Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Mita tuuria on A340 ?  :laugh:

 

Lomalentojen AY 1xxx konetyyppeja ei loyda Finnarin sivuilta.

 

Niin no, ainakin vaihtelua noiden 757:n väliin tuolla suunnalla, kun nyt taas oli tyytyminen Finskin hyppyyn (tosin se on mulle se ja sama, mutta kaikille ei).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin no, ainakin vaihtelua noiden 757:n väliin tuolla suunnalla, kun nyt taas oli tyytyminen Finskin hyppyyn (tosin se on mulle se ja sama, mutta kaikille ei).

 

Kannattaa vaihtaa kohdetta jos 757 on paha tai se aiheuttaa heikotusta.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkatoimiston sivulta ehkä löytyy (oikea?) tieto, mutta kun et kysymyksessä edes sanonut, että kyseessä on lomalento, saati minkä matkatoimiston lento ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa vaihtaa kohdetta jos 757 on paha tai se aiheuttaa heikotusta.  :)

 

Ei, Ilkka, ei aiheuta heikotusta. Ja kohdetta ei voi aina vaihtaa, kyseessä kuitenkin perheidyllin säilyminen. Se painaa enemmän, kuitenkin.

 

Eikä 757 ole paha, se on hyvä. Varmatoiminen rautarouva, joka kuitenkin tulee syksyn mittaan väistymään näiltä main. Kyse nyt on vaan vaihtelusta tuonne suunnalle matkaamisessa. Ehkä menen seuraavan kerran ihan laivalla. Olisi enemmän tilaa jaloille.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkatoimiston sivulta ehkä löytyy (oikea?) tieto, mutta kun et kysymyksessä edes sanonut, että kyseessä on lomalento, saati minkä matkatoimiston lento ::)

 

Sori Tauno, halusin säilyttää edes joitakin salaisuuksia...  ;)

 

No ei mittää, konetyyppi on 757 ja sillä mennään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko sinne kirjoitettu, millä miehistöillä noita aletaan lentelemään? Eli onko siellä jo osa 757-piloteista jo tyyppikursseilla bussiin tai paljonkin lähdössä vanhempaa väkeä eläkkeelle?

 

-T

 

Osa 757 -piloteista on paraikaa tyyppikurssilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä kun tiedetään kaikki, niin mikä on todennäköisin vaihtoehto konetyypille syyskuussa 1984 välillä Helsinki - Jyväskylä (sori laiskuuteni etten jaksanut katsoa koodeja ;) ). Ja luonnollisesti silloin Finskin lento.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä kun tiedetään kaikki, niin mikä on todennäköisin vaihtoehto konetyypille syyskuussa 1984 välillä Helsinki - Jyväskylä (sori laiskuuteni etten jaksanut katsoa koodeja ;) ). Ja luonnollisesti silloin Finskin lento.

Varmaankin jompikumpi E-sarjalainen, tai sitten pikkubussi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaankin jompikumpi E-sarjalainen, tai sitten pikkubussi.

Mihin perustat arvelusi?  8)

 

E-sarjalaisten syntymään on aikaa vielä yli viisitoista vuotta. Pikkubussin proto lensi kolme vuotta tuon päivämäärän jälkeen. ATR-42 proto lensi tuona vuonna elokuussa. Se ei siis ollut vielä reitillä. Convair ja Caravelle olivat jo lopettaneet liikennöinnin.  ;)

 

1980-luvun alussa monet kotimaan reitit lennettiin DC-9 koneilla. Lyhyetkin lennot, kuten Savonlinna  - Varkaus. Fokker 27 on myös mahdollinen. Onko lennosta mitään muuta infoa?

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaankin jompikumpi E-sarjalainen, tai sitten pikkubussi.

Lähinnä itse epäilisin Fokker tai DC9-41. Jos E sarjalaisella tarkoitat Emppuja niin niitä taisi tulla vasta noin 20 vuotta ko ajankohdan jälkeen.

 

Lisätään tähän vielä toinen kysymys tietäjille. Helsingistä Lontooseen 1976 Finskillä. Mikä siinä olisi todennäköinen konetyyppi?

 

Jarnon kommenttiin totean että valitettavasti ei ole. Pikkuveli muisteli että olisi ollut  suihkukone. Siksi kysyinkin että mikä olisi todennäköisin. En silloin ollut ilmailusta kiinostunut ja ei ollut vielä kännykkäkameroita niin koneestakaan ei ole kuvaa. Melko nuorikin olin ja kolmatta ja neljättä kertaa koneessa niin ei tullut tarkasti katseltua. Syyskuussa lennettiin, se on ainoa varma muistitieto määränpäiden ja yhtiön lisäksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaankin jompikumpi E-sarjalainen, tai sitten pikkubussi.

 

Kiitokset päivän nauruista.  ;D Saa ne kysymykset lukea ja sisäistää kunnolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... Helsingistä Lontooseen 1976 Finskillä. Mikä siinä olisi todennäköinen konetyyppi?

 

1976 Euroopan liikenteen päätyyppi oli Caravelle. Ne olivat silloin kaikki rivissä. Helmikuussa 1976 saapui ensimmäinen DC-9-50, joten sekin on hyvin todennäköinen kone Lontoossa tuolloin.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1976 Euroopan liikenteen päätyyppi oli Caravelle. Ne olivat silloin kaikki rivissä. Helmikuussa 1976 saapui ensimmäinen DC-9-50, joten sekin on hyvin todennäköinen kone Lontoossa tuolloin.

 

jk

Pienen pojan muistilokeroihin on tainnut jäädä tuo että olisi DC-9 ollut. Olinhan tuolloin jo kuusivuotias ja niillä elämäni kahdella ensimmäisellä lennolla.

 

Kiitos Jarmolle vastauksista ja pahoittelut eilisestä typosta nimen suhteen.

 

EDIT: Matkatoimisto on saattanut olla Suomen matkatoimisto, mutta ei taidettu Lontooseen lentää silloinkaan lomalentoja, joten tavallisella reittilennolla varmaankin menty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatkoa muinaisten konetyyppien utelusarjaan:

Heinäkuu 1976 Finnairin charter HEL-Montreal YMX.

Joskus on arvailtu DC-8, mutta tietoa ei ole.

On saattanut olla jo kymppikin. Muistaakseni eka kympit tulivat Finskille noihin aikoihin.

Rissala 77 lentonäytöksessä järjestettiin ehkä kaikkien aikojen suurin yleisölennätys Suomessa. Finnairin eka kymppi saatiin käymään näytöksessä. Näytökseen myytiin aluksi yksi konelastillinen yleisölennätyslippuja, mutta teknisten ongelmien takia kone oli myöhässä Kanarian (ehkä) paluulennoltaan Suomeen, jolloin aikataulu meni uusiksi. Näin ollen, muutama tuntia ennen kun kone saapui Kuopioon, saatiin tietää, että kympin paluulla Hesaan "ee oo nii kiireettä".

Niinpä pikaisesti järjestetyissä myyntipisteissä myytiin vielä kaksi kymppi-lentoa. Siis yhteensä noin 900 yleisölennätystä kolmella lennolla yhtenä iltapäivänä!

Onkohan maailman ennätys?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On saattanut olla jo kymppikin. Muistaakseni eka kympit tulivat Finskille noihin aikoihin.

Rissala 77 lentonäytöksessä järjestettiin ehkä kaikkien aikojen suurin yleisölennätys Suomessa. Finnairin eka kymppi saatiin käymään näytöksessä. Näytökseen myytiin aluksi yksi konelastillinen yleisölennätyslippuja, mutta teknisten ongelmien takia kone oli myöhässä Kanarian (ehkä) paluulennoltaan Suomeen, jolloin aikataulu meni uusiksi. Näin ollen, muutama tuntia ennen kun kone saapui Kuopioon, saatiin tietää, että kympin paluulla Hesaan "ee oo nii kiireettä".

Niinpä pikaisesti järjestetyissä myyntipisteissä myytiin vielä kaksi kymppi-lentoa. Siis yhteensä noin 900 yleisölennätystä kolmella lennolla yhtenä iltapäivänä!

Onkohan maailman ennätys?

Joulukuussa 1970 Finnair tilasi kaksi laajarunkoista McDonnell Douglas DC-10-30:iä. Ensimmäinen koneista saapui Helsinkiin 4. helmikuuta 1975 ja teki kaupallisen lentonsa kymmenen päivää myöhemmin Helsingistä Las Palmasiin. Maaliskuun 27. päivänä 1975 "kymppi" aloitti Atlantin-liikenteen.

Lähde: http://www.finnairgroup.com/konserni/konserni_14_6.html

 

Tuolta noita itsekin etsin, mutta ei siellä oikein faktaa ole siitä mikä on lentänyt mitäkin väliä, joten kysyin viisaammilta noita Jyväskylä ja Lontoo välejä.

 

Tuo yleisökennätys maakuntakentällä on tosiaan varmastikin ollut erikoista, tuskin toteutuisi nykyaikana koneilla jotka eivät edes käy niillä kentillä. Epäilen ettei Kuopioon lennetty DC-10:llä, en siis tiedä, on pelkkä arvaus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi isoissa potkurikoneissa on säätölapapotkurit, mutta isojen suihkukoneiden puhaltimien (fan) lavat ovat vakiokulmalla?

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi isoissa potkurikoneissa on säätölapapotkurit, mutta isojen suihkukoneiden puhaltimien (fan) lavat ovat vakiokulmalla?

 

Mainio kysymys. Pari mahdollisesti vaikuttavaa seikkaa tulee mieleen ihan mutu-pohjalta, toivottavasti joku osaa vastata kunnolla.

 

1. Fanin pyörimisnopeus on paljon suurempi kuin potkurin, joten lavan kohtauskulma on vähemmän herkkä ilmavirran nopeudelle.

2. Hitaasti lennettäessä virtaus varmaankin kiihtyy suihkumoottorissa huomattavasti jo ennen fanin kohtaamista, koska fani on koteloitu, toisin kuin potkuri. Tähän liittynee se, miksi moottorin kiihdyttäminen tyhjäkäynniltä isoille tehoille tapahtuu niin hitaasti; jos fanin pyörimisnopeutta nostettaisiin yhtäkkisesti, sisääntuleva virtaus ei ehtisi kiihtyä vastaavasti, kohtauskulma kasvaisi liian suureksi ja fani olisi vaarassa sakata.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mainio kysymys. Pari mahdollisesti vaikuttavaa seikkaa tulee mieleen ihan mutu-pohjalta, toivottavasti joku osaa vastata kunnolla.

 

1. Fanin pyörimisnopeus on paljon suurempi kuin potkurin, joten lavan kohtauskulma on vähemmän herkkä ilmavirran nopeudelle.

2. Hitaasti lennettäessä virtaus varmaankin kiihtyy suihkumoottorissa huomattavasti jo ennen fanin kohtaamista, koska fani on koteloitu, toisin kuin potkuri. Tähän liittynee se, miksi moottorin kiihdyttäminen tyhjäkäynniltä isoille tehoille tapahtuu niin hitaasti; jos fanin pyörimisnopeutta nostettaisiin yhtäkkisesti, sisääntuleva virtaus ei ehtisi kiihtyä vastaavasti, kohtauskulma kasvaisi liian suureksi ja fani olisi vaarassa sakata.

 

 

Em. lisäksi, sikäli mikäli olen asian oikein ymmärtänyt, potkuriturpiinimoottoreissa tehon säätö perustuu pitkälti juurikin potkurin lapakulman säätöön, moottorin kierrosluvun pysytellessä suhteellisen vakiona kun taas suihkumoottorin kierroslukualuetta käytetään laajemmalti

 

Tämänkin lausunnon saa paremmin tietäessään korjata  8)

 

Cheers!

 

Orvo

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäksi säätökoneiston tuoma lisämassa ja -monimutkaisuus olisi oletettavasti huomattavasti suurempi ongelma kun pyörimisnopeus on suurempi ja lapoja paljon enemmän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietääkö kukaan mikä tuon musiikin nimi on, jota Finnair soittaa ainakin noissa isoissa Lentobusseissaan esim. laskeutumisen aikana?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietääkö kukaan mikä tuon musiikin nimi on, jota Finnair soittaa ainakin noissa isoissa Lentobusseissaan esim. laskeutumisen aikana?

 

Laskeutumisen aikana? Ei ainakaan viime viikonloppuna kuulunut mitää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään