Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Tiistai iltana oli huima hanhien muutto Vantaalla. Kahdessa aallossa tuli tuhansia hanhia koko horisontin leveydeltä 04 tienoilla.

Miten torni huomioi tuon tilanteen. Kiikaroidaanko saapuvia hanhiauroja ja porrastetaan nousuja lintuhavaintojen mukaan.

3 konetta nousi tuon seuraamani ajan aikana, mutta parvien välistä. Tarkoituksella vai sattumaa ettei osunut hanhimaksimiin?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiistai iltana oli huima hanhien muutto Vantaalla. Kahdessa aallossa tuli tuhansia hanhia koko horisontin leveydeltä 04 tienoilla.

Miten torni huomioi tuon tilanteen. Kiikaroidaanko saapuvia hanhiauroja ja porrastetaan nousuja lintuhavaintojen mukaan.

3 konetta nousi tuon seuraamani ajan aikana, mutta parvien välistä. Tarkoituksella vai sattumaa ettei osunut hanhimaksimiin?

 

 

 

Ilmeisesti isot parvet näkyvät tutkassa. EFJY:ssä kierrosta lentäessä torni joskus läpilaskua tehdessä käski pysäyttämään, ja sanoi, että joutsen on tulossa vastaan. Joutsenen mentyä aioin lähteä liikkeelle, mutta torni tuumasi, että odota, toinen on vielä tulossa. Eli ainakin pienessä mittakaavassa seuraavat visuaalisestikin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFJY:ssä kierrosta lentäessä torni joskus läpilaskua tehdessä käski pysäyttämään, ja sanoi, että joutsen on tulossa vastaan. Joutsenen mentyä aioin lähteä liikkeelle, mutta torni tuumasi, että odota, toinen on vielä tulossa.

Miten ja minkä vehkeen läpärissä pysäytit? :P  Ihmettelen vaan suuresti :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten ja minkä vehkeen läpärissä pysäytit?

 

Kevyen ilma-aluksen. Ihan helposti kävi jarruilla  ;). No, läpäristä tuli tietysti lasku, mutta alkuperäinen selvitys oli läpärille. Tosi hyvää palvelua lennonjohdolta tuo varoittaminen.

 

edit: Ihan selvyyden vuoksi vielä. Pysäytys tapahtui siinä vaiheessa läpilaskua, jossa ilma-aluksen pyörät olivat maata vasten....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

edit: Ihan selvyyden vuoksi vielä. Pysäytys tapahtui siinä vaiheessa läpilaskua, jossa ilma-aluksen pyörät olivat maata vasten....

No nyt alkaa tyhmempikin ymmärtää :thmbup:. Hyvä ettei mennyt pelikaani turb... potkuriin :laugh:.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä ettei mennyt pelikaani turb... potkuriin

 

Se olisikin vakava juttu. Marssikierroksilla pyörivä palasina oleva potkuri ravistaisi moottorin hetkessä irti rungosta ja tekisi koneesta leijan. Miten lie pilotti pystyisi panemaan manut kupeeksi, kun on iso lintu viipaleina naamalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iski pieni tyhmyys liikennelentokoneen blokkiaikaa koskien, silloin kun se lähtee työnnettynä putkelta. Määritelmähän sanoo, että lentoaika on "Aika siitä hetkestä, jolloin ilma-alus lähtee ensimmäisen kerran omalla tai ulkopuolisella voimalla  liikkeelle lentoonlähtöä varten, siihen hetkeen, kun se lennon päätyttyä lopullisesti pysähtyy." Tämähän sangen yksiselitteisesti tarkoittaisi, että off-block on silloin, kun pushback alkaa. Syystä tai toisesta olin siinä käsityksessä, että se on silloin, kun kone liikkuu omalla voimallaan lentoonlähtöä varten. Näiden välinen aika kun on usein sangen monta minuuttiakin. Tosin sotkenen tämän päässäni MEL:n määräysvaltaan ja sitä koskevaan commencement of the flight -määritelmään.

 

Kertokaapa siis viisaammat, kumpi aika kirjataan logiin, pushbackin aloitus vai rullauksen aloitus?

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen, taas sateinen päivä ja telkkaria katselin, kertoivat Eteläisen afrikan jalkapallovalmisteluista, rakensivat junaradan ja lentokentän, testasivat sitten Isolla Airbussilla ja yhdessä hetkessä nousuvaiheessa koneen peräosa raapaisi kenttää jotta kipinät sinkosivatten, en tiedä mikä kanava, iltapäivän mittaan kuitenkin.

Eli onko tuossa muovihärvelissä jokin laahaussuoja, huoltohetki varmaankin tuon jälkeen.Sattuiko joku muu tuon näkemään, tullut varmaan moneen kertaan monelta kanavalta.

 

Niin ja jos joku ihmettelee niin nykysuomeksi oli tailstrike Tarmacilta. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen, taas sateinen päivä ja telkkaria katselin, kertoivat Eteläisen afrikan jalkapallovalmisteluista, rakensivat junaradan ja lentokentän, testasivat sitten Isolla Airbussilla ja yhdessä hetkessä nousuvaiheessa koneen peräosa raapaisi kenttää jotta kipinät sinkosivatten, en tiedä mikä kanava, iltapäivän mittaan kuitenkin.

Eli onko tuossa muovihärvelissä jokin laahaussuoja, huoltohetki varmaankin tuon jälkeen.Sattuiko joku muu tuon näkemään, tullut varmaan moneen kertaan monelta kanavalta.

 

Ehkä siellä on kölirauta kuten minulla veneessä? Muovi ei kaiketi kipinöi?  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä siellä on kölirauta kuten minulla veneessä? Muovi ei kaiketi kipinöi?  ;)

 

 

 

Minä taas laittelin veneen kokonaan laivaraudasta, kestää kipinöintiä enemmänkin.Jäi vaan tuolleen mieltä pientä hetkeksi vaivaamaan tuo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen, taas sateinen päivä ja telkkaria katselin, kertoivat Eteläisen afrikan jalkapallovalmisteluista, rakensivat junaradan ja lentokentän, testasivat sitten Isolla Airbussilla ja yhdessä hetkessä nousuvaiheessa koneen peräosa raapaisi kenttää jotta kipinät sinkosivatten, en tiedä mikä kanava, iltapäivän mittaan kuitenkin.

Eli onko tuossa muovihärvelissä jokin laahaussuoja, huoltohetki varmaankin tuon jälkeen.Sattuiko joku muu tuon näkemään, tullut varmaan moneen kertaan monelta kanavalta.

 

Lienee Foxilta tullut Jättimäiset rakennusurakat: Afrikan ensimmäinen luotijuna. En ole vielä itse ehtinyt katsoa, mutta kuvaus sopii ohjelmaan. Itse kysymykseen saa vastata joku muu. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laskeutumisvaloista kyselisin, että onko joku sääntö milloin ne pitää sytyttää, kun fs opettaa että alle 10 000 jalassa ne pitäis olla päällä mutta asun tässä muutama km efhk:lta etelään ja koneet tulevat 22:lle tullessaan myötätuuliosalla tästä yli  ja korkeutta niillä on sellaset 6000 jalkaa ja sytyttelevät niitä tässä kohin vasta ja jotkut menee ohi ilman.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laskeutumisvaloista kyselisin, että onko joku sääntö milloin ne pitää sytyttää, kun fs opettaa että alle 10 000 jalassa ne pitäis olla päällä mutta asun tässä muutama km efhk:lta etelään ja koneet tulevat 22:lle tullessaan myötätuuliosalla tästä yli  ja korkeutta niillä on sellaset 6000 jalkaa ja sytyttelevät niitä tässä kohin vasta ja jotkut menee ohi ilman.

 

Siinä lentoyhtiössä, missä olen töissä, toimitaan niin, että lähdössä laskuvalonheittäjät sytytetään, kun lentoonlähtölupa on saatu. Ne sammutetaan 10000 jalassa, ja sytytetään taas samassa korkeudessa alaspäin tullessa. Kun laskulupa on saatu, sytytetään rullausvalo(t). Tähän on varmaan yhtiö- ja konetyyppikohtaisia poikkeamia, saattaa olla esim sisäänvedettäviä valonheittäjiä, joilla on nopeusrajoituksia, tai valonheittäjiä, jotka ovat laskutelineissä kiinni jne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä siellä on kölirauta kuten minulla veneessä? Muovi ei kaiketi kipinöi?  ;)

 

F1 aika-ajoja tässä purkitettuna juuri kattelen ja hyvin kipinöi hiilikuituinen etusiipi kun autoa kanttarin päältä rataan paiskataan  ::)

 

A380 tailstrike suojauksista en edelleenkään tiedä mutta kuvittelisin asiaan olevan jotenki varauduttu kun kerta moneen kertaan on testattukin?

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=qxycF_fRZ4E

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heräsi tänään muutama kysymys.

1/ Matkalla Kuopioon (4-tiellä välillä Oulu-Pulkkila) tänään vastaan tuli Finnairin rekka. Nupin yläpuolella oli vanhalla logolla varustettu kyltti ja myös kyljet oli vanhalla logolla koristeltuja. Mitähän hommia tälläinen rekka toimittaa?

2/ Tuli myös reissulla ohitettua onko se nyt Vieremän hätälaskupaikka, ja tulin miettineeksi että kuinka suurella koneella siihen käytännössä olisi mahdollista laskeutua?

 

Tattis näin jo etukäteen :)

 

/J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhtiökohtaista. Riippuu siis SOP:sta eli ns. vakiotoimintamenetelmistä. Tällä hetkellä noudattamani SOP ohjeistaa kuten Miko sanoi, eli laskuvalonheitin päälle lentoonlähtö- ja laskuluvan yhteydessä. Rullausvalonheitin on taas päällä alle 10 000 ft korkeudella.

 

-T

Hmmm... Jos on kyse sisäänvedettävillä pyörillä olevasta koneesta niin tuo useimmissa koneissa nokkatelineessä oleva rullausvalo ei kovin paljoa pysty valaisemaan siellä kymppitonnin korkeudussa. Kun siellä nuo pyörät ovat ainakin useimmiten sisäänvedettyinä. Eli eiköhän aika yleinen käytäntö ole rullaamaan lähtiessä kytkeä rullausvalot (taxilights) ja lentoonlähtiessä ländärit. Ne sitten sammutetaan varmaankin viimeistään 10 tonnissa, jos muistetaan. Usein paljon aiemminkin esim. pilvessä lennettäessä. Siis pilvi on ulkona ja pilotti ei ole "pilvessä"...Lähestymisessä taas ländärit päälle kymppitonnissa ja rullausvalot laskuluvan tultua. Tällaisen SOP:n kanssa minä olen operoinut. En väitä että se olisi maailman paras, mutta kuitenkin jotenkin looginen. Tai sitten ei...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään