Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

 

Eikös lähtökohtaisesti majakka (vikkuva tai pyörivä) ole punainen, strobet valkoiset ja lentovalot punainen-vasen, vihreä-oikea ja valkoinen-taka? Onko siis strobet ja beaconit menneet sekaisin?

 

Tyhmiä kysymyksiä: Miksi joissakin koneissa (ainakin airbus 320sr) käytetään spoilereita kun pudotetaan korkeutta lentopinnalta laskua varten? Eikö olisi taloudellisempaa liitää tyhjäkäynnillä suoralla siivellä kohti kenttää? Entä miksi etureunasiivekkeet lasketaan alas ennen ennen flapseja? Onko muuten uusissa matkustajakoneissa käytössä lentojarrua (concordessa taisi olla)?

Etureunasolakoiden toiminta on useassa koneessa laippojen kanssa samanaikainen. Samalla kun lisätään laippaa tulevat etureunasolakot ulos automaattisesti. MD-80/90:ssa etureunasolakoiden logiikka laskusiivekkeiden kanssa on sellainen, että kun laskusiivekevipua liikutetaan slat-asentoon tulevat solakot ensin ulos keskiasentoon, slat-asentojen jälkeen on sitten laskusiivekeasetus-asennot ja sitten kun laippaa lisätään yli 15 asteen, tulevat solakot täysin ulos. MD-80/90:ssa siis solakot tulevat ulos keski-asentoon ennen kuin laskusiivekkeitä on yhtään ulkona. Lentoonlähdön jälkeen sitten MD-80/90:ssä otetaan ensin laipat sisään ja vasta sen jälkeen kun ilmanopeutta on  tarpeeksi (n.200kias) otetaan solakotkin viimeiseksi sisään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vedän kaasun kiinni, vien sauvaa vasemmalle ja painan oikean jalan pohjaan, mennään sivuluisussa. Kiristän sauvan taakse. Kuinka oikaisen syntyneen lentotilan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vedän kaasun kiinni, vien sauvaa vasemmalle ja painan oikean jalan pohjaan, mennään sivuluisussa. Kiristän sauvan taakse. Kuinka oikaisen syntyneen lentotilan?

Sauva eteen ja keskelle, vasen jalka pohjaan ja oikaisu vaakalentoon??? (Kuolinkohan mää nyt?) :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sauva eteen ja keskelle, vasen jalka pohjaan ja oikaisu vaakalentoon??? (Kuolinkohan mää nyt?) :P

Kuolit. Muutit oikeanpuoleisen syöksykierteen vasemmanpuoleiseksi ja porasit maahan. Muuten oikein mutta vastajalan keskittäminen pyörimisen loputtua unohtui.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyhmiä kysymyksiä: Miksi joissakin koneissa (ainakin airbus 320sr) käytetään spoilereita kun pudotetaan korkeutta lentopinnalta laskua varten? Eikö olisi taloudellisempaa liitää tyhjäkäynnillä suoralla siivellä kohti kenttää?

 

Kyllä olisi ja siihen pyritään, mutta aina se ei syystä tai toisesta onnistu.

 

Entä miksi etureunasiivekkeet lasketaan alas ennen ennen flapseja? Onko muuten uusissa matkustajakoneissa käytössä lentojarrua (concordessa taisi olla)?

 

Etureunasolakot suurentavat sakkauskohtauskulmaa, mutta eivät juuri vaikuta siiven nostovoimaan tietyllä kohtauskulmalla. Laskusiivekkeet taas lisäävät nostovoimaa tietyllä kohtauskulmalla, mutta samalla pienentävät sakkauskohtauskulmaa. Paras marginaali sakkaukseen saavutetaan laskemalla solakot ensin. Teoriassa laskusiivekkeiden ulosotto voisi jopa aiheuttaa välittömän sakkauksen, jos solakkoa ei ole ensin laskettu.

 

Kai spoileriakin voi lentojarruksi kutsua, mutta jos muuntyyppisiä jarruja haetaan, niin harvassa taitavat olla. Avrossa on hassu jarruhärpäke takarungossa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, Arilla lienee selventävää informatiikkaa aiheesta?  :-\

 

Niinkuin olikin :D

 

ja sitten

 

"Vähän" toisentyyppisellä koneella homma olisi voinut mennä näin:

 

- Avaa siivet 25 asteen nuolikulmaan ja odota säännöttömän heilahtelun vakiintumista kierteeksi.

 

- Vedä sauva kierteenpuoleiseen takanurkkaan ja odota kärsivällisesti moooooonta sekuntia

 

- Kiertämisen lakattua keskitä ohjaimet, lisää tehoa ja jatka...

 

...ja mikäli aloituskorkeus on < 20 000 ft, ehkä kohta 1. = "hyppää"

 

(lähde: David Ashworth, RAF)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinkuin olikin :D

 

Niin oli, mutta Ari laittoi vastauksen omaan edelliseen viestiinsä editinä, joten poistin oman kysymykseni tarpeettomana. Jos ei editoi omaa tekstiään piakkoin, niin pitäisi laittaa vastaus ihan uutena postina. Muuten käy näin.

 

Alkuperäisessä Arin tekstissä oli vain "kuolit".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinkuin olikin :D

 

Juha kun olet ikarusmiehiä niin mitä olet mieltä Ikaruksen lento-ohjekirjan syökykierteenoikaisuohjeesta, oikeneeko?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... kun olet ikarusmiehiä niin mitä olet mieltä Ikaruksen ...

 

Tästä tuli mieleen, että laittaisimme kaikki hiukan tietoja omaan profiiliin, myös eniten lentämämme lentolaite. Suomi on laaja maa ja porukat eivät tunne jokaista kovin hyvin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juha kun olet ikarusmiehiä niin mitä olet mieltä Ikaruksen lento-ohjekirjan syökykierteenoikaisuohjeesta, oikeneeko?

 

Tämmöiset kysymykset voisi laittaa YV:nä, tai sitten tehdä ihan yleinen oma pätkänsä tälle. Tämä ei sovi mielestäni tähän ketjuun. IMO.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä tuli mieleen, että laittaisimme kaikki hiukan tietoja omaan profiiliin, myös eniten lentämämme lentolaite. Suomi on laaja maa ja porukat eivät tunne jokaista kovin hyvin.

 

Erkki on tavallaan oikeassa.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä ketjusta tosiaan voisi lohkaista syöksykierrejutut irti ja liittää vaikka tänne (samoin kuin Hyvinkään purkkarikaputista sivuluisukeskustelun omaansa ;) )

 

Ikaruksen manuaali sanoo:

 

Kaasu tyhjäkäynnille.

Anna täysi vastajalka pyörimissuuntaa vastaan.

Löysää vetoa.

Oikaise rauhallisesti.

 

Noh, eihän tuossa toki erikseen puhuta esim. jalan keskittämisestä, mutta...

 

Käsitykseni on, että Ikarus stabiilina oikeaa kierteestä melko kerkeästi, mutta en ole kyllä keskustellut kenenkään asian omakohtaisesti testanneen koelentäjän kanssa. Paree lienee olla joutumatta "koelentäjäksi".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentokoneissa on hyvä syöksykierteen estolaite = KUULA.

Kun pidät, lentäessäsi , kuulan keskellä, et voi joutua syöksykierteeseen ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hahaa Jaska,

 

Minä tuijotin kuulaa, kunnes opin lentämään kuula keskellä. Voi tehdä vaikka koulupystykäännöksen (hammerhead stall), jossa nopeus loppuu, eikä joudu syöksykierteeseen. Kuula on koko ajan keskellä.

 

:)  Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hahaa Jaska,

 

Minä tuijotin kuulaa, kunnes opin lentämään kuula keskellä. Voi tehdä vaikka koulupystykäännöksen (hammerhead stall), jossa nopeus loppuu, eikä joudu syöksykierteeseen. Kuula on koko ajan keskellä.

 

:)  Esa

Tere Esa, siksi sä ootkin  vielä elävien kirjoissa, :thmbup:

 

Muuten, meillä oli esittelykoneena joku ranskanihme, siinä oli sähköinen kuula. Sanoin Hartikaisen Jokkelle, että ottaisi huomioon että tossa koneessa on kuula, sähköisellä näytöllä.

sain Jokkelta naurunpyrähdyksen ja halveksuntaa, vai oikein sähkökuula joopa joo. ;D, mee jaska mäkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei tyhmäksi kysymykseksi luettakoon tämäkin. Eli löytyskö esim. Pohjois-Savosta purjekoneen (muutkin käy) lentotaitoista, joka olis halukas ottamaan yhden matkustajan maksua vastaan? En siis ole pienempään lentokoneeseen päässyt ja kiinnoistais kovasti nähdä millasta siellä on yms.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei tyhmäksi kysymykseksi luettakoon tämäkin. Eli löytyskö esim. Pohjois-Savosta purjekoneen (muutkin käy) lentotaitoista, joka olis halukas ottamaan yhden matkustajan maksua vastaan? En siis ole pienempään lentokoneeseen päässyt ja kiinnoistais kovasti nähdä millasta siellä on yms.

Moro!

 

Kysele lähistön ilmailukerhoista esim. Kuopion (http://www.kiy.fi/)  tai Kajaanin ilmailuyhdistys.

Esittelykurssin nimellä myyvät yhdistelmää joka sisältää hiukan teoriaakin ...

Voipi olla että purjekoneet on jo "telakoitu"tälle syksylle :[

 

-Juha

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tekee Guangzhou:issa (CAN) koneenvaihdon matkalla Amsterdamista Bangkokiin, tarviteseeko siihen hankkia viisumin Kiinaan? Lennot lennetään China Southern Airilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaas, että miten Yaw Damper toimii ja mikäs sen tarkoitus on?

 

Yaw Damperin tarkoitus on estää moottorien sakkausta koneessa, jossa ne ovat takana rungon sivulla. Eli esim Blue1 B717. Eli kun kone lennolla osuisi sivuttain painavaan ilmavirtaan eli esim sellaiseen, joka painaisi nokkaa nopeasti oikealle sivusuunnassa, aiheuttaisi tämä rungosta ilmapyörteitä moottorien ilmanottoon ja tästä saattaisi seurata ahtimen sakkaus. Yaw Damper aistii tuon sivuttain kääntävän voiman ennenkuin runko kerkeää kääntyä ja automaattisesti korjaa sitä vasten sivuperäsimellä joten nokka pysyy tarkalleen menosuuntaan myös niissä sivupuuskissa.

 

Selvisikö? Ainakin näin sen itse olen oppinut ja antanut itselleni opettaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään