD80-tyylisiä "haukilähtöjä", tähän asti kokemani A340->380 pomput ovat olleet tosiaan aika rauhallista menoa.

Eilinen AA:n Super 80-lähtö oli melkoisen rankkaa kyytiä...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään