Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

EFAH (ja EFHL) on 123.400  En sielläpäin suosittelisi tuota. Tai siis täälläpäin  :)

 

 

Mahtuuhan 123,400 ja 123,450 väliin ainakin 123,425.

 

Mutta ainakin Kitee EFIT, Punkaharju EFPT ja Kannus EFKN on jostain kumman syystä merkitty jaksolle 123,450, jota on totuttu käyttämään pulinajaksona - mutta oliko tälle käyttötarkoitukselle määritelty jokin maksimikorkeus?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtuuhan 123,400 ja 123,450 väliin ainakin 123,425.

 

Mutta ainakin Kitee EFIT, Punkaharju EFPT ja Kannus EFKN on jostain kumman syystä merkitty jaksolle 123,450, jota on totuttu käyttämään pulinajaksona - mutta oliko tälle käyttötarkoitukselle määritelty jokin maksimikorkeus?

En tiedä Suomesta, mutta toissa vuonna ex-Jugoslaviassa kertoivat 123,450 olevan siellä yleisesti valvomattomien lentopaikkojen ja harrasteilmailun käytössä oleva taajuus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkä takia ydinvoimaloidemme (olkiluoto ja loviisa) ympärillä on lentokieltoalue aina 6500 jalkaan asti? ja miksi FIN-RUS rajavyöhykkeellä on rajoitettu alue rajoittamattomaan korkeuteen asti, kun taas FIN-SWE tai -NOR rajoilla simmosta ei ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkä takia ydinvoimaloidemme (olkiluoto ja loviisa) ympärillä on lentokieltoalue aina 6500 jalkaan asti? ja miksi FIN-RUS rajavyöhykkeellä on rajoitettu alue rajoittamattomaan korkeuteen asti, kun taas FIN-SWE tai -NOR rajoilla simmosta ei ole.

 

Ydinvoimaloiden kohdalla veikkaan kansainvälisiä säännöksiä turvallisuudesta (eli terrorismipelko) ja taasen rajavyöhykkeillä saattaa olla jotain tekemistä vapaan liikkuvuuden kanssa...

 

Puhdasta arvausta molemmat vastaukset.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ydinvoimaloiden kohdalla veikkaan kansainvälisiä säännöksiä turvallisuudesta (eli terrorismipelko)

 

Ydinvoimaloita ympäröivät P-alueet eivät kokonsa puolesta suojaa kyllä millään muotoa terrorismilta. Jos sinne haluaa mennä, niin sinne voi mennä, eikä kukaan ehdi sitä estämään. Kyse lienee enemmän siitä, että uteliaat halutaan pitää pois siltä varalta, että siinä voimalaa ihaillessa kiepsautettaisiin vielä se kohti tonttia ja näin vaarannettaisiin turvallisuutta (joo, c172 ydinvoimalan kyljessä on paha juttu!) - vähän sama homma, kuin porvoon jalostamon päällä oleva "avoid flying" -suositustyyppinen ratkaisu, mutta ydinvoimaloiden tapauksessa ei ole haluttu antaa vain suositusta vaan kieltää suoraa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyse lienee enemmän siitä, että uteliaat halutaan pitää pois siltä varalta, että siinä voimalaa ihaillessa kiepsautettaisiin vielä se kohti tonttia ja näin vaarannettaisiin turvallisuutta (joo, c172 ydinvoimalan kyljessä on paha juttu!)

 

Eiköhän ne kieltoalueet ole sitä varten, että voidaan sanoa, että voimalat on "suojattu" tältäkin kantilta. Vertaa "eikö mitään ole tehty".

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin Ämericassa ;D

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ei kieltoalueita tai muitakaan varoituksia paikallisessa VFR kartassa. Kuva otettu near Crystal River (KCGC), Florida, USA.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missä on/ovat ja mihin tarkotukseen ovat joissain koneissa nuo Storm Lights, esim. B747-400?

 

Ohjaamon valaisemiseen, eli ne ovat yhtä kuin kirkas ohjaamovalaistus. 747:ssa kytkin yksinkertaisesti ohittaa sisävalojen (ml. mittarivalot) kirkkaussäädöt ja kytkee ne täysille, vaikka potikoista olisi muuta valittu.

 

Valoja käyttämällä lentäjät eivät sokaistu salamaniskuista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohjaamon valaisemiseen, eli ne ovat yhtä kuin kirkas ohjaamovalaistus. Tällöin lentäjiltä ei mene näkökyky kun kirkkaahko salama mäjähtää lähietäisyydellä.

 

Noniin, nyt ollaan taas astetta viisaampia ja kiitos tiedosta.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja eikös sillon kun on storm lights käytössä ukonilmalla niin ohjaajilla on vielä aurinkolasit päässä? Ainakin finskillä taisi näin olla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytännössä: kyllä

Teoriassa: ei

 

Eikä se oikein välttämättä ole sitä edes käytännössäkään. Just vetäistiin tässä männä viikolla Kuopion edustalla yhdellä kuvauskeikalla "suoralinja" radioon ja alettiin pulisemaan kuvauskuvioita, niin hetken päästä sieltä jo huudeltiin Kiteeltä, että onko se Maliniemi siellä on kuvaamassa ;D Onneksi oli tuttu mies :P (Terve vaan Samuli! ;D)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikä se oikein välttämättä ole sitä edes käytännössäkään.

 

No ei ole ei... On itsekin tullut ilkeästi häirittyä swenskien keskustelua kun saavuin kannukseen... menivät kyllä kerralla hiljaisiksi kun antoi avauskutsun kannuksen liikenteelle (ei siellä kyllä ketään ollut) englanniksi. Käytännössä ihan vaikka radioiden kokeilemiseen tuota suoraa linjaa tulee kuitenkin käytettyä, kun ei parempaakaan oikein ole tarjolla... tietysti voisin ostaa ficoralta radiotaajuuden... hmm...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viime viikolla Oulussa Norwegianin 737:sta poistuttaessa lentoemäntä pyysi minua ja paria edessäni seissyttä henkilöä odottamaan koneen tasapainon vuoksi. Tämä tapahtui siis koneen käytävällä ennen koneen etuosan kautta ulos siirryttäessä. Mitäköhän tämä tarkoitti? Itselläni ei ole vastaavia kokemuksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

vähän sama homma, kuin porvoon jalostamon päällä oleva "avoid flying" -suositustyyppinen ratkaisu

 

Oisikohan tossa muuten kyse myös päinvastaisesta suojelusta, eli halutaan varoittaa pikkukoneita siitä että jalostamo saattaa välillä (prosessin mennessä sopivasti pieleen) hönkäistä vähän isommankin liekin kohti taivaita..

 

/Samuli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viime viikolla Oulussa Norwegianin 737:sta poistuttaessa lentoemäntä pyysi minua ja paria edessäni seissyttä henkilöä odottamaan koneen tasapainon vuoksi. Tämä tapahtui siis koneen käytävällä ennen koneen etuosan kautta ulos siirryttäessä. Mitäköhän tämä tarkoitti? Itselläni ei ole vastaavia kokemuksia.

 

Tähän ei voi kuin arvata mitä tuo tarkoitti. Joskus itsellänikin koneeseen astuminen tai sieltä poistuminen on pysäytetty, koska koneen keulan paino on muuttunut niin paljon että se laskee/nousee niin että ero matkustajasiltaan on jo korjaamisen veroinen. Koneessa siis ei tapahdu mitään, mutta matkustajasillan asemaa muutetaan niin ettei kynnys muodostu matkustajille turhan jyrkäksi. Muutoksen syynä on toki matkustajalastin painon muuttuminen keula-alueella, mutta myös keularuumassa olevan rahdin siirtely koneeseen tai sieltä pois.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oisikohan tossa muuten kyse myös päinvastaisesta suojelusta, eli halutaan varoittaa pikkukoneita siitä että jalostamo saattaa välillä (prosessin mennessä sopivasti pieleen) hönkäistä vähän isommankin liekin kohti taivaita..

 

/Samuli

 

En kyllä usko, että se niitä ihan hirveästi siellä kiinnostaa siinä vaiheessa, jos joku mopocessna putoaa... mutta se niitä kyllä pelottaa, että mopocessna putoaa sinne omia aikojaan ja sitten hönkäisee laitoskin vähän liekkejä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kieltoalueita tai muitakaan varoituksia paikallisessa VFR kartassa. Kuva otettu near Crystal River (KCGC), Florida, USA.

Voimalaitosten lähellä lentämisestä on kuitenkin notami. Aika herkästi kuulemma ilmoittelevat, jos pikkukone lentää liian läheltä.

FDC 4/0811 FDC ...SPECIAL NOTICE... THIS IS A RESTATEMENT OF A PREVIOUSLY ISSUED ADVISORY NOTICE. IN THE INTEREST OF NATIONAL SECURITY AND TO THE EXTENT PRACTICABLE, PILOTS ARE STRONGLY ADVISED TO AVOID THE AIRSPACE ABOVE, OR IN PROXIMITY TO SUCH SITES AS POWER PLANTS (NUCLEAR, HYDRO-ELECTRIC, OR COAL), DAMS, REFINERIES, INDUSTRIAL COMPLEXES, MILITARY FACILITIES AND OTHER SIMILAR FACILITIES. PILOTS SHOULD NOT CIRCLE AS TO LOITER IN THE VICINITY OVER THESE TYPES OF FACILITIES.

http://tfr.faa.gov/save_pages/detail_4_0811.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyyköhän jostain kotimaan kielellä tietoja noista diesel-lentomoottoreista? Kiinnostaisi kovasti tietää miten ne eroavat esim. Autojen moottoreista ja miten luotettavuus on saatu riittävän korkealle tasolle ja paino tarpeeksi alas?

Veneiden ulkoperämoottoreitahan parikymmentä vuotta sitten oli dieseleinä joitain (esim. Force) mutta jostain syystä ne eivät koskaan yleistyneet.

Paljonkohan on kulutus verrattuna bensakäyttöiseen?

Mahtaakohan diesel-jyvän hinta olla kovin suolainen bensa- vastaavaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman ilmailun offtopiccina, mutta kuitenkin isoa kotimaista sivuava:

 

Tässä useampana iltaina on tässä Porin kohdilla tullut valtatie 8:lla Finnair (Cargon?) kuorma-auto vastaan jossa saattaisi olla jopa kylmäkone yläosassa. Lähimmät reitit kaiketi kulkevat Turkuun ja Vaasaan (vt 8:n linjalla), joten onko Finskin Cargolla jotain maalogistiikkaakin jolla he tiputtelevat paketteja pitkin maakuntia noilta kohdekentiltä? Tuskin esim. catering tavaraa kannattaa kuljettaa autolla etelä-suomesta vaan noin lyhyillä legeillä sapuskat (ne kotimaanlentojen vähäiset..) kulkevat menoa- ja paluuta varten Vantaalta tankatessa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve! Kertokaapa te viisaat noista IFR ilmottautumispaikoista. otetaan nyt esimerkiksi vaikka oulu. Kun koneelle annetaan selvitys helsinkiin kiitotie 30lta ja sitte siitä IPLOT:lle ja sanotaan M857. Niin, tuo IPLOT löytyi tosiaan ilmailukartoista ja tämä (ja kaikki muut) IFR ilmottautumispaikat ovat siis ilmeisesti jotain radiomastoja joihin kone sit suunnistaa vai?? niin ja mitä M857 tuossa sit oikein tarkoittaa?  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve! Kertokaapa te viisaat noista IFR ilmottautumispaikoista. otetaan nyt esimerkiksi vaikka oulu. Kun koneelle annetaan selvitys helsinkiin kiitotie 30lta ja sitte siitä IPLOT:lle ja sanotaan M857. Niin, tuo IPLOT löytyi tosiaan ilmailukartoista ja tämä (ja kaikki muut) IFR ilmottautumispaikat ovat siis ilmeisesti jotain radiomastoja joihin kone sit suunnistaa vai?? niin ja mitä M857 tuossa sit oikein tarkoittaa?  :D

 

M857 on lentoväylä ja IFR "ilmoittautumispaikat" ovat nykyisin suurimmaksi osaksi GPS:n mukaan määriteltyjä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve! Kertokaapa te viisaat noista IFR ilmottautumispaikoista. otetaan nyt esimerkiksi vaikka oulu. Kun koneelle annetaan selvitys helsinkiin kiitotie 30lta ja sitte siitä IPLOT:lle ja sanotaan M857. Niin, tuo IPLOT löytyi tosiaan ilmailukartoista ja tämä (ja kaikki muut) IFR ilmottautumispaikat ovat siis ilmeisesti jotain radiomastoja joihin kone sit suunnistaa vai?? niin ja mitä M857 tuossa sit oikein tarkoittaa?  :D

 

Ja tuolta näet kätevästi nuo lentoväylät: https://ais.fi/ais/eaip/aipcharts/enr/EF_ENR_6_ENRC.pdf

 

-JLu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään