Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Ymmärtääkseni on yleistä, että stabiloitu nopeus on määritelty Vrefistä vain ylöspäin, eli Vref+20/-0 kts. Kiertolähestymisessä koneen asento saa usein olla hakusessa vielä esimerkiksi 300 jalkaan asti.

Joo tuo miinus tuli ajatusvirheenä tuonne. Lienee myöskin yhtiökohtainen tuo maksimiheitto reffinopeudesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedä sitten onko tätä jo täällä kysytty, mutta mikä on 1. luokan medikaalin näköraja? Jostain olen kuullut, että suurin sallittu korjaus esim. lasein olisi +-3 diopteria, mutta sitten esimerkiksi aikoinaan FinnComin sivuilla oli muistikuvani mukaan +-5 erityistapauksissa..  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedä sitten onko tätä jo täällä kysytty, mutta mikä on 1. luokan medikaalin näköraja? Jostain olen kuullut, että suurin sallittu korjaus esim. lasein olisi +-3 diopteria, mutta sitten esimerkiksi aikoinaan FinnComin sivuilla oli muistikuvani mukaan +-5 erityistapauksissa..  ???

 

http://www.trafi.fi/filebank/a/1320403351/125b3eb421a6f06c206675a7526454f6/846-jarfcl3.pdf

 

Tuosta sitä voit tutkiskella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fyi, tuo jar-fcl 3 ei toivottavasti ole enää vuoden-parin päästä käytössä, kun Part-Med tulee voimaan... eipä sillä, että ko. näkövaatimus siitä kiristyisi, mutta jotain helpotusta voi olla luvassa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaksipaikkaisissa sotakoneissa istuu joskus takapenkillä siviili VIP.

Pystyykö hän laukaisemaan itse Martin Baker tuolin ? Jos näin, niin jääkö lentäjä silti lentämään konetta etupenkiltä ilman kuomua ?

 

Vai lähtevätkö molemmat tuolit aina laakista ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Pasi! Pelasti päivän kun selvisi, ettei se olekaan tuo +/- 3  :laugh: Ei vielä menneetkään urasuunnitelmat ihan uusiksi...  :)

 

Suomen ilmailuopiston pääsyvaatimuksissa yläraja on tuo 3 diopteria. SIOn/Finnairin vaatimukset ovat joiltakin osin tiukemmat kuin mitä ykkösmedikaalin saamiseen riittää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaksipaikkaisissa sotakoneissa istuu joskus takapenkillä siviili VIP.

Pystyykö hän laukaisemaan itse Martin Baker tuolin ? Jos näin, niin jääkö lentäjä silti lentämään konetta etupenkiltä ilman kuomua ?

 

Vai lähtevätkö molemmat tuolit aina laakista ?

 

Esimerkiksi F/A-18D:n takaohjaamossa on kytkin, jolla voidaan valita, miten heittoistuimet laukaistaan. Kytkimessä on kolme asentoa:

 

  • NORM: Jos heittoistuin laukaistaan takaohjaamosta, pelkästään taaempi istuin laukeaa. Jos etuohjaamon istuin laukaistaan, molemmat istuimet laukeavat - takaohjaamon istuin ensin.
  • AFT INITIATE: Molemmat heittoistuimet laukaistaan, aloitettiin laukaisu kummasta ohjaamosta tahansa. Takapenkki laukaistaan jälleen ensin.
  • SOLO: Käytetään yksin lennettäessä. Takaohjaamon istuinta ei laukaista lainkaan, jos lentäjä laukaisee istuimensa etuohjaamossa.

Riippuu siis valitusta kytkimen asennosta, lähtevätkö molemmat penkit koneesta mahdollisessa hyppytilanteessa. Ohessa on linkki F-16:n heittoistuinkeskusteluun. Hornetille järjestely toimii samoin.

 

http://www.f-16.net/f-16_forum_viewtopic-t-1522.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi.

 

Miksi American Airlinessin Boeing 777:n exit-kyltit on myös kiinaksi ?

Koneena oli N751AN.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jani

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esimerkiksi F/A-18D:n takaohjaamossa on kytkin, jolla voidaan valita, miten heittoistuimet laukaistaan. Kytkimessä on kolme asentoa:

 

  • NORM: Jos heittoistuin laukaistaan takaohjaamosta, pelkästään taaempi istuin laukeaa. Jos etuohjaamon istuin laukaistaan, molemmat istuimet laukeavat - takaohjaamon istuin ensin.
  • AFT INITIATE: Molemmat heittoistuimet laukaistaan, aloitettiin laukaisu kummasta ohjaamosta tahansa. Takapenkki laukaistaan jälleen ensin.
  • SOLO: Käytetään yksin lennettäessä. Takaohjaamon istuinta ei laukaista lainkaan, jos lentäjä laukaisee istuimensa etuohjaamossa.

Riippuu siis valitusta kytkimen asennosta, lähtevätkö molemmat penkit koneesta mahdollisessa hyppytilanteessa. Ohessa on linkki F-16:n heittoistuinkeskusteluun. Hornetille järjestely toimii samoin.

 

http://www.f-16.net/f-16_forum_viewtopic-t-1522.html

 

O.k.  Mutta minkä takia kytkin on takaohjaamossa ? Silloin joku voi vahingossa väännellä sitä. Eikö sen kytkimen pitäisi olla vain etuohjaamossa ?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko hävittäjät suunniteltu ja valmistettu

1) sotilaallista toimintaa (ml. sotilaslentäjien koulutus, kun esim. 18D:stä puhutaan), vai

2) ihmisten lennättämistä varten?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

O.k.   Mutta minkä takia kytkin on takaohjaamossa ? Silloin joku voi vahingossa väännellä sitä. Eikö sen kytkimen pitäisi olla vain etuohjaamossa ?

 

 

Eikös siellä takaohjaamossa istu useimmiten se kokeneempi ohjaaja eli opettaja. Nuo matkustajat taitavat olla poikkeustapauksia, kuten Tatukin vihjaa.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi American Airlinessin Boeing 777:n exit-kyltit on myös kiinaksi ?

Koneena oli N751AN.

 

Voisiko kyseessä olla ex-kiinalainen koneyksilö? Jos kone on toimitettu tehtaalta suoraan sanotaan nyt vaikka CX:lle niin siihen on sitten asennettu nämä kiinankieliset kyltit. Jos kone on sitten kiertänyt aikanaan AA:n laivastoon, ei ole mitään syytä muutta sisustaa noilta osin vaan mennä kiinalaisilla lapuilla.

 

Jos kyseessä on suoraan tehtaalta AA:lle tullut yksilö niin sitten AA lienee halunnut kertoa exit-reiteistään myös kiinaksi :). Uskon silti ensimmäiseen vaihtoehtoon enemmän.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko kyseessä olla ex-kiinalainen koneyksilö? Jos kone on toimitettu tehtaalta suoraan sanotaan nyt vaikka CX:lle niin siihen on sitten asennettu nämä kiinankieliset kyltit. Jos kone on sitten kiertänyt aikanaan AA:n laivastoon, ei ole mitään syytä muutta sisustaa noilta osin vaan mennä kiinalaisilla lapuilla.

 

Jos kyseessä on suoraan tehtaalta AA:lle tullut yksilö niin sitten AA lienee halunnut kertoa exit-reiteistään myös kiinaksi :). Uskon silti ensimmäiseen vaihtoehtoon enemmän.

 

Googletuksen perusteella tuo vaikuttaisi tulleen kuitenkin suoraan AA:lle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä olen aina luullut, että kaksi kampaa vastakkain, satiainen pianotuolilla ja laatikko on japania. Näin minulle opettivat aikoinaan vanhat ja viisaat. Japanissa näet on aika tärkeää osata "EXIT" teksti jos tulee kiire ulos jostakin paikasta. Varsinkin Tokiossa on meinaan aina kohtalainen ryysis vähän joka paikassa. :(

 

Seppo 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös siellä takaohjaamossa istu useimmiten se kokeneempi ohjaaja eli opettaja. Nuo matkustajat taitavat olla poikkeustapauksia, kuten Tatukin vihjaa.

 

 

 

Ei välttämättä, takaohjaamossa vois istua myös normaali "kyyditettävä" jolla ei ole mitään hajua lentämisestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä olen aina luullut, että kaksi kampaa vastakkain, satiainen pianotuolilla ja laatikko on japania. Näin minulle opettivat aikoinaan vanhat ja viisaat. Japanissa näet on aika tärkeää osata "EXIT" teksti jos tulee kiire ulos jostakin paikasta. Varsinkin Tokiossa on meinaan aina kohtalainen ryysis vähän joka paikassa. :(

 

Seppo 

 

Japaniahan se olikin...

 

translaattori kertoo:

emergency exit

非常口

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei välttämättä, takaohjaamossa vois istua myös normaali "kyyditettävä" jolla ei ole mitään hajua lentämisestä.

 

Menikö ohi aiempi kommentti siitä, että sotilaskoneet on tehty sotilaskäyttöön, riippumatta siitä, että koneeseen on mahdollista lastata myös siviili kyytiin? Sama pätee normaaleihin liikennekoneisiinkin, niihinkin on mahdollista ottaa ulkopuolinen, "normaali "kyyditettävä" jolla ei ole mitään hajua lentämisestä" sinne ohjaamoon ja tämähän voisi ihan yllättäen repiä vaikka CB:eitä auki siinä määrin, että airbus lopettaa lentämisen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei välttämättä, takaohjaamossa vois istua myös normaali "kyyditettävä" jolla ei ole mitään hajua lentämisestä.

 

Voiko? Ja edelleenkin poikkeustapauksia, jota varten sitä takaohjaamoa ei ole edes tehty. Ja ymmärtääkseni sinne takaohjaamoon pääsevä "kyyditettävä" saa varsin perusteellisen perehdytyksen, ennenkuin sinne pääsee "matkustamaan". Kuinkahan monen maan ilmavoimat edes ottavat sinne siviilejä kyytiin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmasti voi, mutta ei sinne nyt ihan ketä tahansa päästetä. Sen verran kyyditettävällä pitää olla järkeä ettei mene painelemaan mitään nappeja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska yleisilmailu tuntuu olevan kallista ja hankalaa puhumattakaan kustannusten jakamisen vaikeudesta, niin olisiko sille mitään estettä, että tilaisi kavereidensa kanssa esim. charter pikkuturbopropin (Saab tai ATR) ja lähtisi maisemalennolle ts. VFR, valvomattomassa ja minimikorkeuksissa? Lähinnä esteiden osalta tuli mieleen, että mitä tällaiseen toimintaan sanovat viranomaiset, säännöt ja pykälät sekä koneen omistavan lentoyhtiön omat pumaskat?

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska yleisilmailu tuntuu olevan kallista ja hankalaa puhumattakaan kustannusten jakamisen vaikeudesta, niin olisiko sille mitään estettä, että tilaisi kavereidensa kanssa esim. charter pikkuturbopropin (Saab tai ATR) ja lähtisi maisemalennolle ts. VFR, valvomattomassa ja minimikorkeuksissa? Lähinnä esteiden osalta tuli mieleen, että mitä tällaiseen toimintaan sanovat viranomaiset, säännöt ja pykälät sekä koneen omistavan lentoyhtiön omat pumaskat?

 

T. Mika

Koneita saat miehistöineen vuokrattua, kaikkihan tässä maailmassa on kaupan. VFR - lentäminen saattaa kuitenkin olla kiellettyä, yhtiöstä riippuen. Soittamalla lentoyhtiöihin tuo selviää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi.

 

Onko olemassa mitään nettisivua mistä näkisi mihin mikäkin lentoyhtiö operoi ja millä koneella? Esim. Mihin British Airways lentää A320 koneillaan? Wikipediasta nyt jotain löytyy, mutta lähinnä vain maanosia. Haluaisin tietää ihan erikseen millä koneella lennetään mihinkin kaupunkiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka kova ääni Hornetista lähtee nousun aikana?

 

Nokia 808 pitäisi selvitä 140dB asti ilman ongelmaa, kuinkahan kova ääni videolla mahtaa olla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään