Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Ainakin videon kuvauksessa luki jostain lennonjohdon varoituksesta.

 

Varoitus tarkoittanee ihan sitä, että lennonjohto on ilmoittanut lähistöllä olevasta muusta liikenteestä kuten tapana on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ais.fi / ENROUTE-osio:

 

+RESTRICTIONS AND DELAYS FOR GENERAL AVIATION AND SCHOOL FLT DUE TO PARTLY CLSD TWY. MAX DELAYS 60MIN. REF AIP SUP 18/2012

FROM: 25JUL12 1823 TO: 27JUL12 2000 EST (A1339/12)

SCHEDULE: MON-FRI 0400-0600 1200-1500 1800-2000

 

 

+AFIS 118.800MHZ U/S. OPR ON STAND-BY RADIO 119.700MHZ

FROM: 26JUL12 0600 TO: 30JUL12 1500 EST (B1969/12)

 

Eikö nämä olisi parempi kohdistaa tietyn lentopaikan alle vai miksiköhän ne on reittiosiossa - vai onkohan kysymyksessä vain ais.fi palvelun muotoilun asia. Toki lennonvalmistustelussa tulee jokainen osio tarkistettua, mutta ehkä osuisi vielä paremmin silmään jos nuo olisi kohdennettu lentopaikkaan. Ei ole hajuakaan minkä kentän AFIS:ta tuo tarkoittaa (toki olisi hajua jos aikoisin jollekin AFIS-kentälle valmistella lentoa niin tarkistaisin taajuudesta ...). Tuo Turun tapaus on tietysti selkeä koska tulee AIP SUP-luettua asiasta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko notam-ihmisellä käynyt kämmi ja unohtanut panna maininnan lentopaikasta tuohon afis-notamiin? Kirjoittamalla selaimen hae sivulta -kenttään (aukeaa vaikka jollain pikakomennolla, Chromessa ja monessa muussa CTRL + F) notam-sivun ollessa auki esimerkiksi tuo notamin "koodi" (mikälie korrekti termi  ;D) B1969/12  löytyy sama notami Savonlinnan osiosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

+AFIS 118.800MHZ U/S. OPR ON STAND-BY RADIO 119.700MHZ

FROM: 26JUL12 0600 TO: 30JUL12 1500 EST (B1969/12)

 

Asiaa sivuten... mistä syystä yksi jakso ei toimi, mutta toinen toimii? Onko pääjaksolla jotain häiriöitä vai mistä tuommoinen?

 

t. Juha

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärsinkö internetin ja ameriikan kielen oikein, että 485 ihmistä matkustajakoneessa on ennätys matkustaja/henkilökunta määrä mitä ilmassa on ollut samassa koneessa tähän päivään mennessä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärsinkö internetin ja ameriikan kielen oikein, että 485 ihmistä matkustajakoneessa on ennätys matkustaja/henkilökunta määrä mitä ilmassa on ollut samassa koneessa tähän päivään mennessä?

 

Tai sitten 1122 henkeä lentoonlähdössä ja 1125 laskussa.

Wiki kertoi    :thmbdn:

 

(tai 1119/1122)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai sitten 1122 henkeä lentoonlähdössä ja 1125 laskussa.

Wiki kertoi    :thmbdn:

 

(tai 1119/1122)

 

Anteeksi tyhmyyteni, voitko nakata linkin kun en itse löytänyt. Kiitos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai sitten 1122 henkeä lentoonlähdössä ja 1125 laskussa.

Wiki kertoi    :thmbdn:

 

Mahtaakohan Wiki olla oikeassa? El Alin oman version mukaan 1087. Tämä tosin antaa vaikutelman, että tuo olisi pakolaismäärä eikä miehistön määrää täsmennetä.

 

Dubbed "Operation Solomon," one specially configured EL AL 747 Boeing aircraft carried 1,087 Ethiopians (almost three times the usual number of passengers), setting an international aviation record.

 

http://www.elal.co.il/elal/english/states/usa/pressroom/en_press_room_items/usa_news_operation_solomon_250511.html

 

Wikin toiseksi referenssiksi pistetyn New York Timesin artikkeli vihjaisi koneessa olleen yhteensä 1087 henkilöä:

 

"We made history," said Aryeh Oz, who piloted one El Al 747 cargo plane that carried more than twice as many passengers as it was designed to carry. "It's the first time that any 747 or any air flying vehicle in the world ever carried 1,087 people. I don't think it will happen again."

 

Wikin suuremman määrän referenssiksi merkittyä Paul Lungenin artikkelia Canadian Jewish Newsissä ei ainakaan perusgooglettelulla tunnu löytyvän eikä kevyehköllä etsimisellä muualtakaan tukea suuremmalle määrälle.

 

Guinness World Records, joka tunnetusti ennätyksiä ainakin jollakin tarkkuudella koittaa valvoa, tarjoaisi luvuksi 1088. Jälleen puhutaan kuitenkin matkustajamäärästä. Ja tämän mukaan kaksi palleroa näki päivänvalon lennon aikana.

 

The greatest number of passengers ever carried by a commercial airliner is 1,088, by an El Al Boeing 747 during Operation Solomon, which involved the evacuation of Ethiopian Jews from Addis Ababa, Ethiopia, and started on 24 May 1991. This figure included two babies born on the flight.

 

http://www.guinnessworldrecords.com/records-2000/most-passengers-on-an-aircraft/

 

Otapa näistä selvää. Mahtaako jostain löytyä "virallinen totuus"?

 

EDIT: täsmennetty lähdeinfoa, lisätty Guinness

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärsinkö internetin ja ameriikan kielen oikein, että 485 ihmistä matkustajakoneessa on ennätys matkustaja/henkilökunta määrä mitä ilmassa on ollut samassa koneessa tähän päivään mennessä?

 

Hieman taitaa olla alakanttiin tuo lukumäärä ilman El Alin tapaustakin, ottaen huomioon että Japanissa on lennetty yli 500-paikkaisilla koneilla jo vuosikausia. Esimerkiksi JAL:n lento 123:n onnettomuuskoneessa oli 520 matkustajaa ja miehistön jäsentä.

 

http://fi.wikipedia.org/wiki/Japan_Airlinesin_lento_123

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman taitaa olla alakanttiin tuo lukumäärä ilman El Alin tapaustakin, ottaen huomioon että Japanissa on lennetty yli 500-paikkaisilla koneilla jo vuosikausia. Esimerkiksi JAL:n lento 123:n onnettomuuskoneessa oli 520 matkustajaa ja miehistön jäsentä.

Ja suomalaisiakin paljon aikanaan lennättäneet Corsairin jumbot ovat 582-paikkaisia. (Mikä on muuten enemmän kuin yhdessäkään tähän mennessä rakennetussa A380:ssä...)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt tulee ehkä tyhmin kysymys kautta aikain, mutta naurakaa vaan  :P Mistäkäs johtuu laskeutuvien finskien kohdalla jälkeenpäin tuleva "pallogrillihaju", enpä ole muuilla yhtiöillä moiseen törmännyt?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt tulee ehkä tyhmin kysymys kautta aikain, mutta naurakaa vaan  :P Mistäkäs johtuu laskeutuvien finskien kohdalla jälkeenpäin tuleva "pallogrillihaju", enpä ole muuilla yhtiöillä moiseen törmännyt?

Ehkä siellä on grilli juhlat. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt tulee ehkä tyhmin kysymys kautta aikain, mutta naurakaa vaan  :P Mistäkäs johtuu laskeutuvien finskien kohdalla jälkeenpäin tuleva "pallogrillihaju", enpä ole muuilla yhtiöillä moiseen törmännyt?

 

Biopolttoainekokeilut? :)

 

Finnair taitaa ainakin jonkin verran moisia tehdä. Ranskisten paistoöljyt tankissa..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä tietää oikean radiokutsun korpikentälle ("XXX:n liikenne"), jolla on kaksiosainen nimi? Onko siinä joku logiikka jonka kauempaakin tulevat voisi päätellä?

 

Näitä kenttiä on Lahti-Vesivehmaa, Lieksa-Nurmes ja Raahe-Pattijoki.

 

Kun en ole osannut tuota päätellä, olen ilmoittanut tekemiseni suoraviivaisesti "Lieksa-Nurmeksen liikenne" ja "Raahe-Pattijoen liikenne", mutta se kuulostaa kömpelöltä...

 

Lennonjohtokentille tämä tieto näyttää löytyvän AIP:stä lentopaikan tekstisivuilta kohdasta AD 2.18

Helsinki-Malmi MALMIN TORNI

Helsinki-Vantaa HELSINGIN TORNI

Kemi-Tornio KEMIN TORNI

Kokkola-Pietarsaari KRUUNUN TORNI

Tampere-Pirkkala PIRKKALAN TORNI

 

Noissakaan en heti huomaa loogista yhteyttä kentän nimen ja kutsumerkin välillä.

 

-Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä tietää oikean radiokutsun korpikentälle ("XXX:n liikenne"), jolla on kaksiosainen nimi? Onko siinä joku logiikka jonka kauempaakin tulevat voisi päätellä?

 

Näitä kenttiä on Lahti-Vesivehmaa, Lieksa-Nurmes ja Raahe-Pattijoki.

 

Kun en ole osannut tuota päätellä, olen ilmoittanut tekemiseni suoraviivaisesti "Lieksa-Nurmeksen liikenne" ja "Raahe-Pattijoen liikenne", mutta se kuulostaa kömpelöltä...

 

Käyttäisin sitä nimeä, jolla kenttä on vanhastaan tullut tunnetuksi. Vesivehmaa ja Raahe, vaikka jälkimmäisen kohdalla Pattijokeakin olen kuullut käytetyn. Lieksa-Nurmes on uudempaa perua, mutta oma valintani olisi tässä Lieksa.

 

Mahtaako kentä ilmoitustauluilla olla mainintaa asiasta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käyttäisin sitä nimeä, jolla kenttä on vanhastaan tullut tunnetuksi. Vesivehmaa ja Raahe, vaikka jälkimmäisen kohdalla Pattijokeakin olen kuullut käytetyn. Lieksa-Nurmes on uudempaa perua, mutta oma valintani olisi tässä Lieksa.

 

Mahtaako kentä ilmoitustauluilla olla mainintaa asiasta?

Vesivehmaa olikin nimenä minulle tuttu jo ennenkuin sinne ekaa kertaa lensin. Raahe-Pattijoella paikallisilta kysyttäessä neuvottiin käyttämään "Raahen liikenne". Lieksa-Nurmeksesta en tiedä, jotkut kysyi jälkeenpäin että kävittekö Viekin kentällä.

 

-Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko liikennekoneiden laskutelineissä tms. tunnistimia, jolla voidaan määritellä/tarkistaa koneen massakeskiö vai tehdäänko em. määrittelyt vain laskemalla polttoaineen, rahdin ja matkustajien massojen ja sijainnin perusteella?

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä tietää oikean radiokutsun korpikentälle ("XXX:n liikenne"), jolla on kaksiosainen nimi? Onko siinä joku logiikka jonka kauempaakin tulevat voisi päätellä?

 

Näitä kenttiä on Lahti-Vesivehmaa, Lieksa-Nurmes ja Raahe-Pattijoki.

 

Kun en ole osannut tuota päätellä, olen ilmoittanut tekemiseni suoraviivaisesti "Lieksa-Nurmeksen liikenne" ja "Raahe-Pattijoen liikenne", mutta se kuulostaa kömpelöltä...

 

Lennonjohtokentille tämä tieto näyttää löytyvän AIP:stä lentopaikan tekstisivuilta kohdasta AD 2.18

Helsinki-Malmi MALMIN TORNI

Helsinki-Vantaa HELSINGIN TORNI

Kemi-Tornio KEMIN TORNI

Kokkola-Pietarsaari KRUUNUN TORNI

Tampere-Pirkkala PIRKKALAN TORNI

 

Noissakaan en heti huomaa loogista yhteyttä kentän nimen ja kutsumerkin välillä.

 

-Markku

 

Hyvä testi samalla kuka lukee AIP-päivityksiä.

AIP:N MUUTOS NR 143

Julkaisupäivä 17 MAY 2012

Voimaantulopäivä 28 JUN 2012

 

EFKK - Lentopaikan nimen muutos

- Kokkola-Pietarsaari/Kruunupyy muutetaan kuulumaan Kokkola-Pietarsaari

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kruunun tornin kutsumerkki ei näytä AIP-päivityksessä muuttuvan, sen kiinniollessa puhutaanko Kruunun liikenteestä vai Kokkola-Pietarsaaren liikenteestä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kruunun tornin kutsumerkki ei näytä AIP-päivityksessä muuttuvan, sen kiinniollessa puhutaanko Kruunun liikenteestä vai Kokkola-Pietarsaaren liikenteestä?

 

On se hyvä, ettei AIP:ssa ilmoiteta lennonjohdon sisäkaton väriä!  :thmbup:  Niiden muutoksissa olisikin ilmailijaparoille ihmeteltävää.

 

Mikään oleellinen tieto ei muutu. Lentosuunnitelmissa käytetään edelleen ICAOn koodia EFKK ja kutsumerkki edelleen Kruunu (torni/liikenne).

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko liikennekoneiden laskutelineissä tms. tunnistimia, jolla voidaan määritellä/tarkistaa koneen massakeskiö vai tehdäänko em. määrittelyt vain laskemalla polttoaineen, rahdin ja matkustajien massojen ja sijainnin perusteella?

 

T. Mika

 

Massakeskiön määrittäminen lennolle tehdään perustuen koneen punnittuun tyhjäpainoon ja CG:hen, sekä miehistön, polttoaineen, matkustajien ja rahdin painoihin ja niiden sijainteihin. Laskutelineantureita on aikoinaan testattu, mutta niiden tarkkuus ja luotettavuus ei ainakaan silloin riittänyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään