Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Tyypillisesti huoltomekaanikko, jolla on koulutus. Jonkin verran rullailua voi tämänkin jälkeen (käytännön tasolla) rajoittaa esimerkiksi vakuutusturva: huoltomekaanikolla X voi olla ilmailumääräysten puolesta oikeus rullata koneella Y, mutta lentoyhtiön Z vakuutus ei kata vaurioita, jotka syntyvät X:n rullatessa. Siispä sen sijaan, että X itse rullaisi, X voikin hakea hallista traktorin ja hinailla konetta sillä...

Selvisipä tuokin sitten..  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun sen kioskin saa katolleen myös nopealla puolivaakakierteellä, ja jos siitä kääntää oikeinpäin vetämällä, niin mikäs sen nimi sitten on? Tuo on kuitenkin kääntäjän tulkinta asiasta ja mahdollisesti ilmavoimissa käytetty termi. Asianharrastajat kuulema käyttää siitä Suomessa nimitystä split-äs.

 

 

Ei sen väliä käännetäänkö kioski katolleen nopeasti tai hitaasti, se on alakauttaveto silti...

 

Asianharrastajat taitolento.fi:ssä nimittivät alakauttavetoa split-s:ksi myös:

 

"Lennettävät liikkeet ovat:

 

    45-asteen alalinja

    silmukka

    immelman

    alakauttaveto (split-s)

    tynnyri

    jyrkkä kaarto 270-astetta"

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selvisipä tuokin sitten..  :)

 

...ja edelleen yhtiön (ja vakuutusyhtiön) omat ohjeet saattavat kieltää moottoreiden käynnistyksen muilta kuin erikseen valtuutetuilta henkilöiltä. Valtuutuksen saamiseksi pitää käydä esimerkiksi koekäyttökoulutus, jossa tehdään simuharjoituksia vaikkapa epänormaaleista ilmiöistä.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hävittäjien pyöritysnopeus pituusakselin ympäri on välillä 300 - 600 astetta / sek, yleensä ongelmaksi muodostuu coupling jos massa jakautuu pitkälle rungolle. Rivakkaa pyöritysnopeutta rajoitetaan ohjekirjan rajoituksilla taikka vaimentimilla tai FCS:lla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:)Nopea vaakakierre ns. snaprol on eri liike kuin siveikkeillä tehty rol. Snaprolli on sama kuin syöksykierre vaakatasossa !

 

Eli ei tarvitse tehdä "älytöntä"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Skenaario: 2 liikemiestä, kummallakin n. 20 kg matkatavaraa, haluaa päästä Helsingistä Ouluun ja takaisin nopeasti ja oman aikataulunsa mukaan.

Onko ainoa vaihtoehto megahintaiset business-jetit vai mikä olisi halvin järkevä vaihtoehto koneeksi ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ostaa hyvän Toyotan ja pyyhkäsee sillä mukavasti, toinen että juttelee jonkun lentokoneenkäyttäjän kans rivaatisti ja tuo heittäsee omalla tai lainakoneella pientä kulukorvausta vastaan.

Varmaankin olet jo saannut tarjouksen. 8)

Siis skenaariotarjouksen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Skenaario: 2 liikemiestä, kummallakin n. 20 kg matkatavaraa, haluaa päästä Helsingistä Ouluun ja takaisin nopeasti ja oman aikataulunsa mukaan.

Onko ainoa vaihtoehto megahintaiset business-jetit vai mikä olisi halvin järkevä vaihtoehto koneeksi ?

 

Noo, jos ottaa huomioon raahautumiset kentälle, tsekkaukset sun muut, olet jo omalla tai laina-autolla pitkällä. Ja voit lähteä milloin haluat. Eikä matkatavaraakaan tartte puntaroida ihan tarkkaan. Nopeasti ja oman aikataulun mukaisesti (+ halvin järkevä vaihtoehto) on hivenen ristiriitainen käsite sinällään.

 

Pisnesmiehet on sen verran äveriästä porukkaa, notta vuokraavat vaikka JetFliteltä Challengerin ja homma rullaa. Pääsee nopiasti ja silloin kun haluaa.  ;)

 

Oikeasti kannattaa vaan tsekata ne miitingit lentoaikataulujen mukaan jos niin kiire on. Toisin päin voi olla hankalaa toimia vauhdilla ilman tilauslentoja.  8) 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Skenaario: 2 liikemiestä, kummallakin n. 20 kg matkatavaraa, haluaa päästä Helsingistä Ouluun ja takaisin nopeasti ja oman aikataulunsa mukaan.

Onko ainoa vaihtoehto megahintaiset business-jetit vai mikä olisi halvin järkevä vaihtoehto koneeksi ?

 

Megahinta, ja liikemiesten liiketoimien tärkeys ovat kääntäen verrannollisia suureita.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Skenaario: 2 liikemiestä, kummallakin n. 20 kg matkatavaraa, haluaa päästä Helsingistä Ouluun ja takaisin nopeasti ja oman aikataulunsa mukaan.

Onko ainoa vaihtoehto megahintaiset business-jetit vai mikä olisi halvin järkevä vaihtoehto koneeksi ?

 

Mistä kohtaa Oulusta lähdössä ja mihin kohtaan Helsingissä menossa?  Vastaus kun riippuu näistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Skenaario: 2 liikemiestä, kummallakin n. 20 kg matkatavaraa, haluaa päästä Helsingistä Ouluun ja takaisin nopeasti ja oman aikataulunsa mukaan.

Onko ainoa vaihtoehto megahintaiset business-jetit vai mikä olisi halvin järkevä vaihtoehto koneeksi ?

Businesskoneitahan löytyy myös edullisempina turboproppeina.

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ympäristöystävälliset lennot lennetään Boeing 777 -koneilla, jotka tankataan polttoaineella, joka koostuu 25 prosenttisesti paistoöljystä ja 75 prosenttisesti lentokonepolttoaineesta. KLM:n mukaan ekolentojen hiilipäästöt ovat jopa 80 prosenttia pienemmät puhtaamman polttoaineen vuoksi ja koska lentäjät hyödyntävät tuulta tehokkaammin lentokulman avulla.

 

http://yle.fi/uutiset/klm_lentaa_atlantin_ylittavia_lentoja_louisianan_keittiorasvalla/6531479

 

Kovia väitteitä: 25 % paistinrasvaa sekaan ja hiili(dioksidi?)päästöt tippuu 80% :-[. Löytyykös jotain perusteluja noille väitteille?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

CO2 päästöjen pienennysluvut kuulostavat aika hurjilta ja oikeastaan tämäkin

 

lentäjät hyödyntävät tuulta tehokkaammin lentokulman avulla.

 

Kas kun ei ole aiemmin kenenkään päähän pälkähtänyt tuulen hyödyntäminen lentäessä.....  8)

 

 

Cheers!

 

Orvo

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskin opettaja/sensori kiinnittää huomiota tuollaisiin asioihin.

Niin, mutta hyvä tietää sentään ettei kirjoittanut läpiä päähänsä  ;) Kyllähän se kokonaisuus ratkaisee paljon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä hyvä! Kirjotin YO-kokeeseen lonkalta 25 000 litraa  ;D

Miten on mahdollista, että YO-kokeessa kysytään sellaista, mitä koulussa ei ole opetettu? Vai miksi kirjoitit "lonkalta"?

Toisekseen miten se A 320 pääsee yhtään mihinkään tuollaisella määrällä, kun DC-10 haukkasi 91 000 kg Bangkokista Hesaan tullessa? Litroissa se on varmaan jotain 100 000 litraa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://yle.fi/uutiset/klm_lentaa_atlantin_ylittavia_lentoja_louisianan_keittiorasvalla/6531479

 

Kovia väitteitä: 25 % paistinrasvaa sekaan ja hiili(dioksidi?)päästöt tippuu 80% :-[. Löytyykös jotain perusteluja noille väitteille?

 

Tässä varmaan laskeskellaan sitä, että tuo paistorasva on jo kertaalleen tuotettu ja käytetty joten sen tuottamisen ja alkuperäisen käytön, kuljetuksen yms. aiheuttamia CO2- päästöjä ei tartte laskea tässä vaiheessa. Paistorasvan prosessoiminen kerosiinin sekaan kelpaavaksi tavaraksi ei kenties tuota suuremmin enää lisäpäästöjä CO2:n muodossa, ja kuljetusmatkatkin sopivalla logistiikkaketjulla varsin lyhyet? Kun sillä korvataan 25% kerosiinista joka täytyy tislata raakaöljystä (ja se öljykin porataan ja sen poraus, kuljetus yms. tuottaa CO2- päästöjä) niin kokonaispäästöt on pienemmät kuin puhtaalla kerosiinilla. Tuskin itse polttotapahtumassa ihan kauheita CO2- päästöjen eroja saadaan aikaiseksi.

 

Tosin aika hurjalta tuo 80% silti kuulostaa, taitaa olla markkinamiesten puheita...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, mutta hyvä tietää sentään ettei kirjoittanut läpiä päähänsä  ;) Kyllähän se kokonaisuus ratkaisee paljon.

Kirjoitit varmaankin aiheesta "lentoliikenteen tulevaisuus"?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään