Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Löytyyköhän jostain kotimaan kielellä tietoja noista diesel-lentomoottoreista? Kiinnostaisi kovasti tietää miten ne eroavat esim. Autojen moottoreista ja miten luotettavuus on saatu riittävän korkealle tasolle ja paino tarpeeksi alas?

Veneiden ulkoperämoottoreitahan parikymmentä vuotta sitten oli dieseleinä joitain (esim. Force) mutta jostain syystä ne eivät koskaan yleistyneet.

Paljonkohan on kulutus verrattuna bensakäyttöiseen?

Mahtaakohan diesel-jyvän hinta olla kovin suolainen bensa- vastaavaan?

Mika en huomannut, että kukaan olisi sinulle vastannut joten tässä linkki josta saat lisätietoa yhdestä Diesel ratkaisusta tosin Lontooksi. Suomeksi ei varmaan materiaalia juuri löydy

 

http://www.centurion-engines.com/typo3/index.php?id=101&L=1

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyyköhän jostain kotimaan kielellä tietoja noista diesel-lentomoottoreista? Kiinnostaisi kovasti tietää miten ne eroavat esim. Autojen moottoreista ja miten luotettavuus on saatu riittävän korkealle tasolle ja paino tarpeeksi alas?

Mistä moinen epäluottamus dieseliin polttoaineena? Dieselmottorihan käy maailman tappiin, kunhan vain saa polttoainetta. Ei tartte edes kipinää.

Maan päälisissä kuljetuksisshan noita "jonkun" verran käytetään (oisko 99% polttomoottoreilla tapahtuvasta ammattiliikenteestä), enkä ole koskaan kuullut että juna olisi ollut myöhässä moottorivian takia. Jonkun verran tuota rahtiakin kuskataan dieselin voimin ja kilometreihin nähden melko vähän tuotakaan kalustoa näkee koppi kallellaan tien laidalla (verratuna esim bensa opeleihin ;) ). Useilla autoilla ajellaan satoja tuhansia, eikä miljoonan ajettukaan mikään äärimmäinen harvinaisuus ole...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä moinen epäluottamus dieseliin polttoaineena? Dieselmottorihan käy maailman tappiin, kunhan vain saa polttoainetta. Ei tartte edes kipinää.

Maan päälisissä kuljetuksisshan noita "jonkun" verran käytetään (oisko 99% polttomoottoreilla tapahtuvasta ammattiliikenteestä), enkä ole koskaan kuullut että juna olisi ollut myöhässä moottorivian takia. Jonkun verran tuota rahtiakin kuskataan dieselin voimin ja kilometreihin nähden melko vähän tuotakaan kalustoa näkee koppi kallellaan tien laidalla (verratuna esim bensa opeleihin ;) ). Useilla autoilla ajellaan satoja tuhansia, eikä miljoonan ajettukaan mikään äärimmäinen harvinaisuus ole...

 

En todellakaan tietääkseni ole epäillyt dieselin luotettavuutta, olisi vain kiinnostanut keskustella yleisesti bensa- ja diesel moottorin eroista esim. vajailla tankeilla selkä lennossa, meneeko ilmaa pa. järjestelmään? miksi ei? :-[

Sitäpaitsi olen ammatiltani yhdistelmäkuski ja harrasteautona minulla on Opel Kadett coupe-69 2.0E turbo ic  ;D ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meneekö Opel Kadetin polttoainejärjestelmään ilmaa selkälennossa?

 

Riippuu täysin siitä, onko käytetty Kadetin vai Asconan mittatikkua  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanotaanko jossakin ICAO:n dokumentissa etta turbiinikoneiden tulisi lentaa laskukierros 1500' AGL?

 

Muistaakseni joo. En mäkään sen tarkemmin muista missä dokumentissa niin sanotaan mutta muistan että asia oli esillä teorioita opiskellessa.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meneekö Opel Kadetin polttoainejärjestelmään ilmaa selkälennossa?

 

::)

 

jk

 

Kyllä menee ja kone sammuu mutta syttyy takaisin heti sen käännyttyä (kun se käännetään) takaisin ;D:laugh:

(järki kyllä käski lopettamaan tämän keskustelun mutta se pieni piru voitti taiston) :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä moinen epäluottamus dieseliin polttoaineena? Dieselmottorihan käy maailman tappiin, kunhan vain saa polttoainetta. Ei tartte edes kipinää.

Maan päälisissä kuljetuksisshan noita "jonkun" verran käytetään (oisko 99% polttomoottoreilla tapahtuvasta ammattiliikenteestä), enkä ole koskaan kuullut että juna olisi ollut myöhässä moottorivian takia. Jonkun verran tuota rahtiakin kuskataan dieselin voimin ja kilometreihin nähden melko vähän tuotakaan kalustoa näkee koppi kallellaan tien laidalla (verratuna esim bensa opeleihin ;) ). Useilla autoilla ajellaan satoja tuhansia, eikä miljoonan ajettukaan mikään äärimmäinen harvinaisuus ole...

 

Puhtaasti mekaanisissa dieselmoottoreissa, kuten 70-luvun traktorit ja mersut. tilanne oli noin ja siihen perustuu vanha legenda dieselkoneen luotettavuudesta. Nykyisissa dieseleissä kaikki polttoaineen ruiskutusta myöten tapahtuu sähköisesti joten vikamahdollisuuksia riittää. Melko luotettaviahan nykydieselitkin dieselit silti ovat, kuten nykyiset bensakoneetkin.

Lentokonedieselien luotettavuudessa on kai ollut parantamisen varaa mihin tämän keskustelun alku viittaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni joo. En mäkään sen tarkemmin muista missä dokumentissa niin sanotaan mutta muistan että asia oli esillä teorioita opiskellessa.

 

-tuomo

 

USA:ssa on 1500 jalan suositus ilmeisesti meluhaitoista johtuen mutta mistään en ole löytänyt tietoa että ICAO olisi koskaan ottanut kantaa asiaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä onko tätä ilmailulääketieteellistä ilmiötä käsitelty tällä palstalla aikaisemmin, mutta kysyisin, että koska tämänkin foorumin keskusteluissa kohtaa joskus aivan aivottomia väitteitä, niin onko mahdollista että yksin lennettäessä joskus esiintyvän irtoamisilmiön ("Break-off phenomenon") yhteydessä aivot voisivat jäädä niin sanotusti taivaalle roikkumaan?

 

Tämän ilmiön tiedetään aiheuttavan myös muita vakavia oireita kuten ahdistusta ja pelkoa.

 

   8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä menee ja kone sammuu mutta syttyy takaisin heti sen käännyttyä (kun se käännetään) takaisin ;D:laugh:

(järki kyllä käski lopettamaan tämän keskustelun mutta se pieni piru voitti taiston) :P

 

Voihan siinä Kadetissa olla selkälento polttoainetankki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi kuvan vasemmanpuoleinen kapteeni teki koko lennonajan muistiinpanoja mittareiden lukemista ja näytöistä?  Monta sivua kirjoitti lehtiöönsä.

 

[ attachment removed / expired ]

Kännykameralla kuvattu nousun aikana.

 

Niin, lensin Malagasta Lissaboniin ja takaisin pikkuisella 19-paikkaisella  Beechcraft 1900 koneella Portugalin TAP yhtiöltä ostetulla lipulla.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Beechcraft_1900#1900D

 

Ehkä ainoana pohjoismaalaisena ja isokokoisena pistettiin istumaan melkeen lentäjien niskaan.  Niillä oli ohjaamon ovi kokoajan auki.  Otin kuvan nousun aikana, varmaan tais Nokia  E52 hiukan tärähtää, eikä siinä ole muutenkaan mikään hyvä kamera.  No, kuitenkin tilanne selviää kuvasta.

 

Myös roplasivat monta vipua ja katkaisijaa lennon aikana, mutta se on ymmärrettävää.  Meni lento nopeasti seuratessa lentäjien toimia. :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi kuvan vasemmanpuoleinen kapteeni teki koko lennonajan muistiinpanoja mittareiden lukemista ja näytöistä?  Monta sivua kirjoitti lehtiöönsä.

 

 

Täytti todennäköisesti jonkin sortin Nav-logia johon tulee mm. Reittipisteiden ylitysajat ja jäljellä oleva polttoaine määrä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko Ilmavoimien Hawk/Hornet kalustossa primääritutkaa ja miten hyvin sillä voi havainnoida edessä lentäviä lähinnä purtsikka- ja yleisilmailukokoluokan lentolaitteita - ja millaisia väistömarginaaleja niillä koneilla on suhteessa muuhun liikenteeseen tutkalaitteiston perusteella saaduista havainnoilla? Nopeudet kuitenkin on kovia ja varmaan joskus harjoittelevat matalasuunnistustakin G-ilmatilassa (muuallakin kuin MIL CTA:n alapuolella), jossa ei ole kukaan varoittelemassa tiedossa olevasta liikenteestä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko Ilmavoimien Hawk/Hornet kalustossa primääritutkaa?

Hawkissa ei ole tutkaa. Hornetin tutkaan liittyviin kysymyksiin löytyy varmasti joku viisaampikin vastaaja :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitämitä?? Esim. Joensuusta Finnair lentää AA:n ja Air Francen kanssa yhteistyössä Helsinkiin?!?!

 

Ainakin Air Francen sivuilla tosiaan myydään lippuja JOE-HEL välille?!?

 

Onko tämä nyt jotain Code share hommaa / OneWorld juttuja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitämitä?? Esim. Joensuusta Finnair lentää AA:n ja Air Francen kanssa yhteistyössä Helsinkiin?!?!

 

Ainakin Air Francen sivuilla tosiaan myydään lippuja JOE-HEL välille?!?

 

Onko tämä nyt jotain Code share hommaa / OneWorld juttuja?

 

Onhan näitä yhteistyöreittejä ollut jo iät ja ajat :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ainakin Air Francen sivuilla tosiaan myydään lippuja JOE-HEL välille?!?

 

Ai myydään? Laitatko jonkun esimerkin hinnasta ja päivästä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Ainakin Air Francen sivuilla tosiaan myydään lippuja JOE-HEL välille?!?

 

 

"There are no flights available. " , kertovat AFn sivut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"There are no flights available. " , kertovat AFn sivut.

Mutta jos etsii lentoja JOE-HEL-CDG -välille niin tarjoaa noita em. codeshareja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta jos etsii lentoja JOE-HEL-CDG -välille niin tarjoaa noita em. codeshareja.

 

No se onkin aivan toinen tarina ja juuri tuon takia AF on mukana Joensuun(kin) reitillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään