Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Huh...ihanko totta? Onko rahtiruumille oma paineistuksensa? Ainakin isoissa koneissa (widebody) pitää olla paineentasausjärjestelmä matkustamon ja rahtiruumien välillä siksi, ettei ruuman luukun lähtiessä omille teilleen, matkustamon lattia petä (tämä tuli vaatimuksena kun turkkilaisten DC-10:ssä kävi juuri näin).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paitsi rajoitetun radiopuhelimenhoitajan kelpuutuksen?

 

/Samuli

 

Okei joo. Kelpuutus sellaisenaan kelpaa, mutta teoriakoulutus on käytävä silti siihenkin liittyen (kaikki koulutusohjelman asiat on opetettava oppilaalle). Kokeita ei ole tarvinnut tehdä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Henkilökohtainen arvaukseni on, että ruuman paineistus oli mennyt särki. Eräällä lennolla kolleegani matkalaukussa ollut partavaahtospraytölkki oli tyhjentynyt matkalaukun sisälle, purkin sauma oli pettänyt. Kliffaa...

 

A32S:ssä ei ole erillistä paineistusjärjestelmää ruumaan, kuten ei juuri missään muussakaan koneessa. Ruuman ja kabiinin välissä on jonkinlainen kehikkorakenne ja komposiittilevy, joka hädin tuskin kestää korkokengillä kävelyn.

 

Huh...ihanko totta? Onko rahtiruumille oma paineistuksensa? Ainakin isoissa koneissa (widebody) pitää olla paineentasausjärjestelmä matkustamon ja rahtiruumien välillä siksi, ettei ruuman luukun lähtiessä omille teilleen, matkustamon lattia petä (tämä tuli vaatimuksena kun turkkilaisten DC-10:ssä kävi juuri näin).

 

Miten se muuten käytännössä on toteutettu? Matkustamon lattia pettää "hallitusti" ja vain pari ihmistä ehkä imeytyy mukaan, mutta vaijerit ja johdotukset jäävät ehjiksi kun paikat on mietitty etukäteen? Turkkilaisten luukun tapauksessa suurin ongelma taisi olla se, että matkustamon alapohjassa kulkevat ohjainvaijerit pettivät lattian mukana, ja kone menetti ohjattavuutensa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisko olla että ruuman paineistuksessa on ollut jotain vikaa vai olenko vaan säästynyt aikaisemmin tältä kokemukselta?

 

Ruuman paine = kabiinin paine, niin kuin Olli totesi. Vallitseva kabiinin (tai ruuman) paine reittikorkeudella on jo selvästi alempi kuin paine merenpinnalla.

 

Kaikki ruumat eivät ole lämmitettyjä. Kun kaljatölkin (viinipullo, vesiliukoiset kosmetiikka-aineet, elintarvikkeet...) sisältö jäätyy, sen tilavuus kasvaa, saumat tai korkki pettää. Eli kaljatölkki halkeaa jäätyessään.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten se muuten käytännössä on toteutettu? Matkustamon lattia pettää "hallitusti" ja vain pari ihmistä ehkä imeytyy mukaan, mutta vaijerit ja johdotukset jäävät ehjiksi kun paikat on mietitty etukäteen?

 

Paine-eroa ei pääse syntymään. Tasaus tapahtuu rungon ja matkustamon lattian yhtymäkohdassa olevien ritilöiden kautta, koko kabiinin pituudelta, molemmin puolin.  Lattia ei siis käytännössä petä milloinkaan paine-eron vaikutuksesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paine-eroa ei pääse syntymään. Tasaus tapahtuu rungon ja matkustamon lattian yhtymäkohdassa olevien ritilöiden kautta, koko kabiinin pituudelta, molemmin puolin.  Lattia ei siis käytännössä petä milloinkaan paine-eron vaikutuksesta.

 

Varmastikin uudemmilla konetyypeillä. Ei vanhoilla. Esimerkkinä THY:n DC-10 -onnettomuus Ermenonvillessä Ranskassa ja  DC-10 "likipiti" -tilanteet. Muistaakseni oma, ja kolleegani tilanne tapahtui DC-9-xx -tyypissä (joskus 1980 -luvun loppupuolella)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmastikin uudemmilla konetyypeillä. Ei vanhoilla. Esimerkkinä THY:n DC-10 -onnettomuus Ermenonvillessä Ranskassa ja  DC-10 "likipiti" -tilanteet. Muistaakseni oma, ja kolleegani tilanne tapahtui DC-9-xx -tyypissä (joskus 1980 -luvun loppupuolella)

 

Laajarunkokoneet piti modifioida turkkilaisen jälkeen FAA:n AD:llä. Mutta edelleenkään, rahtitiloilla ei ole omaa paineistusjärjestelmää, vaan ovat samassa paineessa kabiinin kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laajarunkokoneet piti modifioida turkkilaisen jälkeen FAA:n AD:llä. Mutta edelleenkään, rahtitiloilla ei ole omaa paineistusjärjestelmää, vaan ovat samassa paineessa kabiinin kanssa.

 

Makes perfect sense, kulkeehan siellä ruumassa myös kotieläimiä. Entä kapearunkokoneet - Ihan mielenkiinnosta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Makes perfect sense, kulkeehan siellä ruumassa myös kotieläimiä. Entä kapearunkokoneet - Ihan mielenkiinnosta?

 

Siis mielenkiinnosta miltä kannalta? Miten kapearungot on paineistettu (vastaus: samalla tavalla kuin laajarungot), vai mitä ratkaisuja kapearunkoisissa koneissa on käytetty, jottei matkustamon alapohja lähtisi jos alarunkoon tulee painevuoto?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Busseista en tiedä juuri mitään, mutta lienee aika yleinen rakenneratkaisu tuo BojoBojon sivulla esiintyvä:

 

http://www.boeing.com/companyoffices/gallery/images/commercial/767400-22.html

 

Palkkien päällä on "suoraan" matkustamon lattialevyt, komposiitti-sellaiset. Alapuolella esim. ruumassa ei yleensä ole muuta kuin se jonkinmoinen kuitulevy.  Välissä tyhjää tilaa jossa kulkee vaijeria, putkea, kaapelia.

Paineentasaus lienee useimmiten hoidettu muutamalla luukulla jotka lepotilassa kiinni ja paine-eron kasvettua tarpeeksi päästävät paineen tasaantumaan. Sitä en nyt mene arvioimaan aukeaako luukut vain "ruumaan päin" kun en juuri nyt muista asiaa niistä konetyypeistä joiden kanssa olen tuskaillut. Ruumasta ulospäin ei taida olla terveellistä, esim. paloturvallisuuden vuoksi.

 

Tämä karkeasti yleistettynä. Joku asioihin perehtynyt näistä varmaankin luennoisi suu vaahdossa.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajattelinpa ensimmäistä kertaa elämässäni kokeilla tätä foorumia ja esittää seuraavan tyhmän kysymyksen kopterilennoista Suomen ja Viron välillä:

 

Helsingin kaupunginvaltuustossa osa on kovasti Helsingin edustalle ajatellun uuden kopterikentän rakentamista vastaan korkeiden kustannuksien vuoksi. Jos kustannukset ovat ongelma, meillähän Helsingissä on jo koptereillekin sopiva kenttä eli EFHF. Eli voisiko Malmi kelvata kopterilinjan Suomen pään kentäksi?

 

Arvaan, että lentomöly on yksi syy, ettei lisää koptereita etenkin reittiliikenteessä okevia ehkä haluta Malmille. Mutta eikös ole keinoja valita sellaisia lentomenetelmiä, että melun aiheuttamat haitat minimoitusivat. Esim. lasketumiset ja lähdöt voitaisiin tehdä satunnaisesti eri suunnista ja suuntiin, jolloin melukuormitus jakautuisi tasaisemmin.

 

Kun viime vuonna se kaasuputkikopteri liikennöi Malmilta, en itse juuri huomannut melun lisääntyvän juuri laisinkaan, vaikka asun jokusen sadan metrin päässä kentästä.

 

Vai onko melun lisäksi jokin muu syy ettei EFHF:ltä ole kopterireittiliikennettä Tallinnaan?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajattelinpa ensimmäistä kertaa elämässäni kokeilla tätä foorumia ja esittää seuraavan tyhmän kysymyksen kopterilennoista Suomen ja Viron välillä:

 

Helsingin kaupunginvaltuustossa osa on kovasti Helsingin edustalle ajatellun uuden kopterikentän rakentamista vastaan korkeiden kustannuksien vuoksi. Jos kustannukset ovat ongelma, meillähän Helsingissä on jo koptereillekin sopiva kenttä eli EFHF. Eli voisiko Malmi kelvata kopterilinjan Suomen pään kentäksi?

 

Arvaan, että lentomöly on yksi syy, ettei lisää koptereita etenkin reittiliikenteessä okevia ehkä haluta Malmille. Mutta eikös ole keinoja valita sellaisia lentomenetelmiä, että melun aiheuttamat haitat minimoitusivat. Esim. lasketumiset ja lähdöt voitaisiin tehdä satunnaisesti eri suunnista ja suuntiin, jolloin melukuormitus jakautuisi tasaisemmin.

 

Kun viime vuonna se kaasuputkikopteri liikennöi Malmilta, en itse juuri huomannut melun lisääntyvän juuri laisinkaan, vaikka asun jokusen sadan metrin päässä kentästä.

 

Vai onko melun lisäksi jokin muu syy ettei EFHF:ltä ole kopterireittiliikennettä Tallinnaan?

 

 

Location, location, location... Tallinnan liikenne pääsääntöisesti liikematkustajia silmällä pitäen, joten taksi- tms matka keskustan tuntumasta Malmille ei ole kustannustehokasta tai ajankäytöllisesti järkevää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Location, location, location... Tallinnan liikenne pääsääntöisesti liikematkustajia silmällä pitäen, joten taksi- tms matka keskustan tuntumasta Malmille ei ole kustannustehokasta tai ajankäytöllisesti järkevää.

 

Mietin samaa, joskin matka malmille ei ole mikään järkyttävän pitkä sieltä keskustasta kuitenkaan. Copterline toimii hernesaaresta, johon matka ruuhka-aikaan kestää myös pitkään jos sattuu olemaan ihan vaan keskustan "väärällä puolella".

 

Arvaan, että lentomöly on yksi syy, ettei lisää koptereita etenkin reittiliikenteessä okevia ehkä haluta Malmille. Mutta eikös ole keinoja valita sellaisia lentomenetelmiä, että melun aiheuttamat haitat minimoitusivat. Esim. lasketumiset ja lähdöt voitaisiin tehdä satunnaisesti eri suunnista ja suuntiin, jolloin melukuormitus jakautuisi tasaisemmin.

 

Kyllä lähestymiskuviot ja suunnat aika vakioita olisivat, ja myös muu kentän liikenne vaikuttaa niihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi ilmailumääräyksen OPS M2-7:n viranomaisen jakamassa kopiossa on authoriksi merkitty Windcraft Oy (siis PDF:n metadatassa).

 

http://tietopalvelu.ilmailuhallinto.fi/files/lth/imt-ops-m/opm2_07.pdf

 

Miksi ilmailumääräys OPS M6-1 on skannattuna versiona ilman ocr:ää? Se on kuitenkin pari vuotta vanha, viranomaisella olisi se varmaan oikein aidossa tekstimuodossakin saatavilla?

 

http://tietopalvelu.ilmailuhallinto.fi/files/lth/imt-ops-m/opm6_01.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Arvaan, että lentomöly on yksi syy, ettei lisää koptereita etenkin reittiliikenteessä okevia ehkä haluta Malmille. Mutta eikös ole keinoja valita sellaisia lentomenetelmiä, että melun aiheuttamat haitat minimoitusivat. Esim. lasketumiset ja lähdöt voitaisiin tehdä satunnaisesti eri suunnista ja suuntiin, jolloin melukuormitus jakautuisi tasaisemmin.

 

Kun viime vuonna se kaasuputkikopteri liikennöi Malmilta, en itse juuri huomannut melun lisääntyvän juuri laisinkaan, vaikka asun jokusen sadan metrin päässä kentästä.

 

 

Aina mietityttää, että miksi Suomessa tämä "lentomöly" nousee otsikoihin.. Aidoissa metropoleissa, kuten vaikka Lontoo, kuuluu esim helikopterien äänet normaaliin urbaaniin elämään eikä niistä tarvitse tehdä ongelmaa/numeroa. Tervetuloa kaupunkiin! Esimerkin vuoksi alla olevan linkin takaa löytyy tiedosto Lontoon Heliportin reiteistä keskellä kaupunkia.

 

http://www.ead.eurocontrol.int/eadbasic/pamslight-021A9F9FF27CC992988201B84CAE392F/7FE5QZZF3FXUS/EN/Charts/AD/AIRAC/EG_AD_3_EGLW_4-1_en_2005-08-04.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Location, location, location... Tallinnan liikenne pääsääntöisesti liikematkustajia silmällä pitäen, joten taksi- tms matka keskustan tuntumasta Malmille ei ole kustannustehokasta tai ajankäytöllisesti järkevää.

 

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta Tallinnan kopterillahan on käytössään mittarilähestymiset. Sellaisten aikaansaaminen ja sovittaminen Malmin liikenteeseen ja sijaintiin Helsinki-Vantaan vieressä voisi olla haasteellista. Ison veden rannalla nyt vain on enemmän tilaa. Lisäksi Malmilla pyörii koululentojen rumba.

 

Toisekseen tuolla sijainnilla on markkinoinnillista merkitystä. Tosiasiassa ns. liikematkustajat eivät sankoin joukoin liiku ja työskentele pelkästään kantakaupungissa. Tällä kriteerillä jokin Espoon ranta Kehä 1:n tuntumassa olisi ainakin yhtä hyvä vaihtoehto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tosiasiassa ns. liikematkustajat eivät sankoin joukoin liiku ja työskentele pelkästään kantakaupungissa. Tällä kriteerillä jokin Espoon ranta Kehä 1:n tuntumassa olisi ainakin yhtä hyvä vaihtoehto.

 

Mutta kantakaupungista löytyvät mm ne linja-auto-, juna-, metroasemat + satamat ja iso osa hotelleista sekä ravintoloista. Näiden merkitys liikematkojenkin kannalta on yllättävän suuri. Kopterimatka Tallinnaan 18 min. Taksimatka "ytimestä" Malmille sopivaan ruuhka-aikaan 30-40 min parhaillaan, jopa enemmän.

Espoon ranta sopisi toki mainiosti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta Tallinnan kopterillahan on käytössään mittarilähestymiset. Sellaisten aikaansaaminen ja sovittaminen Malmin liikenteeseen ja sijaintiin Helsinki-Vantaan vieressä voisi olla haasteellista. Ison veden rannalla nyt vain on enemmän tilaa. Lisäksi Malmilla pyörii koululentojen rumba.

 

Hernesaareen (EFHE) ei ole mittarilähestymismenetelmää.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatkokysymys: kuinka kauan koneen pitää odottaa, joko putken vapautumista tai vaikkapa nousuvuoroa ruuhkassa rullaustiellä, että moottorit tai ainakin osa niistä kannattaa sammuttaa polttoaineen säästämiseksi?

 

Rullauksia kai tehdään nykyisellään yhdelläkin moottorilla jo aika paljon.

 

Tilanteen ja olosuhteiden mukaan. Usein toinen moottori (2-moottorisissa) tai kaksi moottoria (4-moottorisissa) sammutetaan pian laskun jälkeen, vaikka ei odotusta olisikaan. Polttoainetta säästyy silti. Jos on käytetty tehoreverssiä, on syytä antaa moottorien tasaantua joitain minuutteja ennen sammuttamista. Liukkaalla kelillä ei välttämättä kannata sammuttaa. Ei myöskään, jos on kovin painava kone tai jyrkkiä ylämäkiä / tiukkoja mutkia rullausreitillä.

 

Lähtiessä vajaamoottorirullaus on harvinaisempaa, mutta samat säännöt pätevät siinäkin. Harkinnan mukaan. Aika harvoin sitä tulee kuitenkaan harrastettua. New Yorkissa on tullut joskus sammutettua, kun on ollut yli tunnin rullausaikoja. Lähtiessä, painavalla koneella käyvää / käyviä moottoreita joutuu huudattamaan isoilla tehoilla, joten polttoainetta ei välttämättä säästy kovin paljoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

 

Osaisiko kukaan antaa vastausta seuraavaan mieltä askarruttavaan kysymykseen?

 

Itsellä ja vaimolla on varattuna edestakaiset Finnairin suorat lennot huhtikuussa Bangkokiin (AY89 ja AY90) Yleensä kun olen varannut minulle on tullut lippuun vaan 1 kpl E-lipun numeroita. Nyt jostain syystä

E-lippuja on 3 kpl kummallakin. Miksi ihmeessä? Eikö yksi riitä?  :-\

 

Voiko johtua siitä että otin lisämaksusta exit-paikat mennentullen?

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Voiko johtua siitä että otin lisämaksusta exit-paikat mennentullen?

 

Voi. Oisko niin että sulle ei e-lippuja ole edelleen kuin se yksi mutta aina kun teet muutoksia varaukseen, systeemi lähettää uuden vahvistuksen meiliin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään