Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Miko ei tällänen tamperelainen maalais tollo voi tietää noita lontoon juttuja;) mutta se näyttää oikeen kokoselta.

No empä tiiä..

5577196371_ed6fe3ffcb_z.jpg

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riippuu ihan turbulenssista, voi tuntua pahaltakin. Henk. kohtaisesti turbulenssi ei suht-tasaisena ryöpytyksenä aiheuta pelon tunteita kun tietää että kone kyllä kestää. Suuremmat pudotukset mitä myös on tullut koettua ovat epämukavia, mutta sen voi ajatella vähän kuin vuoristoratana.

 

Näin lentäjänä pienkoneessa turbulenssi ei häiritse, mutta yöllä matkustajatuubissa satunnaisesti kyllä.. Häiritseminen loppuisi siihen jos koneen IFE-näyttöihin saisi PFD:n tai vastaavat tiedot oman nenän eteen. Korkeustieto ja keinohorisontti nenän edessä korjaisivat omien aistien harhaluulot. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miko ei tällänen tamperelainen maalais tollo voi tietää noita lontoon juttuja;) mutta se näyttää oikeen kokoselta.

 

Ihminen vertaa kohteen absoluuttista kokoa joihinkin tuttuihin referensseihin. Systeemiä on helppo hämätä, joten tämän vuoksi mm:

 

  • kuu näyttää isommalta taivaanrannalla kuin keskitaivaalla, jossa ei lähellä taivaanrannan detaljeja.
  • isot koneet näyttävät lentävän hitaammin kuin pienet, jotka kulkevat runkopituutensa verran lyhyemmässä ajassa.
  • Hagia Sofian sisätila näyttää isommalta kuin Pietarinkirkon, jonka verrokkidetaljit jalkalistoja myöten on skaalattu ylisuuriksi.

 

Ison lentokonemallin kokoa vertaa sen omiin detaljeihin, jolloin fiilinki absoluuttisesta koosta voi heittää kovastikin. Vielä suhteellisempi on ihmisen väriaistimus. Valkoinen palikka näyttää mustalta, kunhan ympäristö on tarpeeksi kirkas.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No pistetääs vaikka tänne, melko tyhmä kymysyshän tämäkin on ;D Elikkäs mistä olisi järkevin tilata tuommoinen "Remove before flight"-avaimenperä? Nuita nettikauppoja kun on muutama, jotka myyvät tuollaisia... Onko kellään kokemuksia esim  tästä puljusta? :)

Näitä on myös Varustelekassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heräsi tyhmä kysymys ilmaan. Mitä nuo punaset ja valkoiset pallot ovat tuossa etupilarissa. Mikä merkitys?

 

Niiden avulla saadaan ohjaajien istuimet säädettyä siten, että näkymät ulos ovat parhaat mahdolliset.

 

"The correct position is obtained by adjusting your seat, so that the red ball covers the white ball ( or the other way around, depending on what ball comes first).

the resulting eye level should be appr. in the center of the forward windshield."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos jostain syystä työkseen lentävä olisi poissa töistä vaikka useamman kuukauden (tai muuten normaali lomaa pidemmän ajan, säännöllisesti lentävällä ne eivät ainakaan taida kovin montaa viikkoa kerrallaan olla?) ja palaisi saman firman riveihin lentämään samalla koneella, pitääkö tämän henkilön käydä jonkinlainen "pikakoulutus" lävitse ennen töiden aloittamistaan, vai voiko hommat aloittaa "kylmiltään" monenkin kuukauden lentämättömyyden jälkeen? Toisinsanoen, voiko kelpuutus lentää matkustajakonetta vanhentua jos lentämistä ei syystä tai toisesta voi pitkään aikaan tehdä? Olen ymmärtänyt, että ~puolen vuoden välein käydään joitakin yleisimpiä poikkeustilanteita läpi simulaattorissa, mutta jos henkilö olisi poissa lentokoneen puikoista vaikka 4kk pitääkö hänen käydä läpi jonkunlainen prosessi ennen astumistaan oikean laitteen jatkeeksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos jostain syystä työkseen lentävä olisi poissa töistä vaikka useamman kuukauden (tai muuten normaali lomaa pidemmän ajan, säännöllisesti lentävällä ne eivät ainakaan taida kovin montaa viikkoa kerrallaan olla?) ja palaisi saman firman riveihin lentämään samalla koneella, pitääkö tämän henkilön käydä jonkinlainen "pikakoulutus" lävitse ennen töiden aloittamistaan, vai voiko hommat aloittaa "kylmiltään" monenkin kuukauden lentämättömyyden jälkeen? Toisinsanoen, voiko kelpuutus lentää matkustajakonetta vanhentua jos lentämistä ei syystä tai toisesta voi pitkään aikaan tehdä? Olen ymmärtänyt, että ~puolen vuoden välein käydään joitakin yleisimpiä poikkeustilanteita läpi simulaattorissa, mutta jos henkilö olisi poissa lentokoneen puikoista vaikka 4kk pitääkö hänen käydä läpi jonkunlainen prosessi ennen astumistaan oikean laitteen jatkeeksi?

 

Kyllähän koulutukset vanhenee. Esimerkiksi simussa tehdään PC eli proficiency check puolen vuoden välein jolloin ne on lennettävä läpi. Lisäksi on huomioitava 3 laskua / 90 päivää sääntö jonka jälkeen ei saa enää lennättää matkustajia ennenkuin laskut ovat taas täynnä. Tällöin saattaa tulla tarve lentää simussa tarvittavat laskut jos lentäjä on ollut poissa kuvioista vaikka puoli vuotta. Kuvittelisin muutenkin että pitkän tauon jälkeen käydään heittämässä jumpparilla joku keikka jonka jälkeen simuun ja takaisin linjaan. Yhtiökohtaista.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No pistetääs vaikka tänne, melko tyhmä kymysyshän tämäkin on ;D Elikkäs mistä olisi järkevin tilata tuommoinen "Remove before flight"-avaimenperä? Nuita nettikauppoja kun on muutama, jotka myyvät tuollaisia... Onko kellään kokemuksia esim  tästä puljusta? :)

 

Hei

 

Toinen kotimainen taho näyttäisi myös myyvän tuota avaimenperää, ja hieman edullisemmin: http://www.varusteleka.fi/product/avaimenperat/avaimenpera-remove-before-flight/_2IX0O9CUV

 

- jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäksi on huomioitava 3 laskua / 90 päivää sääntö jonka jälkeen ei saa enää lennättää matkustajia ennenkuin laskut ovat taas täynnä.

 

Katos mokomaa, sama sääntö kuin ultramaailmassa... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

 

Kun esimerkiksi B737:ssa on sellaiset Runway turn-off valot niin missä kohtaa lentoa niitä pidetään päällä? Tuolla kotisimulla tullut B737:aa ajettua ja ihmeteltyä asiaa...

 

-Henkka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

 

Kun esimerkiksi B737:ssa on sellaiset Runway turn-off valot niin missä kohtaa lentoa niitä pidetään päällä? Tuolla kotisimulla tullut B737:aa ajettua ja ihmeteltyä asiaa...

 

-Henkka

Sassilla esimerkiksi FL100 alapuolella. Ovat siiven tyvessä olevat valot, jotka sojottavat pääländäreiden eteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sassilla esimerkiksi FL100 alapuolella. Ovat siiven tyvessä olevat valot, jotka sojottavat pääländäreiden eteen.

 

Ja käytetään portille asti? Vai sammutetaanko kun tullaan kiitotieltä pois?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja käytetään portille asti? Vai sammutetaanko kun tullaan kiitotieltä pois?

Taitavat poltella samaan tapaan kuin rullausvaloja, "virallinen" menetelmä on että ne sammutetaan kun käännytään asematasolle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitavat poltella samaan tapaan kuin rullausvaloja, "virallinen" menetelmä on että ne sammutetaan kun käännytään asematasolle.

 

Okei, kiitoksia tiedosta!

 

-HJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TAF EFTP 021741Z 0218/0318 CNL=

 

Eipä ole sääennusteissa tullut vastaavaa vastaan. Onko koko Tampereen säät peruutettu kun autotkin kolaroi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TAF EFTP 021741Z 0218/0318 CNL=

Eipä ole sääennusteissa tullut vastaavaa vastaan. Onko koko Tampereen säät peruutettu kun autotkin kolaroi?

 

CNL= (previous TAF) cancelled. Mitä ilmeisimmin uusi TAF ko. ajalle on jukaistu tai ainakin työn alla. Sääennuste on muuttunut senverran ettei ed. viesti ole enää relevantti.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osaatteko sanoa, mikä kone lensi Turun yli eilen (2.4.2012) n. klo 2110 UTC idästä länteen. Air Finlandin pejpe tuli toiseen suuntaan, mutta mikä meni arlandan suuntaan. Finavian lentotiedot sinne suuntiin ei täsmännyt, eikä FR24:ssa näkynyt mtn.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osaatteko sanoa, mikä kone lensi Turun yli eilen (2.4.2012) n. klo 2110 UTC idästä länteen. Air Finlandin pejpe tuli toiseen suuntaan, mutta mikä meni arlandan suuntaan. Finavian lentotiedot sinne suuntiin ei täsmännyt, eikä FR24:ssa näkynyt mtn.

 

Aika mahdoton tuota on kyllä käydä sanomaan, ellei joku sattunut olemaan yhteyksissä lennonvarmistuselimiin ja kysellyt ko. koneesta... jos ei kerta ole missään Finavian tiedoissa näkynyt, eikä FR24:ssä. Maailmassa kumminkin melkosen paljon noita koneita, jotka ei näy syystä tai toisesta FR24:ssä. Onko mitään hajua minkä kokoluokan vehje oli?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika mahdoton tuota on kyllä käydä sanomaan, ellei joku sattunut olemaan yhteyksissä lennonvarmistuselimiin ja kysellyt ko. koneesta... jos ei kerta ole missään Finavian tiedoissa näkynyt, eikä FR24:ssä. Maailmassa kumminkin melkosen paljon noita koneita, jotka ei näy syystä tai toisesta FR24:ssä. Onko mitään hajua minkä kokoluokan vehje oli?

Suihkarista puhutaan, että varmaan simmonen small-medium size suihkari... Tuntui menevän samaa lentoreittiä, kun yleensäkin liikennöidään eli TUNUS > UN873 > BUKOT.  Ja ilmeisesti ihan matkalentokorkeudessa meni :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suihkarista puhutaan, että varmaan simmonen small-medium size suihkari... Tuntui menevän samaa lentoreittiä, kun yleensäkin liikennöidään eli TUNUS > UN873 > BUKOT.  Ja ilmeisesti ihan matkalentokorkeudessa meni :)

 

No jos se on ollut joku pikkuinen liikesuihku niin mahdoton sitä on sanoa, että mikä oli ellei jollain ole havaintoa tutkalta tjsp. kuten aiemmassa viestissä totesin.

 

Minkäs takia tässä 757:ssa on tuo APUn luukku auki vaikka on vielä ilmassa ja finaalissa?

 

Entäs jos APU olisi jo ilmassa päällä? Esimerkiksi lyhyen rullausmatkan takia, jotta kerkee käynnistyä ennen portille tuloa, että saadaan ilmaa ja sähköä.

 

-Henkka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Minkäs takia APUn luukku on auki vaikka on vielä ilmassa ja finaalissa?

 

Sillä on varmaan APU käynnissä  ;D

 

Miksi se sitten käy, onkin jo toinen juttu. Koneen kahdesta päägeneraattoreista saattaa toinen olla pois kiskolta ja APU korvaa sen tuottaman sähkötehon sekä varmistaa että mahdollinen jäljellä olevan generaattorin vaurio ei tee koneesta sähkötöntä.

 

Mahdollisia yitä on muitakin ja varma tioto on ollut vain miehistöllä.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sillä on varmaan APU käynnissä  ;D

 

 

Enkös mä sen jo tossa ylempänä todennut? No eipä tää mitään hyvä vaan, että saadaan lisää varmuutta!  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään