Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Olen jo tovin ihmetellyt, että miksi juuri OH-LXA ja -LXB (joskus myös -LXC) hoitelevat lähes kokonaan nuo A320:n operoitavaksi tarkoitetut lomalennot etelän kohteisiin?

Tulee hyvin ilmi esim. näistä:

AY1901

AY1917

AY1919

 

Niin no -LXD:n kyydissä pari kertaakin mennyt etelään että ei se ihan vaan LXB:n ja -LXA:n hommia ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä selvä, menen siis Frankfurtin kautta, kestää pitempään, mutta Atlantti ylitetään A346:lla.

 

Ja taas tänäkin vuonna ! Kesällä lyhyt reissu Torontoon ja tarjolla ovat Finskin suora lento "marsuhäkissä"

tai käytän 2-3 tuntia enemmän aikaa per sivu ja menomatka B777-300ER ja paluu A346. Siinä on vaihtoehdot....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä. Ymmärtääkseni niitä pidetään päällä jatkuvasti, jos tulee tarve puhua jaksolle. Mikrofoni sijaitsee nimenomaan headsetissä. Ohjaamoissa on myös kaijutin-järjestelmä, jotta lentäjät voivat kuunnella pitkillä(miksei myös lyhyillä) lennoilla jakson liikennettä pitämättä headsettejä korvilla. :) Laskun ja nousun yhteydessä kaijuttimet pidetään silti päällä.

 

Joku saa korjata jos korjattavaa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko liikennekoneissa piloteilla käytössä headseteja? Jos, niin missä vaiheessa niitä käytetään jos käytetään?

Bojoista en tiedä, mutta Airbusseissa headsettejä käytetään lennon ns. kriittisissä vaiheissa, eli nousussa ja laskussa. Yleensä hs:ät laitetaan päähän ja otetaan päästä, kun pinta 100 on läpäisty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bojoista en tiedä, mutta Airbusseissa headsettejä käytetään lennon ns. kriittisissä vaiheissa, eli nousussa ja laskussa. Yleensä hs:ät laitetaan päähän ja otetaan päästä, kun pinta 100 on läpäisty.

 

Aika paljon on ohjaamokuvia, joissa luureja ei ole korvilla, mutta toki ne ovat varmaan otettu sieltä "pintaliitovaiheesta".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomena 7.2. 8:15 lähdetään Finnairin lomalennolla Las Palmasiin. Mikähän mahtaa olla konetyyppi jolla matka taitetaan?

Vuosi sitten samalla reisulla koneena oli Airbus A330-300 OH-LTT, mutta ainakin Aurinkomatkojen sivulla sanotaan koneen olevan Boeing.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomena 7.2. 8:15 lähdetään Finnairin lomalennolla Las Palmasiin. Mikähän mahtaa olla konetyyppi jolla matka taitetaan?

Vuosi sitten samalla reisulla koneena oli Airbus A330-300 OH-LTT, mutta ainakin Aurinkomatkojen sivulla sanotaan koneen olevan Boeing.

 

Klo 08:05 AY1519 on Boeing 757-200.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Klo 08:05 AY1519 on Boeing 757-200.

 

Totta, 08:05, mistähän mie repäsin tuon vartin siihen. Nopee vastaus kuitenkin, kiitos siitä! Koskahan ks. konetyyppi katoaa Finnairilta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koskahan ks. konetyyppi katoaa Finnairilta?

 

Jos nyt viikon tai pari olet siellä Palmasissa, niin ei ainakaan sillä välin.  :)

 

Aurinkomatkoilla on ensi talvenkin 2013-2014 Kanarian lentotiedoissa Boeing 757.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

B757 -laivasto hupenee siten, että syyskuussa lähtee kaksi ja loput kaksi vuoden vaihteessa.

Mistä tämä tieto peräisin? Vai tuleeko uudet A321ER.t noin nopeasti, että B757 luovutaan tuohon tahtiin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä tämä tieto peräisin? Vai tuleeko uudet A321ER.t noin nopeasti, että B757 luovutaan tuohon tahtiin?

 

Tieto on peräisin luotettavista lähteistä, mutta minulla on vaitiolovelvollisuus kun olen töissä sairaalassa.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä tehtävä on noilla esim. Airbussin siivissä roikkuvilla "podeilla"? Niihin tuskin kriisinkään aikana ripustetaan pommeja. :) Staattisen varauksen poistoon niitä on liian monta. Eikä antennitkaan tarvitse näitä näin paljon?

Videosta näkee mitä tarkoitan. Nämä siiven alapinnalla olevat "härpäkkeet".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä tehtävä on noilla esim. Airbussin siivissä roikkuvilla "podeilla"? Niihin tuskin kriisinkään aikana ripustetaan pommeja. :) Staattisen varauksen poistoon niitä on liian monta. Eikä antennitkaan tarvitse näitä näin paljon?

Videosta näkee mitä tarkoitan. Nämä siiven alapinnalla olevat "härpäkkeet".

 

Ne ovat muotosuojia, joiden sisällä on laippojen aktuaattorit eli käyttölaitteet, sekä laippojen liikuttamiseen tarvittavat muut mekanismit.

 

Kaaviokuva mekanismista sekä valokuvat siiven alapuolelta ja yläpuolelta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A330/340 RAT= Ram Air Turbine in siis laite, joka tuottaa omalla, ilmavirran pyörittämällä potkurilla, hydraulipainetta välttämättämien ohjainjärjestelmien käyttöön. hydraulipaineesta tehdään myös sähköä.

 

Onko tuossa koneessa siis hydrauliikalla toimiva radio?  :P

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt heräsi kysymys. Eikös Phuketissa ole jokin pienoismalli kauppa? Tuossa yritin etsiä ja tulokset viittasi Talat yai:hin sekä Pormpham supermarketin kupeeseen. Osaako joku kertoa tarkemmin tuota paikkaa tai että missä on?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt heräsi kysymys. Eikös Phuketissa ole jokin pienoismalli kauppa? Tuossa yritin etsiä ja tulokset viittasi Talat yai:hin sekä Pormpham supermarketin kupeeseen. Osaako joku kertoa tarkemmin tuota paikkaa tai että missä on?

 

En tiedä erityisesti Phuketissa mutta Thaimaassa yleisesti, aika ajoin, niitä ilma-alusten pienoismalleja putkahtelee suurissa ostoshelveteissä ja suurten krääsämarkettitorien myyntipöydillä. Myyntipaikat vaihtuvat paikallisen tavan mukaan usein, joten onnea etsintään  :thmbup:

 

  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen lähdössä reissuun, mutten nyt muista, mistä löytyy lennolla käytettävä konetyyppi. Kyse Finnarin lennosta.

 

Heh, klikkaa lennon numeroa, kun sen saat eka kerran varauksesta näkyviin :)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh vaan itelles. Vaimo meillä hoitaa nuo varaukset sun muut. Minä olen vaan kanssamatkustaja.  ;)

 

Lento on 22.2. HEL-LPA AY1511. Sinnehän ollaan normaalisti menty B757 -vanhoillarouvilla, ja niin varmaan nytkin. Kun tuota Teneriffan suuntaa näyttää operoivan A340 ainakin joillakin lennoilla, ajattelin josko olisi edes vähän tuuria...  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A340 ainakin joillakin lennoilla, ajattelin josko olisi edes vähän tuuria... :-\

 

Mita tuuria on A340 ?  :laugh:

 

Lomalentojen AY 1xxx konetyyppeja ei loyda Finnarin sivuilta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään