Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Moi.

 

Jos matkustan Yhdysvaltoihin transit matkustajana enkä poistu lentokentän transit alueelta lennon vaihdon aikana tarvitseeko minun täyttää ESTA hakemusta ? Yritin BA:n sivuilta selvittää asiaa, mutta epä tietoa löytänyt. Riittääkö siis transit matkustajalle vain API:n täyttö ?

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jani. Katso mikä yhtiö ja mikä kenttä. Eri yhtiöillä on usein eri terminaali.

 

Heikki

 

AA & ORD mennessä, paluussa BA.

 

Täytyy kait se ESTA kuitenkin varoiksi ottaa...

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentossuunitelmiin merkitään lennon tyyppi esim. G="General Aviation" tai S="Scheduled air transport". Kysymys kuuluu miten tyyppiä N, eli "Non-scheduled air transport" käytetään oikeaoppisesti? Ovatko siirtolennot N-tyyppiä, entä satunnaiset chartterit?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos matkustan Yhdysvaltoihin transit matkustajana enkä poistu lentokentän transit alueelta lennon vaihdon aikana tarvitseeko minun täyttää ESTA hakemusta ? Yritin BA:n sivuilta selvittää asiaa, mutta epä tietoa löytänyt. Riittääkö siis transit matkustajalle vain API:n täyttö ?

 

Täytyy. Google: "esta when transiting"... 1. osuma -> https://esta.cbp.dhs.gov/esta/WebHelp/ESTA_Screen-Level_Online_Help_1.htm#TA8

 

Do nationals or citizens of countries that participate in the Visa Waiver Program require travel authorization if they are only transiting the United States in route to another country?

 

Eligible nationals or citizens of countries that participate in the Visa Waiver Program require either a travel authorization or a visa to transit the United States. If a traveler is only planning to transit through the United States en route to another country, when he or she completes the travel authorization application in ESTA, the traveler should enter the words "In Transit" and his or her final destination location in the address lines in the Address While In The United States field on the application.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentossuunitelmiin merkitään lennon tyyppi esim. G="General Aviation" tai S="Scheduled air transport". Kysymys kuuluu miten tyyppiä N, eli "Non-scheduled air transport" käytetään oikeaoppisesti? Ovatko siirtolennot N-tyyppiä, entä satunnaiset chartterit?

 

Siirtolennot näyttävät yleisimmin olevan I-plaaneja, charterit N-plaaneja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Jos matkustan Yhdysvaltoihin transit matkustajana enkä poistu lentokentän transit alueelta lennon vaihdon aikana tarvitseeko minun täyttää ESTA hakemusta ? Yritin BA:n sivuilta selvittää asiaa, mutta epä tietoa löytänyt. Riittääkö siis transit matkustajalle vain API:n täyttö ?

 

Millä kentällä tuon pitäisi olla edes teoriassa mahdollista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä promilleraja on käytössä ilmailussa? A-studion tms. juontaja väitti, että 0,5 promillea, mutta onko näin? Onko eroa harraste- ja ammatti-ilmailulla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä promilleraja on käytössä ilmailussa? A-studion tms. juontaja väitti, että 0,5 promillea, mutta onko näin? Onko eroa harraste- ja ammatti-ilmailulla?

 

Suomessa tasan 0,00 promillea. Tämä hieman vaihtelee maittain... Ei ole eroa harraste- ja ammatti-ilmailulla.

Ennen lentoa ei saa nauttia tippaakaan alkoholia 8:n tuntiin sekä suositellaan että ettei otettaisi alkoholia 24:ia tuntia ennen lentoa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomessa tasan 0,00 promillea. Tämä hieman vaihtelee maittain... Ei ole eroa harraste- ja ammatti-ilmailulla.

Ennen lentoa ei saa nauttia tippaakaan alkoholia 8:n tuntiin sekä suositellaan että ettei otettaisi alkoholia 24:ia tuntia ennen lentoa...

 

Onko faktaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä promilleraja on käytössä ilmailussa? A-studion tms. juontaja väitti, että 0,5 promillea, mutta onko näin? Onko eroa harraste- ja ammatti-ilmailulla?

 

Tämä käsitys johtunee siitä, että rikoslaissa "ilmaliikennejuopumus"- nimisen rikoksen kohdalla on tuo promilleraja. Imailulaki sen sijaan kieltää alkoholin totaalisesti. Ero on siinä, että rikoslaissa on sakko- ja vankeusseuraamus mahdollisuus, ilmailulaissa vain hallinnollisia toimenpiteitä, eli lupakirjan peruutus. JAR sallii 0,2 promillea lennon alkaessa (EASA-määräystä en tunne, eikä taida olla ihan vielä voimassakaan) ja se lienee käytäntö myös paikallisessa lainsäädännössä joissakin,lähinnä välimeren maissa.

 

Tuntirajat on sitten yhtiökohtaisia (esim. Finnairilla 12h), taisi JARissakin olla joku, oliko 4h?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko faktaa?

 

Trafin ilmailusäädöksissä lukee näin.

 

PEL T4-3 Lääkkeet ja ilmailu

 

4 ALKOHOLI

4.1 Alkoholi on ollut syynä tai myötävaikuttavana tekijänä useissa lento-onnettomuuksissa. On todettu, että pienikin alkoholimäärä veressä heikentää huomattavasti tai ratkaisevasti henkilön suoriutumista tarkkuutta vaativista tehtävistä. Suoritetut tutkimukset ovat osoittaneet, että hyvinkin pieni alkoholipitoisuus veressä lisää erittäin merkittävästi ohjaajien virheitä yksinkertaisissakin lennolla eteen tulevissa tehtävissä. Se pätee niin kokeneisiin kuin kokemattomiin lentäjiin.

4.2 Alkoholi poistuu elimistöstä jokseenkin vakionopeudella (0,15 promillea tunnissa) riippumatta siitä, miten suuri veren alkoholipitoisuus on. Yhteiseurooppalaisten JAR-OPS -vaatimusten mukaan ohjaaja ei saa lentää vähintään 8 tuntiin pienenkään alkoholimäärän nauttimisen jälkeen, ja suuremman määrän jälkeen on odotettava vastaavasti kauemmin. Lisäksi on syytä muistaa, että alkoholilla voi olla myös myöhemmin ilmeneviä vaikutuksia verensokeriin ja sisäkorvan tasapainoelimen toimintaan. Vaikutus sisäkorvaan saattaa olla pitkäaikainen ja voi lisätä alttiutta asentotajun menetykseen ja matkapahoinvointiin. Ohjaajan on järkevää pidättäytyä alkoholista vähintään 24 tuntia ennen lentämistä.

4.3 Sairaus tai erilaiset lääkkeet saattavat merkittävästi voimistaa tai pidentää alkoholin vaikutusta.

4.4 Ilmailulain 167 §:n mukaan: ”Tehtävää ilma-aluksessa, ilmailuun käytettävässä liitimessä tai muussa laitteessa taikka lentoturvallisuuteen vaikuttavaa tehtävää maaorganisaatiossa ei saa suorittaa se, jonka veren alkoholipitoisuus on alkoholin nauttimisesta kohonnut tai joka on käyttänyt muuta huumaavaa ainetta niin, että sitä on hänen elimistössään havaittava määrä”.

Huom! Suomessa on lainsäädännön kautta ilmailussa voimassa ns. nollaraja, vaikkakin yhteiseurooppalaisten ilmailuvaatimusten JAR-OPS 1 ja 3 kohdissa JAR-OPS 1.085 (d) ja JAR-OPS 3.085 (d) mainitaan työssä olevan lentomiehistön jäsenen veren alkoholipitoisuuden ylärajaksi 0,2 promillea. Samassa JAR-OPS:n kohdassa määrätään, että miehistön jäsen ei saa käyttää alkoholia alle 8 tuntiin ennen lentotyöhön ilmoittautumiselle määrättyä ajankohtaa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko faktaa?

 

Huumaavat aineet ja toimintakyvyn heikkeneminen

Tehtävää ilma-aluksessa, ilmailuun käytettävässä liitimessä tai muussa laitteessa taikka lentoturvallisuuteen vaikuttavaa tehtävää maaorganisaatiossa ei saa suorittaa se, jonka veren alkoholipitoisuus on alkoholin nauttimisesta kohonnut tai joka on käyttänyt muuta huumaavaa ainetta niin, että sitä on hänen elimistössään havaittava määrä.

 

Edellä 1 momentissa mainittua tehtävää ei saa hoitaa myöskään henkilö, joka sairauden tai väsymyksen johdosta tai muusta sellaisesta syystä ei voi hoitaa tehtävää lentoturvallisuutta vaarantamatta.

 

Mitä 1 ja 2 momentissa säädetään, koskee myös lennon valmisteluun välittömästi liittyviä toimenpiteitä.

 

Sotilasilmailuviranomainen määrää tarvittaessa toiminnan vaativuuden sitä edellyttäessä sotilasilmailussa sovellettavista tiukemmista vaatimuksista kuin 1–3 momentissa säädetään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomessa tasan 0,00 promillea.

 

alkoholin nauttimisesta kohonnut

 

Raja ei ole 0,00 promillea eikä varsinkaan tasan 0,00, vaan veren alkoholipitoisuus ei saa olla alkoholin nauttimisesta kohonnut (kuten Pasin lainauksestakin käy ilmi). Enkä tarkoita sitä, että osa alkoholijuomista on sellaista rankkia ettei niistä voisi nauttia, vaan sitä, että alkoholia voi syntyä myös elimistön sisäisesti, ja tämä alkoholi on sallittua myös ilmailussa.

 

Toinen huomionarvoinen asia ihan yleisesti on se, että ilmailulaki ei ota kantaa siihen, onko uloshengitysilmassa alkoholia, eli esimerkiksi tarkkuusalkometritulos 0,05 mg/l ei aiheuta toimenpiteitä lähtökohtaisesti (ellei ko. tuloksen perusteella oivalleta viedä verikokeeseen), kun ei erikseen ole säädetty, että pitäis aiheuttaa..

 

Autoilussa raja on 0,5 promilla veressä, tai 0,22 mg/l uloshengitysilmassa. Missään ei sanota, että nämä olivat tasan yhtä tukevat humalat, tai että ne korreloisivat täysin suoraa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä kone kuvassa? Tällä Finskin laajarungolla lennettiin Kanarialle suoraan Oulusta tammikuussa -92. Voisko olla DC-10-30? Sen verran muistan, että koneen malli oli tuollainen moniosainen..

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AA & ORD mennessä, paluussa BA.

 

Täytyy kait se ESTA kuitenkin varoiksi ottaa...

 

Jani

 

Kentällä ei ole mitään merkitystä. Jenkkeihin saapumisen jälkeen ensimmäinen henkilö jonka tapaat, on ystävällinen ja hymyilevä passintarkastaja. Jenkeissä ei voi tehdä transittia ilman, että käy välissä USAn rajojen sisällä. ESTA siis on toki pakollinen.

 

Muista myös, että vaikka laukkusi laputetaan Helsingissä lopulliseen määränpäähäsi, joudut kuitenkin ottamaan laukun hihnalta ja viemään sen tullin läpi.

Tullin jälkeen on noita transit baggage drop-tiskejä jonne sen käyt heittämässä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa puhutaan kaikkien pilvien keskimääräisestä korkeudesta, joka on siis pudonnut yläpilvien laskeutumisesta.

 

Sen sijaan siinä ei kerrota luonnonvakioiden muuttumisesta, eli kyllä pilvikerroksen alaraja taitaa edelleen sijoittua kaavan (lämpötila-kastepiste)x125 = tiivistymiskorkeus metreissä (vaimitensenytmeni?). Pilvikerros ilmeisesti vain ohejee, kun yläpilvet hivuttautuvat alaspäin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä kone kuvassa? Tällä Finskin laajarungolla lennettiin Kanarialle suoraan Oulusta tammikuussa -92. Voisko olla DC-10-30? Sen verran muistan, että koneen malli oli tuollainen moniosainen..

 

 

Penkkien perusteella sanoisin että MD-11.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei vaan kaikille. Ohjatkaa tämä viesti vaikka roskakoriin. Mutta käyttääkö suihkukone aina lentoonlähdössä kaikkia moottorivoimia?? t. J :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei vaan kaikille. Ohjatkaa tämä viesti vaikka roskakoriin. Mutta käyttääkö suihkukone aina lentoonlähdössä kaikkia moottorivoimia?? t. J :)

 

Ei käytä. Ennen lentoonlähtöä tehdään suoritusarvolaskenta, ja käytettävä moottoriteho määrittyy koneen painon, olosuhteiden, laippa-asetuksen, lentoonlähtökiitotien, kiitotien kunnon ja lähtösektorissa olevien esteiden mukaan. Ellei laskennan perusteella ole syytä käyttää maksimitehoa, sitä ei yleensä käytetä. Tällä tavoin säästetään moottoreita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

10% ja maksimissaan 10h saa hyvitystä. Jar-fcl 1.120.

 

Ville

 

Ja huomaa, että teorioista ei yhtään mikä on kohtuu tylsä juttu sillä UPL teoriat on vähintään 50% PPL:n paketista

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei vaan kaikille. Ohjatkaa tämä viesti vaikka roskakoriin. Mutta käyttääkö suihkukone aina lentoonlähdössä kaikkia moottorivoimia?? t. J :)

 

Kun jossain moottorissa on vikaa alkunousun aikana, otetaan startissa muista moottoreista hetkellisesti  käyttöön täysi teho.

Tämä on sitä turvallisuuden maksimointia  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään