Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Öööhh.. Vaarantaa laukulla turvallisuuden? Olen luullut että ne menee oman "turvatarkastuksensa" läpi ennen ruumaan menoa.

Mutta os näin ei ole, ymmärän tuon laukun kaivamisen pois koneesta.

Tottakai se laukku otetaan sieltä pois. Kesti sitten kuinka kauan tahansa. Ei turvatarkastuksessa välttämättä kaikki uhkaavat aineet näy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tottakai se laukku otetaan sieltä pois. Kesti sitten kuinka kauan tahansa. Ei turvatarkastuksessa välttämättä kaikki uhkaavat aineet näy.

Tästä ei ole kuin reilu kuukausi kun Finnair iloisesti kuljetti sukulaisteni laukut Geneveen, samaan aikaan kun matkustajat istuivat meillä kotona. Soittivat sitten Genevestä notta hups, taisivat mennä kapsäkit väärään koneeseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä ei ole kuin reilu kuukausi kun Finnair iloisesti kuljetti sukulaisteni laukut Geneveen, samaan aikaan kun matkustajat istuivat meillä kotona. Soittivat sitten Genevestä notta hups, taisivat mennä kapsäkit väärään koneeseen.

 

Tällaisilla vahingoilla ei liene kysytyn asian kanssa varsinaisesti mitään tekemistä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällaisilla vahingoilla ei liene kysytyn asian kanssa varsinaisesti mitään tekemistä?

On sillä sen verran tekemistä, että laukkulogistiikka on kaikkea muuta kuin aukotonta nimenomaan mainitun turvallisuuden kannalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kattelin tuossa eilen jotain Gatwick-lentokenttä ohjelmaa. Yksi kone siinä viivästyi koska matkustajaa ei löytynyt jonka matkatavarat olivat jo ruumassa.

Joutuivat sitten tonkimaan sen kyseisen matkustajan laukun ruumasta pois, sehän tietty hetken ottaa.

 

Miksi se laukku pitää tonkia pois? Onko se nyt yhden ihmisen laukku niin tärkeä että kaikkien muiden pitää odottaa sen vuoksi?

 

Johan nuo muutenkin laukut toisinaan lentelee ilman matkustajaa minne sattuu ja ihan lentöyhtiön toimesta :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Pan_Am_Flight_103. Tämän takia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On sillä sen verran tekemistä, että laukkulogistiikka on kaikkea muuta kuin aukotonta nimenomaan mainitun turvallisuuden kannalta.

 

Niin eli meinaat, että se terroristi laskee sen varaan, että se hänen laukkunsa joutuukin vahingossa juuri sille ja sille lennolle Keniaan, kun hän on ostanut lipun lennolle New Yorkiin? :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaas joku hyvä(t) syy(t) miksi viimeksi Pulun pilotti kertoi laskun jälkeen rullaillessa EFHK:lla emoille kuulutuksella että "arrival gate 15". En muista kovin usein ainakaan tuollaista kuulleeni, mutta ehkä joskus kyllä. Mitä ne emot sillä tiedolla tekee?  Kertooko ehkä jollekin kysyjälle (tiukalla vaihdolla) mihin päin lähteä käppäilemään, välillä noita jatkojen lähtöporttejahan kuulutellaan koneessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaas joku hyvä(t) syy(t) miksi viimeksi Pulun pilotti kertoi laskun jälkeen rullaillessa EFHK:lla emoille kuulutuksella että "arrival gate 15". En muista kovin usein ainakaan tuollaista kuulleeni, mutta ehkä joskus kyllä. Mitä ne emot sillä tiedolla tekee?  Kertooko ehkä jollekin kysyjälle (tiukalla vaihdolla) mihin päin lähteä käppäilemään, välillä noita jatkojen lähtöporttejahan kuulutellaan koneessa.

Varmasti sen takia että emot tietävät onko geitti- vai standipaikka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaas joku hyvä(t) syy(t) miksi viimeksi Pulun pilotti kertoi laskun jälkeen rullaillessa EFHK:lla emoille kuulutuksella että "arrival gate 15". En muista kovin usein ainakaan tuollaista kuulleeni, mutta ehkä joskus kyllä. Mitä ne emot sillä tiedolla tekee?  Kertooko ehkä jollekin kysyjälle (tiukalla vaihdolla) mihin päin lähteä käppäilemään, välillä noita jatkojen lähtöporttejahan kuulutellaan koneessa.

 

Yleensä paikka on tiedossa etukäteen ja kerrottu emoille. Tässä tapauksessa luultavasti gate vaihtunut laskun jälkeen ja siksi info.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkalaukkujen siirtymisestä jatkolennolle.. osa xx

 

Ollaan kesäkuussa lentämässä HEL-LHR-LAX ja sama toisin päin. Lennot on "samalla lipulla" ja yhtiöinä BA(Finnairin lento) ja Virgin Atlantic. Kysyin molemmista yhtiöistä matkatavaroiden siirtymisestä jatkolennolle. VS ilmoitti, että laukut siirtyvät jatkolennolle, mutta BA ilmoitti, että onnistuu vain saman allianssiin kuuluvien yhtiöiden lennoilla. Onko tosiaan näin, että mennessä pitää laukut itse hakea karusellistä ja checkata jatkolennolle, mutta takaisin päin ei tarvi? ..ja entäs online-ckeckin, tarvii kait tehdä erikseen joka lennolle?

 

Ite lensin Virginillä New Yorkiin Lontoosta neljä vuotta sitten. HEL-LHR legin lensi BA. Helsingissä chekkasivat laukun ihan normaalisti Nykkiin asti eikä sitä tarvinnut käydä hakemassa Lontoossa ulos ja chekata uudelleen. Joutui vaan käymään Virgin Atlanticin tiskillä näyttämässä lippu lappuja (lähinnä olivat kiinnostuneet siitä numerosarjasta jonka saa itselleen laukun hihnalle laittamisen jälkeen) että hyväksyivät laukun koneeseen vaikka olinkin jo suomessa tehnyt online check-inin. Sama homma takaisin päin. Lontoossa piti käydä BA:n tiskillä näyttämässä laput ja laukut tuli Hesaan asti ihan normaalisti.

 

Nykistä takaisin tullessa odottelin vuoroa BA:n tiskille Heathrown kolmos terminaalissa lennolle Helsinkiin. Edessä oli kaksi suomalaista jotka olivat hukanneet matkalaukkunumerotaginsa ja etsivät niitä paniikissa siinä tiskillä. Virkailija vaan sano että no can do ennen kuin laput löytyy ja kehoitti suomalaisia siirtymään sivuun etsimään laukkutägejänsä. Mulla oli nohevana matkustajana kaikki laput otettu valmiina esiin virkailijalle annettavaksi. Virkailija kiittikin mua että olispa kaikilla muillakin matkustajilla laput valmiina. Virkailija oli ilmeisemmin tyytyväinen kun mulla oli kaikki kätevästi valmiina ja sain upgreidauksen Club Europeen LHR-HEL välille.

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uutta konetyyppiä koelennettäessä ennen ensimmäistä lentoa suoritetaan erilaisia maakokeita. Paljonko ko. kokeita suoritetaan ja mitä lentokoneen ominaisuuksia niillä pyritään selvittämään?

 

Toinen muna-kana kysymys samasta aihepiiristä. Valmistuuko nykyisin fly-by-wire -koneiden simulaattorit ennen ko. konetta vai kone ensin? Jos simut ensin, niin lentävätkö koelentäjät ensin simulla vai ei?

 

T. Mika

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä on tuo Kolmosen (tässä tapauksessa Airveteran OH-LCH) kuonon alla pitot -putkien takana oleva valkoinen mötikkä, kuvassa nro 1. (liittyisikö viestintään?) ja siitä taakkepäin oleva mokkula, kuvassa nro 2.? Entäpä tämän jälkimmäisen molemmin puolin olevat aukot, kuvassa nro 3.? Ja vielä se kepukka jossa on punaista, kuvassa nro 4.?

 

Onhan nämä jossain vaiheessa varmaan täälläkin tulleet esille, mutten a)muista, b)hokaa, c)ymmärrä, d)käsnää, e)viitsi etsiä ja f)vot evör.

 

Kiitän infosta!

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta tuossa

1. on uudentyyppinen ADF-yhdistelmäantenni

2. vanhantyyppinen ADF-kehäantenni

3. akkukotelon tuuletus

4. transponderin antenni

Tämä ei kuitenkaan ole tietoa, vaan arvaus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Numero 2 on DC-3:n alkuperäinen ADF-kehäantenni (pyörii sähkömekaanisesti sisällä). Näitä oli DC-3:ssa alunperin 2 kpl peräkkäin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei, elikkä tarkoitus olisi siis matksutaa Sloveniaan (IATA: LJU) Finnairilla 6.heinäkuuta (päivä ennen tai jälkeen ei ole paha) ja palaan elokuun kolmas päivä (päivä sinne sun tänne ei ole paha).

 

Mukana on siis 2 täysikäistä aikuista, yksi seniori yli 65 vuotias, yksi henkilö joka on jo täyttänyt 15-vuotta sekä 13-vuotta täyttänyt. Kun kattelin finnairin sivuilla lippuja, valitsin 5 aikuista ja hinnaksi taisi tulla jotain tonni neljäsataa - viisasataa.

 

Joten nyt kysyn, onko Finnairilta mahdollista saada alennuksia noihin alaikäsiin ja eläkeläisiin? En löytänyt sellaista kohtaa Finnairin sivuilla. Lisäksi on vielä pari kysymystä: 1) Tuo hinta joka siellä alhaalta näkyy "KOKONAISHINTA: XXX" niin tuleeko tuohon jotain lisämaksuja vielä jälkikäteen, siis polttoainemaksuja, veroja, ateriamaksuja yms.? 2) Kuuluu ateria + juomat mukaan vai mites Finnairilla menee tämä käytäntö? 3) Web-sivuilta tilattaessa joutuuko maksamaan jotain toimitusmaksuja vai miten ne menee (per matkustaja vai)?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaas joku hyvä(t) syy(t) miksi viimeksi Pulun pilotti kertoi laskun jälkeen rullaillessa EFHK:lla emoille kuulutuksella että "arrival gate 15". En muista kovin usein ainakaan tuollaista kuulleeni, mutta ehkä joskus kyllä. Mitä ne emot sillä tiedolla tekee?

 

Yleensä paikka on tiedossa etukäteen ja kerrottu emoille. Tässä tapauksessa luultavasti gate vaihtunut laskun jälkeen ja siksi info.

 

 

Yleensä ainakin Finskillä rullauksen aikana kuuluu kuulutus "cabin crew, gate/stand arrival". En nyt tiedä onko mulle vaan sattunut mutta aika useasti väitän tämän kyllä kuulleeni. En nyt tiedä mitä lisäinfoa se portin numero siinä tuo enkä kyllä ole ihan varma miksi heidän on tärkeää tietää myöskään saavutaanko portille vai ständille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleensä ainakin Finskillä rullauksen aikana kuuluu kuulutus "cabin crew, gate/stand arrival". En nyt tiedä onko mulle vaan sattunut mutta aika useasti väitän tämän kyllä kuulleeni. En nyt tiedä mitä lisäinfoa se portin numero siinä tuo enkä kyllä ole ihan varma miksi heidän on tärkeää tietää myöskään saavutaanko portille vai ständille.

 

Joo, stand/gate arrival kerrotaan n. minuuttia ennen, että tietävät mennä oville. Numeron lisäarvo on siinä, että jos ovat antaneet matkustajille ohjeita, esim. mihin suuntaan lähteä ovesta päästäkseen jatkolennon portille/matkatavara-aulaan, niin voivat korjata paikan muututtua. Gate/standi tieto taas saattaa vaikuttaa esim. isoissa koneissa siihen mikä ovi avataan. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viikolla 19 käväsin blue1  Helsingissä mutkan. Huomasin ,että lentoemoilla oli korvissa joku ihme nappi. Onko tämä joku metelin suodatin / kuulon vahvistin ?? :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, stand/gate arrival kerrotaan n. minuuttia ennen, että tietävät mennä oville. Numeron lisäarvo on siinä, että jos ovat antaneet matkustajille ohjeita, esim. mihin suuntaan lähteä ovesta päästäkseen jatkolennon portille/matkatavara-aulaan, niin voivat korjata paikan muututtua. Gate/standi tieto taas saattaa vaikuttaa esim. isoissa koneissa siihen mikä ovi avataan. 

 

Eli kerrotaanko tuo stand/gate joka kerta julkisesti kuulutuksena vai kerrotaanko etukäteen jotenkin muuten matkustamohenkilöstölle ja jos muuttuu niin sitten vasta kuulutetaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, stand/gate arrival kerrotaan n. minuuttia ennen, että tietävät mennä oville.

Tosin ei vielä tässä vaiheessa. Seuraava kuullutus: "Cabin crew take your door positions", vasta sitten.

 

Eli kerrotaanko tuo stand/gate joka kerta julkisesti kuulutuksena vai kerrotaanko etukäteen jotenkin muuten matkustamohenkilöstölle ja jos muuttuu niin sitten vasta kuulutetaan?

Kyllä se yleensä joka kerta kuullutetaan. Taikka sitten vain stand/gate arrival. Finnairilla yleensä sanovat aina myös portin numeron, Blue1.lla joskus kuullut portinkin, välillä ei, liekö jotain pilottikohtaisia eroja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osaisikohan joku kertoa edes summittaisia lukuja uusinpien koneiden polttoaineenkulutuksista per matkustajapaikka, esim:

 

A350

A380

B787

 

A330:n 0,0245 litraa/matkustajakilometri n. 400 paikkaisena taitaa olla pienin luku, mitä olen "vanhoilla" koneilla nähnyt.  (Eikä sitten mitään "Finnairin kaavalla" tms. laskettuja, vaan ihan rehellisesti per matkustajakilometri, kiitos!)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymyksiä

 

1) Lennän Miamista New Yorkiin American Airlinesilla josta Finskillä paluu Suomeen. Meneeköhän laukkuni automaattisesti suoraan seuraavalle lennolle. Ovat samassa allianssissa.

 

2) Mennessäni minulla on Oslossa liki 4h vaihtoaikaa Lontoon koneeseen. Onko kyseisellä kentällä kuinka paljon aktiviteetteja esim sisätiloista koneiden bongailua?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymyksiä

 

1) Lennän Miamista New Yorkiin American Airlinesilla josta Finskillä paluu Suomeen. Meneeköhän laukkuni automaattisesti suoraan seuraavalle lennolle. Ovat samassa allianssissa.

 

2) Mennessäni minulla on Oslossa liki 4h vaihtoaikaa Lontoon koneeseen. Onko kyseisellä kentällä kuinka paljon aktiviteetteja esim sisätiloista koneiden bongailua?

 

1) Menee jos et erikseen pyydä että ei mene

2) Kalliiksi se joka tapauksessa tulee. Oslon lentokentällä hinnat ovat suorastaan hämmästyttävät :) Varsinaisesta koneiden tuijottelusta en osaa sanoa sen kummemmin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos. Oslossa arvatenkin älyttömät hinnat. Jos Köpiksen kentän hinnoista vielä reilusti nousee, niin sitten jo ihmettelen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos. Oslossa arvatenkin älyttömät hinnat. Jos Köpiksen kentän hinnoista vielä reilusti nousee, niin sitten jo ihmettelen.

 

Nousee...

0.4 litranen bisse tais olla luokkaa 11,5EUR viimeksi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään