Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Jep, kyllä konetta pitäisi lentää loppuun asti, vaikka hukka perisi.

 

Jepjep... välillä hukka olisi jättänyt perimättä, jos olisi lennetty loppuun asti, mutta kun on tehty jotain ihan muuta ja sitten onkin hukka perinyt...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myönnettäköön, että kysymys oli aika teoreettisesta tilanteesta. Siis vaikkapa vuorenvarma törmääminen vuoreen ja aikaa muutama sekunti.

Vaikkapa moottorien sammuttaminen kestää varmaan paljon kauemmin. Törmäysnopeus ei tietenkään paljon ehtisi muuttua. Ohjausliikekin vie aikaa ennenkuin suunta edes alkaa muuttua.

Muutenkaan kun sitä aikaa ei ole ruveta pohtimaan, että mitähän tässä nyt olisi parasta tehdä.

Onkohan turvatyynyjä suunniteltu lentokoneisiin. Hyödyt tietysti pitäisi olla suuremmat kuin haitat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan turvatyynyjä suunniteltu lentokoneisiin. Hyödyt tietysti pitäisi olla suuremmat kuin haitat.

 

On: http://en.wikipedia.org/wiki/Airplane_airbags

 

Mitä noihin toivottomiin tilanteisiin tulee, niin käytännössä aikaa moottorien sammuttamiseen ei ole sen jälkeen kun törmäys on väistämätön ja vaikka olisi, useimmat miehistöt eivät todennäköisesti kykenisi sitä tekemään. Ja mahtaisiko siitä olla suurta hyötyäkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myönnettäköön, että kysymys oli aika teoreettisesta tilanteesta. Siis vaikkapa vuorenvarma törmääminen vuoreen ja aikaa muutama sekunti.

Vaikkapa moottorien sammuttaminen kestää varmaan paljon kauemmin. Törmäysnopeus ei tietenkään paljon ehtisi muuttua. Ohjausliikekin vie aikaa ennenkuin suunta edes alkaa muuttua.

Muutenkaan kun sitä aikaa ei ole ruveta pohtimaan, että mitähän tässä nyt olisi parasta tehdä.

 

Niin, no eikö sen muutaman sekunnin aikanakin kannata ennemmin yrittää ohjata (vaatii hydrauli- ja/tai sähkötehoa...) kuin antaa vain mennä? Koneen tuhoutumisen tai tulipalon kannalta ei ole käytännössä mitään merkitystä sillä, onko siinä vuoreen törmäävässä koneessa sähköt/moottorit päällä vai ei, joten niiden sammuttamisesta ei ole myöskään mitään etua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaankin ohjaamista yritetään loppuun asti. Toisaalta näin nojatuolissa pohdiskelussa tuo aikatekijä hämärtää sitä, mitä voi tehdä ja mitä ei. Onhan helppoa ajatella, että jos törmäykseen on aikaa 1 minuutti, niin valmistellaann sitä ja tätä. Mistäpä sen tiedon sitten saa, että paljonko on armonaikaa. Sitten kun kyse on sekunneista, ei voi paljon suunnitella.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harva ensiapua antavakaan lopettaa elvytystä kesken kaiken ajatuksella "kuolee se kuitenkin". Tässä esillä olevassa kuvitteellisessa esimerkissä nousee esiin myös itsesuojeluvaisto, elämänhalu ja kuolemanpelko. Ihmisiä siellä ohjaamossakin on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko OH-LQB jossain huollossa vai missä, kun ei ole vähään aikaa näkynyt sitä?

 

Nyt se laahustaa kohti Vantaata AY82. LQC jäi SIsääN.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai kehitys kehittyy ja vasta viime aikoina? ;D.

 

Muutama poiminta:

DC-10, v.1971, service ceiling FL420

B757-200 v. 1983, service ceiling FL420

B747-400 v. 1985, service ceiling FL410

 

Joo ja esim. Boeing 747-100, jonka ensilento oli vuonna 1969, service ceiling on kai  suunnilleen sama kuin 747-400:lla vuodelta 1985.  Sitten oli esim. Boeing 707:n prototyyppi malli 367-80 vuodelta 1954,  service ceiling 43 000 jalkaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai kehitys kehittyy ja vasta viime aikoina? ;D.

 

Muutama poiminta:

DC-10, v.1971, service ceiling FL420

B757-200 v. 1983, service ceiling FL420

B747-400 v. 1985, service ceiling FL410

 

Ei FL400 ole mikään maaginen raja jonne olisi menty vasta viime aikoina. >FL400 on ihan normal-ops joko tyhjänä tai lyhyellä reitillä. Molemmissa tapauksissa siis kevyenä.

 

-tuomo

Jumbon osalta tiedot on kyllä väärin tuossa. FL430 menee ja ainakin -8 pääsee FL450 myös(en tosin ole varma matkustajaversiota, rahtiversio ainakin näin).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka olen itsekin ilmailualalla, nyt täytyy esittää tyhmä kysymys. Vanha eläkkeellä oleva lapsuudenystäväni (65v.) palasi ulkomailta Helsinki-Vantaalle ja suunnitellun junamatkan sijaan ajattelikin lentää kotiinsa Joensuuhun, kun oli sopivasti kone sinne lähdössä.

 

Hän meni tiskille aikomuksena ostaa yhdensuuntainen lentolippu mahdollisella eläkeläisalennuksella Joensuuhun parin tunnin päästä lähtevään koneeseen. Koneessa oli hyvin tilaa ja lippukin olisi ollut kaupan.  Yhdensuuntaisesta Helsinki - Joensuu lentolipusta pyydettiin hieman vajaa 400,- euroa.

 

Kun kaverini kertoi tämän, en meinannut uskoa häntä. Olenko minä tyhmä? Ollakseni rehellinen minulle tulee tällaisesta hinnoittelusta mieleen ainoastaan se, että nyt halutaan lopettaa lennot Joensuuhun ja verukkeena käytetään matkustajien vähäisyyttä. Tuntuu tosi tyhmältä, olenkohan väärässä?

 

Seppo 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ilkan neuvo käytännössä. Jos nyt iltapäivällä haluaa lenttää HEL-JOE, niin yhdensuuntainen lippu on 343 €, mutta meno-paluu, sama meno ja paluu ensi tiistaille 184 €. Ihan grazya, mutta Finnairimme ei halua myydä halpoja yhdensuuntaisia, toisin kuin useat kilpailijat nykyään tekevät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyykö jostain tietoa mikä koneyksilö lensi tietyn reitin tiettynä päivänä?

Omasta lentomatkakirjanpidosta puuttuu muutama tieto joka olisi mukava täydentää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyykö jostain tietoa mikä koneyksilö lensi tietyn reitin tiettynä päivänä?

 

Kuinka pitkän ajan takaa ja tietoa tulisi olla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman pidemmältä ajalta: joulukuu 1975 - tammikuu 2013.

 

date               company flight from to type plane

05.12.1975 Finnair AY LPP HEL DC-9 OH-

19.02.1997 El Al LY 376 HEL TLV B 757 4X-

19.02.1997 El Al LY 603 TLV ETH B 757 4X-

26.02.1997 El Al LY 375 TLV HEL B 757 4X-

29.06.2000 Finnair AY 363 HEL OUL MD-83 OH-

29.06.2000 Finnair AY 3362 OUL HEL MD-83 OH-

08.08.2000 Lufthansa LH 3856 FRA FCO B 737 D-

08.06.2001 Malev MA 742 BUD HEL B 737-500  HA-

22.07.2002 Finnair AY 707 HEL DUS A 320 OH-L

22.07.2002 Finnair AY 707 HEL DUS A 320 OH-L

03.03.2006 British Midland BD682 CPH GLA ERJ 145 G-

05.05.2006 Finnair AY704 DUS HEL OH-

30.01.2013 Finnair AY768 VIE HEL OH-

 

jos jollakulla tietoa niin vastaukset mielellään yksityisviestillä, ettei turhaan täytetä tätä ketjua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Ilkalle ja Pentille vastauksista. Ongelma ydin onkin se, etteivät harvemmin matkustavat tiedä välttämättä, että edestakainen lippu on halvempi kuin yhdensuuntainen. Kyse oli 2. 5. 2013 joskus alkuillan lennosta, ja yhdensuuntaisesta lipusta pyydettiin muistaakseni 390 euroa. Toiseksi edestakaisenkin lipun hinnaksi se on aika suolainen. En vaan ymmärrä Finnairin suurta viisautta tässä hinnoittelussa, ehkä minun ei tarvitsekaan.

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikki on tilannekohtaista mutta parin tunnin varoitusajalla lippua ostava suurella todennäköisyydellä maksaa aina enemmän kun esim. 14 päivää ennen lentoa varausasiassa liikkeellä oleva.

 

Tämä johtuu siitä että on olemassa tiettyjä ennakko-ostoaikoja eri lipputyyppeihin/luokkiin. Ja Finnairillahan lippu on ostettava 4 tuntia ennen aikataulunmukaista lähtöaikaa muutenkin.

 

Kuten aiemmin todettua, lentolippujen hinnoittelua ei kannata koittaa millään tavalla ymmärtää ihmisälyllä koska siinä se äly sakkaa aika nopeasti.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairillahan lippu on ostettava 4 tuntia ennen aikataulunmukaista lähtöaikaa muutenkin.

Mikäköhän tähän on syynä? :-[ Eikös niille raha kelpaa, jos vaikka voittasin lotossa pääpotin ja lähtisin hekankekan kentälle vaikka Turkuun niin voisin ostaa alle kahden tunnin päähän lähtevään koneeseen vaikka bisneslipun Kaukoitään(via HEL). Eikä olisi hinnalla väliä :thmbup:.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäköhän tähän on syynä? :-[ Eikös niille raha kelpaa, jos vaikka voittasin lotossa pääpotin ja lähtisin hekankekan kentälle vaikka Turkuun niin voisin ostaa alle kahden tunnin päähän lähtevään koneeseen vaikka bisneslipun Kaukoitään(via HEL). Eikä olisi hinnalla väliä :thmbup:.

 

Noh,  3 viikkoa niitä Veikkauksen rahojakin joutuisi odottelemaan eli ei kiirettä.  :)

 

Syitä voi olla monia miksi 4 tuntia on tuo varoaika.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh,  3 viikkoa niitä Veikkauksen rahojakin joutuisi odottelemaan eli ei kiirettä.  :)

 

Syitä voi olla monia miksi 4 tuntia on tuo varoaika.

Niin mutta jos ne rahat olisi juuri tupsahtaneet jo tilille silloin :D.  Saisiko edes yhden syyn, kun en itse yhtään keksi :-\.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ovat kun Alkossa, haluavat tässä tapauksessa pelastaa rahasi, halvemmallakin voisi matkustaa ja perillä törsäisit kamalasti.Kyllä täällä onneksi sentään huolehditaan. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo yhden / kahden suuntainen hinnoittelu on ollut voimassa ijät ajat. En muista monta kertaa olen peruuttanut paluun. Pisimmillään LAX:sta Hesaan.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään