Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Jep,

 

Itsekkin tuossa radiohorisontin laskestelin mutta se ei kyllä selitä kuuluvuusongelmaa. Jalkoja (ft) käyttäen:

 

1.25 x (\/h[sub]1[/sub] + \/h[sub]2[/sub])

 

h1 olkoon Helsingin keskusta ja korkeus 0ft.

h2 olkoon EFHK lennonjohtotorni. EFHK elev on 179ft. Lennonjohtotorni lienee noin 25metriä korkea? Se on 82ft. h2 on siis 261ft -->

 

1,25 x (\/0 + \/261) = 20nm ≈ 37km

. Eli EFHK torni kuuuluisi teoriassa 37km päähän jos mitään maantieteellisiä esteitä ei olisi.

 

-tuomo

 

Disclaimer: USA:ssa ja UK:ssa lentokoulut käyneenä nuo imperiaslistiset mitat ovat lähempänä sydäntä. Lopputulos on kuitenkin sama :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennonjohdon radioantennit eivät välttämättä ole lennojohdon katolla tai edes lentokenttäalueella juuri tuon yläpuolelle tulevan varjokartion takia.  Kuluuvuutta laskettaessa olisikin hyvä tietää, missä antennit tosiasiassa sijaitsevat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäs luukku tuolla on auki? Kone on rullaamassa kiitotielle. Kuva kaverin ottama tältä päivältä.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäs luukku tuolla on auki? Kone on rullaamassa kiitotielle. Kuva kaverin ottama tältä päivältä.

 

 

 

Oliskos tuo paineistuksen perhosventtiili?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olis, eli outflow valve, eli siis se venttiili, jolla kabiinipainetta säädellään. Se on normaalisti maassa ollessa täysin auki* ja vasta kun bussin logiikka asennoituu suorittamaan lentoonlähtöä, kabiinia aletaan paineistaa (hieman ylipaineiseksi että ulosvirtaus olisi hallittu ennen kun kone irtoaa maasta, niin rotaatiossa ei sitten lähde mopo käsistä) eli venttiili sulkeutuu vähäsen, mutta ei toki mene kiinni.

 

* paitsi laskeutumisen jälkeen se ei avaudu heti kokonaan, yllätys yllätys...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selvä juttu, kiitos molemmille. Nyt ollaan taas viisaampia. Empä ollut ennen edes kiinnittänyt huomiota tuollaiseen, mutta onhan noita näköjään ennenkin näkynyt kun kuvia alkoi tutkiskelemaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko Suomella sotalaivoja, joista pystyy lähettämään BGM-109 Tomahawk ohjuksen?

 

Uusin Katanpää näyttää aika pieneltä !

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nousiko monella muulla tänään pulssi avatessaan Trafin kirjekuorta? ... "Mitä minä nyt olen tehnyt väärin?"  ;D

 

Ei noussu, mutta meinas vähän nousta pulssi, kun Trafi ei lähettänyt yhtä toista kirjettä kerholleni, joka sen olis mun mielestä pitänyt lähettää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö muka iso liikennekone pysy ilmassa ilman sivuvakaajaa? Tuli vaan mieleen kun esim. New Yorkissa -01 ohjaaja "potki" sivuvakaajan irti bussista ja alashan se tuli, monia muitakin tapauksia on, jossa vakaaja on irronnut muista syistä ja maapalloon nekin ovat törmänneet? Onko mahdollista, että vaikka kaikki kantopinnat ja moottorit on kunnossa niin pelkkä sivuvakaimen puuttuminen aiheuttaa täydellisen hallinnan menetyksen?

Tässä tälläinen "perinteinen" tyhmä kysymys.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa Dutch roll käydä niskan päälle aika pikaisesti? http://en.wikipedia.org/wiki/Dutch_roll

 

Ei siinä Dutch Rollia synny. Se itsessään vaatisi sivuvakaajan olemassaolon. Lentokoneen siipi-runko -yhdistelmä ei ole pystyakselin ympäri tapahtuvan liikeen suhteen vakaa, vaan erittäinkin epävakaa. Siksipä tarvitaan sivuvakain.  Ilman sitä kone kääntyy nopeasti poikittain etenemissuuntaan nähden, ja sehän on ns. "bad attitude".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pääsin matkustajana osallistumaan ylösvetoon, jonka syyksi ilmoitettiin, että "nopeudet eivät stabiloituneet" ekalla yrittämällä. Koska ylösveto tehtiin vasta kynnyksen jälkeen ja korkealta, niin heräsi epäilys, että kyse oli jostain muusta (kuten esim. Oulun 30:lle tehdystä visuaalilähestymisestä, joka jäi reippaasti liukupolun yläpuolelle tai että käytiin näyttämässä tornin pojille, että kaikki telineet ovat ulkona). Olen ymmärtänyt, että lentoyhtiöiden käsikirjoissa tulee nopeuksien olla lähestymisessä stabiloitu jo useita maileja ennen kynnystä. Paljonko tuo" useita maileja" on?

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pääsin matkustajana osallistumaan ylösvetoon, jonka syyksi ilmoitettiin, että "nopeudet eivät stabiloituneet" ekalla yrittämällä. Koska ylösveto tehtiin vasta kynnyksen jälkeen ja korkealta, niin heräsi epäilys, että kyse oli jostain muusta (kuten esim. Oulun 30:lle tehdystä visuaalilähestymisestä, joka jäi reippaasti liukupolun yläpuolelle tai että käytiin näyttämässä tornin pojille, että kaikki telineet ovat ulkona). Olen ymmärtänyt, että lentoyhtiöiden käsikirjoissa tulee nopeuksien olla lähestymisessä stabiloitu jo useita maileja ennen kynnystä. Paljonko tuo" useita maileja" on?

 

T. Mika

Mittarilähestymisessä pitää koneen olla stabiili (nopeus +-10kts tavoitteesta, laskuasu ja tietty määrä kierroksia koneissa) 1000ft AGL ja näkölähestymisessä 500ft AGL. Nämä ovat loppupeleissä yhtiökohtaisia, mutta ainakaan pienemmäksi ne eivät mene. Mailit voi joku muu laskea.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mittarilähestymisessä pitää koneen olla stabiili (nopeus +-10kts tavoitteesta, laskuasu ja tietty määrä kierroksia koneissa) 1000ft AGL ja näkölähestymisessä 500ft AGL. Nämä ovat loppupeleissä yhtiökohtaisia, mutta ainakaan pienemmäksi ne eivät mene. Mailit voi joku muu laskea.

 

Jahas, tulkitsenko ao. karttaa oikein, jos sanon että tuo 500 ft AGL on hiukan alle 2 NM ja 1000 ft AGL on hiukan yli 3 NM (mikäli ollaan 3,5 asteen liukupolulla)? Jatkokysymys, tarviiko visuaalilähestymisessä noudattaa tuota määriteltyä liukupolkua?

 

T. Mika

 

 

https://ais.fi/ais/eaip/aipcharts/efou/EF_AD_2_EFOU_30_VOR.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jahas, tulkitsenko ao. karttaa oikein, jos sanon että tuo 500 ft AGL on hiukan alle 2 NM ja 1000 ft AGL on hiukan yli 3 NM (mikäli ollaan 3,5 asteen liukupolulla)? Jatkokysymys, tarviiko visuaalilähestymisessä noudattaa tuota määriteltyä liukupolkua?

 

T. Mika

 

 

https://ais.fi/ais/eaip/aipcharts/efou/EF_AD_2_EFOU_30_VOR.pdf

Jotakin siihen suuntaan. Tarkkaa vastausta hakiessa pitää muistaa, että nuo etäisyydet ovat OUK-VORlle. Jatkokysymykseen vastaus: kunhan näet 2 punaista ja 2 valkoista viimeistään 500AGL ja kone on stabiili niin ei tarvitse, mikäli näet mahdolliset vaikuttavat esteet. Toki se on varmasti suotavaa, mutta ei välttämätöntä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

3 asteen liukupolulla rule-of-thumb. 3000ft ~10nm ; 2000ft ~6nm ; 1000ft ~3nm. Etäisyydet siis kynnykseltä joten puhutaan radiokorkeudesta AGL. Stable korkeus on yhtiökohtainen sekä myös proseduurikohtainen.

 

Näkölähestymisessä ei tarvitse noudattaa tiettyä 3 asteen polkua sääntöjen mukaan. Taas kerran yhtiön määräykset voivat vaikuttaa tähän ja sitäpaitsi kun lähestyminen ajetaan koneella se muistatuttaa 3asteen liukua sillä kaikki nopeudet ja proseduurit on rakennettu 3deg. liukupolun pohjalta.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mittarilähestymisessä pitää koneen olla stabiili (nopeus +-10kts tavoitteesta, laskuasu ja tietty määrä kierroksia koneissa) 1000ft AGL ja näkölähestymisessä 500ft AGL. Nämä ovat loppupeleissä yhtiökohtaisia, mutta ainakaan pienemmäksi ne eivät mene. Mailit voi joku muu laskea.

 

Ymmärtääkseni on yleistä, että stabiloitu nopeus on määritelty Vrefistä vain ylöspäin, eli Vref+20/-0 kts. Kiertolähestymisessä koneen asento saa usein olla hakusessa vielä esimerkiksi 300 jalkaan asti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotain tekemistä on myös koneen massalla ja moottoreiden kiihtyvyydellä. Saatko käyttää lentojarruja täysien laippojen kanssa.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään