Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Hehe en ihmettelisi, jos Ryanairilla vaadittaisiin toinen nimi ja jos sitä ei ole niin lentokentällä odottaa joku 40EUR "lisämaksu" :)

 

 

En minäkään.

A passenger name can be changed online at the rate of £110/€110 or via the airport or reservation centre at the rate of £160/€160. Name changes can be made up to 4 hours prior to the scheduled flight departure time either online (unless you have already checked in online*)or via a reservation centre (subject to opening hours). Any name change made to a flight reservation must be for that individual passenger's complete flight itinerary.
;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko mitään helppoa tapaa nähdä kuinka täynnä oma lento on? Amadeus näyttää 9+ paikkaa, ja tarkemmin, jos paikkoja on jäljellä enään muutama. Onko olemassa sivustoa, joka näyttää lennon täyttöasteen vaikka se olisi tyhjempi? Lentoyhtiönä Blue1 välillä TMP-CPH menopaluu kesäkuun alkupuolella. Kiitoksia jo etukäteen, jos joku tietää.

(Tämähän on tosiaan ensimmäinen lentoni niin kiinnostaisi vaan tietää.  :P)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko mitään helppoa tapaa nähdä kuinka täynnä oma lento on...kesäkuun alkupuolella.

(Tämähän on tosiaan ensimmäinen lentoni niin kiinnostaisi vaan tietää.  :P)

 

Et löytäne tarkempaa tietoa mistään, lentoyhtiöt eivät halua, että niiden täyttöasteet eri reiteillä olisivat kilpailijoiden nähtävissä, ihan ymmärrettävää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoyhtiönä Blue1 välillä TMP-CPH menopaluu

En osaa antaa vastausta kysymykseesi, mutta istumapaikan valintaan haluan antaa pienen vinkin. Lensin CPH-HEL välin 27.4. palatessani Sloveniasta, istumapaikkana minulla oli paikka 24F (viimeinen rivi ja aivan moottorin vieressä). Tuolla paikalla ei ole ikkunaa ja moottoreiden meteli on suoraan sanottuna järkyttävä. Korvissa soi vielä 30min lennon jälkeen ja lennon aikana joutui kommunikoimaan kavereiden kanssa melkeimpä huutamalla. Eli itse välttäisin paikkoja ainakin riveiltä 16-24.

 

Tuon kyseisen CPH-HEL lennon (KF610) operoi Blue1:n OH-BLG ja tässä näkymä paikasta 24F:

 

[ attachment removed / expired ]

Pahoittelut kuvasta  :-[

 

-Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko mitään helppoa tapaa nähdä kuinka täynnä oma lento on? Amadeus näyttää 9+ paikkaa, ja tarkemmin, jos paikkoja on jäljellä enään muutama.

 

Nämä taitavat vielä olla "myynnissä olevia paikkoja" eli varsinkin kaukoliikenteessä voi paikkoja olla reilusti kaupan, vaikka myytyjä paikkoja olisi jo koneiden jakkaroiden verran.

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi ATR:n peräsimen strobon väri vaihtelee kuvasta toiseen? Joku pyörivä juttu, mikä estää valon näkymisen? ???

Ei siellä ole liikkuvia osia.

 

Ei ole liikkuvia osia ei, mutta ei se  toisaalta ole mikään strobokaan, saati sitten mikään valo ylipäätään. Se on vain tuollainen metalliosa, joka noissa kuvissa heijastaa eriväristä ympäristöä. Toisessa harmaa taivas, toisessa sininen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole liikkuvia osia ei, mutta ei se  toisaalta ole mikään strobokaan, saati sitten mikään valo ylipäätään. Se on vain tuollainen metalliosa, joka noissa kuvissa heijastaa eriväristä ympäristöä. Toisessa harmaa taivas, toisessa sininen...

 

Hehe, ois pitäny kattoa ne kuvat kuitenkin, ei vaan kännykällä jaksanut. Meinasin vielä kommentoida, että ATR:n strobo on saman kuvun alla kuin purjehdusvalokin, peräsimen alapuolella eikä suinkaan peräsimessä... ei käynyt heti mielessä, että joku ajattelisi valon osoittavan eteenpäin. Tämä kyseinen metallinpalanen on jäänestojärjestelmän osanen (lämpiää sähköllä)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saako suomalaisella purjelentolupakirjalla lentää paikallisessa rekisterissä olevaa konetta muualla Euroopassa? Amerikassa varmaankaan ei saa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole liikkuvia osia ei, mutta ei se  toisaalta ole mikään strobokaan, saati sitten mikään valo ylipäätään. Se on vain tuollainen metalliosa, joka noissa kuvissa heijastaa eriväristä ympäristöä. Toisessa harmaa taivas, toisessa sininen...

 

Heh, eipä käynyt mielessäkään, että kyse olisi jostain lähes peilimäisesta osasesta. Katselin, että vähän turhan tiuhaan vaihtavat tuota "lasia". ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietääkö joku mikä operaatio oli tänä aamuna Hernesaaren Helikopterikeskuksessa? Olin siellä joskus kahdeksan aikaan aamulla, ja kolme armeijan NH-90 kopukkaa nousi ilmaan. Ensimmäinen lähti länteen rannikkoa pitkin, ja hetken päästä kaksi muuta suunnilleen pohjoista kohti kaupungin yli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.youtube.com/watch?v=fQVuVq_VN9g&feature=related

Onko A340:ssa jotain ovea, josta lentäjät pääsevät koneesta ulos muuta kautta kuin matkustajat?

Tuossa videon kommentissahan niin sanotaan, mutta en ole koskaan kuullutkaan niin pitää vain varmistaa.  ;D Löytyisikö tuosta kuvaa jostain?

 

Pari kuvaa löytyi pikaisella googletuksella. A330: http://www.flugzeugbilder.de/show.php?id=695499 ja lähempää A340: Air Canada A340-300

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsitääkseni tosta pääsee vain Avioniikkatilaan, eikä muualle.  ;)

 

Käsittääkseni ohjaamosta pääsee avioniikkatilaan. Koska käsitystäni pidetään varmaan taas hatarana, pönkitän sitä tällä, ilmeisestikin väärennetyllä kuvalla:

 

a340_cockpit.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kattelin tuossa eilen jotain Gatwick-lentokenttä ohjelmaa. Yksi kone siinä viivästyi koska matkustajaa ei löytynyt jonka matkatavarat olivat jo ruumassa.

Joutuivat sitten tonkimaan sen kyseisen matkustajan laukun ruumasta pois, sehän tietty hetken ottaa.

 

Miksi se laukku pitää tonkia pois? Onko se nyt yhden ihmisen laukku niin tärkeä että kaikkien muiden pitää odottaa sen vuoksi?

 

Johan nuo muutenkin laukut toisinaan lentelee ilman matkustajaa minne sattuu ja ihan lentöyhtiön toimesta :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Miksi se laukku pitää tonkia pois? Onko se nyt yhden ihmisen laukku niin tärkeä että kaikkien muiden pitää odottaa sen vuoksi?

 

 

Jos haluaisit vaarantaa matkalaukullasi jonkin lennon turvallisuuden, niin miten toimisit? Menisit mukaan vai jäisit pois?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos haluaisit vaarantaa matkalaukullasi jonkin lennon turvallisuuden, niin miten toimisit? Menisit mukaan vai jäisit pois?

 

Öööhh.. Vaarantaa laukulla turvallisuuden? Olen luullut että ne menee oman "turvatarkastuksensa" läpi ennen ruumaan menoa.

Mutta os näin ei ole, ymmärän tuon laukun kaivamisen pois koneesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Öööhh.. Vaarantaa laukulla turvallisuuden? Olen luullut että ne menee oman "turvatarkastuksensa" läpi ennen ruumaan menoa.

Mutta os näin ei ole, ymmärän tuon laukun kaivamisen pois koneesta.

 

Turvatarkastus ei välttämättä paljasta kaikkia mahdollisia uhkia. Osa jää huomaamatta ja osaa ei ehkä edes tunnisteta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkalaukkujen siirtymisestä jatkolennolle.. osa xx

 

Ollaan kesäkuussa lentämässä HEL-LHR-LAX ja sama toisin päin. Lennot on "samalla lipulla" ja yhtiöinä BA(Finnairin lento) ja Virgin Atlantic. Kysyin molemmista yhtiöistä matkatavaroiden siirtymisestä jatkolennolle. VS ilmoitti, että laukut siirtyvät jatkolennolle, mutta BA ilmoitti, että onnistuu vain saman allianssiin kuuluvien yhtiöiden lennoilla. Onko tosiaan näin, että mennessä pitää laukut itse hakea karusellistä ja checkata jatkolennolle, mutta takaisin päin ei tarvi? ..ja entäs online-ckeckin, tarvii kait tehdä erikseen joka lennolle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään