Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Moro!

 

Haluisko joku selvittää mitä tarkoittaa METARissa REDZ?

 

No joo. Haluis.

 

REcent

DriZzle

 

vrt

 

RERA

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavia julkaisee hyvää muutaman sivun opasta näistä ilmailunsääasioista. Löytyy paperiversiona briefingeistä tai ilmailijoiden sääpalvelusta löytyy ajantasalla oleva sähköinen PDF-versio.

Toki vaikea lukea tätä opasta jos METAR/TAF/GAFOR sääsanomien rakenne ei ennestään ole tuttu, mutta sekin on osittain opeteltavissa tästä oppaasta ainakin jonkin matkaa.

 

Finavia Ilmailun sääpalvelu PDF

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

RE = sadetta

DZ= tihkua

 

REDZ= tihkusadetta

 

 

 

RA = Rain

DZ = Drizzle

RADZ tai DZRA = Tihkuvesisadetta

 

RE=Uusinta tai aiemminkin tapahtunut (esim. edellisen tunnin aikana vallinnut) (arvaan henk. koht. että lyhennyt tulee sanasta recurring eli uudelleen toistuva )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

 

Haluisko joku selvittää mitä tarkoittaa METARissa REDZ?

 

Jos sinulla on käytössa ns. säähaitari löydät koodauksen  siitä. Jos sinulla ei ole sitä, mutta sinulla ilmailulupakirja tai olet SIL:n jäsen, pääset rekisteröitymään Lentosääsivustolle (http://fcaa.foreca.com/private/) lupakirjanumerolla tai SIL:n jäsennumerolla. Sieltä löydät tuon säähaitarin.  Säähaitarin sivun 2, sarakkeesta 10 löytyy selitys tuolle RE:lle. Se on "Edellisen tunnin aikana vallinnut sää". Sääilmiöille löytyy selitys haitarin taulukosta 1 (pdf:n sivulla 3). DZ tarkoittaa tihkusadetta.

 

t. Jukka

 

P.S Tekijänoikeussyistä johtuen on parempi, että hankit itse tuon sääkoodauksen avaavan paprun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

RA = Rain

DZ = Drizzle

RADZ tai DZRA = Tihkuvesisadetta

 

RE=Uusinta tai aiemminkin tapahtunut (esim. edellisen tunnin aikana vallinnut) (arvaan henk. koht. että lyhennyt tulee sanasta recurring eli uudelleen toistuva )

 

Antaisin kyllä ääneni tuolle Peterin REcent (äskettäinen) tai REcently (äskettäin) käännökselle, recurring ei oikein vastaa ainakaan määritelmää "Edellisen tunnin aikana vallinnut sää".

 

Jos tekijänoikeus suojaakin teosta, se ei onneksi suojaa tietoa:

http://en.wikipedia.org/wiki/METAR

http://fi.wikipedia.org/wiki/METAR

joista molemmista kyllä puuttuu tuo 'RE'.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

P.S Tekijänoikeussyistä johtuen on parempi, että hankit itse tuon sääkoodauksen avaavan paprun.

 

Sen voi hankkia vaikkapa tuolta (nyt, kun foreca on näemmä suojannut tuon pdf:n salasanan taakse, aiemmin sen pystyi lataamaan kirjautumatta):

 

http://ahtarinilmailijat.net/sites/ahtarinilmailijat.net/files/saapalvelu.pdf

 

Antaisin kyllä ääneni tuolle Peterin REcent (äskettäinen) tai REcently (äskettäin) käännökselle, recurring ei oikein vastaa ainakaan määritelmää "Edellisen tunnin aikana vallinnut sää".

 

Tästä ei tarvitse äänestää, koska Peter tietää (ainakin tämän).

 

Jos vahvistusta halutaan, niin sellainen löytyy icao annex 3 appendix 3 table a3-1 kohdasta supplementary information ©: recent weather: REFZDZ or REFZRA or REDZ or RE[sH]RA or....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

RA = Rain

DZ = Drizzle

RADZ tai DZRA = Tihkuvesisadetta

 

RE=Uusinta tai aiemminkin tapahtunut (esim. edellisen tunnin aikana vallinnut) (arvaan henk. koht. että lyhennyt tulee sanasta recurring eli uudelleen toistuva )

 

Ei ihan - RE = recent

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävisikö dieselpolttoaine suihkumoottorin polttoaineeksi?

 

Tyhmä vastaus:

 

Dieselpolttoaineessa olevat voiteluaineet kuitenkin aiheuttanevat ei-toivottuja sivuvaikutuksia. Dieseli ei kestä kylmää tarpeeksi ja varmaan nokeaa enemmän, mutta luulisin, että suihkumoottorin saa joksikin aikaan käyntiin sillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävisikö dieselpolttoaine suihkumoottorin polttoaineeksi?

 

Esimerkiksi PT6 toimii jopa bensalla. No, se ei ole tosin suihkuturbiini, vaan potkuriturbiini, mutta kuitenkin... moottori kuluu tosin huomattavasti nopeammin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävisikö dieselpolttoaine suihkumoottorin polttoaineeksi?

Aikoinaan kun Fouga Magisterit hankittiin, niin tehdas kehui että Fouga käy melkein millä polttoaineella tahansa, jopa ranskalaisella hajuvedellä.  ;D Tämä oli oikein päivälehdisssä silloin julkaistu. Suomessa Vampiret kävivät ensi alkuun valopetroolilla. Se tosin jähmettyi kylmässä ja siitä luovuttiin kun tuli vaikeuksia. Venäjällä käytetään jopa kaasua suihkumoottorin polttoaineena kaasuputkiston pumppuasemilla. Suihkumoottorit ovat erittäin joustavia polttoaineensa suhteen. Nykyään ilmailussa tietenkin vain Jet A1 sekä sotaväen laadut. Listaa varmaankin voi täydentää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hello,

olisko jotain yksinkertaisia "sääntöjä" tai tunnusmerkkejä jolla vois erottaa moottorivalmistajat helposti kuvaa/konetta  katsomalla (Rolssi, P&W tai GE), noinniinku ylipäätänsä mistä tuntomerkeistä pääsis helpoiten jyvälle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hello,

olisko jotain yksinkertaisia "sääntöjä" tai tunnusmerkkejä jolla vois erottaa moottorivalmistajat helposti kuvaa/konetta  katsomalla (Rolssi, P&W tai GE), noinniinku ylipäätänsä mistä tuntomerkeistä pääsis helpoiten jyvälle?

 

Kokeile vaikka www.airfleets.net. Koneen rekkari pitää tietää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hello,

olisko jotain yksinkertaisia "sääntöjä" tai tunnusmerkkejä jolla vois erottaa moottorivalmistajat helposti kuvaa/konetta  katsomalla (Rolssi, P&W tai GE), noinniinku ylipäätänsä mistä tuntomerkeistä pääsis helpoiten jyvälle?

 

Eipä oikein ole. Sama moottorikin voi olla paketoitu eri tavalla eri koneissa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeile vaikka www.airfleets.net. Koneen rekkari pitää tietää.

 

Tuon mukaan OH-LBOssa on rolssin myllyt? Taitaa olla väärässä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Väärässä, PW2040 on oikein.

 

Itse kyllä tuon tiesin, mutta ilmoitin vain että tuo tieto ei tuolla pidä paikkaansa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse kyllä tuon tiesin, mutta ilmoitin vain että tuo tieto ei tuolla pidä paikkaansa.

 

Totta, Finnair ei ole tykännyt Rollseista. Höyry-Caravellessa oli aikoinaan Rollsit. F27 oli RR Dartit, mutta muita Rollseja kait ei ole Finnairilla ollutkaan. Ei siis näytä olevan helppoa tuo oikean tiedon saanti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ainakin 757:sta huomaa helposti moottorin koteloista että onko se varustettu P&W:llä vai RR:llä.

Samoin A320 perheestä että onko CFM:t vai IAE:t.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomessa kävi vissiin salaisia CIA:n vankilentoja .http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/10/amnesty_cia_teki_suomen_kautta_yli_kymmenen_salaista_vankilentoa_2938050.html

 

Mitkä ovat koneitten tarkat tunnistetiedot ? Miksi koneet päästettiin Suomen ilmatilaan ?  Miksi koneita ei takavarikoitu "toistaiseksi" ? Eli ikuisesti  ;)

 

Pystyykö Suomalainen Hornet ampumaan alas CIA:n koneen? Vai onko se teknisesti estetty ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomessa kävi vissiin salaisia CIA:n vankilentoja .http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/10/amnesty_cia_teki_suomen_kautta_yli_kymmenen_salaista_vankilentoa_2938050.html

 

Mitkä ovat koneitten tarkat tunnistetiedot ? Miksi koneet päästettiin Suomen ilmatilaan ?  Miksi koneita ei takavarikoitu "toistaiseksi" ? Eli ikuisesti  ;)

 

Pystyykö Suomalainen Hornet ampumaan alas CIA:n koneen? Vai onko se teknisesti estetty ?

Miksei olisi pitänyt päästää ilmatilaan? Miksi olisi pitänyt takavarikoida ja miksi olisi pitänyt ampua alas?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Teknisesti pystyy, mutta poliittisesti ei.

Olihan Helsingin ohjuspuolustujärjestelmässäkin valmistajan asentama takaportti. USA:ko ei pysty samaan (so. teknisesti estämään, ettei omat/liittolaiset ammu alas)?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olihan Helsingin ohjuspuolustujärjestelmässäkin valmistajan asentama takaportti. USA:ko ei pysty samaan?

 

Mikä takaportti? Minun lukemieni tietojen mukaan väitetty (kaikki kun eivät tunnusta sen olemassaoloa) puute häirinnänsietokyvyssä olisi luonteeltaan ihan tekninen, eli puute järjestelmän toiminnassa, ei mikään tarkoituksella tehty heikkous.

Uskoakseni mitään tarkoituksellisia estoja ei sotavarusteisiin kamalan mielellään laiteta. Jos vihollinen onnistuu selvittämään tekniikan salat, niin sitten käsissä on äkkiä kasa toimimattomia aseita. Siihenkään ei kannattaisi suhtautua liian luottavaisesti, etteikö liittolainen voisi joskus muuttua viholliseksi. Kuulemma mannertenvälisissä ohjuksissakaan (testiyksilöitä lukuun ottamatta) ei ole minkäänlaista itsetuhojärjestelmää vahinkolaukaisujen varalta tästä syystä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään