Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Tuo cost index pyritään valitsemaan valistuneesti ottaen huomioon kaikki kustannustekijät, joihin lennon suunnittelussa ja toteutuksessa voidaan vaikuttaa.

 

Tyhmä jatkokysymys edelliseen liittyen: voiko kone tulla perille liian ajoissa? Eli jos päästellään myötätuuleen täysillä ja ollaan aikaisessa kentällä niin joudutaanko kentällä tekemään jotain maksullisia erityisjärjestelyjä?

 

Ei varmaan vaikuta rauhallisilla kentillä mutta entä vilkkaasti liikennöidyillä?

 

-J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyhmä jatkokysymys edelliseen liittyen: voiko kone tulla perille liian ajoissa? Eli jos päästellään myötätuuleen täysillä ja ollaan aikaisessa kentällä niin joudutaanko kentällä tekemään jotain maksullisia erityisjärjestelyjä?

 

Ei varmaan vaikuta rauhallisilla kentillä mutta entä vilkkaasti liikennöidyillä?

 

-J

 

Itse koettuna 1980-luvulla, silloin kun Finnair lensi Losiin Seattlen kautta: Losin matkustajatkin tulivat maihin ja tulliin Seattlessa, joka oli mukavan hiljainen paikka siihen tarkoitukseen. Seattle - Los välille ei saanut ottaa uusia matkustajia, joten aikataulu ei rajoittanut siinä mielessä. Kerran sitten, konettamme hoputettiin kovalla kiireellä lähtemään Seattlesta 30 min etuajassa. Tulimme myös Losiin 30 min etuajassa. Finnair oli alivuokralaisena Unitedin terminaalissa; eikä siellä ollut yhtään vapaata putkenpäätä. Oma paikkamme vapautui minuuttia ennen aikataulunmukaista saapumista. Tuon puoli tuntia istuimme koneessa vyöt kiinni tyhjänpanttina. Eli kyllä voi tulla liian aikaisin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oma paikkamme vapautui minuuttia ennen aikataulunmukaista saapumista. Tuon puoli tuntia istuimme koneessa vyöt kiinni tyhjänpanttina. Eli kyllä voi tulla liian aikaisin.

 

Jatkokysymys: kuinka kauan koneen pitää odottaa, joko putken vapautumista tai vaikkapa nousuvuoroa ruuhkassa rullaustiellä, että moottorit tai ainakin osa niistä kannattaa sammuttaa polttoaineen säästämiseksi?

 

Rullauksia kai tehdään nykyisellään yhdelläkin moottorilla jo aika paljon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun Katainen tammikuussa lensi lakon takia ilmavoimien Learjetilla Brysseliin, uutisoitiin hänen pysytelleen lämpimänä mm karvalakin avulla kun koneessa oli niin kylmä (ja muistaakseni välillä myös kuuma). Onko moinen epämukavuus Learjeteissa kovinkin yleistä? Luulisi, että business jeteissä tällaisiin olisi panostettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tuota mites jos suorittaa UPL:n ja sen jälkeen sitten joskus PPL:n niin saako siitä jotain hyväksilukemisia/alennusta? koululla kun on koneita ja mahdollisuus lentää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mun mielestä saat niistä UPL tiimoista jota sulla on niin 10 % hyväksi siinä PPL:än hankinnassa.

 

Korjatkaa jos olen väärässä.

10% ja maksimissaan 10h saa hyvitystä. Jar-fcl 1.120.

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muuten tässä rupesin miettimään, että miksi joissain isommissa koneissa on kolme FMC:tä kuten B747, B787 ja A330?

 

Koska neljättä ei saatu mahtumaan mihinkään?  ;D

 

Varmuuden vuoksi, ACARS-käyttöä varten jne..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kokemuksia A340:n ja A330:n rivin 21 istumapaikoista? Seatguru näyttää että niillä olisi "jotain haittoja". Minkälainen jalkatila niissä on ja onko IFE siinä edessä olevassa seinässä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatkokysymys: kuinka kauan koneen pitää odottaa, joko putken vapautumista tai vaikkapa nousuvuoroa ruuhkassa rullaustiellä, että moottorit tai ainakin osa niistä kannattaa sammuttaa polttoaineen säästämiseksi?

 

Rullauksia kai tehdään nykyisellään yhdelläkin moottorilla jo aika paljon.

 

Noinkohan? 1-moottorirullauksesta kyllä puhutaan paljon, mutta ainakin minä olen ainakin antanut itseni elää siinä uskossa että rullimiset hoidellaan nykyiselläänkin kahden/kaikkien moottorin voimalla.

 

Tuskin tuohon varsinaiseen kysymkseen on ollenkaan vastausta. Se olisi varsin tapauskohtaista.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noinkohan? 1-moottorirullauksesta kyllä puhutaan paljon, mutta ainakin minä olen ainakin antanut itseni elää siinä uskossa että rullimiset hoidellaan nykyiselläänkin kahden/kaikkien moottorin voimalla.

 

Ei ole minullakaan kokemusta turbiineilla rullimisesta, mutta äkkiseltään luulisi että toisen kannun käynnistäminen myöhemmin aiheuttaisi sen että lentoonlähtötehot joudutaan ottamaan "kylmästä" moottorista.

 

Olisikohan niin että rullaus lentoonlähtöön molemmilla ja rullaus parkkiin laskun jälkeen yhdellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole minullakaan kokemusta turbiineilla rullimisesta, mutta äkkiseltään luulisi että toisen kannun käynnistäminen myöhemmin aiheuttaisi sen että lentoonlähtötehot joudutaan ottamaan "kylmästä" moottorista.

 

Olisikohan niin että rullaus lentoonlähtöön molemmilla ja rullaus parkkiin laskun jälkeen yhdellä.

 

Tietenkin moottorikohtainen, mutta noin 5-10 minuuttia ennen lentoonlähtöä pitää toinen moottori käynnistää jos on rullattu yhdellä tai muuten joku moottori sammuksissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeksi kun lähdin Heathrowlta SASin A321 koneella niin kone rullasi aika pitkälle yhdellä moottorilla. Ennen meitä oli varmaankin noin 10 konetta lähdössä. Siinä sitten noin 5 minuuttia ennen omaa lähtövuoroa pistivät toisenkin kannun käyntiin.

 

Kööpenhaminasta lähdettäessä kovassa sumussa, pusback auto työnsi MD-80 koneemme johonkin holding paikkaan odottamaan omaa slottiamme.

 

Ja näkeehän usein kuinka turboproppi rullaa laskun jälkeen yhdellä motilla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

10% ja maksimissaan 10h saa hyvitystä. Jar-fcl 1.120.

 

Ville

 

Tarkennetaan vielä sen verran, että se 10 % lasketaan päällikkönä lennetystä ajasta, ei kokonaistiimasta. Asia on sanottu näppärästi yhdellä lyhyellä virkkeellä: "Jos hakijalla on ohjaajan lupakirja tai vastaava oikeus ohjata helikopteria, ultrakevythelikopteria, autogiroa, kiinteäsiipistä ultrakevytlentokonetta, jossa on kaikkiin kolmeen suuntaan vaikuttavat liikutettavat ohjainpinnat, purjelentokonetta, apumoottorilla varustettua purjelentokonetta tai itselähtevää purjelentokonetta, 10 prosenttia tällaisen ilma-aluksen päällikkönä lennetystä kokonaislentoajasta, mutta kuitenkin enintään 10 tuntia, voidaan laskea hänen hyväkseen lentokoneen yksityislentäjän lupakirjaa varten vaadittavaksi lentoajaksi."

 

Teorioista ei saa mitään hyvitystä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeksi kun lähdin Heathrowlta SASin A321 koneella niin kone rullasi aika pitkälle yhdellä moottorilla. Ennen meitä oli varmaankin noin 10 konetta lähdössä. Siinä sitten noin 5 minuuttia ennen omaa lähtövuoroa pistivät toisenkin kannun käyntiin.

 

Kööpenhaminasta lähdettäessä kovassa sumussa, pusback auto työnsi MD-80 koneemme johonkin holding paikkaan odottamaan omaa slottiamme.

 

Ja näkeehän usein kuinka turboproppi rullaa laskun jälkeen yhdellä motilla...

 

Joskus 1980-luvun puolivälissä olin Ozarkin DC-9-kyydissä JFK:lta St. Louisiin. JFK:lla rullasimme yhdellä moottorilla aina siihen hetkeen asti, kun aloimme kääntyä rullaustieltä lähtöpaikalle, jolloin toisen starttimoottori urahti. Alle 10 sekuntia tuosta, revittiin jo T/O tehoja; voi moottoriparkaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muuten tässä rupesin miettimään, että miksi joissain isommissa koneissa on kolme FMC:tä kuten B747, B787 ja A330?

 

A330 koneessa on kaksi Flight Management Computeria, tarkemmin sanottuna koneessa on kaksi FMGEC (Flight Management, Guidance and Envelope Computer) laitetta. Ohjaamissa on kolme Multifunction Control Display Unit -laitetta (MCDU). Niin kuin nimi sanoo, niillä voidaan käyttää muitakin ohjelmistoja kuin Flight Management laskentaa.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen lentänyt viimeisen 14 vuoden aikana runsaasti, mm. 88 lentoa viimeisen 18kk aikana eikä koskaan ole käynyt näin.

 

Palasin BA248, 777 Riosta ja Lontoosta Hesaan BA6080, Finskin 321 viime viikonloppuna. Pakkasin onneksi sattumalta kaikki rasvat, puhdistuaineet ja 2 onneksi läpinäkyvää kynsilakkapulloa kaksinkertaisiin minigrip ja muovipusseihin (ihan kun olisi ollut ennakkoaavistus mitä tapahtuu). Kun avasin kassin, olivat rasvat tuleet ulos pulloista sekä kaksi lasista kynsilakkapulloa tyhjentyneet melkein täysin muovipussiin vaikka korkit livat siis tiukasti kiinni. Eikä koskaa ennen ole käynyt näin.

 

Voisko olla että ruuman paineistuksessa on ollut jotain vikaa vai olenko vaan säästynyt aikaisemmin tältä kokemukselta?

 

Terveisin nimimerkki:

kynsilakka on hankalaa saada pois purkkien kyljistä, onneksi oli läpinäkyvää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen lentänyt viimeisen 14 vuoden aikana runsaasti, mm. 88 lentoa viimeisen 18kk aikana eikä koskaan ole käynyt näin.

 

Palasin BA248, 777 Riosta ja Lontoosta Hesaan BA6080, Finskin 321 viime viikonloppuna. Pakkasin onneksi sattumalta kaikki rasvat, puhdistuaineet ja 2 onneksi läpinäkyvää kynsilakkapulloa kaksinkertaisiin minigrip ja muovipusseihin (ihan kun olisi ollut ennakkoaavistus mitä tapahtuu). Kun avasin kassin, olivat rasvat tuleet ulos pulloista sekä kaksi lasista kynsilakkapulloa tyhjentyneet melkein täysin muovipussiin vaikka korkit livat siis tiukasti kiinni. Eikä koskaa ennen ole käynyt näin.

 

Voisko olla että ruuman paineistuksessa on ollut jotain vikaa vai olenko vaan säästynyt aikaisemmin tältä kokemukselta?

 

Terveisin nimimerkki:

kynsilakka on hankalaa saada pois purkkien kyljistä, onneksi oli läpinäkyvää...

 

Henkilökohtainen arvaukseni on, että ruuman paineistus oli mennyt särki. Eräällä lennolla kolleegani matkalaukussa ollut partavaahtospraytölkki oli tyhjentynyt matkalaukun sisälle, purkin sauma oli pettänyt. Kliffaa...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Henkilökohtainen arvaukseni on, että ruuman paineistus oli mennyt särki. Eräällä lennolla kolleegani matkalaukussa ollut partavaahtospraytölkki oli tyhjentynyt matkalaukun sisälle, purkin sauma oli pettänyt. Kliffaa...

 

Joo noita tapahtuu joskus. Kaljatölkki tainnut ainakin räjähtää joskus itsellä ruumassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään