Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Siiven aerodynamiikka on sellainen että slattien ollessa sisällä, laippaakaan ei voi käyttää, vaikka ne olisivatkin kaikin puolin kunnossa.

Ainakin E170:n abnormal/emergecy procedures -kirjanen tuntee tilanteen jossa slatit on kokonaan sisällä mutta laippa voi olla pykälässä "2". Laipan asennot 4 ja full tosin eivät ole käytettävissä tilanteessa jossa slatit jää sisään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljonko nopeudet poikkeavat sileä, "2", "4" ja "Full"

Kahdelle viimeiselle skenariolle ei ole tarjota nopeuksia kun niitä ei slatit sisällä voi käyttää, mutta ero sille onko slatit sisällä E170:ssä eri laippa-asetukselle(0, 1 ja 2) on VREF +60 +35 ja +30.

 

Onko kakkonen lentoonlähtö vai laskuasetus?

Teoriassa lie kaiketi lähtöasetus, mutta olettaen että moinen konfiguraatio löytyy "flap/slat fail landing configuration table":sta niin ei lie varmaan kovin kaukaa haettua että tuossa slat fail tilanteessa voi ko. konffista myös käyttää.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoittaako Helsinki-Vantaan lentotiedoissa merkintä Lähtenyt lähtöaikaa portilta vai koneen nousuaikaa kentältä?

 

Veikkaan, että lähtöaikaa portilta. Silloin kone on lähtenyt, eikä mukaan oikein enää ehdi.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veikkaan, että lähtöaikaa portilta. Silloin kone on lähtenyt, eikä mukaan oikein enää ehdi.  ;)

 

Eikös se ole silloin vasta "Gate closed" eikä vielä "Departed", näin ainakin jossain päin muailmaa ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pirkkalan lentotiedoissa muistan joskus nähneeni myös "Lähdössä"/"Departing", lieneekö tuo sitten kuvaamassa sitä, että kone on lähtenyt ständiltä ja rullaa baanalle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun boarding on käynnissä se on suomennettuna "lähdössä". Eli näytössä lukee Boarding/Lähdössä/Ombordstigning.

Boardingin jälkeen status on Gate closed/Suljettu/Stängd.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

enpä viitti uutta ketjua avata tämän takia, joten kysytäänpä täällä:

kaverini oli kuunnellut lumenaurauksen ohessa radio pohjanmaan yöradiota, jossa haastateltiin jotakuta pohjalaista ilmailuharrastajaa, joka oli tuonut lentämällä 79-mallin antonov an-2 lentokoneen hiljattain suomeen unkarista.

tarkoitus on kuulemma alkaa käyttämään sitä matkailuauton asemasta ympäri suomea kesäisin reissatessa :o:thmbup:

onkohan tää ollu kaverin unennäköä vai onko asiassa perää?

en löytänyt foorumilta aiheesta mitään hakutoiminnolla.

aika hyvin on salassa pysynyt jos näin on... ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... 79-mallin antonov an-2 lentokoneen hiljattain suomeen unkarista.

tarkoitus on kuulemma alkaa käyttämään sitä matkailuauton asemasta ympäri suomea kesäisin reissatessa :o:thmbup:

onkohan tää ollu kaverin unennäköä vai onko asiassa perää?

 

En tiedä, mutta täysin mahdollista. Vaatii vaan tunkin kannuksen alle, jotta saa leirintäalueella koneen vaateriin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vahvahkon EFTP huhun mukaan sen Antonovin toi Lempäälässä asuva ilmailunharrastaja. Kone seisoi jokusen päivän tuonnin jälkeen tuossa Pirkkalan yleisilmailupuolella hangaarini edessä.

Huhun mukainen monipuolinen ilmailukaveri on myös itse rakentanut Europa xs monowheel lentokoneen. Itse hän kertoi myös hankkineensa kelpuutuksen warbird Mustangiin viime talvena Floridassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

saatat olla jäljillä ::)

nyt muistan kaverini kertoneen, että ohjelmassa mainittiin ko. hemmon rakentaneen aiemmin myös lentokoneen itse :o:thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseisestä henkilöstä ja koneesta sekä sen maahantuonnista oli muutama kuukausi sitten ihan lehtijuttu Lempäälän-Vesilahden sanomissa.

 

Eli ei sen kummempi salaisuus, ei vain ole täällä uutiskynnys ylittynyt..  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseisestä henkilöstä ja koneesta sekä sen maahantuonnista oli muutama kuukausi sitten ihan lehtijuttu Lempäälän-Vesilahden sanomissa.

 

Eli ei sen kummempi salaisuus, ei vain ole täällä uutiskynnys ylittynyt..  :thmbdn:

Tämä on keskustelufoorumi, eikä uutistalon toimitus. Tuoreen uutisen/skuupin löytäjän kontolla on aloittaa aiheesta keskustelu, mikäli tahtoo aiheesta "uutisoitavan" ja keskusteltavan tällä foorumilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi varmaan etsimälläkin löytänyt, mutta kun on laiska ni kysästään. Tässä kun on skannerilla kuunellut Tampere radaria niin toistetaanko koneesta tuleva singnaali jotenki vai tuleeko se suoraan koneesta aina? Pistää ihmetteleään voiko singnaali kuulua Turkuun sakka kerrostaloon sisään juuri Tukholman yli lentäneestä koneesta sekä Kotkan leveydellä suomenlahden päällä olevasta koneesta? :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään