Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Yaw Damperin tarkoitus on estää moottorien sakkausta koneessa, jossa ne ovat takana rungon sivulla. Eli esim Blue1 B717. Eli kun kone lennolla osuisi sivuttain painavaan ilmavirtaan eli esim sellaiseen, joka painaisi nokkaa nopeasti oikealle sivusuunnassa, aiheuttaisi tämä rungosta ilmapyörteitä moottorien ilmanottoon ja tästä saattaisi seurata ahtimen sakkaus. Yaw Damper aistii tuon sivuttain kääntävän voiman ennenkuin runko kerkeää kääntyä ja automaattisesti korjaa sitä vasten sivuperäsimellä joten nokka pysyy tarkalleen menosuuntaan myös niissä sivupuuskissa.

 

Selvisikö? Ainakin näin sen itse olen oppinut ja antanut itselleni opettaa...

 

Vihje: yaw damper löytyy käytännössä kaikista liikenneluokan lentokoneista...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yaw Damperin tarkoitus on estää moottorien sakkausta koneessa, jossa ne ovat takana rungon sivulla. Eli esim Blue1 B717. Eli kun kone lennolla osuisi sivuttain painavaan ilmavirtaan eli esim sellaiseen, joka painaisi nokkaa nopeasti oikealle sivusuunnassa, aiheuttaisi tämä rungosta ilmapyörteitä moottorien ilmanottoon ja tästä saattaisi seurata ahtimen sakkaus. Yaw Damper aistii tuon sivuttain kääntävän voiman ennenkuin runko kerkeää kääntyä ja automaattisesti korjaa sitä vasten sivuperäsimellä joten nokka pysyy tarkalleen menosuuntaan myös niissä sivupuuskissa.

 

Selvisikö? Ainakin näin sen itse olen oppinut ja antanut itselleni opettaa...

 

Noniin, nyt selvis tarkemmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymys on ensisijaisesti Dutch rollin estämisestä. Liikennekoneet eivät luonnostaan oikein halua lentää suoraan, vaan lähtevät ilman yaw damperia heilahtelemaan.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dutch_roll

 

Joku viisaampi voisi kertoa, onko tuossa ahtimensakkausselityksessä edes pientä totuuden siementä vai onko se ihan puhdasta huuhaata?  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymys on ensisijaisesti Dutch rollin estämisestä. Liikennekoneet eivät luonnostaan oikein halua lentää suoraan, vaan lähtevät ilman yaw damperia heilahtelemaan.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dutch_roll

 

Joku viisaampi voisi kertoa, onko tuossa ahtimensakkausselityksessä edes pientä totuuden siementä vai onko se ihan puhdasta huuhaata?  :)

 

Näin se minulle ainakin opetettiin ns. alan koulussa... Tuota tarkoitusta varten olisi alunperin luotu ja sitten nuo viskin läikkymisen estämiset ovat vaan plussaa. Jos katsoo esim B727 moottoreita, siis niitä ihan wanhoja höyrypannuja niin ei se ilmanotto kovin suuri ole... Pienikin häiriö virtauksessa aiheuttaa häiriöitä ahtimessa.

 

Mikäli taas minun "tieto" on täyttä huuhaata, niin sen minulle opettanut taho on ilmeisesti pihalla sitten lentokonetekniikasta, jota taas en purematta niele... Ja opettaneen herran etunimi on siis Esko... Jotkut varmaan jo arvaavatkin kenestä opettajasta on kyse?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos katsoo esim B727 moottoreita, siis niitä ihan wanhoja höyrypannuja niin ei se ilmanotto kovin suuri ole...

 

JT8D:ssa ei tosin ohivirtaussuhdekaan ole kovinkaan kummoinen: 0.96:1, siinä, missä esimerkiksi CFM56:lla se on 5...6:1 ja Trent 1000:lla jopa 11:1... jos tätä nyt halutaan nykymoottorien imurenkaisiin vertailla.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

JT8D:ssa ei tosin ohivirtaussuhdekaan ole kovinkaan kummoinen: 0.96:1, siinä, missä esimerkiksi CFM56:lla se on 5...6:1 ja Trent 1000:lla jopa 11:1... jos tätä nyt halutaan nykymoottorien imurenkaisiin vertailla.

 

 

 

Mainitsinkin nimenomaan wanhat "höyrypannut" tuossa, eli siis historiallisia vehkeitä joilla ei paljon enää lennetä... kun tuosta yaw damperin kehityksestä oli puhe.

 

Edit: Ja korjataan nyt ennnekuin pilkunviilaus iskee, eli kyllähän DHL esim lentää vielä latinalaisessa amerikassa B727F rahtia, mutta minun tietoni mukaan ns. länsimaissa ovat jokseenkin poistuneet käytöstä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yaw damperin tehtävänä on nimenomaan estää Dutch Roll -niminen ilmiö joka esiintyy koneen pystyakselin suhteen. Dutch roll -ilmiö on suurimmillaan koneissa joissa on voimakas sweep back. Monien asioiden yhteisvaikutuksesta koneella on taipumus alkaa "keinua" normaaliakselilla jos se normaalissa lentotilassa joutuu jonkin häiriön ...

 

Hitto miten vaikea selittää suomeksi :P.

 

Duch roll phenomenon is wandering around aircrafts normal (yaw) axis. It is strongest on aircrafts with swept back wings. Dutch roll is caused by disparency in normal flight conditions that cause the aircraft to wander about it's normal axis. If not corrected dutch roll may develop into spiral dive. Since dutch roll occurs quickly and alternating frequency, pilot has too slow reactions to make suitable corrections with rudder. Usually pilot corrects too late and makes dutch roll worsen. Yaw dampers are controlled by sensors on normal axis and counteract duct roll without pilot action.

 

&

 

Moottoreiden ilmanottoon sillä ei ole suoranaisesti mitään tekemistä. Ilmanottoa varten on olemassa muunmuassa VIGV eli Variable Inlet Guide Vanes jotka sijaitsevat moottoorissa ja niiden avulla voidaan ohjata ilmanottoa. Myös vuodatusventtiileillä kontrolloidaan mottoorin sakkausta.

 

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yaw damperin tehtävänä on nimenomaan estää Dutch Roll -niminen ilmiö joka esiintyy koneen pystyakselin suhteen. Dutch roll -ilmiö on suurimmillaan koneissa joissa on voimakas sweep back. Monien asioiden yhteisvaikutuksesta koneella on taipumus alkaa "keinua" normaaliakselilla jos se normaalissa lentotilassa joutuu jonkin häiriön ...

 

-tuomo

 

Näin sitä opetettiin mm. McDonnel Douglasin kursseilla aikoinaan. Dutch Roll on siis sivuperäsinkanavan suuntainen värähtely, jolla on tilanteeseen sopiva laajuus ja taajuus, riippuen konetyypistä, ilmanopeudesta, korkeudesta jne.

 

Olin useita kertoja kyydissä DC-9 koelennoilla, jossa Yaw Damperin toiminta kokeiltiin. Kone trimmattiin ylhäällä tarkkaan lentämään suoraan ilman autopilottia ja ilman yaw damperia. Sitten sivuperäsimelle hyvä potku, ja dutch roll alkoi, saavuttaen hetkessä tuon ominaisvärähtelyn. Se ei riistäytynyt jatkuvasti laajenevaksi. Sitten pantiin yaw damper päälle, ja värähtely vaimeni muutaman vaimenevan värähdysliikkeen jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
CS 25.181 Dynamic stability

(See AMC 25.181)

 

(a) Any short period oscillation, not including combined lateral-directional oscillations, occurring between 1·13 VSR and maximum allowable speed appropriate to the configuration of the aeroplane must be heavily damped with the primary controls –

     (1) Free; and

     (2) In a fixed position.

 

(b) Any combined lateral-directional oscillations (‘Dutch roll’) occurring between 1·13 VSR and maximum allowable speed appropriate to the configuration of the aeroplane must be positively damped with controls free, and must be controllable with normal use of the primary controls without requiring exceptional pilot skill.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yaw Damperin tarkoitus on estää moottorien sakkausta koneessa, jossa ne ovat takana rungon sivulla. Eli esim Blue1 B717. Eli kun kone lennolla osuisi sivuttain painavaan ilmavirtaan eli esim sellaiseen, joka painaisi nokkaa nopeasti oikealle sivusuunnassa, aiheuttaisi tämä rungosta ilmapyörteitä moottorien ilmanottoon ja tästä saattaisi seurata ahtimen sakkaus. Yaw Damper aistii tuon sivuttain kääntävän voiman ennenkuin runko kerkeää kääntyä ja automaattisesti korjaa sitä vasten sivuperäsimellä joten nokka pysyy tarkalleen menosuuntaan myös niissä sivupuuskissa.

 

Selvisikö? Ainakin näin sen itse olen oppinut ja antanut itselleni opettaa...

 

Hmmm...jos näin olisi, miten onnistuisi matkanteko vajaamoottoritilanteessa, jossa lennetään kylkimyyryä? Tai lähestyminen kovassa puuskaisessa sivutuulessa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin useita kertoja kyydissä DC-9 koelennoilla, jossa Yaw Damperin toiminta kokeiltiin. Kone trimmattiin ylhäällä tarkkaan lentämään suoraan ilman autopilottia ja ilman yaw damperia. Sitten sivuperäsimelle hyvä potku, ja dutch roll alkoi, saavuttaen hetkessä tuon ominaisvärähtelyn. Se ei riistäytynyt jatkuvasti laajenevaksi. Sitten pantiin yaw damper päälle, ja värähtely vaimeni muutaman vaimenevan värähdysliikkeen jälkeen.

 

Hurjimpien tarinoiden mukaan joissakin koneissa Dutch roll on niin epästabiili ja nopeasti voimistuva, että yaw damperien sammuttamisen jälkeen on vaikea enää pelastaa tilannetta, koska siinä ravistuksessa käsi ei enää tahdo osua uudestaan yaw damperin kytkimelle...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hurjimpien tarinoiden mukaan joissakin koneissa Dutch roll on niin epästabiili ja nopeasti voimistuva, että yaw damperien sammuttamisen jälkeen on vaikea enää pelastaa tilannetta, koska siinä ravistuksessa käsi ei enää tahdo osua uudestaan yaw damperin kytkimelle...

 

Niin...mutta: Ainakin vanhemmissa koneissa, kuten DC-9 ja MD-80, Yaw Dampereita oli koneissa vain yksi. Tuohan saattoi vikaantua missä lennon vaiheessa hyvänsä. Koneen piti silti oleman lennettävissä turvallisesti, vaikka yaw damper olisikin epäkunnossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin se minulle ainakin opetettiin ns. alan koulussa... Tuota tarkoitusta varten olisi alunperin luotu ja sitten nuo viskin läikkymisen estämiset ovat vaan plussaa. Jos katsoo esim B727 moottoreita, siis niitä ihan wanhoja höyrypannuja niin ei se ilmanotto kovin suuri ole... Pienikin häiriö virtauksessa aiheuttaa häiriöitä ahtimessa.

 

Mikäli taas minun "tieto" on täyttä huuhaata, niin sen minulle opettanut taho on ilmeisesti pihalla sitten lentokonetekniikasta, jota taas en purematta niele... Ja opettaneen herran etunimi on siis Esko... Jotkut varmaan jo arvaavatkin kenestä opettajasta on kyse?

 

Kyllä Yaw Damper oli olemassa jo mm. DC-8:ssa, joka "keksittiin" 1950-luvun lopussa. Siipimoottorit, ja jo aikaa ennen B727 ym takatuuppareita. No, Caravelle oli jo olemassa silloin. Siinä Yaw Damperin hommia hoiteli autopilotin sivuperäsinkanava.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä Yaw Damper oli olemassa jo mm. DC-8:ssa, joka "keksittiin" 1950-luvun lopussa. Siipimoottorit, ja jo aikaa ennen B727 ym takatuuppareita. No, Caravelle oli jo olemassa silloin. Siinä Yaw Damperin hommia hoiteli autopilotin sivuperäsinkanava.

 

 

Hmm... Minä kyllä edelleen kovasti väitän että tuo ahtimen sakkauksen estäminen oli yksi suuri syy tuo ahtimen sakkauksen estäminen... En tosin väitä vastaan dutch rolliakaan, nimittäin näinhän se toimii ja sitä se estää.

 

Onko kellään käden ulottuvilla Esko Lähteenmäen kirjallista tuotosta lentokonejärjestelmistä? Omat materiaalini ovat tällähetkellä valitettavasti kauempana, muiden opiskeluaikaisten prujujen ja materiaalien kanssa, niin en pääse kirjasta sitä tarkistamaan mitä Lähteenmäki siitä kirjoittikaan. Ainakin Yaw Damperin toiminta oli siinä liitetty dutch rolliin mutta minun muistini mukaan siinä oli nuo moottorijutut mukana kanssa. Myös "livenä" tästä mainittiin.

 

Toki voin olla myös täysin metsikössäkin... Voi aina tuo muisti heittää tepposia.  ;) Mutta eihän tämä niin tosikkomaista olekkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kellään käden ulottuvilla Esko Lähteenmäen kirjallista tuotosta lentokonejärjestelmistä?

 

Lentokonejärjestelmät

ISBN 951-37-0457-2

 

Sivu 178:

 

3.2.4 Sivuttaisvakautin (yaw damper)

Sivuttaisvakautintoiminto estää lentokoneen pituussuuntaiset

heilahdukset kääntämällä sivuperäsintä nopeasti ja automaat-

tisesti ohjaajan tarvitsematta puuttua ohjaukseen.

 

Järjestelmään kuuluvat tavallisesti seuraavat osat:

 

- sähköohjauksinen, nopea, kaksitoiminen hydraulisylinteri

- sähkötoiminen käyttöventtiili

- lentokoneen rungon keskivaiheille sijoitettu kiihtyvyysanturi

- sähköinen vahvistinyksikkö

- sivuperäsinohjausjärjestelmän ohjausvivustoon sijoitettu kokoonpainuva ohjaustanko

- käyttökytkin ja varoitusvalot.

 

Kuva 3-14 Sivuttaisvakautinjärjestelmän kaaviokuva (Fan Jet Falcon).

 

Sivuttaisvakautinohjaus toimii siten, että lentokoneen rungon

heilahdettua jompaankumpaan suuntaan tunnistaa rungon kes-

kivaiheilla asennettu kiihtyvyysanturi liikkeen ja antaa vahvis-

timen välityksellä käskyn sähkötoimiselle servoventtiilille.

Venttiili päästää hydraulipaineen työsylinteriin, joka puoles-

taan poikkeuttaa nopeasti sivuperäsintä, ja heilahdus vaimenee.

Ohjausvivustoon on sijoitettu joustava tanko, joka sallii jär-

jestelmän ohjausliikkeen.

 

Mikäli järjestelmä ei toimi suunnitellusti, syttyy varoitusvalo

ja järjestelmä voidaan kytkeä pois toiminnasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

DC-9 ja MD-80 sivuperäsintä ohjattiin yaw damper-toiminnassa sähköisellä aktuaattorilla (matoruuvi-työntötanko), DC-8-60 taas hydrauliikaalla (sivuperäsinservossa yaw damperilla oli oma sähköllä ohjattu ruiskuventtiilinsä). Vanhemmissa DC-8:ssa oli sähköinen servomoottori.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näitä englanninkielisiä termejä piti jossain vaiheessa yrittää väen väkisin suomentaa, vaan eivät kaikki kieleen juurtuneet:

 

Yaw Damper = Viipotuksenvaimennin

 

Spoilerit = Tärvimet

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikkei liity ehkä aiheeseen, en halunnut luoda omaa ketjua mutta kysyn: Onko esimerkiksi EFTU:lle mahdollista päästä TET tai taksvärkki päivänä päästä töihin, esimerkiksi kunnossapitoon?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari viikkoa sitten olin matkalla Washingtoniin SAS:n kyydillä. Kone taisi olla jokin AirBussi. Kenttää lähestyttäessä kone alkoi hiljakseen nyökkiä. Tuntui, kuin nopeus olisi laskenut lähelle sakkausta, nokka hiukan tipahti, jolloin nopeus kasvi, sama uudestaan, tasaiseen tahtiin 15-20 sekunnin jaksoissa. Kone teki ensimmäisen laskuyrityksen lopuksi ylösvedo, suoraan laskukierrokseen ja uudestaan finaaliin. Sama ilmiö nytkin finaalissa. En muista samanlaista tuntemusta koskaan matkustajakoneessa kokeneeni, ja olo tuntui hiukan epämiellyttävältä tai epävarmalta, etenkin sen ylösvedon jälkeen. Tai ehkä oli yksi G&T mahassa liikaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistan tuollaista "fugoidiheijausta" yhdeltä lennolta, jossa kippari kuulutti meidän joutuvan hidastelemaan liikenteen takia (kiikunnasta jouhtuen  ruokailun alkamista fiksusti lykättiin, kunnes meno vauhdittui taas tasaiseksi ;) ). Ylösvetokin voisi sopia samanlaiseen syy-yhteyteen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samaa ajattelin itsekkin, mutta toinenkin lähestyminen sujui samalla "tyylillä", ja luulisi että sillä kertaa oltiin hyvin liukupolulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään