Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Luin aikanaan että MD-11-koneessa oli mahdollista laskeutua niin että päätelineestä ei otettu keskitelinettä ulos ollenkaan (eli nk. leidarina tai neitinä?) Siis keulateline ulkona, mutta takaa jalat levällään ilman keskijalkaa.

 

Nyt kun katselee noita ranskalaisia nykyvehkeitä, niin näyttää siltä että kaikki nämä tehokkaammat A330-yksilöt ovat tyttöjä (koska keskiteline puuttuu) ja kaikki nämä nuhanenäiset A340-puuskuttajat ovat poikia koska keskikikkeli löytyy. Onko tämä keskiteline siis rakenteellinen ero vai pelkästään joku päätös pitää keskiteline esillä tai piilossa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko OH-LQB jossain huollossa vai missä, kun ei ole vähään aikaa näkynyt sitä?

 

On. @SIN

 

Laajarunkojen huoltoralli päättyy kesäkuun puolessavälissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Onko tämä keskiteline siis rakenteellinen ero vai pelkästään joku päätös pitää keskiteline esillä tai piilossa?

 

Rakenteellinen ero. 330:ssä ei ole keskitelinettä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka korkealla liikennelentokoneet pystyvät lentämään ?

Riippuu konetyypistä, koneen painosta, olosuhteista yms. Voisi sanoa, että käytännössä jok'ikinen työpäivä näkee matkustajakoneen pinnalla 410, 430 alkaa olla jo hieman harvinaisempi tapaus. Muistaakseni 767:n maksimi taitanee olla juurikin tuo 43 000 ft.

 

Businessjetit ovatkin sitten asia erikseen. FL510 taitaa olla suurin korkeus, jolla kukaan on mun ollessa vuorossa lentänyt. Kerran piti muuten vektoroida ylilentävää liikennettä pinnalla 470...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäli radar tuon näyttää oikein....

 

Kyseinen kone on siirtolennolla ilman matkustajia, eli kone on kevyt ja voidaan lentää korkeammalla säästäen polttoainetta. Eli korkeustieto pitää siis paikkansa.  :) Kuten Jaakko jo totesikin, FL430 on 767n maksimikorkeus. 737NG:llä maksimi on 41000ft.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Onko tämä keskiteline siis rakenteellinen ero vai pelkästään joku päätös pitää keskiteline esillä tai piilossa?

 

Rakenteellinen ero. 330:ssä ei ole keskitelinettä.

 

A330 koneen rungossa on keskitelinekuilu kuten A340 koneessa. Runkorakenne on identtinen noissa kahdessa. A330 koneessa ei telinettä kuitenkaan ole.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Useimmiten  kysymys ei ole saavutusarvoista vaan koneen rakenteellisista seikoista riippuvainen. Harva isompi kone on sertifioitu pinnalle FL 410.

Siihen vaikuttaa myös kuinka nopeasti koneella pääsee alas tiukan paikan tullen.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Useimmiten  kysymys ei ole saavutusarvoista vaan koneen rakenteellisista seikoista riippuvainen. Harva isompi kone on sertifioitu pinnalle FL 410.

 

Toinen puoli totta, mutta kyllä nykyisin suurin osa uudemmanpuoleisista isoista koneista on sertifioitu vähintäänkin pinnalle 410. Airbus A32S yksi harvoista, jota ei 390:n yläpuolella näy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos päivityksestä. Niin se kehitys kehittyy.

 

Ai kehitys kehittyy ja vasta viime aikoina? ;D.

 

Muutama poiminta:

DC-10, v.1971, service ceiling FL420

B757-200 v. 1983, service ceiling FL420

B747-400 v. 1985, service ceiling FL410

 

Ei FL400 ole mikään maaginen raja jonne olisi menty vasta viime aikoina. >FL400 on ihan normal-ops joko tyhjänä tai lyhyellä reitillä. Molemmissa tapauksissa siis kevyenä.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Montakohan tuntia olen istunut FL 410 tai yli. Harvassa olivat varsinkin isot koneet siellä. Käytännössä niiden ei kannata.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Montakohan tuntia olen istunut FL 410 tai yli. Harvassa olivat varsinkin isot koneet siellä. Käytännössä niiden ei kannata.

 

Riippuen viettämistäsi lentotunneista varmaan joitakin. Millä perusteella ei kannata? Jos performance-laskelmat lentosuunnitelmaa tehtäessä tai FMC-data reitillä osoittavat että >FL400 on optimaalinen niin tottakai sinne mennään. Kuten sanoin, ei se FL400 ole mikään maaginen raja kuten ei ole se kuuluisa >1000kmh reittinopeuskaan :). Aina mennään niin lujaa kuin cost indexin kannalta on sopivaa ja niin korkealla kuin voidaan.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riippuen viettämistäsi lentotunneista varmaan joitakin. Millä perusteella ei kannata? Jos performance-laskelmat lentosuunnitelmaa tehtäessä tai FMC-data reitillä osoittavat että >FL400 on optimaalinen niin tottakai sinne mennään. Kuten sanoin, ei se FL400 ole mikään maaginen raja kuten ei ole se kuuluisa >1000kmh reittinopeuskaan :). Aina mennään niin lujaa kuin cost indexin kannalta on sopivaa ja niin korkealla kuin voidaan.

 

-tuomo

 

Ihan näin mustavalkoiseksi tuota ei voi yleistää, vaikka pääpirteissän noin onkin. Esim tuuli ja lämpötila vaikuttaa pinnan valintaan. Ja joillain koneilla ei välttämättä kannata aina nousta ko. painon mukaiselle maksimipinnalle, esim E170 kannattaa ilmeisesti jäädä joillain painoilla hieman maksimin alle. Mutta kuten sanottu yleisesti ottaen mennään mahdollisimman ylös.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtaako flightradarista näkyä tuon "valtavan zeppeliinin" liikkeet, mikä tulee tänne pirkanmaan päälle pyörimään, voisihan siitä muutaman valokuvan ottaa jos päälle ilmestyy?  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtaako flightradarista näkyä tuon "valtavan zeppeliinin" liikkeet, mikä tulee tänne pirkanmaan päälle pyörimään, voisihan siitä muutaman valokuvan ottaa jos päälle ilmestyy?  :o

Ei näy mutta laivalla on oma liveseurantansa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko noissa lento-onnettomuuksissa koskaan käynyt niin, että tilanteen ollessa toivoton lentäjä olisi sammuttanut moottorit, katkaissut sähköt ja laukaissut vielä palosammuttimetkin. Yleensä taitaa olla moottorit  törmäyshetkellä maksimiteholla. Tietysti ei jää kitumaan kun törmää kunnolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olis tarkoitus parin viikon päästä lähteä Barceloonaan ja reitti menisi Arlandan ja Tegelin kentän kautta. Lennot olisi AY:n lentonumerolla, flyben operoimana Arlandaan ja siitä jatkuis sit Air Berlinin lentona. Tarviiko matkalaukkuja käydä siirtelemässä missään vaiheessa vai meneekö helsinki-vantaan kentältä laukut samalla tagilla suoraan perille? OW:ssä taitaa kaikki olla niin luulisi ainakin menevän yhdellä check-inillä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olis tarkoitus parin viikon päästä lähteä Barceloonaan ja reitti menisi Arlandan ja Tegelin kentän kautta. Lennot olisi AY:n lentonumerolla, flyben operoimana Arlandaan ja siitä jatkuis sit Air Berlinin lentona. Tarviiko matkalaukkuja käydä siirtelemässä missään vaiheessa vai meneekö helsinki-vantaan kentältä laukut samalla tagilla suoraan perille? OW:ssä taitaa kaikki olla niin luulisi ainakin menevän yhdellä check-inillä?

 

Menee yhdellä. Tietysti matkatavarakuitista on aina syytä varmistaa, että laukku on selvitetty määräkentälle.

 

Btw, arlandaan lennätte luultavasti Finnairilla, vaikka lennon numero varauksessa viittaisi flybehen. Syynä se, ettei flybe operoi Arlandaan vaan Brommaan. Sitä, miksi lento varausvaiheessa näyttää flyben lennolta, en tiedä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Btw, arlandaan lennätte luultavasti Finnairilla, vaikka lennon numero varauksessa viittaisi flybehen. Syynä se, ettei flybe operoi Arlandaan vaan Brommaan. Sitä, miksi lento varausvaiheessa näyttää flyben lennolta, en tiedä...

Eiköhän sinne Arlandaan mennä empullakin, joten kyllä se saattaa hyvinkin olla Flyben operoima lento.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Btw, arlandaan lennätte luultavasti Finnairilla, vaikka lennon numero varauksessa viittaisi flybehen. Syynä se, ettei flybe operoi Arlandaan vaan Brommaan. Sitä, miksi lento varausvaiheessa näyttää flyben lennolta, en tiedä...

 

Kyllä Flybe lentää muutaman lennon päivässä Arlandaan E190:llä.

 

Lauri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jassoo. Syystä tai toisesta mulla tuo on vaihtunut aina Finnairin operoimaksi, yleensä pari päivää ennen lentoa on tullut tekstiviestillä uusi numero lennolle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään