Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Jos olen tulossa liikennekoneella esim. FL 350 etelästä kohti esim. EFHK:ta ja tarttis aloittaa liuku, niin miten selvitykset menevät?

 

Näinkö: Tallinna FIR:ristä vastaava lennonjohtoelin antaa selvityksen esim. FL 100 oman alueensa rajalle ja kun kone saavuttaa rajan, niin se siirretään seuraavalle lennonjohtoelimelle? Voiko lentosuunnitelmassa esittää toiveita liu'un optimoimiseksi kuinka kaukaata (Tallinna FIR/Finland FIR rajasta) liu'un toivotaan alkavan ja millä korkeudella toivotaan siirto Tallinna ==> Tampereen Tutka tapahtuvan?

 

Moi Mika,

 

kun kone haluaa pinnalta alaspäin, se pyytää selvitystä "ABC123, request descent". Jos vaikuttavaa liikennettä ei ole, selvityksen saa Tallinnalta yleensä suoraan pinnalle 100. Monesti lennonjohtaja antaa selvityksen jo kauempaa: "ABC123, when ready descent FL100", jonka kone kuittaa ja lähtiessään pinnalta ilmoittaa "ABC123, leaving FL350". Jos taas lennonjohtajalla on liikenteellisistä syistä tarve saada kone aikaisemmin alas se voi selvittää sen alemmalle pinnalle sopivaksi katsomassaan kohdassa, esim. pinnalle 310, josta kone voi jatkaa liukua sopivassa kohtaa. Joskus lennonjohtaja myös em. syystä kyselee mistä kone aikoo lähteä alas: "ABC123, how many miles until top of descent" tms.

 

Myös koneen nopeus vaikuttaa liu'un jyrkkyyteen (suurempi nopeus => enemmän vastusta => jyrkempi liuku), jolloin myös liun aloitus on eri kohdassa. Niinpä lennonjohdon nopeusrajoitus antama nopeusrajoitus voi muuttaa aiemmin suunniteltua liu'un aloituspistettä. Lisäksi jos kone tietää joutuvansa holdingiin on yleensä edullista roikkua pinnalla vähän pidempään ja pudotella korkeudet pois odotuskuviossa.

 

Lisäksi EFHK:n paikallisena erikoisuutena on 22:sten rinnakkaislähestymiset jolloin selvitys on monesti muotoa "ABC123, when ready descent FL100. Cross INTOR FL130 or below".

 

En muista, että lentosuunnitelmassa olisi mitään mahdollisuutta ilmoittaa missä suunniteltu liu'unaloituspiste on.

 

Lentokoneessa liu'un aloituspisteen sijoittaminen on vähän arvailua: mikä on odotettava reititys, onko tulossa oikaisuja, tuleeko nopeusrajoituksia, holdingia jne. Joskus arvaus onnistuu paremmin kuin toisella kertaa, paikallistuntemus on valttia. FMS tietysti laskee profiilin auringontarkasti, mutta siinä on sama ongelma kuin tietokoneissa muutenkin eli se tietää vain sen mitä sinne on syötetty.

 

blue skies,

-- Olli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi Mika...

 

Kiitos vaivannäöstäsi ja hyvästä vastauksesta (kuten myös Jarmo Kempakselle ja Olavi Uotilalle MD-11 vs. DC-10 liittyen). Viime aikoina on alkanut tuntumaan siltä, että tämä FF on vain riidanhaluisten tahallaanväärinymmärtäjät leikkikenttä ja v*tt**lufoorumi, mutta onneksi välillä tulee tällaisia helmiä.

 

Kiitos.

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkäs takia finnair lentää b757lla suomen lentoja eikä ulkomaan lentoja siis kun ite en oo nähny ikinä 757n lentävän suomen sisäisiä lentoja näin paljon?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkäs takia finnair lentää b757lla suomen lentoja eikä ulkomaan lentoja siis kun ite en oo nähny ikinä 757n lentävän suomen sisäisiä lentoja näin paljon?

 

Vaihtoehtoja:

 

-bussipuolella konepula

-lomalentopuolella löysää

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka,

 

kysyn yhden henkilön puolesta että miten purjelennon lupakirjan saamiseksi tuo epilepsia vaikuttaa? Siis että onko siihen kuten lennonjohtajaan esim. 10 vuoden kohtaukseton jakso jne.?

 

Ja jos vastaat jotain niin laitatko lähteen kiitos :).

 

Lauri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka,

 

kysyn yhden henkilön puolesta että miten purjelennon lupakirjan saamiseksi tuo epilepsia vaikuttaa? Siis että onko siihen kuten lennonjohtajaan esim. 10 vuoden kohtaukseton jakso jne.?

 

Ja jos vastaat jotain niin laitatko lähteen kiitos :).

 

Lauri

Lähtökohtaisesti todettu epilepsia on no-go lupakirjan osalta.
Terveydelliset vaatimukset ovat lupakirjakurssilla samaa luokkaa kuin ajokorttia varten, esteenä lupakirjan saamiselle ovat sellaiset sairaudet jotka voivat aiheuttaa esimerkiksi pyörtymisiä tai vastaavaa toimintakyvyttömyyttä (esim. diabetes, epilepsia).
Lähde: http://www.rayskala.fi/ilmaan/purjelentokurssi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka,

 

kysyn yhden henkilön puolesta että miten purjelennon lupakirjan saamiseksi tuo epilepsia vaikuttaa? Siis että onko siihen kuten lennonjohtajaan esim. 10 vuoden kohtaukseton jakso jne.?

 

Ja jos vastaat jotain niin laitatko lähteen kiitos :).

 

Harrasteilmailijoiden, joihin purjelentäjät luetaan, lääketieteelliset kelpoisuusvaatimukset esitetään lentävän henkilöstön määräyksessä PEL M2-41. Sen mukaan harrasteilmailijoille riittää toisen tai neljännen luokan lääketieteellinen kelpoisuustodistus [Trafi]. Luokat määritellään yhteiseurooppalaisen JAR-FCL 3 -ilmailumääräyksen luvussa C, jonka viimeisin versio on Muutos 5. Tässä asiakirjassa sanotaan:

 

JAR-FCL 3.330 Hermosto

 

(a) Luokan 2 lääketieteellisen kelpoisuustodistuksen hakijalla tai haltijalla ei saa olla esitietojen tai kliinisen taudinmäärityksen perusteella todettua hermoston tilaa tai sairautta, joka todennäköisesti haittaisi kyseessä olevan lupakirjan mukaisten oikeuksien turvallista käyttöä.

 

(b) Erityistä huomiota on kiinnitettävä seuraaviin (katso luvun C liite 11):

 

(1) etenevä hermostosairaus,

 

(2) epilepsia ja muut tajunnan häiriöitä aiheuttavat tekijät,

 

(3) sairaudet, joissa on suuri alttius aivotoiminnan häiriöille,

 

- -

 

Luvun C liitteessä 11 puolestaan sanotaan:

 

Luvut B ja C, liite 11

Hermosto

(Katso JAR-FCL 3.210 ja 3.330)

 

- -

3

Epilepsian kaltaiset kohtauksittaiset aivosähkökäyrän poikkeavuudet ja fokaaliset hitaat aallot ovat yleensä hylkäämisperusteita. Tällaiset tapaukset edellyttävät ilmailulääketieteen yksikön tarkempaa arviointia.

 

4

[Epilepsiadiagnoosi on hylkäämisperuste, ellei ole selvää näyttöä siitä, että kyseessä on ollut hyvänlaatuinen lapsuusiän epilepsiaoireyhtymä, jonka uusiutumisriski on hyvin vähäinen ja hakija on ollut vailla kohtauksia ja ilman lääkitystä yli 10 vuoden ajan. Hakija, jolla on ollut yli viiden vuoden iässä yksi tai useampia kouristuskohtauksia, on hylättävä. Ilmailulääketieteen yksikkö voi kuitenkin harkita sellaisen hakijan hyväksymistä, jolla on ollut akuutti symptomaattinen kohtaus, jonka uusiutumisriskin ilmailulääketieteen yksikköä tyydyttävä neurologi arvioi hyvin pieneksi.]

- -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä onko kysytty jo. Tämä on aika tyhmä kysymys oikeasti. :laugh:

 

Onko se muka taloudellisempaa rahtiyhtiöille(Fedex, UPS, DHL) pitää koneet maassa koko päivän (n. klo 6-22)? Eikö olisi taloudellisempaa käyttää kone takaisin Saksassa/Ranskassa ja tehdä siellä jotakin keikkaa ja sitten tulla hakemaan kamat illalla takaisin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko se muka taloudellisempaa rahtiyhtiöille(Fedex, UPS, DHL) pitää koneet maassa koko päivän (n. klo 6-22)? Eikö olisi taloudellisempaa käyttää kone takaisin Saksassa/Ranskassa ja tehdä siellä jotakin keikkaa ja sitten tulla hakemaan kamat illalla takaisin?

 

Ei niillä siellä keski-Euroopassa mitään muuta keikkaa olisi keskellä päivää. Lentokoneissa kulkeva pikarahti on kuitenkin pääasiassa YÖN YLI kuljetusta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei niillä siellä keski-Euroopassa mitään muuta keikkaa olisi keskellä päivää. Lentokoneissa kulkeva pikarahti on kuitenkin pääasiassa YÖN YLI kuljetusta.

 

Päivät taitaa muutenkin kulua tavaran rahtaamisessa työaikaan (=päivällä) auki olevista firmoista kohti lentokenttää ja sen lajittelussa & lastaamisessa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja samalla miehistö restaa hotellissa ja voi hypätä samaan koneeseen taas illlalla, joten miehistökuluja säästyy merkittävästi kun porukkaa ei tarvita niin paljon eikä tarvitse tehdä ylimääräisiä siirtojakaan.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä onko kysytty jo. Tämä on aika tyhmä kysymys oikeasti. :laugh:

 

Onko se muka taloudellisempaa rahtiyhtiöille(Fedex, UPS, DHL) pitää koneet maassa koko päivän (n. klo 6-22)? Eikö olisi taloudellisempaa käyttää kone takaisin Saksassa/Ranskassa ja tehdä siellä jotakin keikkaa ja sitten tulla hakemaan kamat illalla takaisin?

Joskus näin tehtiinkin tai oikeastaan toisin päin. Esim. aikoinaan Finnaviationin Saabit lensivät yöaikaan posti -ja rahtikeikkaa pohjoiseen ja päivällä normaaleja matkustajankuljetuslentoja. Jos sen rahtikoneen saisi muutettua suht. helposti matkustajakoneeksi niin silloin päivällä voisi olla semmoinen aika jolloin olisi mahdollista käydä heittämässä vaikka jokin sesonki/tilauslento matkustajaliikenteessä.

 

Rahdin kuljetuksessa sama asia voisi tulla kysymykseen päiväsaikaan vaikka jonkin tärkeän varaosan kuljettamisessa jonnekin tehtaalle, jolloin kustannuksilla ei olisi väliä kunhan varaosa vain saataisiin mahd.nopeasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rahdin kuljetuksessa sama asia voisi tulla kysymykseen päiväsaikaan vaikka jonkin tärkeän varaosan kuljettamisessa jonnekin tehtaalle, jolloin kustannuksilla ei olisi väliä kunhan varaosa vain saataisiin mahd.nopeasti.

 

Ja näin myös toimitaan, käytännössä päivittäin. Mutta tällöin osa heitetään sen reittikoneen ruumaan ja roudataan se rahtina siellä matkustajien jalkojen alla. Kyllähän rahtia siis liikkuu päivälläkin mutta matkustajakoneet hoitavat sen homman. Jos taas olisi kyse niin isosta varaosasta että tarvittaisiin rahtikone niin kyllähän rahalla saa ;).

 

Muistankohan oikein että Finnair lensi ilman pokaa Aasiaan, emojen lakon aikana pelkät pilotit miehistönä. Vatsassa oli senverran rahtia että se oli ilmeisesti jossain määrin kannattavaa.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistankohan oikein että Finnair lensi ilman pokaa Aasiaan, emojen lakon aikana pelkät pilotit miehistönä. Vatsassa oli senverran rahtia että se oli ilmeisesti jossain määrin kannattavaa.

 

Oikeinpa muistat. Piti opetella itse kahviakin keittämään ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten määritellään, mikä kone tarvitsee kaksi lentäjää yhden sijasta? Voiko esim kingairia lentää yksin?

 

Voi, ainakin jos Wikiä uskomme:

 

Since the 1900 is derived from the King Air, all 1900s share certain characteristics with that aircraft. Cockpit controls and operations are similar to those of the King Air. While Federal Aviation Regulations require two pilots for airline operations, the 1900 is designed and certificated for single-pilot operation in corporate or cargo settings, as is the King Air.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Beechcraft_1900

 

Siis King Air, kuten myös siitä edelleen kehitetty isompi Beechraft 1900, on suunniteltu ja hyväksytty yhden lentäjän lennettäväksi, mutta reittiliikenteessä FAA:n määräykset (USA:ssa) vaativat kaksi lentäjää; rahti- tai liikelentokoneena voi lentää yhdellä ohjaajalla.

 

Tatu kertonee Euroopan/Suomen määräykset :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten määritellään, mikä kone tarvitsee kaksi lentäjää yhden sijasta? Voiko esim kingairia lentää yksin?

 

Ensin koneen valmistaja määrittelee tyyppihyväksynnän yhteydessä (teknisen) minimimiehistön. Tämä löytyy koneen Data sheetistä.

Sitten lentotoimintamuoto voi vaatia tätä suurempaa miehistöä (vähän maakohtainen juttu, joten ei välttämättä).

Esim jos koneella tehdään kaupallista kuljetusta IFR olosuhteissa Euroopassa tämä tulee nopeasti eteen. EU-OPS 1 kohta 1.940 (b)

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka,

 

kysyn yhden henkilön puolesta että miten purjelennon lupakirjan saamiseksi tuo epilepsia vaikuttaa? Siis että onko siihen kuten lennonjohtajaan esim. 10 vuoden kohtaukseton jakso jne.?

 

Ja jos vastaat jotain niin laitatko lähteen kiitos :).

 

Lauri

 

Moi,

 

purjelentoa voi harrastaa ihan täysipainoisesti ilman lupakirjaakin kaksipaikkaisella lentokonella. Ota yhteyttä privaattiviestillä, jos kiinnostaa.

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikeinpa muistat. Piti opetella itse kahviakin keittämään ;)

 

Leikittekö koneessa myös hippaa sekä piilosta? Tilaahan löytyi Samaten, jos kaverin naama alkoi tympimään, voi hyvin siirtyä takapenkille mököttämään ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Leikittekö koneessa myös hippaa sekä piilosta? Tilaahan löytyi Samaten, jos kaverin naama alkoi tympimään, voi hyvin siirtyä takapenkille mököttämään ;D

 

Kahden kolmesta piti tietty viettää aikaansa ohjaamossa, eikä yksin leikkiminen ole kivaa... Omalla lepovuorolla oli toki vähän enemmän vaihtoehtoja ajanviettopaikkojen suhteen, kuin tavallisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kahden kolmesta piti tietty viettää aikaansa ohjaamossa, eikä yksin leikkiminen ole kivaa... Omalla lepovuorolla oli toki vähän enemmän vaihtoehtoja ajanviettopaikkojen suhteen, kuin tavallisesti.

 

No mutta tottahan siitä kahvista edes tuli kelvollista........?  ::)

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rodoksella illalla hotellille kävellessä laskeutui tuollainen kone ja jäi häiritsemään, että mikä konetyyppi tuo on?

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään