Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Henk. koht. telkkari löytyy, mutta välttämättä kyseessä ei ole AVOD triplaseiskoissa, vaan se voi olla se onneton vanha rullaava ohjelmakin..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Henk. koht. telkkari löytyy, mutta välttämättä kyseessä ei ole AVOD triplaseiskoissa, vaan se voi olla se onneton vanha rullaava ohjelmakin..

 

Sama schaisse taitaa olla myös BA:n 744:a ?

 

Konelukemiseksi kannattaa vaikka ottaa arabiankielinen Al-Qaida Tribune ja englanninkielinen Terrorism on the Air International sekä Home made bombs for dummies  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

High Life Entertainment’s Audio and Video On Demand (AVOD) system puts you in control. Choose from over 200 entertainment options and play, pause, stop, fast forward and rewind to fit in with your own schedule. AVOD is available on all Boeing 747s and longhaul Boeing 767s and is currently being fitted to the majority of our Boeing 777 fleet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

High Life Entertainment’s Audio and Video On Demand (AVOD) system puts you in control. Choose from over 200 entertainment options and play, pause, stop, fast forward and rewind to fit in with your own schedule. AVOD is available on all Boeing 747s and longhaul Boeing 767s and is currently being fitted to the majority of our Boeing 777 fleet.

 

On näemmä sitten IFE upgreidattu kun viime kerran lensin BA:n B744:a kymmenen vuotta sitten  :thmbup:

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Konelukemiseksi kannattaa vaikka ottaa arabiankielinen Al-Qaida Tribune ja englanninkielinen Terrorism on the Air International sekä Home made bombs for dummies  ;D

 

Just - ja turvassa kannattaa varmistaa, näyttämällä lehdet, että ovat ok lukemista.

 

Lentoasemalla ei pidä kertoa matkakaverille, että "meinasinpa nukkua pommiin..."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Just - ja turvassa kannattaa varmistaa, näyttämällä lehdet, että ovat ok lukemista.

 

Lentoasemalla ei pidä kertoa matkakaverille, että "meinasinpa nukkua pommiin..."

 

Tai "Tämä lentoyhtiö on aikataulultaan pomminvarma"...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai "Tämä lentoyhtiö on aikataulultaan pomminvarma"...

 

Tai varsinkaan mainita ääneen edessä menevästä seksipommista, voi tulla turpaan kahdesti  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai varsinkaan mainita ääneen edessä menevästä seksipommista, voi tulla turpaan kahdesti  :laugh:

 

Ahaa...pääseekö seksipommi turvasta läpi ja koneeseen? :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ahaa...pääseekö seksipommi turvasta läpi ja koneeseen? :o

 

Seksipommia ei tunnista metallinpaljastimesta, joten epäilisin tässä olevan potentiaalinen riski lentoturvallisuudelle.

 

edit: Nythän mä hokasin - siksihän niitä läpivalaisulaitteita hankittiin, että kaikki riskit olisi hallinnassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seksipommia ei tunnista metallinpaljastimesta, joten epäilisin tässä olevan potentiaalinen riski lentoturvallisuudelle.

 

edit: Nythän mä hokasin - siksihän niitä läpivalaisulaitteita hankittiin, että kaikki riskit olisi hallinnassa.

 

Joo Erkki, LÄPI-valaisussahan se selviää ja sexipommi paljastuu myös turvamiesten etumuksen pullotuksesta  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo Erkki, LÄPI-valaisussahan se selviää ja sexipommi paljastuu myös turvamiesten etumuksen pullotuksesta  ;D

Helsinki-Vantaalla ainakin minun havaintojen mukaan on enemmän rekkoja kuin Vaalimaan raja-aseman parkissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämmönen jännä kymysys, johon joillakin saattais olla vastauksia...kaipaisin seuraavien koneiden omistajia ja konetyyppejä omiin kirjanpitoihini. Itse en löytänyt ilma-alusrekisteristä, joten jäi "hämäriksi koneiksi" (lista saattaa päivittyä ajan kuluessa).

 

OH-CMJ (Turussa havaittu)

OH-948 (Räyskälässä havaittu)

OH-XRI (EFRY)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-CMJ (Turussa havaittu)

 

Cessna 152 II. Viimeisin omistaja yksityinen. Kone myyty 2008 Slovakiaan ja käyttää nykyään tunnusta OM-AFC

 

OH-948 (Räyskälässä havaittu)

 

Schempp-Hirth Nimbus-4DM. Omistaja yksityinen. Myyty Saksaan 2010.

 

OH-XRI (EFRY)

 

Ei äkkiseltään löydy. Onko miten tuore "bongaus" ja oletko aivan varma tunnuksesta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei äkkiseltään löydy. Onko miten tuore "bongaus" ja oletko aivan varma tunnuksesta?

Kiitos paljon! Xray Romeo India oli lepäämässä Räyskälän hallissa Mini-sytkyn, XDZ:n ja monien muideen seassa. Olen melkein täysin varma, että se oli XRI, eikä esim. XIR tai IXR tai IRX. Kone oli kuitenkin pikku experimental, ja sen takia rekkarin 3. kirjain pitäis olla X...ja viime vappuna, eli alle kk sitten tuli vastaan  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos paljon! Xray Romeo India oli lepäämässä Räyskälän hallissa Mini-sytkyn, XDZ:n ja monien muideen seassa. Olen melkein täysin varma, että se oli XRI, eikä esim. XIR tai IXR tai IRX. Kone oli kuitenkin pikku experimental, ja sen takia rekkarin 3. kirjain pitäis olla X...ja viime vappuna, eli alle kk sitten tuli vastaan  :)

 

Mikään dokumentti ei tunnu tuntevan XRI:tä. Siksi sitä vähän epäilen. Korostan toki sanaa epäilen, mutta silti. Ja lähinnä tarkoitin kyllä sitä, että voisiko esim. viimeinen kirjain olla jotain muuta, kuin I? Tai R jotain muuta?

 

Eikä toki ole mitenkään sanottua, että experimentalin ensimmäinen kirjain pitäisi olla X...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikään dokumentti ei tunnu tuntevan XRI:tä. Siksi sitä vähän epäilen. Korostan toki sanaa epäilen, mutta silti. Ja lähinnä tarkoitin kyllä sitä, että voisiko esim. viimeinen kirjain olla jotain muuta, kuin I? Tai R jotain muuta?

 

Eikä toki ole mitenkään sanottua, että experimentalin ensimmäinen kirjain pitäisi olla X...

Itselläkin herää epäilykset. Otin siitä epäselvän dokumenttikuvan ja kirjasin siitä koneen rekisterin ylös. Poistin kuitenkin kuvan huonon laadun vuoksi ja siinä käsityksessä, että se olisi "peruskauraa". Olen koittanut kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja, muttei mikään matchaa. Mikä lie  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vakituinen Räyskälän asukki olis OH-XRW, RV-6. Et satu muistamaan minkätyyppinen kone oli: ylä/alataso, kannuspyörä(?), minkä värinen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vakituinen Räyskälän asukki olis OH-XRW, RV-6. Et satu muistamaan minkätyyppinen kone oli: ylä/alataso, kannuspyörä(?), minkä värinen?

Olen varma, että oli hyvin pieni, täysin valkoinen, kannuspyörä, vähän mini-sytkyä kookkaampi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Crash Investigationin Air Indian lentoa 182 käsittelevästä jaksosta minulle tuli täysin uutena tietona, että 747 voi kuljettaa siiven alla viidettä moottoria. Tämä herätti parikin kysymystä:

a) Käytetäänkö tätä mahdollisuutta usein?

b) Onko muita konetyyppejä, joissa on vastaava mahdollisuus?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se 5 moottori on kai testi moottori jota siis testataan.

Ei ole, vaan viidennen moottorin voi kiinnittaa pelkastaan kuljetusta varten. Sita ei siis ole mahdollista kayttaa lennon aikana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muita joissa oli mahdollisuus kuljettaa "ylimääräistä" moottoria olivat ainakin B707 ja L1011

 

Muistelen, että DC-10:ssäkin olisi ollut tällainen mahdollisuus; jos asiakas olisi rahalla ostanut sellaisen provision. Vaatii kuitenkin rakennevahvistuksia ja kiinnityspisteet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään