Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Tämä todella on tyhmä kysymys mutta kysyn siltä. Lentopelkoisena kun sitä aina miettiin kaikenlaista..

 

Jutteleeko matkustajakoneen lentäjät esim. nousun aikana keskenään mukavia vai onko se johonkin tiettyyn korkeuteen asti tarkkaan hallittua että on tietyt systeemit miten toimitaan ja sitten hälistään päivän kuulumiset vasta kun ollaan turvallisesti ilmassa.. ? Oon aina miettinyt tätä, ihan pienenäkin vaikka mua ei silloin edes pelottanut :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jutteleeko matkustajakoneen lentäjät esim. nousun aikana keskenään mukavia... Oon aina miettinyt tätä, ihan pienenäkin vaikka mua ei silloin edes pelottanut :)

 

Kun ajattelet rationaalisesti niin mihin tulokseen olet mietteissäsi tullut?

 

Miten luulet muilla aloilla toimittavan, vaikkapa kirurgisen toimenpiteen kriittisimpien hetkien aikana?

 

Mieti hetki mikä on tarkastuslista, Check List, ja sen merkitys.

 

;)

 

jk

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä todella on tyhmä kysymys mutta kysyn siltä. Lentopelkoisena kun sitä aina miettiin kaikenlaista..

 

Jutteleeko matkustajakoneen lentäjät esim. nousun aikana keskenään mukavia vai onko se johonkin tiettyyn korkeuteen asti tarkkaan hallittua että on tietyt systeemit miten toimitaan ja sitten hälistään päivän kuulumiset vasta kun ollaan turvallisesti ilmassa.. ? Oon aina miettinyt tätä, ihan pienenäkin vaikka mua ei silloin edes pelottanut :)

 

Useimmilla lentoyhtiöillä on käytössä ns.steriilin ohjaamon sääntö: lentäjät saavat puhua vain lennon sujuvuudesta ja turvallisuudesta aina 3000:n metrin korkeuteen saakka ja sama toisinpäin lähestymisessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei. Kaikilla yhtiöillä on käytössä ns. SOP = vakiomenetelmät, ennen lentoonlähtöä , lentoonlähdön aikana. nousuvaiheessa, matkalennolla ja edelleen niin kauan kuin kone liikkuu. Ylempänä nousuvaiheessa ja matkalennolla on aikaa kevyempään sananvaihtoon. Ei se kuitenkaan tarkoita , että hommat tehdään otsa kurtussa.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos vastauksistanne, eipä tartte tätäkään sitten lauantaina lentokoneessa mietiskellä :) Näin suunnilleen  mä sen arvelin menevänkin.

 

Juuri niin Reetta, pilotit juttelevat kuulumisistaan (jos niitä on) vasta matkalentokorkeudessa. Voit siis olla rauhallisin mielin. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otetaanko aina jokaiselle Helsingistä lähtevälle kotimaanlennolle polttoaineet myös paluuta varten? Entä muut reitit (esim. Tukholma, Köpis, Pietari)?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko olemassa perheystävällistä lentoyhtiöta tai allianssia? Ihan vaikka esimerkkinä, 2+2 perhe lentää ja "haluaa" saada hyötyö kanta-asiakasohjelmista yhdellä kortilla ja kerryttää pisteet whatever yhteen pottiin. Vai pitäisikö yli 2-vuotiaalle hankkia oma kanta-asiakaskortti...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otetaanko aina jokaiselle Helsingistä lähtevälle kotimaanlennolle polttoaineet myös paluuta varten? Entä muut reitit (esim. Tukholma, Köpis, Pietari)?

 

Pääperiaate on että kyllä, mutta vaikuttavia tekijöitä on esim konetyyppi, kuorma ja legien pituus. Esim HEL-KOK-HEL ATR:llä täydellä kuormalla ei käsittääkseni kestä kovin paljoa "ylimääräistä" (holdingia, ylösvetoja, yms) ja jo pitää vähän täyttää Kruunussa.

Tankkaus hidastaa kääntöä ja on usein kallista maakunnassa.

Muille reiteille; samat vaikuttavat tekijät plus polttoaineen hinta kohteessa. Aikaisemmin ainakin oli Pietariin aina läpitankkaus kun kuorma sen salli. (kenties polttoaineen laatuongelmat myös muinoin murheena?)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari kertaa kun olen lentänyt euroopan sisäisiä lentoja esim. Lufthansalla, lipun mukaan koneen on pitänyt olla A319 mutta sitten on lennetty isommalla A321 koneella ja kone on ollut aivan täynnä. Vaihtavatko yhtiöt koneita isompaan kysynnän mukaan ja esim jos eri matkayhtiöiden kautta tulee paljon buukkauksia tietylle lennolle, yhtiö voi vaihtaa koneen isompaan jotta kaikki mahtuvat kyytiin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari kertaa kun olen lentänyt euroopan sisäisiä lentoja esim. Lufthansalla, lipun mukaan koneen on pitänyt olla A319 mutta sitten on lennetty isommalla A321 koneella ja kone on ollut aivan täynnä. Vaihtavatko yhtiöt koneita isompaan kysynnän mukaan ja esim jos eri matkayhtiöiden kautta tulee paljon buukkauksia tietylle lennolle, yhtiö voi vaihtaa koneen isompaan jotta kaikki mahtuvat kyytiin?

 

Kyllä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otetaanko aina jokaiselle Helsingistä lähtevälle kotimaanlennolle polttoaineet myös paluuta varten? Entä muut reitit (esim. Tukholma, Köpis, Pietari)?

Riippuu vähän lentoyhtiöstä. Mutta periaatteessa yleistäen vaikka Helsingistä jo Kööpenhaminan etäisyydelle mentäessä ei oteta paluupolttoainetta mukaan, vaan ennemmin tankataan kohteessa paluuta varten, koska ylimääräinen polttoaine tuo aina lisää painoa ja näin ollen lisää myös polttoaineen kulutusta. Hieman nuo tankkausjärjestelyt hidastavat kääntöä mutta matkustajat voidaan kuitenkin ottaa koneeseen tankkauksen ollessa menossa. Vain lyhyimmillä lennoilla(esim. Tukholma) otetaan myös tarvittava paluupolttoainekin mukaan. Näissäkin voi tosin olla lentoyhtiökohtaisia vaihteluja, jos vaikka Tukholmasta saisi halvempaa polttoainetta kuin Helsingistä niin silloin saatettaisiin tankata siellä paluumatkaa varten. Lyhyemmillä kotimaan reiteillä se paluupolttoaine on useimmiten mukana, mutta vaikka Kittilään tai Ivaloon mentäessä tankataan mieluiten siellä perillä paluumatkaa varten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eräällä toisella palstalla (tiede.fi) syntyi keskustelua liikennekoneiden lentonopeudesta (IAS) matkalentokorkeudessa, ja tuon nopeuden suhteesta sakkausnopeuteen (esimerkkinä AF477). Mikä mahtaa olla tyypillinen "turvallisuusmarginaali" esim. A330:llä FL400:ssa? CAL006:n incidentin perusteella tulee käsityksekseni, että tuo marginaali on aika pieni.

 

China Airlines flight 006:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/China_Airlines_Flight_006

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No pistetääs vaikka tänne, melko tyhmä kymysyshän tämäkin on ;D Elikkäs mistä olisi järkevin tilata tuommoinen "Remove before flight"-avaimenperä? Nuita nettikauppoja kun on muutama, jotka myyvät tuollaisia... Onko kellään kokemuksia esim  tästä puljusta? :)

AVIATON SHOP siellä löytyy avaimen perä ja mulla on tolla tekstillä varustettu paita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

^^ Oikeasti tyhmä kysymys. Ei ole.

Miko ei tällänen tamperelainen maalais tollo voi tietää noita lontoon juttuja;) mutta se näyttää oikeen kokoselta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään