Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Tällä linjalla kun jatketaan, niin muistaakseni laki myös edellyttää kylmäketjun säilymistä katkeamattomana loppuun saakka eli asiakkaan jääkaappiin/pakastimeen.

 

Elintarvikelaki ei koske kuluttajia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

37 § Radioviestinnän luottamuksellisuus.

 

Tutkin Viestintäviraston lakimuutosta koskevaa sivua eikä siitä tule hullua hurskaammaksi. Vaikka pääsääntönä tuntuu olevan, että viestintä oletetaan luottamukselliseksi, niin en jaksa pitää kovin todennäköisenä, että löytyisi tuomioistuinta joka tuomitsisi yleisten ilmailutaajuuksien kuuntelemisesta.

 

Lait ovat tietysti muuttuneet vuosikymmenten saatossa.

Suorittaessani radioamatööritutkinnon 1960, jouduin allekirjoittamaan sellaisen paperin, jolla minut velvoitettiin säilyttämään radiopuhelinsalaisuus. Aivan samanlaisen paperin allekirjoitin uudestaan, kun suoritin ilmailun "rajoitetun rajoitetun" radiopuhelimenhoitajan tutkinnon 1965. Pääsisältö tuolloin oli, että jos "sattuu" kuulemaan jotain sellaista radioliikennettä, joka ei ole yleisölle tarkoitettu, niin sitä ei saa merkitä muistiin eikä kertoa kenellekään. Ainakaan tuolloin ei varsinaista kuuntelua siis kielletty.

Joku nuorempi, joka on suorittanut jotain vastaavaa paljon myöhemmin, voisi ehkä valaista asiaa tämänpäivän tiimoilta.

 

Hyvää Uutta Vuotta!

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikki tuntuvat keskittyvän tuohon radiolakiin niin vastataan kysymykseen.

 

Riippuu millä taajuudella olet, sama lennonjohtoelin, useita taajuuksia.

 

Esim. kone Ruotsin suunnalta -> "AY12345, Contact Tampere Radar 132.675" -> Kone ottaa yhteyden aluelennonjohtoon sektori 1:n taajuudella -> saatat kuulla keskustelun Turussa sektori 2:n taajuudella 121.3. Myöhemmin ACC saattaa vaihdattaa taajuutta, riippuen siitä mihin kone on matkalla.

 

Laukkasen Jouni on aikoinaan (yksityiskohdat ja käytännöt ovat saattaneet muuttua) selventänyt asiaa esim. tuolla http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,60860.0.html ja tuolla http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,28781.msg281379.html#msg281379

 

-T

 

Juu, näin se edelleen on, tosin MALAT -fix taisi muuttua KOKATiksi. Lisäksi ovat käyttöön tuleet Pohjois-Suomen sektorit 124,2 (sektori 6) ja 126,1 (sektori 7) ja niiden mukana on yhä erilaisempia sektorikombinaatioita, kuten 123+4567 käytössä. Oulusta etelään lähtevät koneet pyydetään useimmiten sektoreiden 3 tai 4 jaksoille, eikä sektorin 6 jaksolle kuten sopimusten mukaan pitäisi tehdä.

 

Tuolla lennonjohtopuolella käytetään IATAn lyhennysten sijaan ICAOn lyhenteitä, kuten FIN, SAS, BAW, JAL jne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole varma onko mitään yleisessä jaossa olevaa. Jokainenhan voi tosin itse pyytää viestintävirastolta tulkintaa asiastasta.

 

Viestintävirasto ei käytä tuomiovaltaa. Toki sieltä joku kommentti voi tulla, mutta ei se tuomioistuimia sido tai velvoita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen katsonut kaapelikanavilta elokuvaa: Valiojoukko. Tämä oli joku pitempi elokuva. Jäi ensin kesken, kun tulin puolivälissä elokuvaa mukaan.

Näin sen myöhemmin kokonaan, kun tulee uusintoina.

 

Elokuvassa Chuck Yeager saa tuliterän F-104 koneen. Lähtee ilman tornin lupaa ilmaan. Torni ihmettelee uutta salaperäistä

kiiltävää konetta. Kone tuhoutuu  korkeusmaksimin yrityksessä. Yeager hyppää painepuvussa heittoistuimella. Loukkaantuu pahasti, mutta jää henkiin.

 

Onko tarina oikeasti totta ?  Eli Yaeger rikkoi ensimmäisen F- 104 koneen ?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tarina oikeasti totta ?  Eli Yaeger rikkoi ensimmäisen F- 104 koneen ?

 

Tuo Yeagerin onnettomuus on kyllä tositapahtumiin pohjautuva. Siitä voi lukea lisää mm.

http://www.thexhunters.com/xpeditions/nf-104a.html'

 

Ensimmäinen menetetty F-104 Yeagerin kone ei mitä ilmeisimmin ollut, sillä tuolla samalla sivulla mainitaan toinen F-104 -onnettomuus vuodelta 1958. Yeagerin lento oli 1963. Melko todennäköisesti muitakin onnettomuuksia on tuota ennen ollut.

http://www.thexhunters.com/xpeditions/f-104a.html

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tarina oikeasti totta ?  Eli Yaeger rikkoi ensimmäisen F- 104 koneen ?

 

"Pohjautuu tositapahtumiin" :) Kone oli modifioitu versio Starfighterista ja tyyppimerkinnältään NF-104. Kone oli tarkoitettu todella korkeisiin testilentoihin ja oli varustettu normaalimoottorin lisäksi rakettimoottorilla. Noistakaan koneista Yeagerin tuhoama ei ollut ensimmäinen vaan sarjassaan kolmas ja viimeinen.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_NF-104A

 

t. Juha

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäköhän homma tässä on kyseessä, onko mahdollisesti tulossa Finskille uutta konetta Brasiliasta?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäköhän homma tässä on kyseessä, onko mahdollisesti tulossa Finskille uutta konetta Brasiliasta?

 

Tuo on Honeywellille avioniikkatestauksia varten vuokrattu OH-LEL www.flightradar24.com/data/airplanes/oh-lel/. Embraerien toimituslennot Eurooppaan lennetään Kanariansaarten, ei USA:n kautta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä Finnairille tulee E70 parin viikon päästä?

 

AY2489 

 

Liikennöi Finnair  

Lähtö: Helsinki

  Helsinki Vantaa - Terminaali 2 

Päivämäärä: ti 22.01.2013

Aika: 16:20

 

Saapuminen: Joensuu

   

Päivämäärä: ti 22.01.2013

Aika: 17:15

Konetyyppi: E70 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Flybe. Eli LEI tai LEK.

 

FlyBen operoimilla ja Finnairin lennonnumeroisilla lennoilla vastaava data esitetään muodossa "Liikennöi FlyBe"

 

AY2490 

 

Liikennöi FLYBE

Lähtö: Joensuu

   

Päivämäärä: ke 30.01.2013

Aika: 17:40

 

Saapuminen: Helsinki

  Helsinki Vantaa - Terminaali 2 

Päivämäärä: ke 30.01.2013

Aika: 18:30

Konetyyppi: E70

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tuolla Istanbulisssa aina tuommoinen hässäkkä. Koneet pyörivät odotuksessa joka puolella. Vai johtuuko lumisateesta?

 

Ei ole, lumisateesta johtuu:

LTBA 082050Z 30010KT 1200 R35R/P1500U R17L/P1500U R05/P1500U R23/P1500U +SHSN SCT008 BKN020 M02/M02 Q1022 R17L4///72 R17R4///71 R054///54 BECMG TL2150 6000 NSW

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin kakkosella alkavat nelinumeroiset lennonnumerot, esim 2490, ovat aina Flyben operoimia.

 

FlyBen operoimilla ja Finnairin lennonnumeroisilla lennoilla vastaava data esitetään muodossa "Liikennöi FlyBe"

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin kakkosella alkavat nelinumeroiset lennonnumerot, esim 2490, ovat aina Flyben operoimia.

Näin olen päätellyt, ja loput 3 numeroa näyttää olevan samoja kuin entinen lennon numero. Tuossa joku päivä oli kaksikin lentoa teksti-tv:ssä, kun oli peruttu lento AY2abc  ja AY2xyz ja perässä luki samoihin paikkoihin lennot AYabc ja AYxyz, samoilla kellonajoilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä lento lienee huomenna 13.1. Helsinki-Vantaan saapuvissa klo: 9:15 oleva lento AY7240 Astanasta? En ole tuollaista aiemmin bongannut.

 

Tilauslento. 7xxx -numero sen kertoo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tilauslento. 7xxx -numero sen kertoo.

 

Asia selvä. Sattuuko kukaan tietämään keitä tuolla välillä lennätetään tai mikä taho on lennon tilannut?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sattuuko kukaan tietämään keitä tuolla välillä lennätetään tai mikä taho on lennon tilannut?

 

Ne ei ole julkisia juttuja. Lentää kuka lentää eikait sillä ole mitään väliä. Pääasia että asianomaiset tietävät tilanteen.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asia selvä. Sattuuko kukaan tietämään keitä tuolla välillä lennätetään tai mikä taho on lennon tilannut?

 

Kone on lentänyt ensin Helsingistä Kittilään, sitten Kittilästä Astanaan ja lopuksi Astanasta Helsinkiin. Siitä kukin voi päätellä itse keitä on lennätetty.

 

FIN7240 seen @ 2013-01-13 05:04 CET on route from TSE to HEL

FIN7239 seen @ 2013-01-13 01:00 CET on route from KTT to TSE

FIN8923 seen @ 2013-01-12 20:02 CET

FIN1904 seen @ 2013-01-12 14:54 CET on route from SSH to HEL

 

http://www.flightradar24.com/data/airplanes/oh-lzb/

 

EDIT: http://www.goodnewsfinland.com/archive/news/levi-winter-tourism-booms/

 

Levi is benefiting from the boom in winter tourism in Finnish Lapland with extra charter flights this season to Kittilä from Moscow, and new services from Copenhagen and Astana, Kazakhstan.

 

In addition, Levi has been receiving New Year visitors from Kazakhstan. Finnair has laid on three charter flights to bring holidaymakers from its capital, Astana.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  Kertokaapas te,joilla on OPS :it sun muut asetukset aina käden ulottuvilla(tai sitten vain kovalevy kunnossa ;D) Tarkoitus harrastaa hiukan perhematkailua 172:lla,korpikentältä jääkentälle ja takaisin. Siispä,ahdetaan kabiiniin 5 henk. seuraavasti: 4 aikuista + 2v. lapsi ,MTOW ei ylity missään vaiheessa. Lapsi on tarkoitus vyöttää samaan henskeliin äitinsä kanssa takapenkille(mitoitus riittää kyllä). Mikä tässä tökkii,vai tökkiikö mikään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä olin pikkupoikana 172:n kyydissä, jossa oli 4 aikuista ja minä. Istuin takapenkillä yhden aikuisen sylissä, ilman mitään vöitä. Ei silloin tökkinyt mikään.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

   Kertokaapas te,joilla on OPS :it sun muut asetukset aina käden ulottuvilla(tai sitten vain kovalevy kunnossa ;D) Tarkoitus harrastaa hiukan perhematkailua 172:lla,korpikentältä jääkentälle ja takaisin. Siispä,ahdetaan kabiiniin 5 henk. seuraavasti: 4 aikuista + 2v. lapsi ,MTOW ei ylity missään vaiheessa. Lapsi on tarkoitus vyöttää samaan henskeliin äitinsä kanssa takapenkille(mitoitus riittää kyllä). Mikä tässä tökkii,vai tökkiikö mikään?

 

Käsittääkseni sitä 2-v lasta ei saa laittaa äidin kanssa samoihin vöihin. äiti vöillä penkkiin ja lapsi syliin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään